Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-07@08:22:15 GMT

اعتراض های عراق؛ التهاب در شهرهای مرکزی و جنوبی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۱۲۱۵۱

خرداد: اعتراض های خیابانی امروز سه شنبه با بستن جاده های درون و برون شهری و آتش زدن حلقه لاستیک در بغداد و برخی شهرهای جنوب و مرکز عراق نیز ادامه یافته است و این اعتراضات تاکنون حوادث و درگیری هایی را نیز در پی داشته ‌است.
به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، گروه های معترض که روز گذشته با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف، ۱۴ نیروی امنیتی را در بغداد زخمی کرده بودند، امروز با استفاده از سلاح بی صدا یک نیروی امنیتی را زخمی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرماندهی عملیات امنیت بغداد در بیانیه ای اعلام کرده است که این نیروی امنیتی از ناحیه شکم با سلاح بی صدا زخمی و به بیمارستان انتقال داده شد.
برخی از فعالان شبکه های اجتماعی تصاویری از فرد زخمی شده منتشر کرده اند.
گروه های معترض تلاش کرده اند که شهرهای مختلف جنوب و مرکز از جمله بغداد را به تعطیلی بکشانند و لوله انتقال نفت در شمال ذیقار را منفجر کردند.
بر اساس گزارش مقام ها ذیقار، لوله انتقال نفت در جنوب شهرستان «الشطره» از توابع استان در اقدامی خرابکارانه منفجر شد.
همچنین تعدادی از معترضان در ناصریه برای دومین روز پیاپی جاده بین المللی ناصریه به بغداد که بصره را به پایتخت و استان های شمالی متصل می کند، بستند.
بستن این جاده منجر به اخلال در نقل و انتقال کامیون ها بین بنادر بصره و دیگر شهرهای شمال عراق از جمله بغداد شد.
جاده بندر «ام القصر» در بصره برای ساعاتی بسته شد که با تلاش نیروهای امنیتی اکنون این جاده گشایش یافت و رفت و آمد در آن جریان دارد.
در العماره مرکز استان میسان نیز گروه های معترض توانستند باعث تعطیلی اجباری در این استان شوند و تنها دستگاه‌های خدماتی مانند بهداشت و شهرداری به علاوه ادارات امنیتی و انتظامی از آن مستثنی شدند.
در نجف اشرف نیز اعتراضات با بستن خیابان ها، تقاطع ها، پل و تعطیلی برخی از مدارس ادامه یافت اما نتوانست فعالیت عادی همه شهروندان را متوقف کند.
در بغداد نیروهای امنیتی توانستند که دوباره یکی از خیابان های اصلی شهر موسوم به «محمد القاسم» را بازگشایی کنند و به گروه های اعتراضی اجازه ندادند که این خیابان بسته شود.
در همین راستا، فرماندهی عملیات امنیت بغداد برای نخستین بار تصاویر تعدادی از افراد متهم به اغتشاش و برهم زدن نظم عمومی را که در جریان اعتراضات روزهای اخیر بازداشت شده بودند، منتشر کرد.
برخی منابع غیر رسمی مدعی کشته شدن دستکم یک تظاهرکننده در اعتراضات امروز بغداد شده اند اما مقام های امنیتی عراق تاکنون چنین ادعاهایی را تایید نکرده اند.
منابع مخالف دولت عراق از جمله رسانه های غربی و عربی مدعی شده اند که در اعتراض های سه روز گذشته دستکم ۱۵ معترض در استان های مختلف این کشور کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شده اند؛ ادعایی که مقام های امنیتی تاکنون آن را تایید نکرده اند.
کربلا و دیوانیه نیز امروز شاهد تلاش گروه های اعتراضی برای اخلال در نظم عمومی در این دو شهر بوده است.
گروه های معترض و مخالف با شعار «میهن نیست، کار نیست» همچنان می کوشند ادارات و مدارس را تعطیل و شهروندان مختلف را به تعطیلی اجباری مجاب کنند.
با وجود این تلاش ها همچنان به سبب همراهی نکردن بخش وسیعی از مردم  با این اقدام ها، آشوبگران در تحقق خواسته های خود عاجز مانده و ادارات و مدارس در اغلب شهرهای جنوب و مرکز عراق از جمله بغداد به روال طبیعی به کار و خدمات خود ادامه دادند.
اعتراض های عراق که دور تاره آن از روز  جمعه گذشته آغاز شده پس از حدود دو ماه شدت بیشتری یافته است و بر پایه برخی گزارش ها تاکنون چندین کشته و دهها زخمی به همراه داشته است.
معترضان خواستار معرفی فوری نخست وزیر به دور از گروه های سیاسی و احزاب کنونی، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات آزاد هستند.
اعتراض های عراق در استان های شیعی مرکزی، جنوبی و شرقی که از یکم اکتبر ۲۰۱۹ (دهم مهر  ۹۸) در ناکارآمدن توصیف کردن دولت، تبعیض، فقر، بیکاری و فساد مقام های حکومتی آغاز شده همچنان با فراز و فرود در این مناطق ادامه دارد.
به دنبال این اعتراض ها، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق شش هفته پیش از سمت خود استعفا کرد و هنوز جایگرین او به علت اختلاف های سیاسی درون حاکمیت تعیین نشده است. برچسب ها: بغداد ، عراق

منبع: خرداد

کلیدواژه: بغداد عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۲۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض استقلال خوزستان به داور بازی سپاهان

به گزارش "ورزش سه"، استقلال خوزستان که در تلاش برای رهایی از منطقه خطر جدول و رسیدن به امتیازات بقا است، این هفته در دیداری سخت و حساس برابر سپاهان در استادیوم نقش جهان قرار خواهد گرفت.

با اعلام داوران این هفته، مشخص شد که حسن اکرمی قضاوت جدال شاگردان ژوزه مورایس با سیروس پورموسوی را برعهده خواهد داشت.

با این حال اکنون باشگاه استقلال خوزستان در نامه‌ای به کمیته داوران با اشاره به اتفاقاتی که قضاوت اکرمی طی دیدارهای گذشته این تیم شکل داده، خواهان تغییر وی شده است.

باشگاه استقلال خوزستان با ارائه مستنداتی در این خصوص و اشاره به چند قضاوت جنجالی این داور علیه این باشگاه، از کمیته داوران درخواست کرده با توجه به اهمیت بازی و شرایط جدول و رقابت برای کسب امتیاز، نسبت به تغییر داور اقدام کنند.

گلایه استقلال خوزستان به نظر می‌رسد به دیدار این تیم مقابل پارس جنوبی باشد که چند اشتباه سریالی از سوی اکرمی در نهایت با شکست این آبی‌های جنوبی نیز همراه شد. اشتباهاتی که در آن مقطع واکنش کمیته داوران و رفعتی به عنوان رئیس دپارتمان اداری وقت فدراسیون را نیز به همراه داشت. اکرمی در دیدار مقابل ماشین سازی و همچنین هوادار تهران نیز اعتراض این تیم را در گذشته بهمراه داشته و اکنون باید دید در این جدال حساس و با توجه به اعتراض صورت گرفته، کمیته داوران چه تصمیمی خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • آلودگی هوا در ۳ شهر خوزستان
  • اقلیم در پی ترمیم روابط‌ با ایران/اهداف سفر بارزانی به تهران چیست
  • تندباد و بارش شدید باران در شهرهای جنوبی استان ایلام
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • ابرهای باران زا دوباره به خراسان جنوبی برمی گردند
  • درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت
  • کره جنوبی در رزمایش سایبری آمریکا شرکت می‌کند
  • اعتراض استقلال خوزستان به داور بازی سپاهان
  • ثبت آلودگی هوا در برخی شهرهای خوزستان
  • جزئیات آلودگی هوا در شهرهای خوزستان