Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@13:58:44 GMT

صدای ماندگار موسیقی کردی

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۱۳۲۷

صدای ماندگار موسیقی کردی

مرحوم «ماملی» طی سال ۱۳۰۴ شمسی در یکی از محله‌های قدیمی مهاباد دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۱۰ شمسی برای تحصیل و فراگیری علم به مدرسه «سعادت» مهاباد رفت و تا کلاس ششم به تحصیل ادامه داد.

«محمد» که در خانواده‌ای خوش صدا متولد شده بود، در کلاس چهارم مدرسه به سبب صدای زیبا و دلنشین خود مورد توجه همگان قرار گرفت و برای خواندن بیش از پیش تشویق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هنرمند پدرش را از همان ابتدای زندگی از دست داده بود و از کلاس چهارم به بعد به اشعار «وفایی» که از شاعران معاصر و رفقای پدر مرحومش بود، روی آورد.

در طول بیش از نیم قرن فعالیت هنری‌ استاد «ماملی» ۶۰۰ ترانه ضبط شد که هم‌اکنون نیز گرمابخش محفل‌های مختلف است؛ بیشتر آثار وی بر چهار سبک خاص موسیقی کردی شامل «بیت»، «گورانی»، «قه‌تار» و «حه‌یران» استوار است.

«دایه آمین» همسر «ماملی» که هنوز هم با یاد و ترانه‌های استاد زندگی می‌کند، معتقد است که وی صدای مرد و زن و بزرگ و کوچک کُرد است و تن صدای او برای همیشه د دل و گوش علاقه‌مندانش خواهد ماند.

وی ادامه داد: ترانه‌های «ئاگربارانه» و «لاوه هه‌ی لاوه» اولین سروده رسمی استاد «ماملی» در سال ۱۳۲۱ بود که در منطقه «کانی‌مان قه‌مبران» مهاباد ضبط و ثبت شد.

وی گفت: همزمانی فعالیت هنری استاد «ماملی» با ترانه‌سرایانی چون  «حسن ماملی»، «خلیل صدیقی»، «حسین عبدالله‌زاده» و «هاشم فیدایی» در مهاباد باعث ارتقای هنر و موسیقی در این دیار شده بود و این هنرمندان در محله و بازار اشعار کردی را می‌سرودند و دل‌ها را شاد می‌کردند.

وی زندگی مشترک خودش با استاد «ماملی» را این‌گونه توصیف کرد که استاد جدای از صدای دلنشین خدادادی از نظر اخلاقی انسان بسیار متواضع بود و در بین مردم نیز محبوبیت خاصی داشت.

وی عنوان کرد: استاد «ماملی» با همه دوست بود و صدای او همه را به خود جذب می‌کرد؛ محفل شبانه استاد در طول سال نیز پرمخاطب و شلوغ بود.

«آمین» یادآور شد: آن مرحوم با صدای رسا اشعار کردی شاعران نامی کردزبان از جمله «ماموستا هه‌ژار»، «ماموستا هیمن»، «حاج هاشمی نانوازاده» و ... را سرود و روح تازه‌ای به شعرهای آنان بخشید.

وی اضافه کرد: استاد «ماملی» در ۶۵ سالگی به دلیل مفقود شدن یکی از فرزندانش به نام «نجات» دچار غم و افسردگی شدیدی شد و ناراحتی فراق فرزند، وی را به مدت ۶ سال دچار بیماری آلزایمر کرد.

«استاد در طول ۶ سال بیماری توسط خانواده‌اش مراقبت شد اما فراموش کردن سروده‌هایش در این مدت، احساسات علاقه‌مندانش را جریحه‌دار کرد تا جایی‌که دیگر نه توان خواندن داشت و نه سرودهای خود را به بیاد می‌آورد».

همسر استاد که با حالتی گریان خاطره‌ها و ترانه‌هایش را زمزمه می‌کرد، افزود: استاد «ماملی» سرانجام در سن ۷۲ سالگی و روز پنجشنبه سوم بهمن سال ۱۳۷۷ دیده از جهان بست و مراسم تشییع وی از ماندگارترین گردهمایی مردمی در تاریخ شهر مهاباد است؛ به طوریکه شهر را به صورت نیمه‌تعطیلی درآورد.

 رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد نیز گفت: استاد «ماملی» از هنرمندان خوش‌نام و خوش‌صدای موسیقی کردی است که همچنان بین مردم محبوبیت ویژه‌ای دارد و آیین‌های سالروز وفات وی در داخل و خارج از ایران برگزار می‌شود.

سیامند جوانبخت اظهار داشت: زندگی‌نامه استاد «ماملی» هم از لحاظ اخلاق و هم از لحاظ هنر می‌تواند بهترین الگو برای نسل‌های جوان برای موفقیت در عرصه هنر و ترانه‌سرایی باشد.

وی ادامه داد: در زمان حیات استاد «ماملی» بسیاری از تجهیزات، آلات موسیقی و امکانات فعلی وجود نداشت اما صدای رسای «ماملی» با غلبه بر تمامی کمبودها برای همیشه در دل موسیقی کُردی ماندگار شد.

سه بهمن ماه، بیست و یکمین سالگرد وفات و به خاک سپردن استاد «محمد ماملی» در قطعه هنرمندان آرامستان فردوس مهاباد به شمار می‌رود اما موسیقی کُردی هنوز هم با غم نبود این هنرمند مردمی کنار نیامده‌است.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 اداره فرهنگ و ارشاد جهان زندگی مشترک مدرسه موسیقی قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۱۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار هزار معلم برای طرح معلم ماندگار توسط مردم معرفی شدند

مدیر کل آموزش و پرورش استان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: امسال فراخوان طرح معلم ماندگار در سطح استان صورت پذیرفت و از مردم استان خواسته شد تا معلم‌های ماندگار در زندگی خود را معرفی کنند.
مولوی افزود: مردم محوری از خصوصیات این طرح است و در اختتامیه این طرح ۱۰ معلم برتر استانی از بین چهار هزار معلم معرفی شده به این فراخوان معرفی و تجلیل می‌شوند.
او ادامه داد: اگر چه مراسم‌های روز معلم هر سال رنگ و بوی مردمی دارد و با همت اولیاء و دانش آموزان برگزار می‌شود، اما امسال هم در ۱۵ منطقه استان مراسم روز معلم برگزار و در مرکز استان نیز مراسم استانی تقدیر از معلمان نمونه برگزار خواهد شد.
۱۷ هزار معلم در بیش از دو هزار واحد آموزشی استان مرکزی تدریس می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • ماجرای عجیب سارقی که با پابند الکترونیکی به سرقت می‌رفت
  • مذاکرات آژاکس با ژاوی پیش از ماندگار شدن این سرمربی در بارسلونا
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • چهار هزار معلم برای طرح معلم ماندگار توسط مردم معرفی شدند
  • چلسی دیگر تحمل پوچتینو را ندارد: تحقیرمان کردی!‏
  • گزارش تصویری | قاب‌های ماندگار
  • (ویدیو) «نوبل‌پرایز ایران» یا «چهره‌های ماندگار» چرا تعطیل شد؟
  • طعنه سنگین رشیدی کوچی به کریمی قدوسی: گفته بودی من نفوذی اسرائیلم، اما خدا جای حق نشسته
  • طعنه سنگین رشیدی کوچی به کریمی قدوسی: گفته بودی من نفوذی اسرائیلم اما خدا جای حق نشسته /بازم برای توجیه رفتار غلطت از رهبری هزینه کردی!!
  • در تاریخ ماندگار شد / آرسنال چلسی را با 5 گل به توپ بست +فیلم