Web Analytics Made Easy - Statcounter

طاهریان با اعلام اتمام مهلت شرکت کانون‌های مساجد در رویداد ملی «فهما» در ۴ بهمن‌ماه، گفت: در طول رقابت کانون‌ها در این طرح بیش از ۱۵ هزار طرح و ایده به همراه بالغ بر ۳ هزار آثار تولیدی در حوزه‌های سرود، فیلم، فضای مجازی و نمایش ارسال شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مدت زمانی است که سامانه «بچه های مسجد» با همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در راستای انسجام بخشی بیشتر فعالیت ها و همچنین اشتراک گذاری تجربیات و اقدامات بسیار گسترده بیش از ۲۵ هزار کانون فرهنگی و هنری در سراسر کشور راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این طرح که از دوم مهرماه سال جاری آغاز شده تمامی کانون های مساجد کشور ضمن اینکه دارای یک صفحه اختصاصی هستند، می توانند برنامه ها، آثار تولیدی و گزارش عملکرد خود را در این سامانه به ثبت برسانند.

با توجه به اینکه جمعه، ۴ بهمن ۹۸ آخرین مهلت ثبت اطلاعات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به منظور ارزیابی سال ۹۸ کانون ها و انتخاب برترین های کانونی و استانی جهت تقدیر و تجلیل در قالب رویداد ملی فهما است با «مرتضی طاهریان»، مدیر ستاد رویداد ملی پایتخت فهما و معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما گفت وگویی ترتیب دادیم تا پیرامون آخرین جزییات این طرح نقطه نظرات و نکات او را جویا شویم. در ادامه متن این گفتگو را از نظر می‌گذرانید:

 

به عنوان سوال نخست پیرامون اهداف طرح فهما توضیحاتی بفرمایید.

 

یکی از مهم‌ترین اهداف ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در استقرار نظام جامع فهما، تحلیل داده‌های موجود در سامانه بچه‌های مسجد و بهره‌مندی از این اطلاعات در برنامه ریزی‌های کلان ستاد در تمامی سطوح بود.

حرکت نظام مندی که در طول ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم شرایط مطلوبی را در اختیار مدیران و کارشناسان محترم قرار داد تا ضمن ترسیم وضع مطلوب بر اساس مشاهده وضع موجود؛ امکان تسهیل و تعمیق ارتباطات و تعاملات در تمامی سطوح، هدفمندتر شدن حمایت‌ها و اختصاص اعتبارات کنونی بر اساس میزان فعالیت و همچنین طراحی عرصه‌های رقابتی از جمله رویداد ملی فهما نیز فراهم شود.

زیست بوم مجازی بچه‌های مسجد نیز به عنوان بستر استقرار نظام جامع فهما تلقی و امکان مدیریتی بسیار مناسبی را برای تمامی سطوح از سطح عضو تا ستاد فراهم نموده و سال ۹۸ نیز به عنوان سال پایه در اجرای طرح استقرار نظام جامع فهما در نظر گرفته شده و بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ شاهداستقرار کامل نظام جامع فهما خواهیم بود.

 

آیا این موج عظیمی که در سایه مشارکت استان ها و کانون ها شاهد هستیم فقط جنبه رقابتی دارد؟

 

همانطوری که در سئوال قبل اجمالا عرض کردم اصل این جریان ناظر به استقرار نظام جامع فهما در سطح کشور است و یکی از خروجی هایی که بر این طرح مترتب است جنبه رقابتی آن است.بنابراین اگر این اتفاق مهمی که در سطح کشور شاهد آن هستیم را فقط رقابتی ببینم از برکات دیگر آن بی بهره می شویم.

در همین مدت کوتاه بیش از ۱۵ هزار طرح و ایده به همراه بالغ بر ۳ هزار آثار تولیدی در حوزه های سرود، فیلم، فضای مجازی و نمایش به دستمان رسیده که در نوع خود یک اتفاق کم نظیر و شاید بی نظیر در حوزه فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی است.

 

آیا برنامه ای برای سنجش صحت اطلاعات بارگذاری شده در سامانه فهما وجود دارد؟

 

بله، البته اصل بر صحت اطلاعات است اما پایش اطلاعات به عنوان یک اصل بوده و بر این اساس با استفاده از تمامی ابزارهای فنی و کارشناسی مانند بررسی‌های میدانی و کارهای دیگر نسبت به تطبیق اطلاعات موجود با فعالیت های جاری و گذشته کانون اقدام می‌کنیم.

 

حدود ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری مسجد در کشور فعالیت دارند که در طی چند ماه گذشته اقدام به بارگذاری فعالیت‌ها و اطلاعات اعضای خود کرده‌اند، در نهایت چه تعداد کانون برتر معرفی می‌شوند؟

 

بر اساس اعلام قبلی در رویداد ملی فهما از ۸ استان برتر در شاخص های اصلی تقدیر می شود و در بخش کانونی نیز حداکثر از ۱۸۰ کانون برتر تقدیر می شود.

بر اساس بررسی های صورت گرفته از مجموع ۳۷ شاخص فرعی ، ۱۸ شاخص قابلیت داوری دارد لذا از هر شاخص فرعی حداکثر ۱۰ کانون تقدیر می شوند .

 

مراحل انتخاب کانون‌های برتر به چه شکل اتفاق می‌افتد؟

 

کانون‌های برتر در سه مرحله بررسی، امتیازدهی و انتخاب می‌شوند؛ مرحله نخست میزان امتیاز ثبت شده در سامانه، مرحله دوم بررسی توسط هیئت انتخاب(شامل بررسی‌های میدانی، مستندات موجود، وضعیت استان یا کانون در سایر شاخص‌ها) و مرحله سوم نظر نهایی هیئت داوران است.

بنابراین اینکه هر کانونی بیشترین امتیاز را داشته باشد به معنای این نیست که به عنوان برترین کانون معرفی می شود بلکه امتیاز بالا یک اصل بسیار مهم برای راهیابی به مراحل بعدی ارزیابی است.

البته لازم به یادآوری است که هر کانون تنها قابلیت معرفی و تقدیر در یک شاخص از بین شاخص‌های هجده‌گانه را دارد و معرفی کانون‌های برتر که در تمامی شاخص‌های هشت گانه دارای رتبه‌های مناسبی هستند در حال حاضر در دستور کار نیست.

زمان نهایی بارگذاری اطلاعات ۴ بهمن بوده آیا پس از آن دیگر امکان  ثبت اطلاعات جدید وجود ندارد؟

 

بر اساس اعلام رسمی، مبنای ارزیابی سال ۹۸ فعالیت کانون‌ها اطلاعات ثبت شده تا ساعت ۲۴ روز جمعه مورخ ۴ بهمن است.

 اما موارد برگشت خورده برای ویرایش، بارگذاری اثر سرود(به دلیل اینکه این فرآیند وابسته به تایید فرم گروه سرود است)، و همچنین تکمیل پرسشنامه‌های مرتبط با شبکه رابطین(به دلیل اینکه این فرآیند وابسته به تایید فرم شبکه رابطین فهما است) از جمله مواردی است که  تا ۱۰ بهمن  فرصت وجود دارد.

البته همکاران ستادی و استانی نیز باید تا حداکثر ۱۰ بهمن ارزیابی های آثار  ارسالی را به پایان برسانند تا بتوانیم ان شاءالله با سرعت وارد مراحل بعدی ارزیابی بشویم.

 

برنامه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای مرحله جدید (یعنی از ۵ بهمن به بعد)چیست؟

 

بر اساس دستور رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، فرم و فرآیند تمامی فعالیت‌های ابلاغی و مصوب ستاد باید روی سامانه بچه‌های مسجد مستقر شود، بنابراین به مدیران و اعضای کانون‌ها در خصوص ارتباط دائمی با سامانه مذکور یادآوری و تاکید می‌شود. چرا که پل ارتباطی دائمی ستاد با کانون ها و اعضا در طول سال همین سامانه خواهد بود.

از این رو پس از یک توقف کوتاه احتمالا ۴۸ ساعته مجددا برخی از فرم‌ و فرایندها مانند فرم ثبت عضو جدید یا فرم مسابقه کتابخوانی فعال می‌شوند که ثبت اطلاعات جدید و مشارکت در برنامه‌ها و فعالیت‌ها در ارزیابی‌های آتی لحاظ می‌شود.

 

آیا برای کانون‌هایی که تقاضای رسیدگی مجدد برای ارزیابی آثار خود داشته باشند ساز و کاری فراهم شده است؟

 

فرآیند درخواست رسیدگی مجدد گزارش ها، آثار و طرح‌های کانونی روی سامانه فعال شده و درخواست‌هایی که تا ۱۰ بهمن ماه ثبت شده باشد در یک بازه زمانی حداکثر ۳۰ روزه بر اساس اولویت و اهمیت و با اولویت کانون‌هایی که در معرض راهیابی به مرحله دوم ارزیابی هستند، بررسی می‌شوند.

 

تکلیف امتیاز کانون هایی که در آخرین لحظات اطلاعات خود را ثبت می کنند، چه می شود؟

از آنجا که امکان ثبت اطلاعات، آثار و گزارش‌های کانونی تا ساعت ۲۴ روز جمعه، ۴ بهمن ماه فراهم است لذا به صورت طبیعی بعد از زمان مذکور نیز شاهد تغییرات از جمله افزایش امتیازات کانونی خواهیم بود.

 برای مثال کانونی که طرح پیشنهادی خود را در ساعت ۲۳:۵۰ روز چهارم بهمن ثبت کرده ، به دلیل حجم بالای طرح‌های ارسالی ، شاید چند روز در صف انتظار ارزیابی قرار گیرد. لذا امتیاز خود را در روزهای بعدی دریافت می کند و برای او در سامانه اعمال می شود.

و البته ریز نمرات کانون‌ها از شنبه، ۵ بهمن برای مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قابل مشاهده است.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد رویداد ملی فهما سردار سلیمانی فهما نماز جمعه خراسان جنوبي خطبه نماز جمعه مساجد شیراز رویداد ملی فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۵۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علی خاتمی ظهر چهارشنبه در جلسه ستاد برگزاری مراسم دهه کرامت که در محل دفتر امام جمعه زنجان برگزار شد، با بیان اینکه یکی از ضرورت‌های برنامه‌های این دهه، استفاده از ظرفیت مردمی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این برنامه‌ها است، گفت: بی‌شک با برخورداری از مشارکت مردمی می‌توان در برگزاری هر چه بهتر این برنامه‌ها گام برداشت.

وی با بیان اینکه در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت، همه دستگاه‌ها باید از حداکثر توان خود استفاده کرده و هم‌افزایی در برگزاری این برنامه‌ها را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار دهند، افزود: یکی از تأکیدات ما به برگزارکنندگان برنامه‌های دهه کرامت این است که از انجام کارهای موازی به جد اجتناب کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه تشکیل کمیته اجرایی و عملیاتی ستاد دهه کرامت یکی از ضروریات برنامه‌های این دهه به شمار می‌رود، اظهار کرد: معتقدیم در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت باید رویکرد برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که باعث ایجاد نشاط و شادی در مردم شود، به همین خاطر هر چقدر مشارکت مردم در برگزاری این برنامه‌ها بیشتر باشد، به همان میزان نشاط به همراه خواهد داشت.

آیت‌الله خاتمی همچنین به نقش ارزنده دستگاه‌های فرهنگی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت اشاره و خاطرنشان کرد: بدون شک، دستگاه‌های فرهنگی باید به واسطه بودجه‌ای که دریافت می‌کنند، در برگزاری این برنامه‌ها پیشگام بوده و نقش حمایتی خود را در این زمینه به خوبی ایفا کنند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه می‌توان از ظرفیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در استان در برگزاری باشکوه برنامه‌های دهه کرامت استفاده کرد، افزود: یکی از رویکردهای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در برگزاری چنین برنامه‌هایی، مردمی کردن این برنامه‌ها است.

محسن اسلامی از فعال بودن ۴۰۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در استان زنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، قادر است برنامه‌ها و جشن‌های امسال دهه کرامت را در مساجد روستایی استان نیز برگزار کند.

کد خبر 6087634

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم
  • ۱۳۸ صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند
  • «رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی در دانشگاه اراک
  • استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی
  • برگزاری رویدادی برای ورود به دنیای نوآوری و خلق ایده در اینوتکس ۲۰۲۴
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • رویداد «هاکامستر» دروازه‌ای برای ورود به دنیای نوآوری و خلق ایده در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴
  • «هاکا مستر» دروازه‌ای برای ورود به دنیای خلق ایده در اینوتکس ۲۰۲۴
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی