Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:20:47 GMT

رشد ۲.۲ برابری پرداخت‌های الکترونیکی در کشور

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۶۲۷۸۳

رشد ۲.۲ برابری پرداخت‌های الکترونیکی در کشور

میزان استفاده از پول نقد و پرداخت‌های فیزیکی به تدریج درحال کاهش است و در مقابل پرداخت‌های الکترونیکی، روند رو به رشدی را تجربه می کنند.

نگاهی به آمار تراکنش ها و پرداخت‌های الکترونیکی در کشور ما نیز نشان می‌دهد که جذابیت پرداخت‌های غیر فیزیکی به دلیل رشد فناوری و ابزارهای جدید پرداخت رو به گسترش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی کشور شامل سه نوع ابزار «ابزار پذیرش اینترنتی»، «ابزار پذیرش تلفن همراه» و «ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی» است که فعالیت‌های مربوط به «خرید کالا و خدمات»، «پرداخت قبض و خرید شارژ» و «مانده‌گیری» از طریق آنها انجام می‌شود.

بر اساس تازه ترین آمار شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی کشور (شاپرک) مجموع تعداد ابزارهای پذیرش در شبکه پرداخت الکترونیک (شامل کارتخوان، اینترنتی و تلفن همراه) تا پایان دی‌ماه به ۱۰ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۸۹۸ رسیده است.

بر این اساس، تعداد دستگاه‌های کارتخوان فعال سیستمی در کشور تا پایان دی ماه به بیش از ۸ میلیون و ۱۶۵ هزار دستگاه رسیده که نسبت به آذرماه رشد ۲.۵۵ درصدی داشته است.

ضریب نفوذ کارتخوان فروشگاهی به ازای هر ۱۰ هزار نفر فرد بالای ۱۸ سال با توجه به جمعیت ۵۹ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۷۴۲ نفری و تعداد ۸ میلیون و ۱۶۵ هزار دستگاه پایانه فروش فعال سیستمی تا پایان دی ماه بالغ بر یک هزار و ۳۶۸ کارتخوان به ازای ۱۰ هزار نفر است.

همچنین ضریب نفوذ ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی به ازای هر ۱۰ هزار نفر در دی امسال با توجه به تعداد یک میلیون و ۱۱۶ هزار پایانه اینترنتی و یک ملیون و ۲۹۲ هزار پایانه موبایلی به ترتیب ۱۸۷ و ۲۱۶ ابزار پذیرش به ازای ده هزار نفر اعلام شده است.

علاوه بر کارتخوان، بخش عمده ابزارهای پرداخت الکترونیکی مربوط به ابزارهای اینترنتی و موبایلی می شود که بررسی آنها نیز نشان دهنده رشد آنهاست.

بر این اساس، تعداد ابزارهای پذیرش اینترنتی با رشد ۲.۰۳ درصدی به یک میلیون و ۱۱۶ هزار  و شمار ابزار پذیرش موبایلی با افزایش ۱.۲۶ درصدی به یک میلیون و ۲۹۲ هزار پایانه رسیده است.

معاون فناوری بانک ملی ایران چندی پیش با اشاره به توسعه بانکداری دیجیتال، گفت: پایان دی ماه میزان تراکنش‌های بانکی غیر حضوری  به ٨٧ درصد رسید در حالی که در ابتدای دهه ۹۰ حدود ۵۵ درصد بود.

مسعود خاتونی افزود: اکنون بیشترین تراکنش‌ها دربخش پایانه‌های فروشگاهی و خریدهای اینترنتی است و به دلیل هزینه‌های بالا برای تولید کارت بانکی و ابزارهای پایانه‌های فروشگاهی، تلاش می‌شود این هزینه ها کاهش یابد.

برچسب‌ها کارتخوان تلفن همراه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کارتخوان تلفن همراه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کارتخوان تلفن همراه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پرداخت های الکترونیکی تا پایان دی ماه پذیرش اینترنتی هزار پایانه ابزار پذیرش یک میلیون ۱۰ هزار نفر تلفن همراه تراکنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۲۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد پروانه های کسب در لرستان الکترونیکی شد

علی محمدی روز یکشنبه اظهار کرد: لرستان دارای ۶۶ هزار و ۵۲۵ پروانه صنفی معتبر است و بر اساس حکم تبصره هفت ماده یک قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوزهای قدیمی و کاغذی باید تا ۲۵ اردیبهشت جاری، به الکترونیکی (شناسه‌ یکتا) تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه لرستان بالاترین درصد تبدیل مجوزهای کاغذی را در کشور دارد تصریح کرد: پس از مهلت تعیین شده، کسب و کارهایی که شناسه یکتا نداشته باشند، به لحاظ قانونی فاقد مجوز محسوب می شوند.

وی افزود: همچنین با هوشمند شدن خدمات دولت در آینده نزدیک، صاحبان کسب و کارهایی که مجوز الکترونیکی نداشته باشند و نامشان در بانک اطلاعات کسب و کار کشور به نشانی qr.mojavez.ir نباشد، برای دریافت خدمت در ادارات دولتی و بانک‌ها دچار مشکل خواهند شد.

محمدی بیان کرد: متقاضیان می توانند ️با گوشی همراه خود و ورود فقط ۳ کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه/کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوزها mojavez.ir، به سرعت، رایگان و غیرحضوری مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) را دریافت کنند.

وی افزود: تاکنون ۴۷۷ هزار مجوز کاغذی در کشور به الکترونیکی تبدیل شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه را با شرایط ویژه پذیرش می‌کنیم
  • ۴۰ درصد پروانه های کسب در لرستان الکترونیکی شد
  • چاپ هفت و نیم میلیون تعرفه برای مرحله دوم انتخابات
  • خبر مهم وزیر کشور درباره پذیرش اتباع جدید
  • از پذیرش اتباع جدید معذوریم؛ از ایران خارج شوند
  • خبر مهم وزیر کشور؛ از پذیرش اتباع جدید معذوریم!
  • شناسایی ۳ هزار و ۸۴۲ تارنمای مشکوک در کشور
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • مقیمی: پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • کمک به تسهیل تامین مالی تولید با برات الکترونیکی