Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوفرستی درباره طرح دولت برای توسعه CNG گفت: ظرفیت تولید مخزن در کشور نزدیک به 300 هزار مخزن است که نشان می‌دهد این طرح به لحاظ عملیاتی دچار مشکل تامین قطعات است.

جواد نوفرستی کارشناس انرژی و مدیرعامل انجمن ایمن در گفتگو با خبرنگار انرژی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا درباره طرح دوگانه‌سوز کردن رایگان خودروها گفت: دولت باید خیلی زودتر به CNG توجه می‌کرد و نباید همه تلاش‌هایی که در دهه 80 برای توسعه صنعت CNG انجام شده بود را فراموش می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دهه 80 مهم‌ترین سیاستی که عامل موفقیت CNG شد، ایجاد فاصله قیمتی بین CNG  و بنزین بود. اما در سال‌های آخر دهه 80 و اوایل دهه 90، این سیاست تغییر کرد که نتیجه آن نزدیک‌ شدن قیمت بنزین و CNG بود. در سال‌های اخیر توسعه CNG در کشور سرکوب شد که نتیجه آن رشد تقریبا 50 درصدی مصرف بنزین در کشور بود.

وی ادامه داد: اهمیت CNG در بین سوخت‌ها زمانی مشخص می‌شود که پس از افزایش قیمت بنزین با اینکه دولت برای توسعه سوخت CNG اقدامی نداشته،‌ مصرف این گاز از 19 میلیون متر مکعب به 24 میلیون متر مکعب رسیده است.

این کارشناس انرژی اجرای طرح اختصاص 6 هزار و 500 میلیاردتومان برای توسعه CNG را نادرست دانست و در این باره بیان کرد: دولت از محل کاهش مصرف بنزین برای افزایش تعداد خودروهای CNG مبلغ 6 هزار و 500 میلیاردتومان در نظر گرفته تا خودروها را به صورت رایگان دوگانه‌سوز کند. به همین خاطر دولت انتظار داشت که در این طرح بیش از یک میلیون نفر ثبت نام کنند اما آمارهای ثبت نام‌کنندگان نشان می‌دهد که حدود 125 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

نوفرستی ادامه داد: در شرایط امروز صنعت CNG سرمایه‌گذار به دلایل مختلفی تمایلی برای سرمایه‌گذاری در جهت ساخت و نصب کپسول ندارد و نمی‌تواند در این زمینه ریسک کند که مهمترین علت آن عدم ثبات در سیاست‌گذاری قیمتی سوخت کشور است. در این سال‌ها مکرر فاصله قیمتی CNG و بنزین تغییر کرده و همین عدم ثبات و افزایش قیمت سوخت گاز مایع و از طرفی تثبیت چندین ساله قیمت بنزین، باعث ورشکستگی و سرکوبی صنعت CNG شده است.

به جای پول‌پاشی باید قانون درست تصویب کرد

این کارشناس انرژی تصریح کرد: برای حل مشکل صنعت CNG و رونق آن، به جای پرداخت پول باید مصوبه یا قانونی را تصویب کرد تا برای همیشه فاصله بین قیمت بنزین و CNG ثابت بماند. نرخ ایده‌آل برای فاصله میان CNG و بنزین یک به چهار بوده  که در حال حاضر این فاصله با احتساب بنزین سهمیه‌ای یک به سه است.

وی افزود: تصویب قانون برای تثبیت فاصله قیمتی بنزین و CNG  به معنای عدم گرانی بنزین یا سایر سوخت‌ها نیست بلکه به این معنا است که برای توسعه صنعت CNG باید فاصله‌ مناسبی با بنزین داشته باشد تا سرمایه‌گذاران اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاری داشته باشند. این فاصله است که هم به راننده، هم به مالک خودرو، هم به صنعت، هم به ایران‌خودرو و سایپا و هر خودروساز دیگری پیام مثبتی می‌دهد.

نوفرستی درباره راهکار جایگزین برای دوگانه‌سوز کردن خودرو گفت: پیشنهاد ما اجرای مستمر برنامه‌ای 10 ساله است و حتی اگر فرض کنیم که هر زمانی می‌خواهد نرخ بنزین آزاد شود، نرخ آزادش با CNG هم همین فاصله یک به سه تا یک به چهار باشد. در شرایط فعلی به لحاظ قیمت صادراتی نسبت یک به سه برقرار است به نحوی که نرخ صادرات گاز به ترکیه 20 سنت و نرخ صادراتی بنزین حدود 60 سنت است که تقریبا همان نسبت یک به سه برقرار شده است. حتی اگر بخواهیم قیمت بنزین و گاز را آزاد کنیم همین نسبت یک به سه برقرار خواهد شد که نشان می‌دهد این فاصله، منطقی است. لذا اگر این موضوع انجام شود، سرمایه‌گذاران با اطمینان می‌آیند و سرمایه‌گذاری می‌کنند و خوب هم سرمایه‌گذاری می‌کنند و دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری 6 هزار و 500 میلیارد تومانی هم نخواهد بود.

طرح دولت عملیاتی نیست

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن افزود: در واقع 6 هزار و 500 میلیاردتومانی که قرار است در زمینه افزایش تعداد خودروی CNG سوز مصرف شود باید در توسعه  حمل و نقل عمومی مانند مترو هزینه شود تا به کاهش ترافیک و آلودگی هوا بیانجامد.

وی تصریح کرد:‌ نکته‌ دیگری که درباره طرح دولت وجود دارد این است که اساسا چنین طرحی قابل اجرا هم نیست. اعلام کردند که یک میلیون و 464 هزار خودرو در یک سال دوگانه‌سوز می‌شوند این درحالی است که ظرفیت تولید مخزن در کشور نزدیک به 300 هزار مخزن است مگر اینکه بخواهیم واردات این را به یکباره افزایش بدهیم. شواهد نشان می‌دهد که این طرح به لحاظ عملیاتی هم دچار مشکل تامین قطعات است.

نوفرستی در ادامه گفت: تاکنون 125 هزار نفر در طرح دولت ثبت‌نام کردند که علت استقبال کم مردم بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری قیمتی سوخت است که خدمات آن را نیز کم‌تر می‌کند. همین که با این شرایط، استقبال از این طرح هنوز به 10 درصد هدف  نرسیده است، یعنی این طرح از سمت تقاضا هم زیر سؤال است.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن افزود: یکی از موضوعات مهم دیگر این است که هر چیزی که رایگان است، درونش رانت و فساد به وجود خواهد آمد و چرا داریم این کار را می‌کنیم؟ در این شرایط مردم باید صف دوگانه‌سوز کردن را تحمل کنند.

این کارشناس انرژی در پایان خاطر نشان کرد: سال گذشته متولیان صنعت CNG طرحی را اجرا کردند که در قالب آن 2 میلیون و 500 هزار تومان به متقاضیان دوگانه‌سوز کردن  وام بدهند هیچ استقبالی از این طرح نشد. یعنی حتی یک نفر هم این را استقبال نکرد. چرا؟ برای اینکه علت عدم تمایل مردم را غلط فهمیده بودند و دولت باید به سمت تثبیت سیاست قیمتی برود.

انتهای پیام/4141/

 

 

منبع: آنا

کلیدواژه: قیمت بنزین دوگانه سوز کردن قیمت CNG

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۹۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم

ریشه ناترازی بین تولید و مصرف بنزین، بی‌توجهی به احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه در دوران هشت‌ساله دولت قبل و وزارت بیژن نامدار زنگنه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایرنا، طبق اظهار نظر مسئولان، مصرف بنزین در حال حاضر از تولید آن در کشور پیشی گرفته، با این دست فرمان، کشوری که زمانی صادرکننده بنزین بوده در حال تبدیل شدن به واردکننده بنزین است. بررسی عوامل بروز این پدیده یکی از نکاتی است که سیاستگذاران باید به آن توجه داشته و در راستای حل مشکلات این پدیده برنامه‌ریزی کنند.

از طرفی تولید بنزین در کشور نیز با وجود رشد حدود ۲۰ درصدی در سه سال گذشته طبق آمار وزیر نفت، به ۱۱۴ میلیون لیتر در روز رسیده و حتی وزارت نفت توانسته در دوران پیک مصرف نیز تامین بنزین را به بهترین نحو انجام دهد و کشور دچار مشکل نشود.

برای حل مساله بنزین سه سناریوی ساخت پالایشگاه، واردات بنزین و مدیریت مصرف، پیش روی دولت قرار دارد.

اگر دولت بخواهد یک پالایشگاه در مقیاس پالایشگاه اصفهان بسازد، نیازمند به حداقل ۵ سال زمان و ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بوده که باتوجه به میزان زمان و حجم سرمایه گذاری مورد نظر، رسیدن به این مطلوب راه درازی دارد اما برای کشور این موضوع امری حیاتی است. واردات نیز باعث ارز بری از کشور، کسری بودجه و در نهایت تورم خواهد شد. چنانچه اگر دولت بخواهد ناترازی بنزین را با واردات جبران کند، باید ارز زیادی برای فقط بنزین کنار بگذارد. مورد بعدی، توجه به مدیریت مصرف است که شامل موضوعاتی نظیر اسقاط خودروها، تولید و واردات سالانه یک میلیون خودروی باکیفیت، ارتقای پالایشگاه‌های موجود، توسعه سوخت‌های جایگزین CNG و جلوگیری از قاچاق بنزین می‌شود که در این پرونده به موارد مذکور خواهیم پرداخت.

چرا پالایشگاه سازی در کشور صورت نگرفت؟

پالایشگاه سازی یکی از راه‌کارهای جلوگیری از ناترازی بنزین است اما این سناریو بلند مدت است. با این حل چه شد که پالایشگاه سازی در کشور صورت نگرفت؟ قطعا یکی از اصلی‌ترین عوامل آن، وزیر سابق نفت بیژن زنگنه است. بیژن زنگنه اساسا پالایشگاه سازی را کثافت کاری می خواند حتی اخیرا نیز به این موضوع اشاره مجدد کرده و آن را غیر اقتصادی خوانده است.

در صورتی که چین با واردات ۱۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام و پالایش بیش از ۱۷ میلیون بشکه، نمونه‌ای از کشورهای پیشرو در حوزه توسعه زنجیره ارزش نفت خام است. چین طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۸ میلیارد دلاری برای ساخت پالایشگاه، حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایشی خود افزوده است و قصد دارد تا ۲۰۲۵ ظرفیت پالایشی خود را به ۲۰ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. پالایشگاه‌هایی همچون ژیجیانگ (فاز اول و دوم) و هنگلی با ظرفیت‌های ۲۰ و ۴۰ میلیون تن در سال و حجم سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ و ۲۴ میلیارد دلار نمونه‌هایی از طرح‌های به بهره‌برداری رسیده طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ هستند.

پالایشگاه سازی در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم توجه به تکمیل پروژه‌های پالایشی را از اولویت‌های خود می‌داند به طوری که جواد اوجی وزیر نفت در این باره گفت: توسعه ظرفیت پالایش و پتروپالایش نفت خام و میعانات گازی کشور قریب به ۳.۲ میلیون بشکه در روز است و نفت و میعانات گازی تولیدی خود را اکنون به‌صورت نفت خام صادر می‌کنیم. این خام‌فروشی افزون بر اینکه ما را از ایجاد ارزش افزوده بی‌نصیب می‌کند، در سال‌های اخیر پاشنه آشیل کشور و سبب آسیب‌پذیری کشور در حوزه تحریم‌ها شده است. افزون بر اینها با توجه به شدت مصرف انرژی در کشور، به‌منظور تأمین امنیت انرژی کشور و پوشش کامل نیاز داخلی به فرآورده‌های نفتی، احداث پالایشگاه‌های جدید ضرورتی انکارناپذیر است که مکرر مورد تأکید رهبر انقلاب و ریاست جمهوری نیز بوده است.

۸ طرح پالایشی و پتروپالایشی در حال اجرا

به گفته وزیر نفت، از ابتدای استقرار دولت سیزدهم، توجه ویژه‌ای به این امر شد و خوشبختانه ما اقدام‌های متعددی را در طول یک سال و نیم گذشته انجام دادیم. در چهارچوب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، ۸ طرح پالایش و پتروپالایش میعانات گازی و نفت خام با ظرفیت ۱۴۶۰ هزار بشکه در روز و سرمایه‌گذاری ۲۸.۶ میلیارد دلار در دست پیگیری و اجرا است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی 
  • امدادرسانی‌ نیروهای هلال احمر به ۱۱ استان متأثر از سیل و آب‌گرفتگی
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  • ۱۱ استان کشور متأثر از سیل و آبگرفتگی / امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر به بیش از ۱۳۰۰ نفر
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها