Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@02:50:47 GMT

راز کم نور شدن ستاره درخشان آسمان چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۱۴۳۳۶

راز کم نور شدن ستاره درخشان آسمان چیست؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است خبر کم‌نور شدنش همه‌جا پیچیده است. ستاره‎ای که یکی از زیباترین و نورانی‎ترین ستاره‎های آسمان شب است حالا دیگر مثل سابق نیست. «ابط ‎الجوزا» یکی از ستاره‎های صورت فلکی جبار است که در شش ماه اخیر نورش به نصف مقدار اولیه رسیده.

همین چند وقت پیش دهمین ستاره درخشان در آسمان بود و حالا در جایگاه بیست‌و‎یکم ایستاده، اما چه بلایی بر سرش آمده‌است؟ راستش همه چیز به سن‌وسال و مراحل زندگی یک ستاره برمی‎گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاره‌‏ها هم مثل آدم‏‌ها بعد از تولد وارد مرحله کودکی و بعد هم نوجوانی و جوانی می‏‌شوند و درنهایت پیری و کهن سالی به سراغ‌‎شان می‌‏آید. در سال‏‌های مختلف زندگی‏شان عناصر گوناگونی را درون خود می‏‌سوزانند تا انرژی و نور تامین کنند. هسته هر ستاره شبیه به راکتور هسته‌‏ای عمل می‏‌کند و با سوزاندن هیدروژن، هلیم و عناصر دیگر ستاره را روشن نگه می‎دارد.

بیشتربخوانید : "صور فلکی" را از نزدیک لمس کنید + تصاویر

ابط‏ الجوزا در زندگی‌‏اش به مرحله‎ای رسیده که در ستاره‌‏شناسی به «غول سرخ» معروف است؛ دوره‌‏ای که در آن، ستاره پس از به پایان رسیدن سوختش و مدتی کم‌نور شدن، منفجر می‏‌شود. این انفجار انرژی زیادی آزاد می‎کند و برای مدتی باعث افزایشی خارق‌العاده در نور ستاره می‌شود. به این مرحله انفجار «ابر نواختری» می‏‌گویند؛ انفجاری که از دید ما زمینی‎ها به جای ترسناک بودن، منظره فوق‏‌العاده‌ای دارد.

تعیین مرحله‏‌های زندگی یک ستاره به جرم آن ستاره ربط دارد؛ مثلا با توجه به جرمی که ابط ‏الجوزا دارد، اخترشناسان تخمین می‌زنند زمانی به ابرنواختر تبدیل خواهدشد که سنی در حدود ۹ میلیون سال داشته‌باشد. تخمین دقیق سن ستاره‌ها کار آسانی نیست ولی‎ اطلاعات فعلی نشان می‌دهند ابط الجوزا سنی بین ۸ تا ۹ میلیون سال دارد.

منبع: روزنامه خراسان

انتهی پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی های علمی صورت فلکی ستاره ها کم نور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۴۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابوس و رستگاری در یک شب؛ اشک‌ها، پنالتی‌ها و نجات تراکتور توسط پورحمیدی!

حسین پورحمیدی در ضربات پنالتی مقابل ذوب آهن عملکرد خوبی داشت.

طرفداری | حسین پورحمیدی، دروازه‌بان تراکتور، در یک شب پرفراز و نشیب، ابتدا با عملکرد ضعیف خود در برابر ذوب‌آهن و نساجی، مورد انتقادات شدید هواداران قرار گرفت و اشک‌های او در رختکن گواه عمق این بحران بود.

اما در ضربات پنالتی بازی با ذوب‌آهن، ورق به طور کامل برگشت و پورحمیدی با نمایشی درخشان، دو پنالتی را مهار کرد و نقش کلیدی در صعود تراکتور به مرحله بعد ایفا کرد.

این عملکرد رستگاری‌گونه، بار دیگر اعتماد هواداران را به پورحمیدی جلب کرد و اشک‌های او این بار به اشک‌های شادی تبدیل شد.

پورحمیدی که پیش از این به عنوان یک پنالتی‌گیر قهار شناخته نمی‌شد، در این دیدار گویی طلسم‌شکنی کرد و با واکنش‌های تماشایی خود، دروازه تراکتور را نجات داد. مهار دو پنالتی و برخورد یک پنالتی دیگر به تیرک دروازه، شاهکار او در این بازی بود.

عملکرد درخشان پورحمیدی در ضربات پنالتی، نه‌تنها تراکتور را از حذف نجات داد، بلکه او را به عنوان یک قهرمان در نزد هواداران تبدیل کرد.

شعارهای تمجیدآمیز هواداران در پایان بازی، نشان‌دهنده این بود که پورحمیدی بار دیگر اعتماد آنها را به دست آورده است.

حالا نوبت پورحمیدی است که از این فرصت دوباره به دست آمده نهایت استفاده را ببرد و با تداوم عملکردهای درخشان خود، جایگاه خود را به عنوان دروازه‌بان اول تراکتور تثبیت کند.

این کابوس و رستگاری در یک شب، می‌تواند نقطه عطفی در دوران حرفه ای پورحمیدی باشد و او را به دروازه‌بانی تبدیل کند که در لحظات حساس، یار و یاور تیمش باشد.

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرد
  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرده و از ستارگان هم درخشان‌تر خواهد بود
  • مسی، مسی است و هر کار بخواهد می‌کند!
  • ببینید | انتقاد حمید درخشان از تصمیمات اوسمار؛ غافلگیر شدیم!
  • درخشان: تعویض‌های اوسمار باعث شکست پرسپولیس شد
  • آیت الله کوهستانی، ستاره آسمان فقاهت ایران
  • برگزاری آزمون سمپاد مهارتی در ۱۱ استان کشور
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • کابوس و رستگاری در یک شب؛ اشک‌ها، پنالتی‌ها و نجات تراکتور توسط پورحمیدی!
  • نمایش درخشان دو دروازه‌بان مس مقابل پیکان