Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: بر اساس قانون علیه کلیه بخشداران، دهیاران و شهردارانی که از وظایف خود در زمینه اجرای قانون مدیریت پسماند عدول و یا قصوری کرده‌اند پیگیری قضایی صورت گرفته است و این اقدام قانونی ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، سعید محمودی در تبیین اهداف و مصوبات نشست بررسی معضلات محیط زیستی استان تهران گفت: بر اساس مصوبات جلسه بررسی معضلات محیط زیستی استان با محور آلودگی‌های حوزه مدیریت پسماندها و  پسماند سوزی‌ها، به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماندها و ماده ۲۰ قانون هوای پاک علیه کلیه بخشداران، دهیاران و شهرداران خاطی که از وظایف خود عدول کرده و یا قصوری داشته‌اند پیگیری قضایی صورت گرفته است و این اقدام قانونی ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آن‌ها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بر عهده بخشداری‌ها است، اظهارکرد: بر این اساس مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به عهده تولیدکننده خواهد بود و در صورت تبدیل آن به پسماندهای عادی، مسئولیت و مدیریت موضوع به عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها است.

محمودی در ادامه با بیان اینکه در این حوزه ضعف نظارتی داریم و پیگیری قانونی اصولی علیه متولیان و مسئولان نشده است، تصریح کرد: ما باید نظارت خود را در این حوزه بیشتر کنیم، ضمن اینکه برخورد با مجرمان و افرادی که در جایگاه حقوقی و مسئولیتی خود از تکالیف و مسئولیت‌های خود عدول کرده‌اند در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد، عدم مدیریت اصولی پسماندهای عادی شهر، بخش و روستا وجود داشته و متاسفانه علی رغم حساسیت موضوع و اهمیت حفظ سلامت و بهداشت عمومی جامعه، اقدام خاصی جهت رفع آلودگی‌های این بخش به انجام نرسیده است، اظهارکرد: در بسیاری از موارد خود عوامل برخی شهرداری‌ها اقدام به آتش زدن پسماندها در محل دپوی آن می‌کنند که این عمل موجب آلودگی هوا و تشدید آن می شود.

به گفته محمودی در برخی از شهرستان‌ها علیه مسئولان و متولیان مربوطه به دلیل بی‌توجهی به قوانین و عدم عملکرد مناسب در سال‌های قبل نیز شکایاتی مطرح شده که برخی از آن‌ها حین رسیدگی به طول انجامیده که تسریع در رسیدگی به این موضوعات و پرونده‌ها به جد از مراجع قضایی درحال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه در بخشی از ماده ۲۰ قانون هوای پاک، موضوع سوزاندن بقایای گیاهی اراضی پس از برداشت محصول هم ممنوع است و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه ۶ ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود، تصریح کرد: در این‌باره با توجه به تاثیر سوزاندن بقایای محصولات بر آلودگی هوا، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است اقدام لازم و قانونی را برای اطلاع و آموزش بهره برداران بخش کشاورزی عشایری و منابع طبیعی به انجام برساند و بی‌توجهی به این امر قطعا برای متولیان و مسئولان تبعات حقوقی و قانونی درپی خواهد داشت.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره محیط زیست استان تهران، بر اساس نتایج حاصل از پایش‌های شبانه محیط زیست استان تهران در دو ماه گذشته، عمده تخلفات صورت گرفته مربوط به پسماندسوزی و ضایعات سوزی در اطراف شهرهای استان خصوصا در شب هنگام است که این موضوع باعث تشدید آلودگی هوا در این ایام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قانون مدیریت پسماندها اداره کل محیط زیست استان تهران مسئولان هوای پاک قانون هوای پاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۵۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران با تاکید بر لزوم کاهش مصرف کیسه ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی گفت: درخصوص مدیریت پسماند به ویژه در حاشیه رودها نیازمند اقدامات اساسی هستیم.

میر محمد غراوی در گفت و گو با ایسنا، در تشریح روند مدیریت پسماند در سطح استان تهران گفت: باید با تدبیر و اتخاذ اقدامات اساسی از تبعات منفی پسماند در سطح استان جلوگیری کنیم.

وی افزود: بی تردید انباشت پسماند در حاشیه برخی رودخانه‌ها و مبادی ورودی و خروجی شهرها و روستاها، زیبنده استان تهران نیست. این معضل علاوه بر ایجاد منظره نامناسب، موجب انتشار بوی نامطبوع، تجمع حشرات و حیوانات موذی می‌شود که باید با مشارکت مردم، اقدامات اساسی در راستای جلوگیری از این امر و پاکسازی این نقاط توسط مسؤولان ذیربط صورت پذیرد.

غراوی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی کاهش مصرف کیسه‌ها، ظروف و محصولات یک بار مصرف پلاستیکی ادامه داد: بدون تردید برای فرهنگ سازی در این زمینه باید از خودمان شروع کنیم و با استفاده از تجربیات جهانی این موضوع را ترویج و گسترش دهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • پیگیری انتقال مدیریت زندان قزلحصار از تهران به استان البرز
  • رهاسازی پسماند‌ها در رودخانه‌ها امری جبران ناپذیر است
  • لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در هرمزگان
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست