Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-04@05:55:12 GMT

هجمه‌ها علیه وزیر خارجه از سوی کاسبان تحریم است

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۳۲۳۱

خرداد: سفیر سابق ایران در لندن معتقد است «باید پرسید چه کسی بهتر از ظریف می‌تواند مواضع ایران ار در عرصه جهانی طرح و مورد دفاع قرار دهد. اکنون شاهد هستیم که ترامپ و دیگر مقام‌های آمریکایی از حضور ظریف در کشور خود واهمه دارند و او را حتی برای حضور در یک نشست عادی شورای امنیت راه نمی‌دهند. حتی از حضور او در اجلاس سران داووس نیز واهمه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع کنش خود نشان‌گر آن است که آیا ظریف حافظ منافع ملی ایران است یا نیست.»
به گزارش خرداد ،سید جلال ساداتیان، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل و سفیر سابق ایران در لندن، در گفتگو با «انتخاب» در واکنش به موج جدید هجمه‌ها علیه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، که از او با عناوینی هم‌چون «حیا نداشتن» یاد کرده اند، گفت: «ظریف دیپلماتی بوده که تا کنون نمونه آن را در تاریخ کشورمان نداشته‌ایم یا کمتر شخصی در حد و اندازه او بوده است. از نظر تسلط بر اصول دیپلماتیک، دانش سیاسی و روابط بین‌الملل و تسلط بر زبان انگلیسی می‌توان او را در سطحی ایده آل مورد ارزیابی قرار داد. ظریف بیشترین دفاع را از توانمندی‌های موشکی ایران در سطح جهانی انجام داده است.»
وی افزود: «علی‌رغم این توانمندی‌ها عده‌ایی منافع‌شان در انتقاد و مخالفت با محمد جواد ظریف است که می‌توان آن‌ها را کاسبان تحریم دانست. همان‌هایی که امروز ظریف و وزارت خارجه را مورد هجمه قرار می‌دهند همان افرادی هستند که مخالف تصویب لوایج مورد درخواست FATF، برجام و هر  گونه مذاکره بودند. این افراد تعریفی مشخص از منافع ملی ندارند.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخشی دیگر از گفته‌های خود تصریح کرد: «توئیت اخیر ظریف مبنی بر مذاکره در صورت برداشته شدن تحریم‌ها نیز هیچ‌گونه منافاتی با اظهارات مقامات کشور ندارد و اکنون ظریف نیز مطلبی فارغ از چارچوب ها را مطرح نکرده است. طبیعی است که امریکا نیز به فراخوان وزیر امور خارجه کشورمان واکنش نشان دهد لذا اکنون قابل درک نیست چرا عده‌ای با فحاشی کردن قصد دارند ظریف را مورد هجمه قرار دهند.»
سفیر سابق ایران در لندن افزود: «آن‌هایی که اکنون عقده‌گشایی می‌کنند، آمریکا بدعهدی می‌کند فحش‌اش را نصیب ظریف می‌کنند. اروپا بدعهدی می‌کند و در برابر ترامپ ضعف نشان می‌دهد، فحش آن را خطاب به اقای ظریف می‌دهند. این نوع کنش در شرایطی است که اگر از سیاست خارجی کشور ندایی واحد بیرون بیاید و دیپلماسی کشور از سوی نهادهای و قوای سه‌گانه مورد حمایت قرار بگیرد، به طور حتم قدرتمندتر با جهان می‌توانیم حرف بزنیم. قاعدتا نباید با اظهارات رادیکال و افراط‌گرایانه خود را در گوشه رینگ قرار دهیم و تصور غالب جهانی این باشد که تهران جنگ‌طلب است و باوری به مذاکره ندارد.»
ساداتیان در ادامه تصریح کرد: «اکنون باید پرسید چه کسی بهتر از ظریف می‌تواند مواضع ایران ار در عرصه جهانی طرح و مورد دفاع قرار دهد. اکنون شاهد هستیم که ترامپ و دیگر مقام‌های آمریکایی از حضور ظریف در کشور خود واهمه دارند و او را حتی برای حضور در یک نشست عادی شورای امنیت راه نمی‌دهند. حتی از حضور او در اجلاس سران داووس نیز واهمه دارند. این نوع کنش خود نشان‌گر آن است که آیا ظریف حافظ منافع ملی ایران است یا نیست. زمانی که دشمنان ایران از حضور و اظهارات او واهمه دارند، بدین معنا است که ظریف خط درست را در دستور کار قرار می‌دهد؛ بنابراین تخریب وزیر امور خارجه نه در راستای منافع ملی است و نه در راستای حفظ اصول اخلاقی.
وی در ادامه تاکید کرد: «متاسفانه در فضای سیاسی کشورمان مجموعه ضوابط و قواعد برای همه به شکل یکسان اعمال نمی‌شود؛ برخی را چشم‌پوشی می‌کنیم و برخی را برخورد و برخی دیگر را با اولین اقدام به شدت مجازات می‌کنیم. لذا هجمه‌ها علیه ظریف را بیشتر می‌توان بیشتر عقده گشایی یک سری افراد در موضوع تصویب برجام ارزیابی کرد. واقعیت این است هر کسی نمی‌تواند هر کلامی را بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای بر زبان براند؛ اینکه یک تعداد افراد در مجامع عمومی، بدون مهابا با هر لحنی که دوست دارند ظریف را مورد خطاب قرار می‌دهند، با هیچ معیار و اصول قانونی و اخلاقی انطباق ندارد.» برچسب ها: سید جلال ساداتیان ، برجام

منبع: خرداد

کلیدواژه: برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۳۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم ترکیه برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از آنکارا، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: «تصمیم گرفته ایم به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اسرائیل در دادگاه لاهه بپیوندیم.»
فیدان با اشاره به لزوم تشکیل کشور فلسطین و راه حل دو دولتی افزود: چند کشور غربی نیز به این مطلب اذعان کرده اند که چاره ای جز پذیرش راه حل دو دولتی وجود ندارد.
وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه اسرائیل به جنایتهای خود علیه مردم فلسین ادامه می دهد تآکید کرد این جنایت نه تنها علیه مردم فلسطین بلکه علیه بشریت است و مجامع جهانی باید جلوی این جنایتها را بگیرند.

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان صهیونیست
  • عیادت امیرعبداللهیان از یک دیپلمات سوری
  • عیادت وزیر خارجه ایران از دیپلمات سوری آسیب دیده در حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق
  • تصمیم ترکیه برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • فیدان: تصمیم ورود به پرونده بین‌المللی علیه اسرائیل گرفتیم
  • نقد ادعای زیباکلام درباره آغازگر جنگ با مستندات تاریخی / روایت نماینده وقت عراق در سازمان ملل از آماده‌باش صدام برای آغاز جنگ علیه ایران
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم