Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:43:07 GMT

پیروزی انقلاب اسلامی و دستاورد حفظ ارتش

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۵۸۸۵۴

پیروزی انقلاب اسلامی و دستاورد حفظ ارتش

افرادی از همان فردای انقلاب دم از انحلال ارتش زدند و اعلام می‌کردند که تداوم فعالیت ارتشی که ساختار آن براساس رژیم گذشته شکل گرفته است، در حکومت انقلاب میسر نیست.

به گزارش ایسنا، بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از مباحثی که مطرح شد، نوع تعامل نظام جدید با دستگاه‌ها و نهادهای باقی‌مانده از رژیم گذشته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این نهادها، ارتش بود که می‌توان گفت از همان ۲۲ بهمن، بحث تداوم فعالیت یا انحلال آن به یکی از مباحث روز مطرح شد.
 
در این میان، برخی از گروهک‌ها که نقشی در پیروزی انقلاب نداشتند و در جریان مبارزات مردم توانسته بودند با غارت اسلحه‌خانه‌ی برخی از پادگان‌ها یا کلانتری‌ها، مجهز به سلاح شوند، از همان فردای انقلاب دم از انحلال ارتش زدند و اعلام می‌کردند که تداوم فعالیت ارتشی که ساختار آن براساس رژیم گذشته شکل گرفته است، در حکومت انقلاب میسر نیست. مطلب حاضر به ادعای این گروه‌ها و نتایج فعالیت‌های آن‌ها در این زمینه می‌پردازد.

 
چریک‌هایی فدایی خلق و ایده ارتش خلقی


 چریک‌های فدایی خلق از اولین گروه‌هایی بودند که بحث انحلال ارتش را مطرح کرده و اعلام کردند که باید ارتشی تحت عنوان «ارتش خلقی» تشکیل شود. به‌عنوان مثال، آن‌ها در تجمعی که در اسفند ۱۳۵۷ برگزار کردند، این درخواست را مطرح کردند. در بخشی از قطعنامه‌ی پایانی تجمع آن‌ها با اشاره به این موضوع که تصفیه‌ی ارتش و نیز جایگزینی امرای قبلی با فرماندهان جدید چاره‌ی کار نیست، آمده است: «ارتش و دستگاه‌های عریض‌وطویل اداری که ستون‌های رژیم وابسته به امپریالیسم به‌شمار می‌روند، باید هرچه زودتر منحل شوند و ارتش نوین خلق و ارگان‌های اداری نوین، که پاسخ‌گوی شرایط نوین هستند، به وجود آیند.»(۱)

 
نظر مجاهدین خلق درباره ارتش

اما این فقط چریک‌های فدایی خلق نبود که طرح انحلال ارتش را دنبال می‌کرد. در این میان، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) هم جزو گروه‌هایی بودند که از همان ابتدای انقلاب، دم از انحلال ارتش می‌زدند. مهدی تقوی، یکی از اعضای سازمان منافقین در اسفند ۱۳۵۷، ارتش را به‌عنوان یک اهرم امپریالیسم دانسته و گفته بود:
 
«تا انهدام واقعی و قطعی این سیستم، ما نمی‌توانیم بگوییم انقلاب تمام شده است. اگر پذیرفتیم که امپریالیسم دقیقاً به‌وسیله‌ی عوامل داخلی است که می‌تواند به تاراج و غارت خودش ادامه دهد، بنابراین ارتش یکی از اهرم‌های قدرتی است که می‌تواند منافعش را حفظ کند. وی در ادامه‌ی صحبت‌هایش، این‌چنین ادامه می‌دهد که انتقال سلاح از بازماندگان ارتش شاهنشاهی به ارگان‌های مردمی، یک ضرورت انقلابی است.»(۲)
 
آنچه در این میان ضروری به نظر می‌رسد این است که چرا گروهک‌هایی مانند منافقین و چریک‌های فدایی خلق از انحلال ارتش حمایت می‌کردند؟ آیا آن‌ها دغدغه‌ی انقلاب و حفاظت از آن را داشتند؟ برای جواب این سؤال، باید به عملکرد این گروه‌ها به جریان ناآرامی‌های بعد از انقلاب اشاره کرد. در واقع بعد از انقلاب اسلامی، برخی از گروه‌های تجزیه‌طلب، به تحریک آمریکا و رژیم بعث، در نواحی مرزی ایران تحرکاتی را آغاز کردند. این مسئله موجب شد تا پیروان خط امام درصدد خنثی‌سازی نقش شوم این گروه‌ها برآیند، اما نکته‌ی جالب مشارکت گسترده‌ی عناصری از چریک‌های فدایی خلق و منافقین در جریان این تحرکات ضدانقلابی بود.
 
بر این اساس، به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد که این گروه‌ها در همان ابتدای انقلاب، وجود هر نهاد منسجمی را که بتواند جلوی فعالیت‌های آن‌ها را بگیرد، مانع خود می‌دانستند، چون احساس می‌کردند که ممکن است ارتش مانع تحقق اهداف آن‌ها بشود.

مروری بر غائله ترکمن صحرا
 

برای تبیین این مسئله، باید به غائله‌ی ترکمن‌صحرا در اسفند ۵۷ اشاره کرد؛ غائله‌ای که با تحریک گروه‌های چپ و چریک‌های فدایی خلق شروع شد و هدف آن دامن زدن به حرکت تجزیه‌طلبانه بود. با این حال، هرچند با پادرمیانی دولت موقت این غائله به‌صورت کوتاه آرام شد، اما بعد از مدت کوتاهی، دوباره این گروه‌ها تحرکات خود را شروع کردند. این مسئله موجب درگیری مردم و سپاه با آن‌ها شد. در جریان این درگیری، ارتش هم به کمک مردم آمد تا آرامش را بازگرداند.
 
همچنین مبارزه با ضدانقلاب در کردستان، یکی دیگر از اقدامات موفق ارتش در سال ۵۸ محسوب می‌شود. در این زمان، منافقین و برخی از گروه‌های چپ با فعالیت در کردستان، درصدد آماده‌سازی دخالت نظامی عراق به ایران بودند. در این زمان، ارتش به فرمان امام، وارد مسئله شد و نقش بسزایی در آرام ساختن این منطقه داشت. بر این اساس، به‌خوبی می‌توان متوجه شد که چرا این گروهک‌ها به‌دنبال انحلال ارتش بودند.

 
واکنش امام خمینی (ره) به طرح انحلال ارتش


امام خمینی (ره) از همان ابتدای انقلاب با بحث انحلال ارتش مخالف بودند و اعلام کردند که باید ارتش باقی بماند، اما نکته‌ی مهم در سخنرانی امام در پاسخ به طرح این ایده از سوی برخی گروه‌ها این بود که هدف از طرح بحث انحلال ارتش، تضعیف نظامی ایران جهت آماده‌سازی حمله‌ی عراق به ایران بود:«شما دیدید که از اولی که این انقلاب به پیروزی رسید، اول قدم این بود که ارتش لازم نیست دیگر، اول حرف آن‌هایی که تابع سیاست‌های خارجی هستند این بود که این ارتش طاغوتی است، این ارتش طاغوتی باید از بین برود. این کلمه را هم رویش گذاشتند که مردم را اغفال کنند! خوب، ما هم می‌‏دانستیم که مسئله چیست و این‌ها می‌‏خواهند چه بکنند. از این جهت، ما هم از روز اول این مطلب را محکوم کردیم و گفتیم که ارتش باید باشد... آن‌ها می‌‏خواستند که این قدرت را از ایران بگیرند و ارتش را نابود کنند و ارتش برود سراغ کار خودش و ایران بماند بدون ارتش و همچو راحت و آسوده، آقای صدام بیایند هرجا دلشان می‌‏خواهد!... باید توجه داشته باشید که اسلام برای ارتش ارج قائل است... و ملت ایران هم که مسلمان هستند و ما هم که به‌عنوان یک مسلمان هستیم، ارتش را با کمال قدرت حفظ می‌‏کنیم.»(۳)
 
امام خمینی (ره) بعد از این موضع‌گیری، مخالفت قاطع خودشان را با انحلال ارتش اعلام کردند و تداوم فعالیت ارتش برای انقلاب اسلامی را ضروری عنوان کردند. این مسئله موجب شد تا حداقل در ظاهر، گروهک‌ها از مطرح کردن بحث انحلال ارتش خودداری کنند.
 
امام خمینی درباره‌ی طرح انحلال ارتش فرمودند: «آن‌ها می‌‏خواستند که این قدرت را از ایران بگیرند و ارتش را نابود کنند و ارتش برود سراغ کار خودش و ایران بماند بدون ارتش و همچو راحت و آسوده آقای صدام بیایند هرجا دلشان می‌‏خواهد!... باید توجه داشته باشید که اسلام برای ارتش ارج قائل است.»

دستاورد حفظ ارتش


اما حفظ ارتش در زمان دفاع مقدس چه دستاوردی داشت؟ نیروی زمینی ارتش با پذیرش پدافند در خطوط مقدم نبرد، راه را برای هرگونه نفوذ مجدد دشمن بست و با آماده شدن یگان‌های سپاه پاسداران و انجام عملیات ثامن‌الائمه، مقدمات بیرون راندن دشمن فراهم شد؛ به‌گونه‌ای که قسمت عمده‌ی سرزمین‌های اشغالی ایران آزاد شد و دشمن در خطوط مرزی استقرار یافت. همچنین همکاری و تعامل ارتش با سپاه و بسیج در دوران دفاع مقدس، زمینه‌ساز پیروزی بسیاری از عملیات‌ها در این زمان شد.
 
در واقع مروری بر اهداف ضدانقلاب در خصوص مطرح کردن بحث انحلال ارتش، نشان می‌دهد که آن‌ها از همان ابتدا درصدد بودند تا تمامی نهادها و ساختارهایی را که مانع رسیدن آن‌ها به اهدافشان هستند، منحل یا تضعیف کنند تا در زمانی که اقدامات خود را آغاز می‌کنند، فردی نباشد که بتواند جلوی آن‌ها بایستاد. بر این اساس، آن‌ها بحث انحلال ارتش را مطرح کردند که با توجه به هوشیاری امام خمینی (ره)، این بحث بی‌نتیجه ماند و با باقی ماندن ارتش، این نهاد منشأ خدمات زیادی در طول دفاع مقدس و مبارزه با ضدانقلاب شد.
 
پی‌نوشت‌ها
۱. سهراب صلاحی، پژوهشی در تحولات معاصر ایران، تهران، انتشارات دانشگاه امام حسین (ع)، ۱۳۸۶، ص ۳۸۴-۳۸۳.
۲. محمد جوادیاری، پرسمان انقلاب اسلامی، انتشارات وثوق، ۱۳۸۷، ص ۴۴۲-۴۳۶.
۳. صحیفه‌ی امام، ج ۱۴، ص ۴۴۲-۴۴۳.
 
نگارنده: محسن موسوی‌زاده، پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جنگ تحمیلی شهدا ارتش جمهوري اسلامي ايران انحلال ارتش همان ابتدای انقلاب چریک های فدایی خلق طرح انحلال ارتش انحلال ارتش مسئله موجب انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب برخی از گروه اعلام کردند بر این اساس گروه ها امام خمینی رژیم گذشته دفاع مقدس ی انقلاب حفظ ارتش گروهک ها ی ارتش ی امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۵۸۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر امام خمینی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، ابوطالب گرایلو با اشاره به حماسه‌آفرینی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، گفت: بندر امام خمینی صحنه رشادت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در دفاع از امنیت کشتیرانی و صیانت از تجارت دریایی کشور بود.

وی با اشاره به اینکه بندر امام خمینی با آن دوران بسیار فرق کرده است، افزود: آثار و نشانه‌های دوران جنگ تحمیلی از جمله مغروقه‌های موجود در مسیر آبراه خور موسی به منظور ارتقای ایمنی دریایی و تردد انواع شناور‌ها لایروبی شده و بر عمق کانال‌های دسترسی دریایی باهدف عمل به اصول پدافند غیرعامل افزوده شده که با این‌گونه اقدامات در راستای توسعه زیرساخت‌های بندری و دریایی زمینه برای توسعه و رونق فعالیت‌های بازرگانی فراهم شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به امکان تردد شناورهای بالای ۷۰ هزار تن در این مجتمع بزرگ بندری، اضافه کرد: با تقویت زیرساخت‌ها و روساخت‌های بندری، این مجتمع بندری پذیرای کشتی‌هایی با تناژ بالا به منظور تخلیه و بارگیری بخش عمده کالاهای اساسی مورد نیاز کشور است و با توسعه و بهره‌گیری از پایانه‌های مکانیزه ۱۲ میلیون تن بر امکان تخلیه، بارگیری و انبارش کالای اساسی افزوده شده است.

وی با اشاره به طرح اراضی توسعه‌ای بندر با هدف ایجاد زیرساخت‌های بندری به منظور گسترش فعالیت‌های لجستیک بندری، گفت: این بندر در حال حاضر هیچ محدودیتی برای پذیرش شناورها و تخلیه و بارگیری انواع کالاها ندارد و با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و توسعه روساخت‌های بندری این امکان برای تمامی فعالیت‌های بندری و دریایی فراهم شده است.

گرایلو با استناد به آمار و ارقام به ظرفیت‌های متعدد بندری ازجمله برخورداری از یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع انبار مسقف برای انبارش کالا، عملکرد تخلیه و بارگیری انواع کالا در سال گذشته را بیش از ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: این بندر بزرگ تجاری با برخورداری ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی در این بندر با هدف پیاده‌سازی اصول پدافند غیرعامل موجب می‌شود که در مواقع ضروری با استفاده از این امکان زنجیره تأمین کالا و انتقال کالای اساسی به اقصی نقاط کشور دچار اختلال نشود.

وی می گوید: توسعه زیرساخت‌ها و روساخت‌های بندری به منظور رونق فعالیت‌های بازرگانی و اقتصاد دریا محور فرصتی ارزنده و مهم برای نسل‌های آتی کشور است.

ابوطالب گرایلو در ادامه با اشاره به دانش‌آموختگی بخشی از نیروهای حوزه دریایی کشور از جمله مدیران سازمان بنادر و دریانوردی در دانشگاه دریایی امام خمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همکاری آموزشی و علمی ارتش جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اعضای شورای عالی دریایی می‌تواند نقش به سزایی در تأمین نیروهای متخصص دریایی مورد نیاز حوزه دریایی کشور از جمله سازمان بنادر و دریانوردی ایفا کند.

امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی در جمع دانشجویان دانشکده افسری ارتش جمهوری اسلامی که به مدت دو روز در اردوی معارف جنگ یادواره شهید سپهبد صیاد شیرازی شرکت کرده بودند، گفت: آموزش فرهنگ‌ساز است و از درون آموزش فرهنگ به دست می‌آید.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر امام خمینی
  • شلیک به مغز انقلاب اسلامی
  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
  • صعود یک پله‌ای ایران در هاکی روی یخ جوانان آسیا و اقیانوسیه
  • لزوم تبیین دستاورد‌های انقلاب و اجرای طرح یاری گران در روستا‌ها
  • سپاه و ارتش بازوان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی اند 
  • ناخدا صمدی: امام خمینی(س) اردیبهشت 58 فرمودند «ارتش باید بماند»/ پیش از آن پرسنل ارتش در پادگان‌ها امیدی به فردای خود نداشتند/ ابراهیم متقی: خلیج فارس یکی از حوزه‌های اصلی تهدید بوده، هست و خواهد بود
  • امیر دریادار ایرانی: کشتی‌های ایرانی را اسکورت می‌کنیم
  • آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت