جزئیاتی از داوری جشنواره بینالمللی رادیو
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۴۶۵۲
دبیر کمیته داوری پانزدهمین جشنواره بینالمللی رادیو درباره شاخصهای داوری گفت: در کمیته داوران، شاخصهای داوری و قالبهای مختلف برنامهسازی در هر بخش تدوین شد. ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بهنام احمدپور مبارکه دبیر کمیته داوری پانزدهمین جشنواره بینالمللی رادیو با اعلام این خبر گفت: طی جلسات متعدد و با حضور جمعی از کارشناسان رادیو، با توجه به تجربیات جشنوارههای پیشین، شاخصهای داوری در بخشها و قالبهای گوناگون برنامهسازی به تصویب رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کلیه برنامهها در هر بخش بر اساس این شاخصها داوری و ارزیابی خواهند شد؛ قالبهای برنامهسازی بدین شرح است:
بخش مستمر: مجله رادیویی، برنامههای گفتار محور، گفتوگو محور، ساختارهای نوین، مستند، مسابقه، نمایش، نغمات آیینی، دفاع مقدس، رونق تولید، برنامههای مناسبتی و برنامههای زبان فارسی.
بخش مردمی: مستند، قطعه موسیقی، گزارش، نمایش کوتاه، گزارش ورزشی، پادکست، آموزش معرفی برنامهها.
بخش بینالملل: مستند، مستند نمایشی، یوجی فی،psa،csa،نمایش کوتاه، برنامههای شخصیتمحور، برنامههای سرگرمی و آموزشی، مینی فیچر.
در بخش ویژه جشنواره قالبها آزادند.
دبیر کمیته داوری پانزدهمین جشنواره بینالمللی رادیو با اشاره به «شاخصهای داوری در بخش ویژه» گفت: خلاقیت در طراحی ساختار متناسب با هدف، موضوع و مخاطب، جذابیت موضوع، ضرب آهنگ مناسب، بکر بودن سوژه و نحوه ورود به آن، انتخاب عوامل، کاربری موسیقی و جلوههای صوتی از شاخصهای داوری در بخش ویژه است.
احمدپور با اشاره به «شاخصهای داوری در بخش مستمر» ادامه داد: در برنامهها با ساختار «مجله رادیویی» حفظ و تداوم انسجام برنامه، طراحی و تنوع آیتمهای برنامه، بهکارگیری و هدایت نیروی انسانی، نوآوری در ارائه پیام، انتخاب و کاربرد موسیقی و جلوههای صوتی، کیفیت فنی ( شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) ملاک است.
در برنامههای «گفتوگو محور» نیزطراحی درست گفتوگو، تسلط مجری بر موضوع و طرح پرسش در مسیر اهداف، انتخاب مناسب و درست گفتوگو شونده، توجه به سطح دانش مخاطب هدف، تناسب با شرایط روز جامعه، لحن، ادبیات و رعایت قواعد زبان فارسی از شاخصهای داوری است.
وی تصریح کرد: در برنامه «گفتارمحور» تناسب متن با لحن و صدای گوینده، اجرای دلنشین و مؤثر، تدوین مؤثر برای انتقال پیام متناسب با حس منتقل شده، تناسب موسیقی و جلوههای صوتی با متن و گفتار، در برنامههای «نمایشی»متن (پیرنگ، کشش و جذابیت، شخصیت پردازی، ضرب آهنگ داستان، ایجاز) ، خلاقیت و نوآوری در پرداخت نمایشی، انتخاب نقش و تسلط بازیگران، انتخاب و کاربرد مناسب موسیقی و جلوههای صوتی، کیفیت فنی (شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا)، تصویرسازی مناسب، در بخش «ساختارهای نوین» ساخت و چینش منسجم، خلاقیت در طراحی و انتقال پیام و اثرگذاری از شاخصهای داوری است.
دبیر کمیته داور جشنواره انتخاب سوژه بکر و خلاقیت در ارائه پیام، انتخاب رویکرد متناسب با شرایط روز و سایر شاخصهای اختصاصی متناسب با ساختار برنامه را از معیارهای اختصاصی ساختار مربوطه «دفاع مقدس »ذکر کرد و گفت: در بخش «رونق تولید» نیز انتخاب سوژه بکر و خلاقیت در ارائه پیام، انتخاب رویکرد متناسب با شرایط روز و سایر شاخصهای اختصاصی متناسب با ساختار برنامه مهم است.
احمدپور با اشاره به برنامههایی که به پاسداشت «زبان فارسی» میپردازند گفت: رویکرد خلاقانه به زبان و ادبیات فارسی، تناسب موسیقی با فرهنگ و ادبیات فارسی و سایرشاخصهای اختصاصی متناسب با ساختار برنامه همچنین پشتوانه پژوهشی و استفاده مناسب از ظرفیتهای ادبیات فارسی مورد بررسی قرار میگیرند.
وی استفاده مناسب از ظرفیتهای ساختار برنامه برای مناسبتها، خلاقیت و نوآوری در طراحی و پرهیز از کلیشهها، تناسب فضای موسیقایی برنامه با مناسبت، کیفیت فنی (شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) و سایر شاخصهای اختصاصی متناسب با ساختار برنامه را از شاخصهای داوری در «برنامههای مناسبتی» ذکر کرد و گفت: در بخش «مسابقه» نیز جذابیت ایده، خلاقیت در طراحی پرسشها، شیوه اجرا و داوری و رعایت عدالت برای معرفی برنده، انتخاب و کاربرد مناسب موسیقی و جلوههای صوتی، ضرب آهنگ متناسب با موضوع و ساختار، ایجاد فرصت همذاتپنداری مخاطب با شرکتکننده، طراحی خلاقانه مراحل مسابقه، کیفیت فنی (شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) مطرح است.
اخبار جدید از جشنواره رادیو/ مهلت ارسال آثار به بخش مردمی تمدید شدمسابقه جدید رادیو قرآن راه افتادضمن اینکه در بخش «نغمات آیینی» خلاقیت در انتخاب شعر و قالب،کیفیت اجرا و هماهنگی گروه و کیفیت فنی (شفافیت صدا، میکس مناسب، هماهنگی سطوح صدا) مورد بررسی قرار میگیرد.
احمدپور با اشاره به شاخصهای داوری در بخش بینالملل گفت: در بخش «نمایش کوتاه» متن (پیرنگ، کشش و جذابیت، شخصیت پردازی، ریتم داستان، ایجاز)، خلاقیت و نوآوری در پرداخت نمایشی، انتخاب نقش و تسلط بازیگران شخصیتها، کارگردانی، توفیق در تصویرسازی مناسب برای مخاطب هدف و رعایت پرسپکتیو در میکروفونگذاری مطرح است.
در بخش «مینی فیچر» توفیق در انتقال پیام متناسب با مخاطب هدف، استفاده مناسب از عناصر سازنده مینی فیچر(متن، صدای محیط، موسیقی و کلیپهای صوتی)،کیفیت فنی (شفافیت صدا, میکس مناسب, هماهنگی سطوح صدا)، پرداخت حرفهای, نوآوری و خلاقیت ( در ساختار، زبان وتلفیق موسیقی )، توفیق در دراماتیزه کردن، جذابیت موضوع و بکر بودن سوژه دیده میشود.
توفیق در انتقال پیام متناسب با مخاطب هدف، پشتوانه پژوهشی و ارزش محتوای عناصر برنامه، کیفیت فنی (شفافیت صدا, میکس مناسب, هماهنگی سطوح صدا)، پرداخت حرفهای، نوآوری و خلاقیت (در ساختار، طراحی، زبان، تلفیق و موسیقی )، استفاده از شیوههای مناسب استناد رادیویی، جذابیت موضوع و بکر بودن سوژه از شاخصهای بخش «مستند» است.
وی ادامه داد: در بخش «مستند نمایشی» جذابیت موضوع و توفیق در انتقال پیام، پشتوانه پژوهشی و ارزش محتوای عناصر برنامه، میکروفونگذاری صحیح و رعایت پرسپکتیو صدا، توفیق در بازسازی نمایشی رخداد (متن و بازیگری) و بهرهگیری از عنصر روایت از شاخصهای داوری است.
در بخش« CSA-PSA »معرفی صحیح موضوع متناسب با مخاطب هدف، کیفیت فنی و صدابرداری مناسب، طراحی خلاقانه، انتخاب موسیقی ، افکت و کلام ، پرداخت رادیویی تاثیرگذار و نگارش مناسب و متناسب متن مطرح است.
در بخش «شخصیت محور» طراحی خلاقانه و توجه به وجوه زیبایی شناختی برنامه با محوریت مجری، ظرفیتها و تسلط اجرا، توانمندی مجری در برقراری ارتباط با مخاطب و عوامل برنامه، انتخاب موضوع و اصالت محتوا، توانایی در اقناع و ضرب آهنگ مناسب گفتار مهم است.
در بخش« UGC»طراحی خلاقانه و انتخاب ساختار متناسب با محتوای قابل ارائه، حفظ انسجام و پیوستگی مطالب، تنوع در منابع مورد استفاده، انتخاب مناسب سوژه و تدوین مناسب،حفظ ریتم در تناسب با مخاطب هدف از شاخصهای داوری است.
در بخش «آموزشی و سرگرمی» تناسب ساختار برنامه با موضوع آموزشی، تنوع، ایجاد کشش و توفیق در جذب مخاطب، اثرگذاری آموزشی بر مخاطب هدف، بهرهگیری از وجوه خلاقانه در طراحی پیام آموزشی، بهرهگیری از ظرفیتها و امکانات آموزشی، مورد توجه قرار میگیرد.
دبیر کمیته داوری پانزدهمین جشنواره بینالمللی رادیو با اشاره به «شاخصهای داوری در بخش مردمی» گفت: در بخش «مستند» جذابیت و بکر بودن سوژه، پرداخت خلاقانه (در ساختار، طراحی ، تلفیق و موسیقی)، استفاده از شیوههای مناسب استناد رادیویی، پشتوانه پژوهشی و ارزش محتوای عناصر برنامه،کیفیت فنی در بخش«پادکست» انتخاب سوژه و نحوه پرداخت متناسب، طراحی خلاقانه و متناسب با موضوع، حفظ ضرب آهنگ و رعایت ایجاز،کیفیت فنی در بخش «موسیقی» شعر و ترانه، تسلط خواننده و اجرای صحیح، آهنگسازی، نوازندگی و تنظیم در بخش «گزارش»انتخاب مناسب و خلاقانه سوژه، پرداخت مناسب موضوع، نوآوری در ارائه گزارش، فضاسازی مناسب و توصیف موقعیت در بخش «گزارش ورزشی» تسلط به رشته انتخاب شده، توانایی بازتاب رخداد ورزشی، تناسب هیجان گزارش با صحنهها، رعایت قواعد زبان فارسی و پرهیز از تکلف در بخش «آنونس معرفی برنامههای رادیویی» معرفی دقیق برنامه، بهرهگیری از صدای متناسب با موضوع و نوع برنامه، میزان جذابیت و اثرگذاری متن، به کارگیری موسیقی و جلوههای صوتی در بخش «نمایش کوتاه» متن مناسب دارای کشش و منطق داستانی، رعایت ایجاز، توانمندی و تسلط بازیگران، کارگردانی، کیفیت فنی از شاخصهای داوری این بخش است که سنجیده میشود.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT12 واژه های کاربردی مرتبط رسانه ملیمنبع: تسنیم
کلیدواژه: رسانه ملی رسانه ملی رادیو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۴۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سن مناسب برای انجام تست دیابت
اعظم کوهکن، با بیان اینکه جامعه نسبت به بیماری دیابت آگاهی کافی و لازم ندارد، گفت: بسیاری از افراد جامعه نمیدانند که بهترین سن و زمان مناسب برای انجام تست دیابت چه موقع است. با توجه به شیوع روزافزون دیابت و براساس دستورالعمل های جهانی، تست غربالگری قند خون از ۴۵ سالگی به ۳۵ سالگی کاهش یافته، به همین دلیل، افراد بالای ۳۵ سال باید نسبت به انجام تست قند خون اقدام کنند.
وی با اشاره به برگزاری پویش «سلامت غربالگری دیابت و فشار خون بالا» طی سال گذشته از سوی وزارت بهداشت، افزود: با توجه به اینکه میزان شیوع دیابت در کشور زیاد است، مسئولان باید به این مهم توجه کنند. نتایج حاصل از اجرای این پویش میتواند برای برنامهریزیهای آینده به کار گرفته شود. گام نخست برای کنترل و پیشگیری از چاقی، دیابت و فشار خون در جامعه، برنامهریزی صحیح کشوری در حوزه سلامت و تغییر سبک زندگی آحاد جامعه است.
کوهکن ادامه داد: همچنین اطلاعرسانی وآگاهیبخشی به مخاطبان از اهمیت و اعتبار فراوانی برخوردار است. در این خصوص افراد مستعد دیابت که شامل افراد با تغذیه نادرست، زندگی کم تحرک، خویشاوندان درجه اول مبتلا به دیابت باید نسبت به انجام تست قند خون تشویق شوند و در این زمینه باید اطلاعرسانی و فرهنگسازی از طریق «رسانههای عمومی» و «آموزش و پرورش» در مجامع عمومی صورت گیرد و این باور که چاقی یک بیماری است و سلامتی را تهدید میکند، در ذهن جامعه نهادینه شود. در این راستا لازم است برنامهریزیهای مناسب برای پیشگیری و کنترل فراهم شود؛ به نحوی که مراکز آموزشی معتبر درباره دیابت و برای بیماران دیابتی و خانوادهها در تمام شهرها وجود داشته باشد.
وی درباره ضرورت برنامهریزی برای بیماران دیابتی گفت: به طور کلی میتوان گفت اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت را در ۳ بخش میتوان متمرکز کرد؛ گام نخست، آموزش همگانی و مردمی و روز آمد کردن دانش پزشکان و گام دوم، دسترسی به تجهیزات، داروها و فناوری روز حوزه دیابت و سومین گام، اقدامات موثر است؛ منظور این است که مراکز درمانی به صورت جامعنگر به درمان چاقی و دیابت توجه کنند؛ یعنی فقط دارو تجویز نکنند بلکه باید با مشاوره رو در رو با افراد دیابتی و خانوادهها بار تحمیل بر جامعه و کشور را کاهش داد. مشاورههای لازم با بیماران از جمله سیاستهای تاثیرگذار مثبت است که پذیرش بیماری برای بیماران و اطرافیان را فراهم میکند. اجرای این برنامهها به پشتیبانی وزارت بهداشت و دولت نیاز دارد.
این متخصص با بیان اینکه بررسی وضعیت مراجعهکنندگان به مراکز درمانی بیانگر این است که آموزش یک حلقه مفقوده در ارتباط با دیابت به حساب میآید، افزود: به طور مثال، برخی از افرادی که به دیابت مبتلا هستند اطلاعی درباره میزان قند ناشتا یا قند ۲ ساعته ندارند؛ مشاهده میشود در پارهای موارد حتی افراد تحصیلکرده نسبت به میزان قند خون خود بیاطلاع هستند. برنامههای مربوط به دیابت باید به صورت فصلی یا ماهانه انجام شود؛ به نحوی که عموم مردم نسبت به بیماری دیابت آگاهی داشته باشند. هنگامی که مردم نسبت به دیابت آگاهی داشته باشند، دانش عمومی افزایش مییابد.
منبع: خبرگزاری ایسنا