Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- قائم مقام وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس خارج از کشور، تعداد دانش آموزان در حال تحصیل در مدارس خارج از کشور، تعداد مدارس بین الملل داخلی کشور، حقوق معلمان مدارس خارج از کشور، به بیان توضیحاتی پرداخت. تاریخ انتشار: 03:00 - 16 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۹۳۳۶۹

غلامرضا کریمی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل و رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور در بازدید از خبرگزاری میزان، به بیان توضیحاتی درباره مدارس خارج از کشور، تعداد دانش آموزان در حال تحصیل در مدارس خارج از کشور، تعداد مدارس بین الملل داخلی کشور، حقوق معلمان مدارس خارج از کشور پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری میزان: تعداد مدارس خارج از کشور و دانش آموزان این مدارس چه میزان است؟

کریمی: سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی و دولت بر این است که مدارس خارج از کشور بتواند با قوت به فعالیت خود در خارج از کشور ادامه دهد و علیرغم محدودیت‌ها و چالش‌های ارزی در طول یکی دو سال گذشته سیاست دولت بر این است که این مدارس همچنان به فعالیت خود ادامه بدهند لذا در این مدت علیرغم اینکه تعدادی از مدارس در خارج از کشور به خاطر کمبود دانش آموز تعطیل شده، ولی هیچ مدرسه‌ای به خاطر محدودیت‌های مالی در خارج از کشور تعطیل نشده و حتی تعداد دانش آموزان در خارج از کشور افزایش یافته است.

۹۵ مدرسه در سراسر دنیا داریم

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل: در حال حاضر در خارج از کشور در ۴۳ کشور ۶۳ شهر و ۹۵ مدرسه در سراسر دنیا داریم که از این تعداد ۱۴ هزار ۲۷ دانش آموز در این مدارس داریم که تعداد نیرو‌های اعزامی ما که در گذشته ۴۰۳ نفر بود به دلیل محدودیت‌های ارزی به ۱۱۵ نفر کاهش یافتند و تعداد نیرو‌های محدی از ۶۸۱ نفر به ۸۸۱ نفر افزایش دادیم. به دلیل اینکه بخشی از چالش‌های ارزی را حل کنیم نیرو‌های ارزبگیر را کاهش دادیم و بیشتر نیرو‌های آموزشی و اداری و خدماتی را در این مدارس از نیرو‌های محلی حاضر در کشور میزبان استفاده کردیم.

خبرگزاری میزان: شیوه انتخاب معلمان مدارس خارج از کشور به چه نحوی است؟

کریمی: روال انتخاب معلمان مدارس خارج از کشور این گونه است که هر دو تا ۵ سال آزمونی بر اساس استاندارد‌های مشخص شده برگزار می‌شود و تعدادی در این آزمون شرکت می‌کنند. سه برابر مورد نیاز معلمین اعزامی برای مصاحبه دعوت می‌شوند. در فرآیند مصاحبه از جمع افراد دعوت شده به مصاحبه یک سوم برای اعزام انتخاب می‌شوند. هم اکنون حدود ۴۰۰ نیروی آماده اعزام به خارج از کشور داریم این ۴۰۰ نفر در آزمونی که ۲ سال پیش برگزار شده است پذیرش شده اند. فعلا نیازی به برگزاری آزمون جدید در خارج از کشور وجود ندارد. در برخی از شهر‌ها شاهد این هستیم که به دلیل کمبود دانش آموز و کم شدن ایرانی‌ها مدارس بسته می‌شوند و در برخی کشور‌ها مدارس باز می‌شوند.

خبرگزاری میزان: درباره آخرین وضعیت مدرسه ابوظبی که ۲ سال است تعطیل شده توضیح دهید؟

رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور: مدرسه ابوظبی مجددا باز شده و شروع به کار کرده است. اعلام شده که دانش آموزانی که علاقه‌مند هستند در مدرسه ایرانی تحصیل کنند می‌توانند از نیمه سال به این مدرسه برای تحصیل مراجعه کنند. از اول مهر سال آینده مدرسه ابوظبی به صورت رسمی شروع به کار می‌کنند.

خبرگزاری میزان: فرزندان مسئولان در مدارس بین الملل در مدارس خارج از کشور تحصیلی می‌کنند یا افراد عادی؟

کریمی: از ۱۴ هزار دانش آموز مدارس خارج از کشور ۳ هزار نفر اتباع خارجی (افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان) هستند و یا کشور‌هایی که به نوعی در ایران سکونت داشته اند و الان هم می‌خواهند تحصیل خود را در مدارس ایرانی ادامه دهند. مثلا افرادی که در جامعه المصطفی درس خوانده اند بعدا که به کشور خود برمی گرددند می‌خواهند که فرزندانشان که در ایران درس خوانده اند باز هم در مدارس ایرانی تحصیل کنند. هزار و ۷۰۰ نفر از دانش آموزان مدارس خارج از کشور فرزندان کارگزاران نظام جمهوری اسلامی هستند مثل کارکنان سفارت خانه ها، کارکنان رایزنی فرهنگی و نمایندگان ایران در خارج از کشور هستند و بخش عمده‌ای از این دانش آموزان ایرانیانی هستند که در طول سال‌های گذشته به خارج از کشور رفته اند و علاقه مندی به ایران دارند.

بیشتر بخوانید: پشت پرده شایعه مدرسه‌سازی ایران در «سوریه» چه بود؟

خبرگزاری میزان: علت اینکه برخی از غیرایرانی ها فرزندان خود را در این مدارس ثبت نام می کنند چیست؟

کریمی: به عنوان مثلا بخش زیادی از دانش آموزان ما در قطر، کویت و امارات ایرانی‌هایی هستند که در این کشور‌ها ساکن هستند، ولی میزان علاقه مندی آن‌ها به ایران زیاد است و علاقه دارند که فرزندانشان در مدارس ایرانی درس بخوانند و بخشی از علت آن نیز این است که آن‌ها آنقدر مسلط به زبان کشور میزبان نیستند تا بتوانند فرزندانشان را در مدارس آن کشور ثبت نام کنند. یا اینکه میزان شهریه‌ها در کشور میزبان به حدی بالا است که آن‌ها امکان فرستادن فرزندانشان به این مدارس را ندارند.

خبرگزاری میزان: شهریه مدارس خارج از کشور ایرانی چقدر است؟

معاون وزیر آموزش و پرورش: در کشور‌های حاشیه خلیج فارس مدارس ایرانی به ارزانترین مدارس معروف هستند که ما با مبالغ کمی دانش آموزان را در این مدارس ثبت نام می‌کنیم. در خارج از کشور یک عدد و رقمی نه به عنوان شهریه بلکه مبلغی تعیین می‌شود که افرادی که توانمدی دارند این مبلغ را پرداخت می‌کنند و افرادی که توانایی ندارند اجباری در پرداخت این شهریه ندارند. بین ۵۰ تا ۷۰ درصد این شهریه‌ای اعلام می‌کنیم دریافت می‌شوند و ۳۰ تا ۴۰ درصد باقیمانده مربوط به افرادی است که توانایی ندارد. بخشی از هزینه نیرو‌های این مدارس باید توسط اولیای دانش آموزان پرداخت شود که این موضوع نیز به همین جهت است.

خبرگزاری میزان: ایران مدرسه غیر انتفاعی نیز در خارج از کشور دارد؟

رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور: ۱۲ مدرسه غیر انتفاعی در خارج از کشور داریم که این مدارس بر اساس شرایط کشور میزبان شهریه دریافت می‌کنند.

خبرگزاری میزان: موضوع پرونده تخلفات مدارس بین الملل که هفته گذشته از سوی مجلس به قوه قضائیه ارجاع شد چیست؟

معاون وزیر آموزش و پرورش: بر اساس رویه‌ای در مجلس هر کدام از کمیسیون‌ها می‌توانند در برخی از موضوعات اعمال ماده ۲۳۴ کنند که پروسه خیلی کوتاهی دارد. البته پرونده ما به ۴ تا ۵ سال قبل برمی گردد که در مجلس قبل این موضوع در ارتباط به سه موضوع مطرح می‌شود. موضوع اول ارزشیابی مدارک تحصیلی است، چون در سال متوسط نزدیک به ۱۰ هزار پرونده مدارک تحصیلی داریم که آن‌ها ارزشیابی می‌شوند یعنی افرادی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند وقتی به داخل کشور می‌آیند باید مدرک تحصیلی آن‌ها با مدرک داخلی تطبیق داده شود. این مدرک به مدرک ایرانی تبدیل شود تا باتواند کارهایشان را در داخل کشور انجام دهند.

خبرگزاری میزان: درباره موضوع دوم تخلفات مدارس بین الملل توضیح دهید؟

کریمی: یکی از اعتراضاتی که درباره موضوع اول وجود داشت درباره کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی بود که مواردی مثل اعضای کمیبسون باید ۷ نفر می‌بودند در صورتی که ۵ نفر بودند و یا برخی از مواردی که نحوه اعمال این مدارک که برخی از ذینفعان به آن معترض بودند. این موضوع در داخل وزارت خانه به هیات تخلفات اداری ارجاع شد و هیات تخلفات اداری مورد خاصی را تشخیص نداد و لذا اعمال رای شد و این مورد حل شد و مجلس هم در گزارش به این نکته اشاره کرده است. موضوع دوم درباره مدارس بین الملل هستند که در داخل کشور هستند که در این گزارش به برخی از تخلفات در مدارس بین الملل اشاره شده به عنوان مثال درباره افزایش شهریه و نوع نیرو‌هایی که در این مدارس به کار گرفته می‌شود اعتراض‌هایی وجود دارد. چون این مدارس به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند امکان جذب معلم از درون وزارت آموزش و پرورش برای تدریس دروسی مثل ریاضی و فیزیک به زبان انگلیسی توسط این معلمان وجود ندارد.

خبرگزاری میزان: علت شکایت معلمان مدارس بین الملل چه بوده است؟

رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور: لذا بخشی از کادر نیروی انسانی از خارج از سیستم آموزش و پرورش جذب می‌شوند و این افراد هم اکنون حدود ۲۰ تا ۲۵ سال است که در این مدارس کار کرده اند و تقاضای استخدام دارد و هم اکنون به وزارت کار و آموزش و پرورش شکایت کرده اند. مورد بعدی اینکه آن‌ها می‌خواهند که از این سیستم خارج نشوند. ولی ما در ساماندهی جدید محدودیت‌هایی برای فعالیت برخی از آن‌ها داریم و این افراد در اعتراض به این امر به مجلس شکایت کرده اند.

خبرگزاری میزان: درباره موضوع سوم تخلفات مدارس بین الملل توضیح دهید؟

رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور: موضوع سوم مدارس تاجیکستان و شارجه است. در تاجیکستان در سال ۸۸ تصمیم گیری شده که یک مدرسه ایرانی ساخته شود این مدرسه در طول ۶ تا ۷ سال بعد از این سال ساخته شده، ولی به دلیل اینکه برای نحوه اداره مدرسه با دولت میزبان هماهنگی لازم صورت نگرفته که نحوه اداره مدرسه به چه صورت باشد الان دولت میزبان برای افتتاح این مدرسه و آغاز به کار آن مشکلاتی را ایجاد کرده که امکان بازگشایی مدرسه نیست و حتی بحث هبه کردن مدرسه هم از طرف تاجیکستان مطرح شده و این موضوعی بوده که مجلس به آن انتقاد وارد کرده که چرا به لحاظ سیاسات گذاری وضعیت این مدرسه و نحوه اداره آن را تعیین تکلیف نکرده اند.

خبرگزاری میزان: موضوع مشاجره بر سر مدرسه تاجیکستان و شارجه چیست؟

کریمی: از سال ۹۲ ساخت این مدرسه شروع شد و بحث‌هایی وجود دارد که می‌گویند اساسا مدرسه سابق نباید تخریب و مدرسه جدید ساخته می‌شده و چرا مدرسه‌ای ۱۴۰ کلاسه ساخته اید که الان دولت امارات اجازه بازگشایی آن را هم نمی‌دهد و چرا پول دولت در این مدرسه هزینه شده است. هزینه ساخت این مدرسه هم اکنون معادل ۲۰۰ میلیارد است که در زمان ساخت ۴۰ میلیارد بوده است. تصمیماتی که در آن مقطع زمانی گرفته شده تصمیمات دقیقی نبوده است و لذا مجلس به این موضوع ورود کرده و این موضوع را تخلف اعلام کرده و موضوع به قوه قضائیه ارجاع شده تا دادگاه درباره آن‌ها اعلام نظر کند.

خبرگزاری میزان: حقوق معلمان در مدارس خارج از کشور چقدر است؟

رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور: حقوق معلمین اعزامی ما از متوسط نیرو‌هایی که دولت به خارج از کشور اعزام می‌کند پایین‌تر است. از ۳ هزار یورو در ماه شروع می‌شود تا ۴ هزار و ۲۰۰ دلار. ۴ هزار یورو مربوط به جا‌هایی است که دارای حق استراتژیک هستند مثل عراق و سوریه و پاکستان. این حقوق برای زندگی خارج از کشور زیاد بالا نیست. به عنوان مثال هزار و ۵۰۰ یورو برای اجاره خانه می‌رود و هزار یورو هم برای غذا و چیز زیادی از این حقوق برای معلمان باقی نمی‌ماند. تعداد نیرو‌های اعزامی را عمدا کم کرده ایم تا نیروی محلی بگیریم و به نیروی محلی هزار تا هزار و ۲۰۰ یورو حقوق می‌دهیم.

خبرگزاری میزان: مدارس خارج از کشور چه تفاوتی با مدارسی داخل کشور در ارائه خدمات دارند؟

کریمی: مدارس خارج از کشور حتما باید سرویس داشته باشند و داخل این سرویس‌ها باید یک کمک کننده دانش آموز باشد که این‌ها قاعده است، حتما در هر مدرسه باید یک کلینیک و یک پرستار وجود داشته باشد. هر کدام از آن‌ها نباشد مدرسه جریمه می‌شود. بازرسان در بازدید‌های خود از مدارس اگر هر کدام از این شرایط رعایت نشود مدرسه را جریمه می‌کنند. البته هر کشوری قوائد خاص خود را دارد؛ و باید بر مبنای شرایط آن کشور خودمان را تطبیق دهیم. قوائد هر کشوری را باید رعایت کنیم

خبرگزاری میزان: آیا رعایت شرایط کشور میزبان در مدارس خارج از کشور به داشتن مدرسه مختلط هم کشیده شده است؟

رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور: نه. هیچ کشوری در دنیا نیست که مدارسش جدا باشند و جز ایران و پاکستان و چند کشور دیگر مدارس دختر و پسر جدا هستند و لذا این موضوع در آئیین نامه هیچ کشوری نیامده و مختلط بودن دانش آموزان خیلی بدیهی است. در مدارسی که تعداد دانش آموزان کم است بلاجبار دانش آموزان دختر و پسر با هم درس می‌خوانند، ولی در کشور‌هایی مثل امارات قطر و کویت که ۲ هزار دانش آموز داریم مدرسه دخترانه و پسرانه جدا هستند.

خبرگزاری میزان: معلمانی که در مدارس خارج از کشور تدریس می‌کرده اند بعد از بازگشت به کشور دوباره می‌توانند تدریس کنند؟

معاون وزیر آموزش و پرورش: قاعده‌ای داریم که مصوبه دولت است به این صورت که برای هر معلمی در هر نقطه از کشور درخواست داشته باشیم که در مدارس خارج از کشور تدریس کند طبق قانون آن منطقه باید به معلم اجازه اعزام به خارج را بدهد. بیمه و کارمندی فرد پرداخت می‌شود تا به کارمندی آن لطمه‌ای وارد نشود. بعد از اینکه از خارج از کشور برگردند به همان منطقه‌ای می‌روند که در ابتدا در آنجا تدریس می‌کردند برمی گردند و هیچ محدودیتی برای فرد برای ادامه تدریس وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مدارس بین الملل آموزش و پرورش رئیس مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور قائم مقام وزیر آموزش و پرورش حقوق معلمان مدارس خارج از کشور معاون وزیر آموزش و پرورش مدارس خارج از کشور تعداد دانش آموزان مدرسه غیر انتفاعی مدارس ایرانی خارج از کشور خارج از کشور خارج از کشور خبرگزاری میزان تعداد نیرو دانش آموزان مدرسه ابوظبی درباره مدارس مدارک تحصیلی درباره موضوع کشور میزبان تعداد مدارس وجود ندارد محدودیت ها توضیح دهید نحوه اداره هزار یورو داخل کشور ایرانی ها ارجاع شد هم اکنون مدرسه ای ثبت نام بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۷۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، اختتامیه دومین دوره آموزشی و توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس استعداد‌های درخشان کشور با حضور مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش و پرورش و جمعی از کارشناسان و معلمان اداره کل اموزش و پرورش و مدارس استعداد‌های درخشان امروز در مجتمع یاوران مهدی جمکران قم برگزار شد.

در این دوره مربیان پرورشی از سراسر کشور به مدت سه روز با سر فصل‌های مهارت‌های پاسخگویی به شبهات در مدارس، طراحی برنامه‌های اردویی دانش آموزان، مدل تربیتی سمپاد و مشاوره آسیب‌های اجتماعی آشنا شدند.

تجلی نیا مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در آیین اختتامیه این دورا با اشاره به نقش و جایگاه مهم امور تربیتی در مدرسه تصریح کرد: همه ارکان تعلیم و تربیت در مدرسه نقش تربیتی دارند و اداره این فرایند تربیتی در مدرسه به عنوان تنظیم گر فعالیت‌های پرورشی برعهده مدیر آموزشگاه است.

وی گفت: باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که در راستای ارتقای آن باید گام برداشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم هم ضمن گرامی داشت یاد و خاطر هزار شهید دانش آموز و ۱۰۰ شهید فرهنگی قم، پیروزی‌های اخیر جبهه‌ی مقاومت و حرکت مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مایه افتخار و عزت برشمرد و به معلمان یادآور شد که دانش آموزان مهم‌ترین سرمایه‌های کشور و جمهوری اسلامی ایران هستند که برای تعالی و پیشرفت کشور و رسیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی باید به بهترین شکل از این ظرفیت‌ها بهره برد.

رحیمی توانمند سازی معلمان در هدایت، آموزش و تربیت صحیح دانش اموزان به طور خاص دانش اموزان استعداد‌های درخشان را لازم برشمرد و افزود: دوره‌های آموزشی معلمان گام بسیار مهمی در به روز رسانی روش‌های آموزشی و تربیت نسل جدید برای پیشرفت کشور است.
در پایان این مراسم شرکت کنندگان در آزمون ضمن خدمت دوره آموزش و توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس استعداد‌های درخشان شرکت کردند.

دیگر خبرها

  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان
  • اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است/اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • چاقو کشی دختر دانش آموز علیه معلمان در انگلستان
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • شکایت معلمان آلمانی از تشدید خشونت‌ها در بین دانش آموزان
  • ساخت ۶۰ درصد پروژ‌های مدرسه‌سازی با مشارکت مردم
  • صدور مجوز حمل سلاح برای معلمان مدارس در تنسی آمریکا
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • سرکوب دستمزد کارگران و لطمات بزرگی که به کشور تحمیل شده