Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@04:33:54 GMT

روزنامه سوری برای بهبود روابط با عربستان شرط گذاشت

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۱۴۳۰

روزنامه سوری برای بهبود روابط با عربستان شرط گذاشت

این روزنامه در مطلب یاد شده که با عنوان " چشم ریاض به دمشق ، تصمیم گیری در واشنگتن " به عدم استقلال عربستان سعودی در تصمیم گیری در این ارتباط اشاره کرد و افزود: نشانه های پی در پی در مورد تلاش عربستان سعودی برای برقراری روابط با سوریه همچنان ناکافی است و اگرچه واکنش های بسیاری وجود دارد که تأثیر آن را در جهت مثبت تأیید می کند اما در عین حال با در نظر گرفتن مجموعه ملاحظاتی چنین رابطه ای را دروغین تصویر می کند زیرا در درجه اول باید در ارزیابی ها احتمال داد که تصمیم عربستان مستقل از تصمیم آمریکا است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعجب آور اینکه به تازگی برخی رسانه ها خبر منتشر شده توسط الوطن مبنی بر دعوت عبدالله بن یحیی المعلمی نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل از بشار الجعفری نمانیده دائم سوریه در سازمان مللل برای شرکت در مراسم ویژه ای که به افتخار وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی برای آمادگی عربستان جهت میزبانی گروه ۲۰ را منتشر کردند و روز گذشته نیز رسانه ها از تجهیز شدن دفاتر هواپیمایی عربستان برای بازگشایی مجدد خط هوایی دمشق – ریاض خبر دادند.

بر اساس دو گزارش قبلی و مجموعه ای از اخبار گذشته می توان گفت که عربستان پیام های حسن نیت به سمت سوریه ارسال می کند و  چشم ریاض اکنون به دمشق دوخته شده است.

در همین حال باید برای تجزیه و تحلیل مجموعه شاخص های عربستان سعودی در این خصوص میزان وابستگی ریاض به واشنگتن را در نظر گرفت زیرا عربستان سعودی وابستگی کامل به آمریکا دارد و بنابراین هر تصمیم عربستان نمی تواند مستقل باشد.

این روزنامه با اشاره به اختلاف عربستان سعودی و ترکیه طی روزهای گذشته اضافه کرد: هر دو کشور جنگ تروریستی علیه سوریه را حمایت و رهبری کرده‌اند اما تضاد بزرگ بین ترکیه و عربستان سعودی به عنوان دو طرفی که در جنگ تروریستی علیه سوریه شرکت کرده اند این است که عربستان تلاش های خود را برای بازسازی "هیات گفت و گو " آغاز  کرده است . 

نویسنده مطلب با اشاره به اینکه چند احتمال متصور است ، می نویسد ؛ یا اینکه ریاض در حال ارسال پالس هایی برای از سرگیری روابط خود با دمشق است تا واکنش و نظر کاخ سفید را دریافت کند و یا اینکه نظر آمریکا برای بازگرداندن روابط عربستان سعودی با سوریه در برنامه های ریاض ثبت شده است. یا شاید از سرگیری روابط امارات با سوریه که برای این کشور خجالت آور بوده ، در این رویکرد ریاض تاثیرگذار بوده است.

با استناد به مطالب گفته شده ، اختلاف ترکیه و عربستان سعودی یکی از عواملی است که تمایل ریاض را برای برقراری روابط با دمشق توجیه می کند، به خصوص پس از عقب نشینی نقش عربستان سعودی در پرونده سوریه به دلیل آمادگی ارتش سوریه برای کنترل غوطه شرقی دمشق و پایان مسیر ژنو . این موضوع ( سیطره ارتشسوریه بر غوطه شرقی دمشق ) ضربه جدی به نقش ریاض در بحران سوریه وارد کرد زیرا عربستان همانند ترکیه ابزار اصلی در جنگ تروریستی علیه سوریه بود.

از این رو، انتقال این ابزارها به رژیم ترکیه از طریق خروج شبه نظامیان تحت حمایت عربستان سعودی به شمال و تغییر مسیر راه حل بحران سوریه به آستانه که ترکیه آن را تضمین کننده می داند موجب شد تا فشار مضاعف بر عربستان سعودی وارد شود.

این روزنامه سوری ادامه داد: ساقط شدن برگه های عربستان سعودی و افزایش برگه های ترکیه در پرونده سوریه، ریاض را وادار کرد تا در جستجوی چاره ای برای تجدید نظر در پرونده سوریه باشد و به روابط نزدیکی با دمشق دست یابد به ویژه با نزدیک شدن ارتش عرب سوریه به پیروزی نهایی در برابر تروریست ها.

از طرف دیگر و با توجه به اینکه تصمیم عربستان سعودی بطور کامل به تصمیم آمریکا بستگی دارد می توان نتیجه گرفت که آنچه که دیروز درباره آمادگی شرکت هواپیمایی سعودی برای از سرگیری پروازهایش به دمشق منتشر شد، پس از دعوت بشار الجعفری به یک مراسم، دومین پالس ارسالی از سوی عربستان  برای برقراری روابط با سوریه است .

این روزنامه با اشاره به اینکه سوریه بارها اعلام کرده که اعراب را رها نکرده است، افزود: برخی از این عرب‌ها کسانی هستند که سفارتخانه‌های خود را در دمشق بستند، با اینحال امروز سوریه آماده است تا روابط خود را با آن کشورها از سربگیرد اما ممکن است فردا حساب‌هایی وجود داشته باشد که سوریه باید قبل از باز کردن درهای دمشق ، آنها را تسویه کند.

برچسب‌ها سوریه آسیای غربی عربستان سعودی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سوریه آسیای غربی عربستان سعودی سوریه آسیای غربی عربستان سعودی جنگ تروریستی علیه سوریه برای برقراری روابط عربستان سعودی پرونده سوریه عربستان سعودی تصمیم عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۱۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!

به گزارش همشهری آنلاین تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان)، به نقل از یک منبع آگاه از خاندان پادشاهی عربستان سعودی مدعی شد که ریاض به تل‌آویو هشدار داده، هرگونه حمله نظامی به رفح، «عادی‌سازی روابط» با عربستان سعودی را «دور می‌کند»، امری که تل‌آویو را مقابل یک «گزینه دشوار» قرار داده است.
کان گزارش داد که ریاض از طریق آمریکایی‌ها به تل‌آویو هشدار داده که حمله زمینی به رفح «خطای بزرگی» است که عادی‌سازی روابط را دور می‌کند، زیرا «در این صورت، ریاض به مانند یک دولت خائن دیده خواهد شد».
این منبع سعودی افزود که عربستان تا زمانی که یک کشور فلسطینی تشکیل نشود، نمی‌تواند با اسرائیل عادی‌سازی داشته باشد. ریاض به حکم جایگاهش در میان کشورهای اسلامی «نمی‌تواند این کارت خود را از دست بدهد».
روزنامه معاریو چندی پیش طی گزارشی نوشت که آمریکا در علن و رسانه‌ها به اسرائیل توصیه می‌کند که قبل از چاره‌اندیشی برای آوارگان رفح، به آن حمله نکند اما در جلسات خصوصی با قاطعیت بیشتر به اسرائیلی‌ها می‌گوید «اصلا وارد رفح نشوید».
یکی از مسئولان بلندپایه آمریکایی به خبرنگار روزنامه معاریو گفته «ما از اسرائیل نمی‌خواهیم که حماس را به حال خود رها کند بلکه می‌گوییم بدون نابود کردن رفح، راه‌های دیگری هم برای تحت پیگرد قرار دادن سران حماس وجود دارد».
«توماس فریدمن» ستون‌نویس مشهور «نیویورک تایمز» نیز نوشت که آمریکا در مدت اخیر سیاست حمایت از عادی‌سازی با ریاض را به عنوان یک «دیپلماسی برای پایان دادن به جنگ غزه» در پیش گرفته است و به همین دلیل نیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو باید بین حمله به رفح و یا مسیر نزدیکی به ریاض یکی را انتخاب کند.

کد خبر 848922 برچسب‌ها خبر ویژه اسرائیل عربستان

دیگر خبرها

  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • عیادت امیرعبداللهیان از یک دیپلمات سوری
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات مجروح شده سوری
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات سوری که در حمله رژیم صیهونیستی به سفارت ایران مجروح شد
  • عیادت وزیر خارجه ایران از دیپلمات سوری آسیب دیده در حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟