Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرآنلاین البرز :اصغر بیات در گفتگو با اقتصاد البرز در خصوص پروژه های آبخیزداری استان البرز اظهار کرد: پروژه های آبخیزداری در استان به سه بخش مکانیکی، بیولوژیک و بیومکانیکی تقسیم می شود که برای اجرای هر یک از این بخش ها برنامه ریزی های مختلفی انجام شده است.

وی در خصوص اهمیت پروژه های آبخیزداری برای مقابله با سیل، افزود: تجربه نشان داده است که در هر مکانی که با توجه به نیاز منطقه پروژه های آبخیزداری اجرا شده است، در صورت سیل و یا بارندگی ها شدید با خسارت کمتری روبرو شده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان البرز به سیل سال ۹۴ روستای سیرجان البرز اشاره کرد و تصریح کرد: در آن سال باتوجه به اینکه پروژه های آبخیزداری در آن منطقه اجرا نشده بود با بارندگی در ۱۵ دقیقه خسارت مالی بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان و خسارت جانی نیز شاهد بودیم.

 بیات در خصوص علت این حادثه بیان کرد: شدت بارش و فرسایش خاک از جمله مواردی بود که موجب این حادثه شد اما مهمترین دلیل آن تجاوز به مسیر رودخانه بود که ریزش پل در ابتدای روستا و در مسیر عابران موجب  بسته شدن ورودی جاده و ایجاد سیل کاذب شد.

وی عنوان کرد: در مقابل این حادثه می توان به سیل روستای کندر در سال ۸۹-۹۰ اشاره کرد که اجرای سد سازی و پروژه آبخیزداری در آن منطقه موجب شد معجزه در آن روستا شد که علیرغم بارندگی زیاد هیچ خسارت جانی وجود نداشت و در بخش مالی نیز با خسارت جزئی روبرو بوده ایم.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان البرز گفت: در صورت عدم وجود این سازه خسارت بالایی به زمین های کشاورزی این منطقه وارد می شد.

بیات در خصوص تاثیر پروژه های آبخیزداری در حوزه اشتغالزایی عنوان کرد: با توجه به اینکه آب یکی از نیاز اولیه کشاورزی است این پروژه موجب شده در کم آبی ترین فصل سال نیز کشاورزی در این حوزه با روال طبیعی انجام شود و موجب پایداری اشتغال و در نتیجه عدم مهاجرت روستاییان به شهرگردیده است.

وی با اشاره به حوزه آبخیزداری شهری، بیان کرد: مشکل حوزه آبخیزداری شهری مربوط سال های اخیر نبوده است بلکه از سال ۶۴ به بعد که با توسعه شهری روبرو بوده ایم، بیشترین توسعه در مخروط افکن ها بوده است و به نوعی در دل طبیعت و محدوده پخش سیلاب شهر را توسعه داده ایم.

وی با اشاره به کمالشهر کرج، عنوان کرد: باید شهرداری، راه و شهرسازی، منابع طبیعی و استانداری بعنوان متولی همه امور با مشارکت یک دیگر راهی را انتخاب کنیم که با کمترین آسیب به طبیعت صورت بگیرد که در غیر این صورت با  خسارات جبران ناپذیری روبرو خواهیم شد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان البرز با اشاره به اینکه تمامی پروژه های عمرانی، شهرسازی و راه سازی باید با پیوست منابع طبیعی و محیط زیست همراه باشد، گفت: یکی از پروژه هایی که در آن به این پیوست ها توجه نشده است پروژه بلوار طالقانی شهر کرج است که خروجی کوه نور است.

بیات با عنوان اینکه میتوان با فرهنگ سازی در جامعه استفاده از روان آب ها را بهینه کرد، افزود: با اجرای طرح های مختلف در این راستا میتوانیم آلودگی آب را ۳۰ درصد کاهش دهیم.

46

کد خبر 1349060

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۷۹۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان گفت: در پی بارش‌های هفته گذشته حجم گسترده‌ای از روان‌آب و سیلاب در سازه‌های آبخیزداری استان کنترل و بر اساس برآورد اولیه در مجموع ۳۰ میلیون مترمکعب آب استحصال شد.
حسین یاری افزود: در این مدت بیشترین میزان ذخیره آب در بند و پخش سیلاب‌های کاشان، آران و بیدگل، اردستان، نائین، نطنز، خور و بیابانک و مبارکه گزارش شده است.
وی بابیان اینکه هفته گذشته در مناطق شمال و شرق استان بین ۲۰ تا ۶۲ میلیمتر باران باریده است، گفت: با احداث سازه‌های آبخیزداری خوشبختانه از بروز خسارت گسترده در پی بارش‌های رگباری باران به مزارع کشاورزی، زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی جلوگیری شده است.
حسین یاری ادامه داد: متأسفانه سیلاب به مزارع کشاورزی زواره و حوضه حسین آباد و خور و بیابانک آسیب زده که البته این مناطق در سال‌های گذشته جزء حوضه‌های مطالعاتی ما برای اجرای سازه‌های آبخیزداری بود، اما به دلیل کمبود اعتبارات عملیاتی نشد.
در استان اصفهان ۱۷۰ بند خاکی، ۷۰ پخش سیلاب و بیش از ۶ هزار سازه کنترل سیلاب سنگی و ملاتی احداث شده است.

دیگر خبرها

  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان