Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@23:37:06 GMT

دوگانگی در آموزش و پرورش و معضل آموزش عمومی قرآن

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۶۵۴۳۹

دوگانگی در آموزش و پرورش و معضل آموزش عمومی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در جلسه کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن خوزستان درباه موانع توسعه آموزش عمومی قرآن بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، اولین جلسه کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن خوزستان در سال 98 امروز دوشنبه 14 بهمن با حضور رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز استان‌های همدان، مرکزی، مازندران و فارس، در اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی بلاسم، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز استان‌ خوزستان در این نشست با بیان اینکه دستور کار این جلسه آموزش عمومی صحیح خوانی قرآن کریم است، تصریح کرد: متأسفانه به جرأت می‌توانیم بگوییم اکثر دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی ما بر صحت قرائت قرآن کریم مسلط نیستند. این یک ضعف است. حتی برخی دبیران دینی و قرآنی ما نیز در روخوانی قرآن کریم مشکل دارند. این مشکل ریشه‌ای است. با وجود اینکه کشور ما قاری‌پرور است و هر ساله در مسابقات بین‌المللی قرآن رتبه کسب می‌کنیم، این مسأله در کشور وجود دارد. در استان خوزستان هم که در مسابقات قرآنی کشور رتبه‌های برتر را به دست می‌آورد، نمی‌توانیم بگوییم از یک میلیون دانش‌آموز صدهزار دانش‌آموز مسلط بر روخوانی هستند و این ضعف است.

وی ادامه داد: ما در کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن کریم گردهم جمع شده‌ایم که این مسئله را بررسی کنیم که صحت قرائت قرآن را از چه سطحی شروع کنیم؟ آیا اولویت با آموزگاران و دبیران است یا دانش‌آموزان؟ مستندات این طرح وجود دارد. به دنبال بهترین محتوی و روش تدریس هستیم.

بلاسم افزود: به دنبال گام‌های اجرایی این طرح هستیم تا قدم به قدم جلو برویم و برنامه‌های آن را چه کوتاه‌مدت، چه میان مدت و چه بلندمدت بر اساس واقعیت‌ها و مقتضیات کنونی کشور طرح‌ریزی کنیم. به دنبال طرحی هستیم که قالبیت اجرا داشته باشد. اگر بتوانیم آموزگاران ابتدایی را در اولویت اول آموزش قرار دهیم تا به صحت قرائت برسند، با توجه به اینکه طیف وسیعی از دانش‌آموزان را در اختیار دارند، گام اولیه را برای صحت قرائت برداشته‌ایم‌.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خوزستان در ادامه با تصریح به اینکه نمی‌توانیم در آموزش قرآن به مسابقات قرآنی و چند نخبه‌ای که در این مسابقات رتبه کسب می‌کنند، بسنده کنیم، افزود: قرآن «هدی‌ للناس» است. به دنبال این هستیم که سواد قرآن که حداقلش روخوانی است در جامعه عمومیت پیدا کند. این جلسه امروز و فردا ادامه پیدا می‌کند.

در ادامه عباس تجری، رئیس اداره قرآن،‌ عترت و نماز آموزش و پرورش همدان با بیان اینکه ما در آموزش و پرورش دچار دوگانگی شده‌ایم، گفت: این دوگانگی کار آموزش قرآن را سخت کرده است. نکته دیگر این است که دانش‌آموزان باید از راه گوش قرآن را فرا بگیرند. آنها با فتحه و ضمه قرآن خوان نمی‌‍شوند. بچه‌ها زمانی قرآن‌خوان می‌شوند که قرآن را بشنوند. باید به دنبال علاج این دوگانگی در آموزش و پرورش باشیم. باید جلسه‌ای با مسئولان مافوق آموزش و پرورش برگزار کنیم و بگوییم این شیوه در کشور جوابگو نیست. این دوگانگی تنها در وزارتخانه قابل حل است.

همچنین صدرالله زین‌العبادی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان فارس گفت: از زمانی که در مصاحبه‌های استخدامی دانشگاه فرهنگیان شرط روخوانی قرآن کریم را برداشتند، تیشه به ریشه آموزش قرآن زده شد. ما اولین دارالقرآن فرهنگیان کشور را در استان فارس راه‌اندازی کردیم و امسال دوره ضمن خدمت آموزش قرآن کریم با حضور همکاران فرهنگی در این دارالقرآن برگزار شد. گرچه تأسیس دارالقرآن در بهبود آموزش عمومی قرآن تأثیر دارد اما در وزارتخانه باید به این مسئله توجه شود. در استخدام، قرآن را کنار گذاشتیم. وقتی بن و اساس کنار برود، جای دیگر نمی‌توان آن را جستجو کرد.

همچنین محمود تنها، رئیس اداره قرآن، ‌عترت و نماز آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه این کمیسیون تنها آموزش و پرورش را دربر نمی‌گیرد و نهادهای فرهنگی دیگر نیز در آن عضویت دارند، گفت: دغدغه مقام معظم رهبری رواج جلسات تلاوت و استماع قرآن کریم است. جلسات تلاوت و استماع ما نسبت به هیأت‌های مذهبی ما خیلی پایین است. رسالت ما این است که در وزارتخانه یدواحده شویم و حداقل بتوانیم به صحت قرائت برسیم. معضل جامعه کنونی ما مأنوس نشدن فکر و چشم و گوش ما با قرآن است. باید تدبیری برای انس با قرآن اندیشیده شود. تا زمانی که بین آموزش و پرورش جدایی باشد هر دو حوزه به هدف خود نمی‌رسند.

در ادامه سید مجتبی طباطبایی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش مرکزی نیز با اشاره به جایگاه کمیسیون آموزش عمومی قرآن در استان‌ها درباره توانمندسازی آموزگاران گفت: یکی از ارکان اولیه آموزش قرآن، آموزگاران هستند که باید در اولویت قرار گیرند. مهم‌ترین کمیسیون منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی که یک سند بالادستی است، کمیسیون آموزش عمومی قرآن است. این کمیسیون خوب تدوین شده اما برنامه‌های آن به خوبی اجرا نشده است.

وی تصریح کرد: در ابتدا باید تعارض عربی‌خوانی یا فارسی‌خوانی قرآن را حل کنیم. دانش‌آموزانی که به مؤسسه قرآنی می‌رود و قرآن را فرا می‌گیرد، در مدرسه به جای تشویق نکوهش می‌شود. این مسئله ریشه‌ای حل نشده است و هر قدر هم که طرح اجرا کنیم موقتی است. آموزش ابتدایی، بهره‌بردار کتب معاونت پژوهش است. اگر کمیسیون آموزش عمومی قرآن نتواند این تفاهم را به وجود آورد، کار کمیسیون‌ آموزش عمومی قرآن در استان‌ها سخت می‌شود . هر قدر دوره آموزش برای آموزگاران بگذاریم اثر آن مقطعی است چرا که معلم در نهایت به کتاب و روش معرفی شده در مقدمه آن برمی‌گردد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خوزستان فعالیت های قرآنی آموزش و پرورش خوزستان عترت و نماز آموزش و پرورش کمیسیون آموزش عمومی قرآن آموزش و پرورش رئیس اداره قرآن خوانی قرآن کریم دانش آموزان آموزش قرآن صحت قرائت استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۵۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدیه ۲ میلیونی وزیر آموزش و پرورش به حساب معلمان واریز شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری مهر صبح امروز بود که وزیر آموزش پرورش رضا مراد صحرایی اعلام کرد که در تلاش برای واریز هدیه به حساب معلمان به مناسبت روز معلم است.

پیگیری های خبرنگار مهر حکایت از آن داشت که رقم این هدیه ۲ میلیون تومان خواهد بود.

از دقایقی پیش فرآیند واریز این هدیه آغاز شده و تعدادی از معلمان اعلام کرده اند که هدیه وزیر آموزش و پرورش به حساب آنها واریز شده است.

کد خبر 6093553 سيد اسد رجبی

دیگر خبرها

  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی
  • هدیه ۲ میلیونی وزیر آموزش و پرورش به حساب معلمان واریز شد
  • دوگانگی مدیریتی در منطقه آزاد اروند سبب ناهماهنگی در اجرای امور کارگری
  • کمبود ۶۰ هزار مربی پرورشی در مدارس کشور/ ۱۱ هزار مربی پرورشی جذب می‌کنیم
  • تکریم مقام معلم به یک فرهنگ و خیزش عمومی تبدیل شود
  • وجود ۲ معلم نمونه کشوری در گلستان
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • تغییر زمان برگزاری یک آزمون استخدامی
  • گلایه متقاضیان آزمون آموزگاری از نحوه محاسبه نمرات بومی
  • آموزش دانش‌آموزان سیل‌زده در مکان‌های عمومی