اختصاص ۲۲۶ میلیون تومان به حوزه قرآن از محل نیات واقفان هرمزگانی
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۱۲۳۳
گروه اجتماعی ــ رئیس امور قرآنی ادارهکل اوقاف هرمزگان گفت: در سال جاری بیش از ۲۲۶ میلیون تومان از محل اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش به حوزه قرآنی تخصیص یافته است.
حجتالاسلاموالمسلمین بهرام رنجبر، رئیس امور قرآنی ادارهکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان در گفتوگو با ایکنا، گفت: در سال جاری بیش از 226 میلیون تومان از محل اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش به حوزه قرآنی تخصیص یافته که عمده آن از موقوفه مرحوم محمدعلی ناصری و مشیر دوانی در بندرعباس است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تصریح کرد: اجرای نیت واقفان خیراندیش یکی از برکات انقلاب اسلامی است و در چهل سال گذشته تلاش شده تا با احصای نیت واقفان به این نیات عمل شود.
رئیس امور قرآنی ادارهکل اوقاف هرمزگان بیان کرد: 8 وقف جدید قرآنی از ابتدای سال تاکنون بهصورت فردی و مشارکتی ثبت شده که مشاوران وقف نسبت به هدایت نیات بهسوی نیازهای روز جامعه با نیت قرآنی با واقفان گفتوگو میکنند.
رنجبر با بیان اینکه متأسفانه تعداد موقوفات قرآنی هرمزگان با توجه به ظرفیتهای استان بسیار ناچیز است، تصریح کرد: حمایت از طرحهای تربیت حافظان قرآن کریم با محوریت مؤسسات قرآنی مردمنهاد و بقاع متبرکه از دیگر کارهای صورت گرفته در این حوزه است و تاکنون سه هزار نفر در این طرح ثبتنام کرده و در حال حفظ قرآن کریم هستند.
وی با اشاره به مشارکت در اجرای برنامههای آموزشی قرآن کریم در استان گفت: تاکنون بیش از 15 مؤسسه از محل نیات واقفان خیراندیش مورد حمایت قرار گرفتند که با برنامهریزی، مؤسسات قرآنی دیگر نیز تحت حمایت قرار خواهند گرفت.
رئیس امور قرآنی ادارهکل اوقاف هرمزگان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 900 آیین ترتیلخوانی و جزءخوانی، محافل انس با قرآن، کرسی تلاوت و جلسات مفاهیم و تفسیر قرآن کریم در بقاع متبرکه برگزار شده و از تلاش هیئت امناء و مدیران مراکز افق قدردانی میکنم.
رنجبر با اشاره به توزیع هزار جلد مصحف قرآن کریم بین مؤسسات قرآنی گفت: این مصحف شریف از موقوفه کوثر اهلبیت(ع) اوقاف و امور خیریه کرمانشاه به این استان اهدا شده است.
وی برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم در هرمزگان را برگ زرین افتخارات استان بیان کرد و گفت: بیش از هزار و 500 نفر در مرحله شهرستانی در 10 شهرستان استان و نیز 265 نفر در مرحله استانی شرکت کردند که ممتازین هر رشته به مرحله کشوری راهیافته و خوشبختانه در رشته 20 جزء، برادران حائز رتبه عالی (مقام اول کشوری) و در رشته 10 جزء، خواهران مقام دوم را کسب کردند.
رئیس امور قرآنی اوقاف هرمزگان در پایان اضافه کرد: مسابقات قرآنی دانشآموزان که هر ساله توسط آموزشوپرورش استان برگزار میشود، با توجه به دستورالعمل سازمان اوقاف و امور خیریه مورد حمایت مالی این حوزه قرار گرفته است.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا امور قرآنی اوقاف نیات واقفان خیراندیش اوقاف و امور خیریه میلیون تومان مؤسسات قرآنی قرآن کریم حوزه قرآن سال جاری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۱۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051