Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اندیشه ــ شماره دویست و شصت و چهار فصلنامه علمی ترویجی «معرفت» شامل 8 مقاله منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ شماره دویست و شصت و چهار فصلنامه علمی ترویجی «معرفت» به صاحب‌امتیازی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «آموزه‌های تربیتی آیات 23ـ 28 سوره مبارکه «قصص»، «اوصاف شیعیان واقعی؛ ادب معاشرت با دیگران»، «بررسی مبانی هستی‌شناختی تعلیم و تربیت از منظر تجربه‌گرایی و قرآن»، «تحلیل تربیت اخلاقی نادینگز و نقد آن بر مبنای آراء علامه طباطبائی»، «تحلیل حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راه‌های مقابله با آن از منظر قرآن»، «تربیت اعتقادی بر بنیان مقایسه در قرآن کریم»، «جایگاه نهاد نمازجمعه در تربیت اخلاقی جامعه»، «زمینه‎های روانی ـ اجتماعی دگرگونی ارزش‌های اخلاقی در قوم بنی‎اسرائیل: برداشتی از قرآن».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بررسی مبانی هستی‌شناختی تعلیم و تربیت
در چکیده مقاله «بررسی مبانی هستی‌شناختی تعلیم و تربیت از منظر تجربه‌گرایی و قرآن» می‌خوانیم: «حل مسائل اساسی فلسفه، به‌طور مستقیم یا غیر‌مستقیم، بستگی به پاسخی دارد که به پرسش‌های هستی‌شناختی داده می‌شود، و در ارتباط تنگاتنگ با نوع رویکردی است که نسبت به این مسئله در پیش گرفته می‌شود. از موضوعات مهم و ضروری برای نظام تعلیم و تربیت، بررسی نقادانه فلسفه‌ها و نظریه‌های تربیتی مطرح در این حوزه می‌باشد. این امر سبب بهره‌گیری عالمانه و منصفانه از نظریات تربیتی موجود، و مانع اقتباس جاهلانه و کورکورانه می‌شود. هدف از پژوهش حاضر نیز بررسی مبانی هستی‌شناختی تعلیم و تربیت از منظر دو رویکرد تجربه‌گرایی و قرآنی می‌باشد. محققان جهت نیل به مقصود، از روش تحلیلی ـ توصیفی بهره جسته‌اند، که خود از نوع تحقیقات کیفی است. همچنین با استفاده از رویکرد وصفی ـ تفسیری به تبیین موضوع و با تحلیل مبانی هستی‌شناختی به ارائه نکات تربیتی دو رویکرد در چارچوب قرآنی و تجربی اقدام کرده‌اند. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که هر دو رویکرد، شاید در لفظ اشتراکات لفظی داشته باشند، ولی تفاوت ماهوی و معنایی بسیار دارند که به‌علت جهان‌بینی و مبانی هستی‌شناختی متفاوت خواهد بود.»


حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی
در طلیعه مقاله «تحلیل حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راه‌های مقابله با آن از منظر قرآن» آمده است: «عوامل و موانع زیادی در فرایند تربیت دینی دخیل‌اند. یکی از این موانع شیطان است. تبیین حدود مانعیت شیطان در فرایند تربیت دینی ما را در تحقق اهداف تربیتی و کاربست صحیح روش‌های آن یاری می‌رساند. ازهمین‌روی این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی حدود مانعیت شیطان در تربیت دینی و راه‌های مقابله با آن از منظر قرآن را مدنظر قرار داده است، تا راهنمای عمل مربیان تربیتی باشد. نتیجه این بررسی نشان می‌دهد، شیطان از طرق مختلف مانند: ایجاد ترس، تزیین گناهان، فراموشی یادخدا و برانگیختن آرزوها، به مداخله تربیتی پرداخته و آثار سوء تربیتی مانند: گمراهی، شرک به خدا، هوسرانی و گناه را در متربی بر جای می‌گذارد. از سوی دیگر، با بررسی آیات بیانگر نقش زیربنایی اراده و اختیار انسان در شکل‌دهی شخصیت دینی، این نکته حاصل شد که عملکرد شیطان مستقل از اراده انسان و عاملی در عرض آن نیست، بلکه حیث تأثیرگذاری آن دو بعد شناختی و عاطفی انسان است. در نتیجه مداخله تربیتی او از طریق ایجاد زمینه‌های تربیتی منفی و از بین بردن زمینه‌های تربیتی مثبت در این دو ساحت وجود انسان است.»


تربیت اعتقادی بر بنیان مقایسه
در آغاز مقاله «تربیت اعتقادی بر بنیان مقایسه در قرآن کریم» می‌خوانیم: «پژوهش حاضر به روش تحلیلی ـ‌ توصیفی به‌ منظور بررسی برخی ابعاد روش مقایسه در فرایند تربیت دینی از منظر قرآن کریم صورت گرفته است. داده‌های موردنیاز پژوهش حاضر از طریق استقصای آیات و تفاسیر معتبر، انتخاب و تهیه منابع، مطالعه عمیق و تلاش برای تعیین دلالت‌های آنها، گردآوری شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که قرآن کریم این روش را هم در سطح مبدأ هستی و هم در سطح مؤمنان، به هر دو مبدأ اصیل و غیراصیل ارائه کرده است. در سطح اول، درک عمیق‌تر وجوه عمده ربوبیت، هادی‌بودن، سودمندی برای بندگان و در سطح دوم، فهم بهتر از وجوهی همچون یکتاپرست و مشرک، اسوه‌های فضائل و رذائل مورد اتفاق همه، بندگی و آزادگی، مؤمن و فاسق، بصیر و فاقد بصیرت، آب گوارا و آب شور، امور مشابه طبیعت و حیات دنیوی و اخروی به تسهیل تدین متربیان و اقناع ذهن و قلب آنان کمک می‌کند.»

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا معرفت ماهنامه تعلیم تربیت فرایند تربیت دینی پژوهش حاضر دو رویکرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۵۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای

سلمان محمدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم در استان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، از تلاش برای اجرای مطلوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دستگاه تعلیم و تربیت در استان نام برد و گفت : پس از گلایه مقام معظم رهبری از اجرایی‌نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس، نقشه راه این سند تهیه شده و الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص شده است.

 وی افزود: از مهر امسال ۵۰ درصد مدارس دولتی و ۵۰ درصد مدارس غیردولتی استان بر مبنای الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، کار تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استان را آغاز خواهند کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه کیفیت بخشی به مدارس دولتی یکی از مهمترین اولویت‌های مجموعه آموزش و پرورش در استان خواهد بود، گفت: در تلاشیم تا با کیفیت بخشی به مدارس برای تعلیم و تربیت بهتر دانش‌آموزان تلاش کرده و در عین توجه به جنبه‌های تربیتی، در راستای بالا بردن معدل دانش‌آموزان هم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی سپس با اشاره به تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس، گفت: در تلاشیم تا مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای را تقویت کرده و از این طریق در جهت عدالت آموزشی گام برداریم.

محمدی با بیان اینکه باید دانش‌آموزانی تربیت کنیم که در عین داشتن امید و نشاط مجهز به خردورزی باشند، افزود: امسال اهتمام بیشتری برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در تراز انقلاب اسلامی داریم.

وی اشاره‌ای هم به استخدامی‌های آموزش و پرورش در استان کرمانشاه داشت و گفت: سال گذشته قریب ۱۵۰۰ نفر پ یرفته شدند و امسال ۱۶۰۰ معلم از طریق آزمون استخدامی پذیرش خواهند شد که البته بگونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در فرآیند گزینش افرادی جذب شوند که شانیت معلمی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه ۳۷۰ هزار دانش‌آموز دارد، گفت: ۲۶ هزار فرهنگی متولی امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استان هستند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تعلیم و تربیت زیر ساخت اصلی سعادت و پیشرفت کشور است
  • رئیسی: تعلیم‌وتربیت اساسی برای ارتقا یک نسل است (فیلم)
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • ساخت مدارس شبانه روزی در دستور کار
  • کیفیت بخشی مدارس مهم‌تر از توسعه کمی آن‌ است
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش