Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@00:04:06 GMT

نمایشگری که می توان آن را مثل روزنامه چاپ کرد

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۸۶۹۱

نمایشگری که می توان آن را مثل روزنامه چاپ کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، دانشمندان یک ماده الکترونیکی بسیار نازک برای نمایشگرهای لمسی آینده ابداع کرده اند که می توان آن را داخل یک مجرا لوله و مانند روزنامه چاپ کرد.

محققان استرالیایی دانشگاه RMIT این ماده را از اکسید قلع اینیدویم تولید کردند. آنها همچنین از روش چاپ با فلز مایع استفاده کردند تا ماده مذکور  را به یک ورقه (فیلم) دو بعدی تبدیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماده مذکور نسبت به لمس حساس و ۱۰۰ بار نازک تر از نمایشگرهای لمسی فعلی است که در موبایل ها و تبلت ها به کار می رود. این ماده چنان نرم است که می توان آن را به راحتی لوله کرد. 

تولید کنندگان موبایل مانند سامسونگ و موتورلا به تازگی نمایشگرهای تاشوی خود را ابداع کرده اند که بدون ترک خوردن تا می شود اما محققانRMIT ادعا می کنند نمایشگر ابداعی آنها را حتی می توان پیچاند.

این محققان با استفاده از این ماده یک نمایشگر لمسی ساخته اند و قصد دارند با ثبت حق امتیاز اختراع آن، فرایند تجاری سازی فناوری مذکور را طی کنند.

«توربن دائنک» محقق ارشد این پژوهش می گوید: ما ماده ای قدیمی را انتخاب و محتوای درون آن را تغییر دادیم تا یک نسخه جدید از آن را بسازیم که بسیار نازک و انعطاف پذیر است. می توان این نمایشگر را خم کرد و پیچاند. علاوه برآن فرایند تولید این ماده بسیار ارزان تر و کارآمدتر از فرایند های فعلی است.

این ورقه های بسیار نازک که ضخامت آنها چند نانومتر است، رسانای الکتریسیته و ۲ بعدی هستند. به عبارت دیگر هر ورقه شامل یک لایه اتم  و به همین دلیل بسیار نازک است.  دائنک در این باره می گوید: از آنجا که ماده به حالت دو بعدی در می آید، شفاف خواهد بود و بنابراین نور از آن گذر می کند. به این ترتیب موبایل هایی که نمایشگر آنها از چنین ماده ساخته شده باشد، انرژی کمتری مصرف می کنند و در نتیجه عمر باتری دستگاه حدود ۱۰ درصد افزایش می یابد.

برای تولید این ماده آلیاژ ایندیوم قلع تا دما ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم و مایع شد. سپس روی یک سطح قرار گرفت تا ورقه هایی از ایندیوم قلع با ضخامت چند نانومتر تولید شود.

کد خبر 4834288

منبع: مهر

کلیدواژه: نمایشگر نوآوری تحقیقات علمی فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان نوآوری فناوری فضایی شرکت هواوی ایالات متحده آمریکا امنیت سایبری ماهواره تولید موبایل هکرها فیس بوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۸۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند

آیت الله سید احمد علم الهدی روز یکشنبه و در نشست با اعضای هیات رییسه دانشگاه فردوسی مشهد در محل این دانشگاه گفت: دانشگاه فردوسی مشهد دارای ذخایر علمی بسیاری است و یکی از دانشگاههای دارای برتری علمی در کشور است که توانسته افراد بزرگ و سرشناسی که در علوم تاثیر گذارند را در خود پرورش بدهد ولی متاسفانه در نشان دادن این عظمت علمی و استفاده از آن برای حل مسائل جامعه توجه ویژه ای صورت نگرفته است.

وی افزود:مردم و یا مسوولان دستگاه‌ها و نهادها قرار نیست به دنبال دانشگاه بیایند و به عبارتی این دانشگاه است که باید در ارتباط با جامعه نقش اثرگذار خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: ظرفیت دانشگاه در اثرگذاری در حوزه های مختلف از جمله فناوری، معدن، علوم انسانی، تربیت جامعه و فرهنگ سازی در جامعه بسیار است ولی دانشگاه باید خود را در این زمینه ها به جامعه اثبات کنند تا مشتری برای داشته های دانشگاه پیدا شود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: سرمایه گذاران به دنبال ایجاد بهره و منفعت برای خود هستند و شاید تجربه یک تکنسین را به دانش یک متخصص دانشگاهی ترحیح دهند و این در حالی است که باید دانشگاه توانایی خود را به جامعه هدف اثبات کنند تا آنان از دانش این مجموعه علمی بهره ببرند؛ متاسفانه این نکته در بیشتر دانشگاه های کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

علم الهدی همچنین به نقش مسایل فرهنگی و توجه به موضوع جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ایجاد پردیس زندگی و خوابگاه متاهلی حرکت ارزشمندی است که می‌تواند در رونق ازدواج دانشجویی نقش بسزائی داشته باشد و البته باید به این موضوع توجه داشت که اگر امکان تغییر در احداث آن برای بهره مندی بیشتر دانشجویان وجود دارد، مورد توجه قرار گیرد.

بال قوی برای دولت سیزدهم

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: این دانشگاه سعی کرده است تا با حضور نیروهایی که نگاه نوآور به حل مسائل کشور دارند مسائل و مشکلات را حل کند و به عنوان یک بال قوی در دولت سیزدهم نقش آفرین باشند.

مسعود میرزایی افزود:دانشگاه فردوسی مشهد جزو دانشگاه‌های باسابقه و برتر کشور است و در عرصه های مختلف علمی اقدامات بسیاری انجام است و اکنون به حوزه علوم انسانی با نگاه اسلامی و تولید علم توجه بسیاری شده است تا امکان ایفای نقش های جدیدی در جامعه و کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: در طول فعالیت مدیریت جدید این دانشگاه سعی شد تا نیروهای انقلابی و متخصص که نسبت به این کشور دغدغه مند هستند، جذب دانشگاه شوند تا در نهایت، دانشگاه برای آینده کشور داشته‌های بسیاری ارائه کند و بر همین اساس باید، غفلت نسبت به حوزه علوم انسانی نیز کاسته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که به آن توجه شده است، افزایش سرمایه اجتماعی در دانشگاه است و بر همین اساس، برخی از معوقات دانشگاهیان که مدت ها بر زمین مانده بود با رایزنی، کار جهادی و شبانه روزی پرداخت شد.

میرزایی افزود: می خواهیم دانشگاه فردوسی مشهد، یک دانشگاه تمدن ساز و الگو باشد تا بتواند نقش فعالی در سطح استان، کشور و حتی عرصه بین المللی، ایفا کند تا در توسعه و رونق کسب و کارها و یاری به حوزه اقتصاد دانش بنیان، موثر باشد.

رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: علم و دانش، مصدر عالم و شخصیت دهنده به آن هستند و اگر علم نورانی شود تمام مشتقات وابسته به آن نیز نورانی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ایمانی مقدم افزود: علمی که منجر به اخلاص، عمل و بصیرت شود باعث می‌شود برکات به دانشگاه و جمع دانشگاهیان اضافه شود.

وی ادامه داد: همراه کردن علم با اخلاق باید در اسناد بالادستی دانشگاه مورد توجه قرار گیرد تا منجر به تحول محتوایی در دانشگاه شود و در این راستا، تحول در ارائه دروس معارف نیز باید مورد توجه باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • جلوی بی‌حجابی را با همراهی مردم می‌توان گرفت
  • تولید ورق نازک سرآغازی برای رشد و شکوفایی خط قلع‌اندود
  • آیا آجیل ها آفلاتوکسین دارند ؟
  • اثرات منفی استرس روی چهره و ظاهر افراد
  • گیاهان مفید برای رشد و تقویت مو‌های نازک
  • بررسی ویژگی های انواع گیت کنترل تردد
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور