Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@14:12:21 GMT

دانشجویان ایرانی، قربانی حقوق بشر آمریکایی

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۱۳۱۸

دانشجویان ایرانی، قربانی حقوق بشر آمریکایی

داستان دنباله دار اخراج، تمدید نکردن ویزا و ممانعت از ورود دانشجویان ایرانی به آمریکا به ویژه در دوره ترامپ هر روز بیش از گذشته پررنگ تر می شود؛ رویکردی که بخشی از راهبر فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران به حساب می آید.

ماجرا زمانی افشا شد که رسانه های غربی عصر دوشنبه (۳۰دی) خبر از اعتراض دسته جمعی دانشجویان در فرودگاه لوگان بوستون به اخراج یکی از همکلاسی های خود دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وکلای این دانشجوی ۲۴ ساله ایرانی تاکید کردند که به آنها اجازه دسترسی به موکل شان داده نشده و این دانشجو با وجود داشتن ویزا بدون ارائه جزئیات از سوی مقامات اخراج شده است.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، دادخواست اضطراری تنظیم‌ شده توسط این دانشجوی ۲۴ ساله را مشاهده کرده که در آن خواستار لغو اخراج و دریافت مجوز برای به پایان رساندن تحصیل خود در رشته اقتصاد در دانشگاه «نورث‌ایسترن» شده است.

به گزارش رسانه ها، این دانشجو پیش از بازگردانده شدن و درخواست روادید دانشجویی، ۲ سال در آمریکا بوده که صدور روادیدش، یکسال نیز به طول انجامیده است.

در چند ماه گذشته گزارش‌های متعددی از بازداشت و بازگرداندن دانشجویان ایرانی در فرودگاه های آمریکا منتشر شده است.

پیش از این نیز در مهرماه امسال اعلام شد آمریکا از ورود ۱۲ دانشجوی ایرانی به آمریکا جلوگیری کرده است در حالی که همه آنها روادید نیز داشته‌اند. در آن زمان روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: دستکم ۱۲ دانشجوی ایرانی که قرار بود برنامه های تحصیلات تکمیلی خود را در رشته های مهندسی و علوم کامپیوتر در سال تحصیلی جدید آغار کنند، روادید آنان به طور ناگهانی لغو و از پرواز آنها به آمریکا ممانعت شده است.

در همان زمان وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه ای مدعی شدف هیچ تغییری در مورد ویزای دانشجویی صورت نگرفته و مقامات آموزش عالی می گویند که مشکلات در این خصوص برای هر صدها هزار دانشجوی بین المللی که برای شرکت در کالج ها و دانشگاه های آمریکایی سفر می کنند، در هر پاییز ایجاد می شود.

واکنش ها به ماجرای دانشجوی ایرانی

به دنبال مطرح شدن ماجرای این دانشجوی ایرانی برخی واکنش ها در میان سیاستمداران امریکایی ایجاد شد.

در همین رابطه الیزابت وارن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا روز سه‌شنبه(یکم بهمن‌ماه) در حساب توئیترش در انتقاد به این اقدام خصمانه دولت ترامپ علیه ایرانیان نوشت: این یک دانشجوی ایرانی با روادید از نوع اف‌۱ (F۱ - ویزای درجه اول دانشجویی در آمریکا) و برای پایان تحصیلاتش به آمریکا بازگشته بود.

وارن در ادامه توئیت انتقادی خود نوشت: اداره گمرکات و حفاظت مرزی آمریکا (CBP) شب هنگام او را بازداشت کرده است؛ اخراج او از آمریکا باید متوقف شود، ما مردم آمریکا باید با سیاست های «بیگانه هراسی» دولت ترامپ مبارزه کنیم.

همچنین «سوزان چرچ» وکیل مدافع مهاجرت در بوستون در صفحه توئیترش نوشت که این دانشجوی ۲۴ ساله، پس از ورود به فرودگاه، تحت بازداشت قرار گرفته است.

به نظر می رسد اگرچه روند اخراج یا ممانعت از ورود دانشجویان ایرانی پیش از این نیز وجود داشته اما این روند در دولت ترامپ به یک رویه تبدیل شده است.

از تحریم دانشگاهی اوباما تا تحریم های ترامپ

در سال ۲۰۱۲میلادی به دنبال تشدید تحریم های جامع دولت اوباما علیه جمهوری اسلامی ایران، مقام های دانشگاه ماساچوست با تکیه بر تحریم مصوب علیه کشورمان، مصوب کردند که امکان ادامه تحصیل از دانشجویان ایرانی در رشته‌های فیزیک، شیمی، میکروبیولوژی، مهندسی علوم و علوم پلیمر در دانشکده علوم پایه و همچنین مهندسی شیمی، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک و صنایع در دانشکده مهندسی سلب شود، زیرا ممکن است (به زعم ایشان) این تحصیلات به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان منجر شود.

اما این تحریم به قدری عجیب بود که نه تنها با اعتراض گسترده دانشجویان ایرانی، شکل‌گیری کارزارهای فضای مجازی و همراهی بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با آن همراه شد، بلکه صدای اعتراض اعضای جامعه علمی این کشور و رسانه های این کشور را هم درآورد و لغو آن را به مطالبه‌ای جمعی تبدیل شد.

اما ماجرای ممانعت از ورود دانشجویان ایرانی به آمریکا در زمان دولت ترامپ به دستور اجرایی ترامپ در سال ۲۰۱۶ باز می گردد، ترامپ در اولین هفته کاری خود دو فرمان اجرایی صادر کرد که با اعتراض هایی روبرو شد. در فرمان نخست، او هرگونه صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور ایران، سوریه، عراق، لیبی، یمن، سودان و سومالی را لغو کرد. این فرمان اجرایی رییس جمهوری آمریکا با اعتراض در فرودگاه ها روبرو شد و در نهایت یک قاضی دولت فدرال آن را لغو کرد. اما دیوان عالی آمریکا اعلام کرد که بخش هایی از طرح ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع ۶ کشور اسلامی به آمریکا قابل اجراست

اکنون اگر به این دانسته‌ها، اعمال تحریم‌هایی مشابه در برخی از دیگر دانشگاه‌های آمریکا و اروپا یا دستگیری و اخراج پژوهشگران ایرانی را بیفزاییم، درخواهیم یافت که چگونه آمریکا از ابزار تحریم برای هر منظوری بهره برداری می‌کند. در سال های اخیر دولت های کانادا، استرالیا و نروژ نیز چنین اقدامی را انجام داده اند.

دولت ترامپ که بارها ادعای همراهی با مردم ایران را مطرح کرده، در رفتار و عمل، با نقض صریح حقوق بشر، راهبرد دارد و به نوعی رفتارآمریکایی ها درباره ایران به ویژه دانشجویان و پژوهشگران، پیگیری سیاست فشار حداکثری با اهداف کاملا سیاسی است.

برچسب‌ها دولت ترامپ دانشجو حقوق بشر آمریکایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت ترامپ دانشجو حقوق بشر آمریکایی دولت ترامپ دانشجو حقوق بشر آمریکایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۱۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است

«محمد جرادات» نویسنده و پژوهشگر سیاسی فلسطینی درباره تظاهرات اخیر دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی که در حمایت از ملت فلسطین به ویژه غزه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و در اعتراض به سیاست‌های آمریکا در حمایت از این رژیم برگزار شد، گفت: این اعتراضات که دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن است به دانشگاه‌های اروپایی، استرالیایی و دانشگاه‌هایی در آسیا، جهان عرب و اسلام از جمله ایران و لبنان و حتی دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری فلسطین گسترش یافت

وی اظهار داشت، این دانشگاه‌ها در خیزش جهانی خود حامل پیامی بسیار قوی برای آمریکا و سیاست‌های استعماری و استکباری آن در مقابله با مظلومان جهان به ویژه مردم فلسطین و غزه هستند که از زمان حمله هفتم اکتبر مقاومت فلسطین در معرض کشتار جمعی از سوی اسرائیل قرار گرفتند؛ حمله‌ای که هدف آن دفاع و پیروزی ملت فلسطین در برابر هفتاد و پنج سال مظلومیت و مقابله با اشغالگری رژیمی بود که موجودیت خود را بر فراز تپه های فلسطین اشغالی بنا کرد.

جرادات عنوان داشت، این اعتراضات و این جنبش‌ها در دانشگاه‌های آمریکا از سوی دانشجویان متعلق به نسل دهه بیست هستند؛ نسلی که به نظر می‌رسد به نخبگان و گروه سیاسی حاکم آمریکا در سنا و کنگره و احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه و این نخبگان سیاسی که اسیر لابی صهیونیستی شده‌اند اعتقادی ندارند.

وی ادامه داد: یکی از این سیاستمداران فاقد اراده آمریکایی را دیدیم که به «نعمت شفیق»، رئیس دانشگاه کلمبیا می‌گوید «آیا می‌دانید اسرائیل موهبتی از جانب خداست و وقتی در مقابل اسرائیل می‌ایستید نفرین می‌شوید». این سیاستمدار آمریکایی به این طرز عجیب و وحشتناک درباره پرستش اسرائیل صحبت می‌کند.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا

پژوهشگر فلسطینی تصریح کرد: بنابراین، این جنبش دانشجویی آمریکایی که علیه سیاست‌های آمریکا شورش کرده، انتظار ندارد که این نخبگان سیاسی موضع خود را تغییر دهند، زیرا آن‌ها با اسرائیل به عنوان یک معبود برخورد می‌کنند و آن را فراتر از منافع آمریکا می‌دانند. این افراد به اسرائیل به عنوان مروارید تاج تمدن غرب می‌نگرند. بنابراین، این بیگانگی فرهنگی و بیگانگی سیاسی که نخبگان سیاسی در آمریکا، بخش‌هایی از اروپا، در آلمان و در انگلیس از آن رنج می‌برند، در بینش و فرهنگ غرب علیه ملت عربی و اسلامی ریشه دوانده است. بنابراین آنها به عنوان مثال با ایران به عنوان یک اشتباه موجودیتی برخورد می‌کنند. چرا؟ چون تسلیم سیاست اسرائیل در منطقه نمی‌شود و در مقابل سیاست آمریکا ایستاده است که می‌خواهد اسرائیل مقصد و قبله همه سازشکاران و عادی‌سازان روابط و کسانی باشد که منافع آن‌ها و منافع اسرائیل را تامین می‌کنند.

نویسنده فلسطینی درباره آثار و نتایج این انتفاضه دانشجویی آمریکایی عنوان داشت، جنبش آمریکایی امروز در چندین سطوح فوایدی داشته و اگر تشدید شود، ممکن است نتایج بیشتری محقق کند. این جنبش، نتانیاهو و تیمش در تل‌آویو، بایدن و حتی ترامپِ کاندیدای انتخابات را سردرگم کرده و همه را در مظان اتهام قرار می‌دهد.  اکثریت این نسل جدی می‌خواهند سیاست آمریکا را از خدمت کردن مطلق به منافع رژیم اسرائیل دور نگه دارند و جلوی جنایات را در غزه بگیرند.

جرادات تصریح کرد: این دانشجویان در ابتدای جنبش خود مطالبات ساده‌ای را مطرح کردند، به طور مثال، از دانشگاه کلمبیا خواستند تمام تحقیقاتی را که برخی از دانشجویان به نفع وزارت جنگ رژیم اسرائیل انجام می‌دهند  و در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین و توسعه برخی موشک‌ها است متوقف کند. آن‌ها می‌خواستند دانشگاهشان از شرکت‌هایی که با ارتش اشغالگر سر و کار دارند فاصله بگیرد، اما رئیس دانشگاه با وجود اینکه اصالتا عرب است، به پلیس مجوز ورود به حریم دانشگاه را داد  و از ارتش آمریکا خواست به دانشگاه‌ها حمله‌ور شود.

محمد جرادات، تحلیلگر فلسطینی

وی افزود: ۴۰ دانشگاه آمریکایی درگیر چیزی شبیه انقلاب و جنبش هستند. این امر نمی‌تواند سیاست آمریکا را تغییر دهد، مگر اینکه وارد حوزه قضایی شود و دستگاه قضایی آمریکا نسبت به این خیزش دانشجویی جانبدارانه وارد عمل شود و یا اینکه تبدیل به یک جریان سیاسی انتخاباتی شود که وضعیت سیاسی انتخاباتی را علیه حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه تغییر دهد.

نویسنده فلسطینی در پاسخ به میزان اثرگذاری جنبش‌هایی از این دست بر سیاست‌های آمریکا گفت: بله این جنبش‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشند. اما کسانی که دنیا را فقط با عینک اسرائیل می‌بینند، خواه بایدن و یا ترامپ و احزابشان، این افراد قطعا به این نسل جدید اهمیت نمی‌دهند و بایدن دانشجویان دانشگاه خود را اینگونه خطاب قرار می‌دهد که شما متوجه نیستید و این مربوط به مرحله ناپختگی سیاسی است. بنابراین یک انفصال و جدایی ذهنی و شکاف بزرگ در این نسل وجود دارد؛ نسل پیر در آمریکا و این نسل جوان. اما اگر این نسل جوان بتواند ابتکار عمل را در دست بگیرد و واقعیت را تحمیل کند، اوضاع می‌تواند تغییر کند، اما این امر نیازمند زمان، افزایش تحرکات و تحولات بسیاری است که چه بسا فراتر از جنبش سیاسی دانشجویی می‌رود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • غریب‌آبادی: چه کسی به داد زنان و دختران آمریکایی می‌رسد
  • واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به برخورد تهاجمی با زنان در آمریکا
  • واکنش معاون قوه قضاییه به برخورد با زنان و دختران در آمریکا: چه کسی به داد آنها می‌رسد؟
  • سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
  • سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی + ویدئو
  • واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به برخورد تهاجمی با زنان و دختران در آمریکا
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • بازداشت بیش از ۲۳۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در آمریکا