Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@14:20:32 GMT

لزوم اصلاح در روند صعودی شاخص بورس

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۳۹۳۹

لزوم اصلاح در روند صعودی شاخص بورس

علیرضا تاج بر امروز (سه‌شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه قبل از بررسی روند پرشتاب معاملات بورس بهتر است تا نگاهی به کل اقتصاد و فضای سرمایه‌گذاری حاکم در کشور داشته باشیم، افزود: اکنون ورود به دیگر بازارها برای سرمایه‌گذاری غیرجذاب و دشوار شده است.

وی اضافه کرد: امروز در بازار دلار و سکه به دلیل بالا بودن قیمت‌ها به سختی می‌توان ورود کرد، همچنین اکنون نرخ سود سپرده‌های بانکی نصف تورم را هم پوشش نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد تاج بر، سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها از جذابیت چندانی برخوردار نیستند و اکنون بازار سرمایه به عنوان بهترین گزینه برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

این کارشناس بازار سرمایه به هیجان موجود در معاملات بازار سرمایه اشاره و گفت: ورود مستقیم چشمگیر افراد تازه وارد به بازار سرمایه عامل ایجاد هیجان، شیب تند افزایشی و بالا رفتن حجم معاملات شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به بررسی‌های صورت گرفته نمی‌توان منکر وجود حباب در قیمت برخی از سهام کوچک شد، گفت: اکنون در سهام بزرگ و بنیادی بازار که فروش آنها به صورت صادراتی و با نرخ ارز صورت می‌گیرد، هیچ گونه حبابی وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نگرانی حاکم در بازار سرمایه طبیعی است و به طور حتم شاهد افت چشمگیری نخواهیم بود، بنابراین بازار سرمایه به عنوان بازار سرمایه گذاری تلقی می‌شود که پول بسیار بالایی وارد بازار شده و هنوز تعداد کثیری از سهم‌های بازار از فاکتورهای بنیادی و مناسبی برای سرمایه‌گذاری برخوردارند.

تاج بر ضمن تاکید بر اینکه باید هر چه زودتر یک سری اقدامات صورت گیرد تا این حجم بالای نقدینگی در مسیر درست قرار بگیرد، افزود: عرضه اولیه درست و سنجیده شده، افزایش سهم شناور توسط ناشران سهامداران عمده و کم و زیاد شدن سهام صندوق های سرمایه گذاری بزرگ از جمله مسایل اصلی است که می تواند به ایجاد روند معقول بازار کمک کند.

 وی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری از جمله مسایلی است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد است، گفت: این اقدام اکنون توسط ارکان اصلی بازار سرمایه در حال انجام است که انتظار نمی‌رود در کوتاه مدت شاهد تاثیر آن در بازار باشیم، در میان مدت سهامداران با ساز و کار بازار بهتر آشنا می‌شوند و هیجانات را کاهش می‌دهند.

تاج بر روند معالمات بورس تا پایان سال را افزایشی پیش‌بینی کرد و افزود: امیدواریم سهامداران به جای سهم‌های کوچک و بی‌بنیاد به سمت سهم‌های بزرگ که از فروش معقولی برخوردارند و در مجامع سود خوبی تقسیم می کنند پیش روند در چنین صورتی نه تنها تا پایان امسال بلکه برای سال آینده هم شاهد روند صعودی بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون اقبال بازار به سمت سهم‌هایی است که از بنیاد خوبی برخوردار نیستند و فقط به دلیل شناور پایین صعودی می شوند، گفت: بازار باید به دو نکته توجه کند یک گروه سهامی که بنیاد و فروش صادراتی مناسبی دارند و با تورم افزیش نرخ می‌گیرند دوم سهامی که در آستانه تجدید ارزیابی هستند این دو گروه اکنون می‌توانند مدنظر بازار و سهامداران حاضر در بازار قرار گیرد.

وی وجود هیجان در معاملات بازار را بدترین موضوع موجود در بازار دانست و افزود:  وجود هیجان در بازار به دلیل دید کوتاه مدت است در حالی که چنانچه دید موجود در بازار به شکل میان مدت و با هدف برگزاری مجامع و همراه با تحلیل باشد از هیجان و روند نزولی  بازار کاسته خواهد شد.

برچسب‌ها معاملات بورس بورس اوراق بهادار بازار بورس سازمان بورس و اوراق بهادار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معاملات بورس بورس اوراق بهادار بازار بورس سازمان بورس و اوراق بهادار معاملات بورس بورس اوراق بهادار بازار بورس سازمان بورس و اوراق بهادار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۳۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟

به گزارش خبرآنلاین ،در پایان معاملات چهارمین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۵۸ درصدی، معادل ۱۳ هزار و ۴۲۱ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۳۰۳ هزار واحدی قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت:کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌ عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی خلاف جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن اما با رشد ۰.۱۷ درصدی (معادل هزار و ۳۲۱ واحد) تا پله ۷۵۹ هزار و ۲۲ واحدی پایین رفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، چهار هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته را نیز ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هرچه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه آنها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس، خبر از ورود ۶۲ میلیارد تومانی پول حقیقی به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تغییر اندک رویکرد دولت و بانک مرکزی درباره ارز نیمایی باعث شده از ابتدای اردیبهشت نرخ نیمایی دلار از ۴۰ هزار و ۶۰۰ تومان تا آستانه ۴۱ هزار تومان پیش رود. نماگرهای سهامی وابستگی زیادی با نرخ نیمایی دلار دارند و به همین واسطه طی روزهای اخیر، شاخص کل صعود ۳.۵ درصدی را تجربه کرده است.

حال و هوای بهاری تالار شیشه‌ای تنها متکی به این فاکتور نبوده است و محرک‌های دیگری از جمله احتمال اصلاح تبصره س بند ۶ قانون بودجه که در رابطه با سقف مالیاتی ۵۰۰ میلیارد تومانی است، از مسیر مجلس شورای اسلامی، پایه رشد بازار در هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه است.

با این حال نگاه سرمایه‌گذاران به دلار نیمایی است. تجربه سال ۱۴۰۱ به سهامداران نشان داد رشد ۶۰ درصدی دلار نیمایی، مبنای رشد ۶۷ درصدی شاخص کل در آن سال بود. از این رو سهامداران با توجه به پتانسیل صعود ارز نیمایی، چشم‌انداز مثبتی از آینده بازار سرمایه در ذهن خود ترسیم می‌کنند.

نوسانات شاخص‌های اصلی بورس در جریان معاملات دوشنبه و سه‌شنبه، برای بورس‌بازار باتجربه خبر مثبتی به شمار می‌رود. افزایش عرضه‌ها نشان‌دهنده دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران تازه‌نفس به نمادهای بورسی و فرابورسی است.

در راستای پیش بینی بورس آخرین روز هفته، به نظر می‌رسد روند متعادل میان خریداران و فروشندگان با چاشنی برتری اندک فروشندگان باشد. صندوق‌های اهرمی، بازدهی منفی اندکی در پایان معاملات روز سه‌شنبه کسب کردند. با وجود این، سهامداران شاهد ورود پول به این دست صندوق‌ها بودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898794

دیگر خبرها

  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • بورس تغییر جهت داد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • محرک جدید بورس
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • بورس امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟