Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جامعه ــ مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن بیان اینکه باید نیاز‌های جوانان را شناخت، گفت: فعالیت فرهنگی پرقدرتی را در حوزه تقویت و ارائه محصولات اسلامی و بومی نداشته‌ایم و اکثر سناریو‌های فرهنگی ما، یا مستقیماً ترجمه غربی است و یا با فرهنگ آنان عجین شده است؛ این ضعف‌ها، در کنار گرفتاری‌های فرهنگی و کمبود بودجه در جامعه نمود پیدا کرده و سرمایه‌ای همچون جوانان حیف می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام سیدجواد موسوی‌هوایی، مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به چرایی رونق گرفتن محصولات فرهنگی غرب در جامعه و اصول نماد‌سازی اسلامی و بومی در قالب تولیدات فرهنگی برای جامعه امروزی و نحوه ارائه این محصولات، گفت: یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌هایی که باید در این حوزه انجام داد، این است که محصولات خودمان را به گونه‌ای به مردم معرفی کنیم که تأثیرگذار باشد و مخاطب را جذب کند. اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده، امروز محصولات ما در کشور رنگ و بوی غربی به خود گیرد، این است که مدل هنری‌ مطرح در کشور که مورد پذیرش نیز قرار گرفته، تماماً وارداتی است و این در حالیست که کشور ما در گذشته صاحب هنر شعر، معماری، قالی‌بافی، هنر‌های صنعتی و امثال این‌ها بوده است. حتی در حوزه تئأتر هم از دیرباز دستی بر آتش داشته‌ایم و تئاتر‌های «رو حوضی» و در کنار آن هم «تعزیه» از هنرهای قدیمی و بومی ایران بوده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه کار فرهنگی اثرگذاری در حوزه تقویت و ارائه محصولات اسلامی، انقلابی و بومی برای جامعه ایجاد نشده است، گفت: این ضعف‌ها، در کنار گرفتاری‌های فرهنگی و کمبود بودجه که هر روز هم کمتر می‌شود، در جامعه نمود پیدا کرده است؛ لذا اصلی‌ترین کار این است که اهیمت این موضوع در نهاد‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نهادینه شود.

مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلان فرهنگی را ابلاغ فرموده‌اند و همه باید در آن راستا حرکت کنند؛ این دقیقاً یعنی وقتی شما سیاست‌های کلان فرهنگی را تعیین می‌کنید باید براساس آن هم بتوانید فرهنگ ملی، اسلامی و انقلابی را ارتقا دهید؛ خود این موضوع یک اقدام بزرگ فرهنگی است که سکان‌دار اصلی کشور آن‌ را انجام داده است.
 
حجت‌الاسلام موسوی‌هوایی با بیان اینکه مسئله مهم این است که در مجلس شورای اسلامی، دولت و تمامی مراکزی که فعالیت‌های فرهنگی برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی می‌شود، شاهد فرهنگ بومی، اسلامی، ایرانی و انقلابی باشیم و تغییرات دگردیسی اساسی که به سمت این فرهنگ است را تبیین کنیم، اظهار کرد: اساسی‌ترین کار در این مسیر آن است که به جوانان میدان دهیم.

جوانان؛ سرمایه‌هایی که حیف می‌شوند
وی افزود: امروز آن‌ طور که باید در فعالیت‌های مختلف به جوانان میدان داده نمی‌شود و این سرمایه‌ای است که حیف می‌شود. ما امروز جوانان لایقی داریم که می‌توانند گردونه کشور را در مسئولیت‌های مختلف به دست گیرند. رویکرد ما باید به جوانان و نگاهمان به داخل باشد؛ در عرصه تولید یک محصول فرهنگی از زمان تولید سناریو تا زمانی که وارد عرصه می‌شود، باید تماماً بومی‌سازی شود. در هر نقطه‌ای و هر جایگاهی باید سرمایه‌گذاری خاص انجام شود و افراد خاص و متخصص روی کار آیند.

مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: یکی از اشکالاتی که امروز داریم این است که اکثر سناریو‌های فرهنگی ما، یا مستقیماً ترجمه غربی است و یا با فرهنگ آنان عجین شده و یا برداشت شده از آثار غربی است. این‌گونه فعالیت‌ها استعداد‌های داخلی را از بین می‌برد، لذا ما باید به سمتی حرکت کنیم که تمامی این اقدامات را بومی‌سازی کنیم و فعالیت‌ها به‌نحوی باشد که کشور شاهد حضور صد درصدی آثار جوانان باشد؛ آثاری که می‌تواند دست‌مایه تولیدات فرهنگی برای آینده کشور باشد.

حجت‌الاسلام موسوی‌هوایی، در خصوص اصول تغییر ذائقه‌ها در جامعه امروزی هم گفت: ما ذائقه مخاطب را خودمان عوض کرده‌ایم و امروز می‌گوییم که ذائقه‌ها تغییر کرده است؛ در حالی که آرام آرام مخاطب را به این سمت برده‌ایم. اما اگر محصول خوبی تولید شود که با کیفیت هم باشد و بتواند با مخاطبش ارتباط برقرار کند، مردم برای آن هزینه هم می‌کنند و آن را در سبد خانوارشان قرار می‌دهند. برای مثال محصولی که چندسال پیش بسیار معروف شد، کتاب «دا» بود؛ کتابی که چندین بار تجدید چاپ شد و تماماً به این بخاطر بود، که مردم متوجه شدند حرف خودشان را می‌زند. آثاری که به چاپ ۷۰ یا ۱۰۰ می‌رسد نیز نشان از استقبال مردم می‌دهد؛ لذا باید به این سمت برویم که در تولید محصولات فرهنگی‌مان از جمله فیلم‌ها، سریال‌ها، محصولات نرم‌افزاری و چند‌رسانه‌ای و حتی نوشت‌افزار به منزله یک ابزار تأثیرگذار فرهنگی این موارد را رعایت کنیم.

مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه محصولات فرهنگی و اسلامی ویژه جوانان امروزی باید به‌گونه‌ای باشد که با زندگی آن‌ها هم‌خوان و همرنگ باشد، گفت: جوانان و ایده‌های آنان را باید بپذیریم و بعد تلاش کنیم بر مبنای این ایده‌ها برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم، بودجه قرار دهیم و این سیر را ادامه دهیم. امروز جوانان ما گرایش‌های مختلف قرآنی، اسلامی، فرهنگی، مذهبی و گرایش به اهل بیت(ع) دارند؛ اما باید آن‌ها را با توجه به شور و نشاط آنان، پرسش‌گری و اینکه نسبت به حقایق کنجکاو هستند، هدایت کرد.

ضرورت تعریف مدل و نماد اسلامی برای جوانان
وی با بیان اینکه نیاز‌های مذهبی در کنار نیاز‌های فرهنگی جوانان برآورده خواهد شد، گفت: باید مسئله جوانان، نیاز‌ها و آینده آنان را با برنامه‎ریزی، یک مسئله درجه یک و جدی به حساب بیاوریم و بتوانیم با تبلیغ مبانی قرآنی و سیره اهل بیت(ع) جوانان را به خوبی و درستی جذب کنیم. جوانان به تناسب سن خود دنباله‌رو تنوع‌طلبی و فعالیت‌های اجتماعی هستند، پس باید نیاز‌های آنان را شناخت و به فکر تعریف مدل و نماد اسلامی برای آنان بود.

قله بلندی که نهاد‌های فرهنگی در کنار هم می‌سازند
حجت‌الاسلام موسوی‌هوایی، در مورد وضعیت فعلی هم‌افزایی نهاد‌های فرهنگی در این عرصه نیز گفت: اوایل این نهاد‌ها شناختی از یکدیگر نداشتند، اما به مرور با هم آشنا شدند، بعد با هم تعارف کردند و بعد از آن تعامل ایجاد شد. امروز این تعاملات منجر به هم‌افزایی شده است. در کنار هم قرار گرفتن این نهاد‌ها، یک قله بلند می‌سازد که می‌توان از آن در عرصه‌های مختلف استفاده کرد. اما مدیران فرهنگی کشور باید از آثار هم استفاده کنند و این آثار تبدیل به سیاست‌نامه‌هایی شود که بتوان در کار‌ها و فعالیت‌های بعدی از آن‌ها استفاده کرد. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه سازمان تبلیغات موسوی هوایی جوانان محصولات فرهنگی فرهنگ جامعه مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی حجت الاسلام موسوی هوایی محصولات فرهنگی برنامه ریزی فعالیت ها فرهنگی ما نهاد ها نیاز ها برای آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۵۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی مازندران

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، سید محمد جعفری در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ظرفیت های کلان بخش کشاورزی مازندران در این نمایشگاه عرضه شده است، تصریح کرد: از ۱۰ زنجیره ارزشی که باید در نمایشگاه معرفی و رونمایی می شد، هشت زنجیره مربوط به بخش کشاورزی بود و مشخصا زنجیره کیوی و مرکبات به عنوان زنجیره نخست ارزش این استان به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه پراکنش صنعت در استان مازندران و نیز اتفاقاتی که در تحلیل سیستم کسب و کار و زنجیره ارزش رخ داده است این استان را به عنوان قطب تولید این محصولات معرفی کرده، عنوان داشت: با حضور مسئولان استانی و با حضور وزیر کشور و معاون اقتصادی وزیر کشور مسائل و مشکلات زنجیره های ارزش مازندران به ویژه در حوزه مرکبات و کیوی بررسی شد.

جعفری با تاکید بر اینکه با توجه به اتفاقات خوبی که از سال گذشته در مازندران رخ داده و افزایش میزان صادرات از مبدا در استان صورت گرفته است، رونق این بخش از اقتصاد مازندران امیدوارکننده است، عنوان کرد: در حوزه این زنجیره ارزش در بخش بسته بندی و بازار رسانی محصول شده نیز شاهد اتفاقات مناسبی بوده ایم که نوید روزهای امیدوارکننده برای استان را می دهد.

وی یادآور شد: در این نمایشگاه درباره نقاظ ضعف و قوت زنجیره‌های گوشت، مرغ، لبنیات، خوراک دام و غیره در مازندران نیز دستاوردهایی ارائه شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900501

دیگر خبرها

  • تقویت کننده موی مردانه
  • شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • چند روش ساده برای تقویت مو
  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • پیشکسوتان زورخانه استان تجلیل شدند
  • تقویت زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی مازندران
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا