Web Analytics Made Easy - Statcounter

با بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، علاوه بر معافیت سبد مصرفی خانوارها اعم از محصولات کشاورزی (برنج، روغن، آرد، شکر، دارو، کاغد، مطبوعات، لوازم مصرفی درمانی، خدمات آموزشی، حمل‌ونقل و...)، صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور، عرضه انواع شمش طلا، گوشت و فرآورده‌های گوشتی، خدمات اقامتی هتل‌ها، کلیه مراحل خدمات تهیه و تولید فعالیت‌های هنری و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از پرداخت مالیات شدند.

به گزارش ایسنا، مالیات بر ارزش افزوده از طریق مصرف محصولات و خدمات از مصرف‌کنندگان آن‌ها گرفته می‌شود که در این میان فعالان اقتصادی صرفا وظیفه انتقال بار مالی این نوع مالیات را برعهده دارند تا در نهایت این بار مالی را به مصرف‌کننده نهایی منتقل کنند.

معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده، به منظور کاهش اثرات سوءاستقرار این نظام مالیاتی (همچون اقشار کم‌درآمد - اثر تنازلی) و کاهش هزینه‌های اجرایی و وصول مالیات اعمال می‌شود.

لازم به ذکر است که معافیت‌های کالاها و خدمات در قانون مالیات بر ارزش افزوده با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان تببین شده که می‌توان به معافیت‌های محصولات کشاورزی فرآوری نشده اشاره کرد.

اخیرا نمایندگان مجلس طی بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، یکسری از کالاها و خدمات را از پرداخت مالیات معاف کرده که در ادامه جزئیات آن‌ تشریح شده است.

معافیت صادرات کالاها و خدمات به خارج از کشور از مالیات

گفتنی است که صادرات کالاها به خارج از کشور یا به مناطق آزاد تجاری - صنعتی از طریق مبادی خروجی رسمی با ارائه پروانه سبز گمرکی صادره توسط گمرک یا برگ خروجی (در مورد صادرات کالا) و صادرات خدمات با ارائه قرارداد مربوط و گواهی انجام کار که به تأیید نزدیک‌ترین نمایندگی رسمی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد رسیده باشد یا گواهی ارزآوری با تأیید بانک مرکزی یا سایر اسناد و مدارک مثبته، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

همچنین، خدمات معاوضه (سوآپ) نفت خام، فرآورده‌های نفتی (بنزین، نفت‌گاز، نفت کوره، نفت سفید، گازمایع و سوخت‌ هوایی)، گازطبیعی و برق نیز معاف از مالیات شدند.

لازم به ذکر است که فروش کلیه فرآورده‌های تولیدی شرکت‌های پالایش به صورت ارزی (فروش سوخت‌های هوایی به شرکت‌های هواپیمایی خارجی در فرودگاه‌های داخلی)، مرزی (فروش سوخت در جایگاه‌های مستقر در نواحی مرزی کشور) و همچنین فروش سوخت دارای پروانه صادراتی گمرک جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌ها (بنکرینگ) صادرات محسوب می‌شود و از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

علاوه براین، خدماتی که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقوقی ایرانی، اشخاص حقیقی مقیم ایران، شعب شرکت‌های خارجی مقیم ایران) ارائه می‌شود و محل مصرف خدمات و یا مقصد ارائه خدمات داخل یا خارج از کشور باشد، در صورتی که مستقیم یا غیرمستقیم ارز حاصل شده وارد کشور شود، صادرات خدمت محسوب و از مالیات بر ارزش افزوده و معاف می‌شوند.

عرضه انواع شمش طلا، گوشت و فرآورده‌های گوشتی از پرداخت مالیات معاف شدند

عرضه انواع شمش طلا (وارداتی و داخلی) و انواع حواله‌های کاغذی یا الکترونیکی دارای پشتوانه 100 درصد نیز از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند.

همچنین، انواع گوشت و فرآورده‌های گوشتی مطابق با فهرستی که هر ساله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرا در سال بعد به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کند و تخم‌مرغ نطفه‌دار و تبدیل آن به جوجه یکروزه از جمله کالاهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند.

گفتنی است که خدمات زینک، چاپ و انتشار روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه، خدمات نشر و توزیع آن‌ها و هر گونه تبلیغات در روزنامه‌ها و نشریات به استثنای مؤسسات کمک آموزشی و کنکور از پرداخت مالیات و عوارض معاف شدند.

معافیت کلیه مراحل خدمات تهیه و تولید فعالیت‌های هنری

طبق تصویب مجلس کلیه مراحل خدمات تهیه، تولید، پخش و عرضه فیلم، سریال، موسیقی و تئاتر را برای معافیت مالیات در بر می‌گیرد. همچنین خدمات مالی و اعتباری اعطای تسهیلات توسط صندوق‌های حمایتی، ضمانت صادرات، سرمایه‌گذاری، بیمه‌ای و پژوهش و فناوری که به موجب قانون یا با مجوز قانون تاسیس شده یا می‌شوند، در چارچوب اساسنامه از پرداخت مالیات معاف هستند.

علاوه براین، خدمات انتشار و نقل و انتقال سهام حق تقدیم، سهم‌الشرکه و سایر اوراق بهادار موضوع ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۸۴/۹/۱ اصلاحات بعدی از پرداخت مالیات و عوارض معاف شدند.

همچنین، براساس تصویب مجلس، صدور، ابطال و نقل‌ و انتقال واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار و خدمات اقامتی هتل‌های سه ستاره و پایین‌تر و مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه‌های مربوطه نیز از جمله معافیت‌ها در مالیات بر ارزش افزوده هستند.

جریمه ۹ درصدی عدم عضویت در سامانه مؤدیان

گفتن این نکته نیز ضروری است که نمایندگان مجلس عرضه کنندگان کالاها و خدماتی که به موجب لایحه مالیات بر ارزش افزوده از پرداخت مالیات و عوارض معاف شدند را مکلف به عضویت و ثبت معاملات خود در سامانه مؤدیان کردند.

فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، در صورتی که حجم معاملات سالانه آن‌ها از مبلغی که به پیشنهاد سازمان به تایید وزیر اقتصاد می‌رسد، بیشتر باشد، مکلف به عضویت و ثبت معاملات در سامانه مؤدیان هستند.

البته، مشمولان این حکم در صورت تخلف مشمول جریمه‌ای معادل ۹ درصد ارزش معاملات ثبت نشده در سامانه مذکور می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماليات مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی معافیت های مالیاتی پرداخت مالیات و عوارض معاف شدند لایحه مالیات بر ارزش افزوده گوشت و فرآورده های گوشتی کلیه مراحل خدمات تهیه پرداخت مالیات معاف عرضه انواع شمش طلا سامانه مؤدیان خارج از کشور کالاها و خدمات اوراق بهادار سرمایه گذاری مقیم ایران معاف هستند فروش سوخت معافیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۷۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، کلیه مودیان مالیاتی همواره به دنبال روش‌هایی برای پرداخت مالیات کمتر هستند. ممکن است پرداخت میزان مالیاتی که برای یک فرد در انتهای سال مشخص می‌شود، کمی سخت باشد. پرداخت نکردن مالیات نیز راه‌حل مناسبی نیست و عواقبی را برای کسب‌وکار به همراه خواهد داشت. در نتیجه برای کاهش میزان مالیات، می‌توان از روش‌هایی که شامل عفو و تخفیف می‌شوند استفاده کرد. برای مثال یکی از راهکارهای قانونی برای میزان کاهش مالیات، تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است.

البته برای کاهش میزان مالیات روش‌های قانونی دیگری نیز وجود دارد. برای دریافت پاسخ سوال «چگونه مالیات کمتری بدهیم؟» و آشنایی با ۵ روش برای کاهش مالیات، فقط کافی است این مقاله را مطالعه کنید.

تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی؛ ساده‌ترین روش کاهش مالیات

دولت هر سال یک زمان‌بندی برای دریافت اظهارنامه‌های مالیاتی مشخص می‌کند. در این مدت زمان کلیه مشاغل و اصناف باید اظهارنامه مالیاتی دقیق و کامل خود را ثبت کنند. مالیات باتوجه‌به مبلغ ذکر شده داخل اظهارنامه و میزان درآمد یک سال گذشته مشخص می‌شود. توجه داشته باشید که اگر اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر پرداخت شود، به‌عنوان یک فرد خوش‌حساب در سیستم مالیاتی شناخته می‌شوید.

به‌این‌ترتیب مبلغ مالیات در سال‌های آینده کاهش می‌یابد و مشمول تخفیفات یا جایزه‌های مالیاتی خواهید شد. اگر اطلاعات کاملی از نحوه پرداخت مالیات و ارسال اظهارنامه مالیاتی ندارید، فقط کافی است نگاهی به مقاله «آموزش حسابداری مالیاتی» داشته باشید.

ارسال اظهارنامه دقیق‌تر؛ راهی برای پرداخت مالیات کم‌تر!

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای ارسال اظهارنامه مالیاتی در نظر داشته باشید، ثبت جزئیات دقیق است. به‌زبانی‌ساده‌تر یعنی باید کلیه هزینه‌ها و درآمدها را به‌صورت کامل و دقیق ذکر شوند. به‌این ترتیب دچار اشتباه‌های محاسباتی نخواهید شد و از طرفی ممیزان مالیاتی اظهار نامه را به‌راحتی می‌پذیرند.

توصیه می‌شود که ریز هزینه‌ها و مبلغ مالیات سال قبل را نیز در اظهارنامه ذکر کنید. به‌این ترتیب اظهارنامه شما بدون هیچ شک و شبه‌ای بررسی می‌شود. علاوه‌بر این، ممکن است به‌خاطر دقیق بودن مبالغ ذکر شده، عفو و بخشودگی مالیاتی به شما تعلق گیرد. توجه داشته باشید که مالیات بردرآمد اظهارنامه‌ها با مالیات عملکرد متفاوت است و با قوانین مجزا بررسی می‌شود.

پرداخت به موقع مالیات؛ جایزه خوش‌حسابی را به همراه دارد!

پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی، باید میزان مالیات مشخص شده را پرداخت کنید. پرداخت مالیات به‌موقع مزایای مهمی برای مودیان مالیاتی به همراه دارد که از بین آن‌ها می‌توان به تخفیف، جایزه خوش حسابی، معافیت از مالیات و مالیات نرخ صفر اشاره کرد. کمترین پاداشی که برای پرداخت به‌موقع مالیات در نظر گرفته شده است، تخفیف‌های متوالی است.

برای مثال اگر مودی حداقل ۳ سال در موعد مقرر مالیات خود را پرداخت کند، ۵ درصد از کل مالیات تخفیف داده می‌شود. البته اگر مالیات خود را زودتر پرداخت کنید، مشمول تخفیف بیشتری روی مالیات خواهید شد. شرکت‌های پیمانکاری همواره برای پرداخت مالیات خود در موعد مقرر چالش‌های بسیاری دارند که برای رفع آن‌ها توصیه می‌شود از نرم افزار حسابداری ساختمان استفاده کنید. این نرم‌افزار امکان ثبت انواع مناقصه‌ها، قراردادها، پیش‌پرداخت‌ها و علی‌الحساب‌ها را دارد.

در اظهارنامه مالیاتی حتی ریز فاکتورها را نیز قرار دهید

شاید تصور کنید که فاکتورهای چند هزار تومانی در اظهارنامه‌های مالیاتی یا میلیونی اهمیتی ندارد، اما اینطور نیست و مهم‌ترین بخش اظهارنامه ریز فاکتورها هستند.

برای پذیرش بهتر اظهارنامه مالیاتی، حتماً ریزترین فاکتورها را در جزئیات هزینه‌های سالانه ثبت کنید. درج ریزترین جزئیات در اظهارنامه مالیاتی، یک نمره مثبت است که روی میزان مالیات شما تأثیر خواهد داشت.

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟ استهلاک مالیاتی را بررسی کنید

طبق ماده ۱۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم، نرخ استهلاک به میزان کاهش ارزش یک دارایی ثابت در یک مدت زمان اشاره دارد. برای مثال یک دارایی مانند ماشین در طول زمان با افزایش قیمت گران‌تر می‌شود که باید استهلاک مالیاتی آن پرداخت شود. علاوه‌بر این، در سال‌های آینده باید استهلاک مالیاتی محاسبه شود و از مبلغ کم شود. به این ترتیب مالیات کمتری پرداخت خواهید کرد.

پرداخت به موقع مالیات؛ بهترین روش برای کاهش مالیات

اگر به‌دنبال یک روش ساده و سریع برای کاهش میزان مالیات هستید، بهترین پیشنهاد پرداخت مالیات در زمان مقرر است. زمانی که مالیات را در فورجه مشخص شده پرداخت کنید، در سیستم مالیاتی به‌عنوان یک فرد خوش حساب شناخته می‌شوید. به این ترتیب برای شما تخفیف‌ها و عفوهای مالیاتی در نظر گرفته می‌شود تا میزان مالیات کمتری پرداخت کنید. علاوه‌بر این، استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری به شما کمک می‌کند تا مالیات خود را همراه با ریز جزئیات محاسبه کنید. توجه داشته باشید که پرداخت مالیات در زمان مناسب تأثیر مثبتی روی سابقه مالیاتی شما خواهد داشت.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6097429

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت تکمیل و ارسال اظهار نامه مالیاتی ارزش افزوده
  • مخالفت با مالیات ارزش افزوده تاکسی‌های اینترنتی
  • مخالفت انجمن تجارت الکترونیک با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی اینترنتی
  • چگونه مالیات کمتری بدهیم؟
  • دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی، غیرقانونی است
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی
  • خبر جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان/ تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • تحقق درآمد ۴۴۰ میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا