Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا عبده روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات مرمت و بازسازی بنای تاریخی «کوخ کورتک» در روستای «کانی‌سفید» با ۹۰۰ میلیون ریال، بازسازی و مرمت مسجد تاریخی روستای «سویناس» با یک میلیارد و ۸۰ میلیون ریال و تعمیر سردرب راسته قصابان با ۱۰۰ میلیون ریال از جمله بناهای تاریخی مهاباد به شمار می‌رود که بازسازی شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هنوز عملیات مرمت و بازسازی بنای تاریخی «کوخ کورتک» و مسجد تاریخی روستای «سویناس» به اتمام نرسیده و برای اتمام آنها به پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص، بازسازی و تعمیر آنها ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه بناهای تاریخی به عنوان میراث ارزشمند گذشته می‌توانند موجب جذب گردشگران و رونق اقتصادی شود، اظهار داشت: حفاظت از بناهای تاریخی در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد بیان کرد: مرمت بناهای تاریخی یک اقدام مستمر بوده و در جهت صیانت و حفاظت از میراث تاریخی همواره مورد توجه است.

«عبده» اضافه کرد: سال گذشته نیز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی این شهرستان از محل اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته که صرف ساماندهی این مکان‌ها شده است.

اثر تاریخی «کوخ کورتک» مهاباد سال ۱۳۹۴ برای ثبت به اداره‌کل میراث فرهنگی معرفی شد که پس از انجام مطالعات، یک سال بعد به ثبت ملی رسید؛ مسجد روستای «سویناس» نیز به عنوان هشتاد و هشتمین اثر تاریخی فرهنگی این شهرستان در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد؛ سد مهاباد، غار ، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته و مسجد جامع از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است. 

این شهرستان با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. 

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 آذربایجان غربی صنایع دستی و گردشگری گردشگری مسجد جامع موزه قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۱۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر کرم‌زاده در حاشیه بازدید از محورهای تاریخی و گردشگری کاشان در پی وقوع سیل هفته گذشته‌، اظهار داشت: با بازدیدی که از مجموعه‌های جهانی و تاریخی همچون باغ فین کاشان، محله باستانی سیلک و خانه‌های تاریخی بروجردی و عامری‌ها داشتم، می‌توان گفت که کاشان از جذابیت‌های ویژه‌ای برای توسعه پایدار بر محور گردشگری برخوردار است.

وی تصریح کرد: از تمامی محورهای تاریخی که احتمال می‌دهیم در معرض سیل باشد با کمک همکاران اداره کاشان به‌ویژه یگان حفاظت میراث فرهنگی بازدید و خوشبختانه آسیب جدی به بناهای تاریخی وارد نشده است.

کرم‌زاده ادامه داد: با توجه به وجود بیش از سه هزار اثر تاریخی در محدوده شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نیازمند توجه ویژه به‌خصوص در راستای افزایش اعتبارات مرمتی استان هستیم که در این زمینه عزم جدی با رویکرد جلب همکاری مسئولان در دو سطح ملی و استانی داریم.

کد خبر 6090318

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد اختصاص یافت
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد