Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@00:24:11 GMT

اثرات استفاده از هسته خرما در اسنک‌های بازاری

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۷۳۷۸۹

اثرات استفاده از هسته خرما در اسنک‌های بازاری

اسنک به غذایی اطلاق می‌شود که معمولاً به‌عنوان یکی از وعده‌های اصلی غذا مصرف نمی‌شود. بلکه میان وعده‌ای است که موقتاً گرسنگی فرد را برطرف می‌سازد و انرژی مختصری برای انجام کار فراهم می‌کند. محققان کشور برای بهبود ارزش تغذیه‌ای و خواص انبارمانی این میان وعده‌ها، استفاده از پودر هسته خرما را توصیه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، اسنک‌ها به دلیل محتوی رطوبتی پایینی که دارند نسبت به سایر فرآورده‌های غذایی، عمر انبارمانی بیشتری دارند. در سال‌های اخیر نحوه نگرش مردم در مورد غذا تغییر کرده و فقط برای رفع گرسنگی و نیازهای تغذیه‌ای غذا را مصرف نمی‌کنند بلکه اهدافی هم چون پیشگیری از بیماری‌های مختلف و بهبود سلامت جسمی و ذهنی نیز مورد نظر است. در این راستا، غذاهای حاوی فیبر می‌توانند نقش مهمی در نیل به این هدف ایفا کنند.

فیبرهای غذایی به گفته محققان، پلیمرهای کربوهیدراتی با ۱۰ یا تعدادی بیشتری واحد مونومری هستند که توسط آنزیم‌های روده کوچک انسان هیدرولیز یا تجزیه نمی‌شوند. فیبرها عملکردهای متعددی دارند که از آن جمله می‌توان به کاهش میزان کلسترول و قند خون و همچنین رفع یبوست اشاره کرد و برهمین اساس تلاش بسیاری شده است تا از آن‌ها که در منابع مختلفی پیدا می‌شوند، برای بهبود وضعیت تغذیه‌ای غذاها و حتی اسنک‌ها استفاده کرد. در این زمینه توجه محققان به منبعی از فیبر جلب شده است که اغلب به آن به‌عنوان دورریز نگریسته می‌شود و آن چیزی نیست جز هسته خرما!

محققان کشور در پژوهشی جالب، سعی کرده‌اند تا از این ماده دورریختنی استفاده کرده و به کمک آن ویژگی‌های نوعی اسنک تهیه‌شده از آرد ذرت را بهبود بخشیده و در کنار آن، خواص انبارمانی آن را نیز بهتر کنند.

در این مطالعه پژوهشی، محققان دانشگاه پیام نور، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی تأثیر افزودن پودر هسته خرما بر ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی اسنک‌ها را طی ۹۰ روز انبارمانی مورد ارزیابی قرار دادند.

یافته‌های این پژوهش جالب‌توجه نشان می‌دهند که افزودن پودر هسته خرما می‌تواند منجر به تولید اسنک‌هایی با ارزش تغذیه‌ای و عمل‌گرایی بالا شود.

بهزاد ناصحی، دانشیار و محقق گروه مهندسی و فناوری کشاورزی دانشگاه پیام نور و همکارانش دراین‌باره اظهار کرد: «افزودن پودر هسته خرما سبب کاهش محتوی رطوبتی، بهبود شاخص‌های مرتبط با رنگ و میزان جذب آب در نمونه‌ها شد. هم‌چنین این اقدام به افزایش مقبولیت اسنک‌ها توسط مردم، بهبود درصد جذب روغن و افزایش قدرت آنتی‌اکسیدانی نمونه‌ها منجر شد. علاوه بر این‌ها، به نظر می‌رسد اضافه کردن پودر هسته خرما به اسنک‌ها، موجب افزایش میزان ترکیبات فنلی کل، افزایش سختی و ایجاد بافت متراکم‌تر در نمونه‌ها می‌شود».

این محققان می‌افزایند: «قبلاً نیز در یک پژوهش مشخص شده بود که افزودن پودر هسته خرما به خمیر بیسکویت سبب افزایش قابلیت جذب آب خمیر و کاهش قوام آن در کنار افزایش سختی بیسکویت‌ها می‌گردد».

ناصحی و همکارانش بر اساس یافته‌های خود که در مجله «علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران» منتشر شده‌، بر این اعتقاد هستند که با افزودن پودر هسته خرما، می‌توان اسنک‌هایی با ارزش تغذیه‌ای و عمل‌گرایی بالا تولید کرد. نشریه فوق توسط انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور منتشر می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسنک هسته خرما ارزش تغذیه ای نمونه ها اسنک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۳۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای امروز شیراز در وضعیت قابل قبول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست امروز، شاخص کیفیت هوای شهر شیراز ساعت یازده امروز عدد۶۴ (وضعیت شاخص: قابل قبول) است.
شاخص کیفیت هوا AQI، کیفیت هوا را در شش دسته قرار می‌دهد که هر دسته را به سطوح مختلف سلامت انسان مربوط می‌سازد.
این شش دسته به شرح زیر است:
پاک: میزان AQI در این حالت بین ۰ و ۵۰ است. کیفیت هوا رضایت بخش است و آلودگی هوا بی خطر یا کم خطر است.
قابل قبول: میزان AQI در این حالت بین ۵۱ تا ۱۰۰ است. کیفیت هوا قابل قبول است اگرچه بعضی از آلاینده‌ها ممکن است برای تعداد بسیار کمی از افراد با ملاحظات بهداشتی خاص همراه باشد به عنوان مثال کسانی که نسبت به ازن حساسیت ویژه‌ای دارند ممکن است علائم تنفسی از خود بروز دهند.
ناسالم برای گروه‌های حساس: میزان AQI در این حالت بین ۱۰۱ و ۱۵۰ است. بعضی از افراد گروه‌های حساس ممکن است اثرات بهداشتی خاصی را تجربه کنند. برای مثال مردمی که دارای بیماری ریه هستند نسبت به عموم مردم خطرات بیشتری را از مواجهه با ازن متحمل می‌شوند، اما مردمی که بیماری ریوی یا قلبی دارند خطر بیشتری را از مواجهه با ذرات معلق متحمل می‌شوند. ولی وقتی آلودگی هوا در این سطح قرار دارد عموم مردم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.
ناسالم: هر فردی ممکن است اثرات بهداشتی AQI بالا را زمانی که مقدار آن بین ۱۵۱ و ۲۰۰ است، تجربه کند. اعضای گروه‌های حساس بیش از سایرین اثرات جدی را بر سلامت خود تجربه می‌کنند.
خیلی ناسالم: در این حالت AQI بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار دارد و هشداری برای سلامتی بحساب می‌آید و بدین معنی است که هر کسی ممکن است اثرات جدی تری را بر سلامت خود تجربه کند.
خطرناک: AQI در این وضعیت از ۳۰۰ بالاتر است و اخطاری جدی برای سلامت انسان و اعلام وضع اضطراری است. در این وضعیت احتمالا تمام افراد جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

دیگر خبرها

  • سه منبع گیاهی و فوق‌العاده امگا۳
  • بررسی علت ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ چیست؟
  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • تضمین امنیت سرمایه گذاری و غذایی از اثرات بارز رفع تداخلات است
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • کیفیت هوای امروز شیراز در وضعیت قابل قبول
  • بارورسازی ابرها می‌تواند منجر به اثرات فاجعه بار شود