Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد دژپسند در نشست خبری که در وزارت اقتصاد برگزار شد، اظهار داشت: به واسطه ایام دهه فجر مقایسه  ناخواسته با پیش از انقلاب صورت می‌گیرد یکی از پرسش‌های مهم این است که در اوایل نظام بحث انقطاع بودجه از نفت خام بود که هدف بزرگ و دست یافتنی بود. سهم صادرات غیرنفتی در صادرات کشور بسیار ناچیز بود و بودجه کشور به دلیل سهم اندک درآمدهای مالیاتی وابسته به نفت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: متاسفانه با تحمیل جنگ به کشور این فرصت طلایی برای تحقق هدف بزرگ نظام دچار مشکل شد، چون جنگ طولانی و گسترده بود و این امکان را سلب کرده بود که برنامه‌های رهایی بودجه از نفت بطور کامل اجرایی شود.

وی تصریح کرد: در سال ۶۷ بالغ بر ۵۰ درصد بودجه از استقراض از نظام بانکی تامین می‌شد که به دلیل تکانه‌های نفتی بود. اما پس از جنگ این بحث به صور گوناگون مطرح شد اما این انگیزه هرگز فراموش نشده بود، تا اینکه در چند سال اخیر با شدت بیشتر ی مورد توجه قرار گرفت، اگر نفت را از بودجه خارج کنیم باید منابع جایگزین را پیدا کنیم که بهترین و سالم‌ترین آن مالیات است. خوشبختانه در این چند سال تجهیز منابع برای نوسازی سازمان مالیاتی اجرا شد و توانست طرح جامع را عملیاتی کند و امروز درآمدهای مالیاتی بخش زیاد کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند.

وزیر اقتصاد افزود: تا امروز خوشبختانه یک ریال از سیستم بانکی برای تامین بودجه عمومی برداشت صورت نگرفته است. با تدبیر میان مدت درآمدهای مالیاتی هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. البته از روش‌های دیگر مانند انتشار اوراق و بازار بدهی نیز استفاده شد که در تمام دنیا بکار گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا امروز برای بازپرداخت وجوه اوراق یک ساعت با تاخیر مواجه نبودیم. البته نفت تنها در بودجه سنگینی نداشت در اقتصاد نیز اینگونه بود. یکی از راه‌ها افزایش صادرات غیرنفتی بود و دشمن در این زمینه بیکار ننشست و در صدد انسداد تمام مجاری برآمد و در ده ماه سال جاری صادرات غیرنفتی ما از نظر ارزش حدود 3 درصد کاهش و از نظر وزنی ۲۰ درصد افزایش داشت. کاهش سه درصدی به این دلیل بود که ارزش پایه صادراتی را اصلاح کنیم و برای اینکه که صادرکنندگان کمتر در فشار باشند، بطور متوسط گمرک ارزش پایه را سی درصد کاهش داد.

ادامه دارد....

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اقتصاد بودجه درآمد صادرات غیرنفتی نفت درآمدهای مالیاتی صادرات غیرنفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۱۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کردستان از مصرف ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر نفت سفید طی سال گذشته در این استان خبر داد و گفت: این میزان مصرف نسبت به سال گذشته با کاهش ۲۹ درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کردستان، جهانبخش نوکانی اظهار کرد: سال گذشته ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر نفت سفید در استان مصرف شده که از این میزان ۲۰ میلیون لیتر آن در روستاهای استان توزیع و مصرف شده است.

وی با اشاره به زحمات و تلاش رانندگان ناوگان حمل‌ونقل فراورده‌های نفتی منطقه که با توجه به شرایط کوهستانی و صعب‌العبور بودن راه‌های روستایی استان نسبت به تأمین سوخت مورد نیاز روستاییان اقدام می‌کنند، افزود: راستی‌آزمایی خانوارهای نفت سفیدسوز توسط همکاران این شرکت، توزیع الکترونیک نفت سفید و توسعه شبکه گازرسانی از دلایل کاهش نفت سفید در استان کردستان است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان با اشاره به توزیع الکترونیکی نفت سفید در سطح روستاهای استان و شارژ سهمیه سالیانه شش هزار خانوار نفت سفیدسوز در کارت بانکی آن‌ها، خاطرنشان کرد: ۲۷۹ باب فروشندگی نفت سفید روستایی در سطح استان فعالیت می‌کند.

کد خبر 748654

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • سازمان امور مالیاتی موظف به ارسال درآمد اشخاص غیرتجاری شد
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار