Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@08:28:31 GMT

پخش «راز» در حمایت از کودکان سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۱۱۱۴۸

پخش «راز» در حمایت از کودکان سیستان و بلوچستان

فیلم «راز» ساخته داریوش گرگوند و آلبوم موسیقی آن در مراسمی با هدف حمایت از کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان به نمایش درمی آید.

به گزارش ایسنا، فیلم «راز» ساخته داریوش گرگوند، نگاهی مدرن به آیین موسیقیایی سیستان و بلوچستان و مراسم گواتی دارد. 

موسیقی این فیلم توسط هوشیار خیام و بامداد افشار ساخته شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکیبا بهرامیان کوریوگرافی این فیلم را بر عهده داشته است. خداداد شکل زهی ، داوود بامری و عمر سامی به عنوان آرتیست‌ در این پروژه مشارکت داشته‌اند. بخشی از این فیلم در نمازخانه موزه ملی فرش که کامران دیبا آن را طراحی کرده تصویربرداری شده است. 

گوات، در زبان بلوچی به معنای باد است و گواتی به فردی گفته می‌شود که دچار بادی شده باشد که روح و جسم او را به تسخیر خود درآورده است. گواتی همچنین به آیینی گفته می‌شود که در آن خلیفه گواتی با ادای ذکرهای مختلف و اجرای ساعت‌های متوالی موسیقی تلاش می‌کند تا آن باد شیطانی را ، که در روح فرد بیمار حلول کرده است «به زیر بیاورد» - یا کنترل کند. مردم سیستان و بلوچستان بر این باورند که آن باد، روحشان را از خود بی ‌خود می‌کند و درد جسمی و روانی برایشان به همراه می‌آورد.

در دیگر نقاط سواحل جنوبی ایران نیز آیین‌های مشابه دیگری وجود دارد که در برخی مناطق با نام «زار» از آنها یاد می‌شود. در مراسم زار و گواتی، موسیقی نقشی محوری بر عهده دارد. تعداد زیادی مقام و ذکر، با توجه به وخامت حال بیمار و نوع بادی که روح او را تسخیر کرده است، در طول این آیین‌ها به اجرا در می‌آید و بر اساس واکنشی که فرد بیمار به یک یا چند ذکر نشان می‌دهد، آن ذکرها بیشتر تکرار می‌شوند. باور عمومی این است که ادای این ذکرها، بادی که به جسم بیمار وارد شده را رام می‌کند.

آیین رونمایی از فیلم «راز» روز سه‌شنبه ۸ بهمن ساعت ۱۸ در نشر ثالث با هدف حمایت از کودکان سیستان و بلوجستان برگزار می‌شود و عواید فروش آلبوم هم به کودکان این خطه سیل زده تقدیم می‌شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مستند راز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۱۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی آتش‌نشانان به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

دبیرکل جمعیت هلال احمر می‌گوید تا امروز بیش از ۱۳ هزار بسته غذایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان توزیع شده است. حدود ۱۱۰ تیم امدادی کار کمک‌رسانی به سیل‌زدگان را انجام می‌دهند. علاوه بر ارتش، سپاه، بسیج و نیرو‌های جهادی، آتش‌نشانانی از تهران نیز به کمک هموطنان خود در جنوب کشور رفته‌اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • خبر‌های خوش سیستان و بلوچستان در هفته‌ای که گذشت
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • استعدادهای برتر ادبی و هنری سیستان و بلوچستان حمایت شوند
  • امدادرسانی آتش‌نشانان به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها
  • لزوم حمایت از بیماران هموفیلی/ ۳ بیمار فاکتور ۹ در استان داریم
  • معاون استاندار:استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند
  • معاون استاندار: استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند
  • استعداد‌های برتر ادبی و هنری سیستان و بلوچستان باید حمایت شوند