Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:19:04 GMT

جنگ از قاب رادیو

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۲۸۶۶

جنگ از قاب رادیو

بی شک نقش رسانه و تاثیر آن بر فضای عمومی جامعه نقشی غیر قابل انکار است، قطعا در شرایط پر التهاب در هر جامعه ای رسانه می تواند نقشی تعیین کننده در سرنوشت آن جامعه ایفا کند حال چه در جهت ایجاد آرامش و چه در جهت ایجاد تشنج و ملتهب کردن بیشتر فضا، اما آنچه نمی شود آن را کتمان کرد تاثیر و کارکرد رسانه است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایط آغازین پیروزی انقلاب و در فضای جامعه آن روزها که هنوز رسانه های دیجیتال و فضای مجازی هیچ حضوری در جامعه را نداشت ، قطعا رادیو و تلویزیون مهمترین ، تاثیرگذارترین و شاید به گونه ای  تنها رسانه های دنیای آن روزها بود که مخاطب فراگیر خود را به همراه داشت .

 نکته مهم دیگر اعتماد عمومی جامعه نسبت به رسانه و اخبار بود که مهرداد خوشبخت به درستی در فیلم خود به آن پرداخته است ، به گونه ای که پخش یک پیام رادیویی چگونه در سرنوشت یک جنگِ تمام عیار می توانست نقش ایفا کند.

از دیگر ویژگی های مثبت آبادان یازده شصت می توان به درگیر کردن مخاطب خود با روایت فیلم علیرغم داشتن یک لوکیشن محدود اشاره کرد که نشان می دهد فیلمساز توانسته است به گونه ای عمل کند که تماشاگر تا انتها از قصه و فضای فیلم جدا نشده و آن را دنبال کند.

در بازیگری اگرچه مهرداد خوشبخت به سراغ چهره های مطرح سینمایی نرفته است تا شاید با استفاده از بازیگران کمتر شناخته شده به فضای آن روزهای جنگ نزدیک تر شود و پیش زمینه ای در ذهن مخاطب نسبت به بازی بازیگران ایجاد نکند اما این اتفاق آنگونه که مد نظر کارگردان است صورت نمی گیرد چرا که بازی ها از یکدستی لازم برخوردار نیست و با توجه به حس نوستالژیک مخاطب نسبت به رادیو و صدای گوینده های آن شاید بهتر بود تا خوشبخت به انتخاب های بهتری می پرداخت.

در  هر حال فیلم سینمایی آبادان یازده ۶۰ آخرین ساخته مهرداد خوشبخت فیلم قابل احترامی است و با توجه به ایده و نگاه متفاوت آن نسبت به سینمای جنگ می توانست از این بن مایه قوی و خوب استفاده مطلوب تری نماید و شاید در نیمه پایانی فیلم بهتر بود به جای ورود به نبردهای میدانی و خیابانی در همان فضای رسانه ای رادیو کار به اتمام می رسید.

برچسب‌ها جشنواره فیلم فجر سینما آبادان مهرداد خوشبخت نقد فیلم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سینما آبادان مهرداد خوشبخت نقد فیلم جشنواره فیلم فجر سینما آبادان مهرداد خوشبخت نقد فیلم مهرداد خوشبخت گونه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۲۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلأ جبران‌ناپذیر با صدایی که خاموش شد

به گزارش همشهری‌آنلاین، خبر بد حوزه ورزش و رسانه هم درگذشت استاد مسعود اسکویی بود؛ گوینده و گزارشگر قدیمی رادیو که شاید خیلی از هموطنان ما با صدای مخملی و درجه یک او عاشق فوتبال شدند. مخصوصا در زمانه‌ای که فناوری تا این اندازه پیشرفت نکرده بود و تلویزیون بسیاری از مسابقات را پخش نمی‌کرد، مردم بیشتر شنونده رادیو بودند و بازی‌ها را از آن طریق دنبال می‌کردند.

در چنین شرایطی صدای بسیار خاص استاد اسکویی، لذت تعقیب مسابقات را دوچندان می‌کرد. چه عصرهایی که دل به دل آن صدا دادیم و سرنوشت تیم‌های محبوبمان را از دریچه آن حنجره طلایی دنبال کردیم.

غم‌انگیزتر از کوچ این بزرگان، این است که جای خالی آنها به آسانی پر نمی‌شود و گاهی به‌نظر می‌رسد رفتن هر کدام‌شان، خلئی جبران‌ناپذیر برای حوزه کارشان است. روحش شاد.

کد خبر 848887 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها رسانه - رادیو خبر مهم فوتبال

دیگر خبرها

  • خلأ جبران‌ناپذیر با صدایی که خاموش شد
  • خاموشی صدایی ماندگار
  • خاموشی صدای ماندگار ورزش
  • خاطرات ماندگاری که مسعود اسکویی در اذهان شنوندگان به یادگار گذاشت
  • پیام تسلیت رئیس رسانه ملی در پی درگذشت مسعود اسکویی
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • مسعود اسکویی تا آخرین نفس در رادیو ورزش به عشق مخاطبان زندگی کرد
  • تسلیت وزیر ورزش در پی درگذشت مسعود اسکویی
  • صدای ماندگار رادیو خاموش شد/ مسعود اسکویی درگذشت
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از بی‌اعتمادی جامعه ایران نسبت به همدیگر، رسانه و مسئولان (فیلم)