Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه هنر ــ یک کارگردان و پژوهشگر تئاتر گفت: شرایط اجتماعی و حال عمومی جامعه به دلایل گوناگون به سمتی پیش رفته است که نیازمند آنیم تا با شیوه‌های گوناگون آرامش و امید اجتماعی را به جامعه القا کنیم و هنر بهترین ظرفیت ما در این امر است.

سید حسین فدایی حسین، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌‌‌وگو با ایکنا درباره ظرفیت‌های سرگرمی‌سازی در هنر نمایش اظهار کرد: تئاتر ظرفیت‌های متعددی دارد که یکی از آن‌ها جنبه سرگرمی این هنر است، شاید بتوان گفت که سرگرمی وجه بارز آن است، البته سرگرمی خود دارای تعریف است که باید به آن اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  سرگرمی از یک نگاه تنها به تفنن و تفریح خلاصه می‌شود و بخشی از تماشاگران تنها برای رهایی از مشکلات روزمره تئاتر می‌بینند و قطعاً حضور مخاطب در سالن‌های تئاتر یکی از ضروریات برای چرخه این هنر است. 

وی افزود: سرگرمی شاخصه دیگری هم دارد و باید بررسی کرد که سایر وجوه آن را می‌توان در کنار هنر تئاتر قرار داد یا خیر. تئاتر هنری است از منظر زیبایی‌شناسی سبب آرامش می‌شود، زیرا رسالت هنر نهایتاً دستیابی به آرامش و ایجاد حال خوب در مخاطبان است. اگر هنر وجود نداشت حقیقت دنیا را ویران می‌کرد و تئاتر هم یکی از رویکردهای هنر برای بهبود حال اجتماعی است. 

این کارگردان تئاتر ادامه داد: موسیقی اولین مقوله‌ای در تئاتر است که این آرامش را به مخاطب القا می‌کند. گام بعدی به قصه‌گویی نمایش باز می‌گردد، قصه‌پردازی سبب می‌‌شود وارد دنیای دیگری شویم و در این دنیا تجربه‌اندوزی کنیم. تئاتر قادر است به جهت کارکرد آموزندگی‌اش مخاطب را تعالی دهد و بنا بر این تعاریف تئاتر کارکردهای گوناگونی دارد و سرگرمی یکی از این کارکردهاست.    ویژگی‌های تئاتر

فدایی حسین در پاسخ به این سؤال که ویژگی هنر نمایش در قیاس با دیگر اشکال هنر چیست؟ گفت: تئاتر می‌تواند از تمامی امکانات سمعی و بصری برای انتقال پیام به مخاطب استفاده کند بنابراین این تأثیر بیش از سایر اقسام هنر است. مثلاً در موسیقی فقط از حس شنوایی افراد استفاده می‌شود و سینما هم بر قوای بینایی فرد تکیه دارد اما تئاتر مجموعی از این ظرفیت‌هاست، همه وقایع در تئاتر زنده است و مخاطب در لحظه آن را دریافت می‌کند.  هنری که حد و مرز ندارد   این پژوهشگر تئاتر درباره قابلیت‌های هنر نمایش در اشاعه فرهنگی ایرانی – اسلامی نیز چنین توضیح داد: تئاتر ظرفیت هر نوع کارکردی را دارد، به همین جهت می‌تواند کارکرد تبلیغی داشته باشد البته باید هدف از تبلیغ را به خوبی روشن کرد. نکته دیگر این‌که تئاتر یک امری انسانی است و حد و مرز ندارد و البته باید توجه کرد که تئاتر یک هنر وارداتی است و نیازمند بومی‌سازی با فرهنگ ایرانی و اسلامی است، به شرطی که کارگردان یا نویسنده هم دغدغه فرهنگی بومی و ملی را داشته باشد، اگرچه برخی معتقدند نمی‌توان ویژگی غربی بودن را از تئاتر زدود و هر محصول تئاتری صرفاً غربی است. 

کارگردان نمایش «بچه یا کریم‌ها» درباره معضلات حاکم بر تئاتر ایران گفت: بزرگ‌ترین مشکل تئاتر این است که هنوز به‌درستی برای جامعه تبیین نشده است، حتی این عدم شناخت در میان عوامل تئاتر نیز وجود دارد، به همین دلیل نیز، بیشتر اهالی تئاتر تنها برای علایق شخصی خود کار می‌کنند، زیرا تصور می‌کنند به‌واسطه این هنر بیشتر و بهتر می‌توانند علایق و دغدغه‌هایشان را مطرح کنند، اما تئاتر این ظرفیت را دارد تا در خدمت جامعه باشد و شخصی ‌نگری سبب شده عموم مردم نسبت به این هنر غریبه باشند و این تصور برای بسیاری ایجاد شود که مخاطبان تئاتر اقشار خاص‌اند.   نمایشنامه‌نویس «کانال کمیل» اضافه کرد: نگرش خاص عوامل تئاتر به این هنر سبب شده تا به یک‌ شکل از تئاتر اکتفا شود. این در حالی است که این هنر ظرفیت آن را دارد که در ابعاد گوناگون موضوعات ملی و سرزمینی کارکرد داشته باشد، مثلاً جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد که به صورت سراسری برگزار می‌شود توانست مخاطبان بسیاری داشته باشد و گروه‌های گوناگون در آن شرکت کردند.    وی درباره نمایش‌های موجود روی صحنه و این‌که آیا این آثار غرب‌زده هستند یا خیر، چنین اظهارنظر کرد: نمی‌توان به‌صورت مطلق درباره این موضوع اظهارنظر کرد، چون برخی هنرمندان از ظرفیت‌های موجود تئاتر به خوبی استفاده می‌کنند و دغدغه‌های روز جامعه را در آثارشان به تصویر می‌کشند، اما آثاری هم وجود دارند که ظاهر غربی دارند، اما عمده نمایش‌ها تنها شکل غیر ایرانی دارند، اما در بحث محتوا با فرهنگ ملی و اسلامی مغایرتی ندارند.   دست هنرمندان را باز بگذاریم

فدایی حسین در پایان پیشنهاد کرد: برای از میان بردن شبهه غرب‌زدگی باید به نویسندگان داخلی اجازه داد تا مسائل جامعه را به‌راحتی در آثارشان مطرح و موشکافی کنند، زیرا شرایط به‌گونه‌ای است که به‌محض این‌که موضوعی نقد شود با مخالفت بخش یا نهادی مواجه می‌شود، بنابراین گرو‌ه‌ها ترجیح می‌دهند نمایشنامه‌های خارجی روی صحنه ببرند تا اثرشان با مشکلات حاشیه‌ای مواجه نشود.     انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: نویسنده و کارگردان تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۳۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور

ایسنا/سیستان و بلوچستان ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

گردهمایی ۳ روزه مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاههای سراسر کشور از پنجم اردیبهشت ماه در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرده است.

در این نشست سخنرانان پیرامون موضوعات و اهداف همایش، سخنرانی ها و پژوهش‌های خود را ارائه کردند.

برگزاری کمیسیون نیازسنجی نیازهای بهداشت سلامت و درمان دانشجویان، کمیسیون بهداشت محیط (اماکن، بهداشت مواد غذایی پسماند و سلامت)، کمیسیون پیشگیری و مداخله در رفتارهای خودآسیب رسان، کمیسیون توسعه فعالیت‌های کانون‌های همیاران سلامت روان، کمیسیون آسیب شناسی خدمات مشاوره و راهکارهای جذب حداکثری دانشجویان، کمیسیون بررسی اجباری شدن درس مهارت‌های زندگی، کمیسیون پیشگیری از مصرف دخانیات و سوء مصرف مواد، کمیسیون دانشگاه، اشتغال و امید به آینده از برنامه های دیگر این همایش بود.

کمیسیون ایمنی و سلامت شغلی و تحصیلی(ارگونومی، ایمنی و سلامت دانشجویان)، کمیسیون راهکارهای دریافت حمایت از سایر سازمان‌ها یا خیرین، کمیسیون آسیب شناسی قابلیت‌های کارشناسان مراکز مشاوره، کمیسیون آموزش بهداشت و ارتقای دانش و مهارت‌های سلامت، کمیسیون آسیب شناسی خدمات مشاوره و راهکارهای جذب حداکثری دانشجویان، کمیسیون تکمیل و راه اندازی سامانه سام HSE مطرح شده در کمیسیون ایمنی و سلامت شغلی و تحصیلی نیز در این همایش برگزار و نتایج هر کمیسیون جمع‌بندی شد.

این همایش امروز هفتم اردیبهشت ماه با اعلام مراکز مشاوره برتر دانشگاههای کشور به کار خود پایان داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود
  • جزییات ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی | جزییات این طرح چیست؟
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • حمایت از راهکارهای استخراج شده در میزهای هم‌اندیشی ایرانیان با تجربه زیست بین‌الملل
  • برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • ظرفیت‌های جامعه ایثارگری دیلم استفاده می‌شود
  • پلیس پیشگام در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی