Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@03:09:39 GMT

تنور داغ اختلاف بر سر منشا بوی بد تهران

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۸۶۸۳

تنور داغ اختلاف بر سر منشا بوی بد تهران

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، یک سال پیش بود که انتشار بوی بد در تهران خبر ساز شد، موضوعی که البته هیچ‌گاه جواب روشنی برای علت آن داده نشد. امسال نیز درست در همان زمان، دوباره بوی بد مهمان تهرانی‌ها شد، ‌اینبار اما از فاضلاب گرفته تا آراد کوه در جنوب شهر تهران،‌ نقش متهم را بازی کردند.

حالا اما رییس سازمان محیط زیست معتقد است که ناتوانی در صادرات مازوت از یک سو و مازاد تولید در پالایشگاه‌ها از سوی دیگر باعث شده نیروگاه‌ها به مصرف این سوخت «ارزان» رو بیاورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرده از آنجا که پیش‌تر منشا بوی نامطبوع در تهران، افزایش گاز گوگرد اعلام شده بود، ‌اکنون نیز تایید مصرف مازوت در نیروگاه‌ها به جای گاز مشخص می‌کند که افزایش ناگهانی و شدید آلاینده‌های بدبو به ماجرای سوخت مربوط است.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که مازوت در مقایسه با گاز طبیعی سوخت گرانی به حساب می‌آید و حتی قیمت تمام شده تولید برق را نیز افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر،‌ استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها به چند هفته گذشته مربوط می‌شود،‌ در حالی که انتشار بوی بد در تهران سال گذشته نیز وجود داشته و از چند ماه گذشته نیز این موضوع تکرار شده است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرده که ناتوانی در صادرات نداریم و حتی مشتریان برای خرید فرآورده‌های نفتی ایران صف کشیده‌اند.

«حمید قاسمی ده چشمه» گفته که مازوت نمی‌تواند علت بوی بد در تهران باشد زیرا این بو مربوط به سه ماه پیش است اما افزایش مصرف گاز در بخش خانگی کمتر از یک ماه پیش اتفاق افتاده است.

همچنین وزیر نیرو در این رابطه گفته تایید نمی‌کند که بوی بد تهران به دلیل مصرف مازوت در نیروگاه‌ها باشد.

«رضا اردکانیان» ادامه داد که در حالت عادی بیش از ۹۰ درصد از سوخت نیروگاه‌ها با گاز طبیعی تامین می‌شود اما با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی،‌ سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها،‌ صنایع و حتی صادرات محدود می‌شود.

به گفته وزیر نیرو،‌ تعهد وزارت نفت برای تامین گاز خانگی ۵۲۰ میلیون متر مکعب در روز است اما در شرایط فعلی مصرف گاز به بالای ۶۰۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی رسیده است و مازاد این مصرف از سایر بخش‌ها تامین می‌شود.

اطلاعیه شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی نیز نشان می‌دهد، با توجه به اینکه قریب به اتفاق مناطق کشور از شبکه گاز طبیعی بهره‌مند هستند مصارف خانگی این نوع سوخت در فصل زمستان بسیار بالاست و سیاست کشور نیز اولویت مصرف خانگی است و مازاد تولید گاز به صنایع مختلف و نیروگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

این اطلاعیه ادامه می‌دهد که تحت شرایط فعلی در این فصل مصارف سوخت نیروگاه‌ها برای تامین کامل نیاز مصرف شبکه ۱۷۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی است که با توجه به وجود سرمای قابل توجه در اغلب نقاط کشور و افزایش مصرف خانگی گاز طبیعی به حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب امکان تحویل گاز به نیروگاه‌ها در حد ۷۰ میلیون مترمکعب در روز فراهم است و بقیه سوخت مورد نیاز باید توسط سوخت مایع تامین شود. سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها در برخی نیروگاه‌ها از طریق خط لوله و بیشتر از طریق تانکرهای جاده پیما تامین می‌شود.

در بند دیگر این اطلاعیه آمده که به دلیل رعایت مسایل زیست محیطی مصرف نفت گاز بر نفت کوره ارجح است، اما با توجه به مصارف قابل توجه نفت گاز در بخش حمل و نقل، صنایع و کشاورزی و همچنین سقف تولید این نوع سوخت در کشور و موجودی مخازن نیروگاه‌ها و انبارهای شرکت پخش، امکان مصرف بیش از ۶۵ تا ۷۰ میلیون لیتر در روز وجود ندارد. بدیهی است که جهت تامین کامل نیاز مصرف شبکه سراسری بقیه سوخت مورد نیاز بایستی توسط نفت کوره تامین شود در غیر اینصورت اعمال خاموشی به مشترکین برق اجتناب ناپذیر است.

با توجه به این آمار در حال حاضر حدود ۳۵ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌ها به مصرف می‌رسد.

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سازمان محیط زیست بوی نامطبوع بوی بد تهران تولید نیروی برق حرارتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۸۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: باید برای رفع این مشکل اقدامی عاجل کنیم. متاسفانه خودروهای ما در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر بنزین می سوزانند که این میزان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از میانگین جهانی است. - اخبار سیاسی -

غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راه حل هایی که می توان برای برون رفت از این شرایط به کار برد، اظهار داشت:  مشکل اصلی ما این است که خودروهای تولید داخل مصرف بسیار بالایی از بنزین دارند و این امر باعث بروز معضل ناترازی بنزین شده است.

واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت

وی ادامه داد: دولت باید خودروسازان را مجبور کند که در تولیدات خود اصلاحاتی انجام دهند و خودروهای با کیفیت تولید کنند، اما متاسفانه خودروسازان به دنبال اصلاح تولیدات خود و تولید خودروهای با کیفیت نیستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ما معتقدیم که بهترین راه کار برای بهبود ناوگان حمل و حمل در کشور در این شرایط که خودروسازان زیر بار اصلاح تولیدات خود نمی روند واردات خودروهای خارجی است.

شریعتی تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه ملی کشور را به خاطر حمایت از خودروسازان داخلی از بین می بریم، امسال مجبوریم به میزان زیادی واردات بنزین انجام دهیم و این به معنای کسری بودجه بیشتر است.

وی با بیان اینکه مصرف بالای بنزین در خودروهای تولید داخل در ردیف اول متهمان ناترازی بنزین است، بیان داشت:  باید برای رفع این مشکل اقدامی عاجل کنیم. متاسفانه خودروهای ما در هر 100 کیلومتر 12 لیتر بنزین می سوزانند که این میزان 2 تا 3 برابر بیشتر از میانگین جهانی است.

شریعتی با تاکید بر اینکه باید از سرمایه ملی خودمان حفاظت کنیم، ادامه داد: علاوه بر بی‌کیفیتی خودروها، حجم بالایی از خودروهای فرسوده در سطح شهر در حال تردد هستند که این امر هم بر استفاده بیشتر از بنزین افزوده است.

عضو کمیسیون عمران بیان کرد: باید برای برون رفت از این شرایط اقدام به متنوع سازی سبد سوخت نیز بکنیم و از خودروهای برقی و هیبریدی هم در چرخه استفاده کنیم تا میزان  خودروهای استفاده کننده از بنزین کاهش پیدا کنند. همچنین ما باید به سمت استفاده از خودروهای دوگانه سوز  مثل سی ان جی و ال پی جی هم حرکت کنیم و به این وسیله از میزان مصرف بنزین در کشور بکاهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • معمای بنزین در ایران