Web Analytics Made Easy - Statcounter

تامین حق‌آبه تالاب‌ها و حفظ و احیای آنها همچنان به بحث مطلوب بودن بارندگی‌ها و جریانات سطحی گره زده می‌شود، درحالی که اتکا به بارندگی برای بهبود وضعیت تالاب‌ها راهکار مناسبی نیست و بارندگی‌ها نباید سبب فراموشی مشکلات تالاب‌ها شود ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۲ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، تالاب‌ها به عنوان یکی از بارزترین زیبایی‌های خلقت، مفیدترین و در عین حال بدبیارترین اکوسیستم‌های طبیعت به شمار می‌روند، این زیستگاه‌های حیاتی و متنوع از جمله نظام‌های حیات‌بخشی هستند که مطلقا جایگزین ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما هیچ یک از اکوسیستم‌های جهان به اندازه تالاب‌ها صدمات ناشی از برخوردهای سطحی و کوته‌ فکری بشر و تمایلات خودخواهانه انسان‌محوری را تجربه نکرده‌اند و متأسفانه هنوز روند تخریب این بوم‌سازگان طبیعی که ده‌ها کارکرد متفاوت و موزون را یکجا در خود دارند متوقف نشده است.

تالاب‌ها به عنوان اکوسیستم طبیعی و تاثیرگذار در کره زمین در حفظ تعادل زندگی انسان‌ها و سایر موجودات نقش حائز اهمیتی داشته و بر اساس تحقیقات انجام شده حداقل 10 برابر اکوسیستم‌های زراعی و طبیعی در زندگی انسان‌ها نقش ایفا می‌کنند.

اما متاسفانه تالاب‌های کشور وضعیت مطلوبی ندارند و به سبب خشک‌سالی‌های مداوم، سوء‌مدیریت، تجاوز به عرصه‌ها و بهره‌برداری‌های بی‌رویه حدود 50 درصد از آنها در معرض خطر و نابودی هستند.

گاها وقتی صحبت از حق‌آبه تالاب‌ها به میان می‌آید، متولیان امر تامین حق‌آبه تالاب‌ها را بسته به بارش‌ها می‌دانند و تامین آب در این زیست‌بوم‌های ارزشمند را به وضعیت بارندگی‌ها گره می‌زنند.

درحالی که اتکا به بارندگی برای بهبود وضعیت تالاب‌ها راهکار مناسبی نیست و بارندگی‌ها نباید سبب فراموشی مشکلات تالاب‌ها شود و بهتر است برنامه‌ریزی مناسبی برای حفظ و احیای آنها داشته باشیم.

استان مرکزی هم بی‌بهره از این جاذبه‌های طبیعی نبوده و دو تالاب میقان در اراک و آق‌گل در شهرستان خنداب از تالاب‌های باارزش در این استان هستند.

متاسفانه تالاب آق‌گل در اثر بی‌توجهی‌ها آنقدر مغفول واقع شده که شاید کمتر کسی در استان از وجود چنین ظرفیت عظیمی مطلع باشد، اما امسال به واسطه بارش‌های مطلوب این تالاب چهره دیگری به خود گرفت و ظرفیت فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشت که بی‌توجهی به این ظرفیت عظیم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

براساس قانون حق‌آبه تالاب‌ها باید توسط حفاظت محیط زیست از وزارت نیرو یا همان متولیان آب منطقه‌ای در استان‌ها اخذ شود.

اهمیت تامین حق‌آبه این زیست‌بوم‌ها یا بوم‌سازندگان سبب شد تا در مصاحبه‌ای با عزت‌الله آمره‌ای، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی وضعیت حق‌آبه تالاب‌های استان را جویا شویم.

کوچ 2000 فلامینگو به تالاب سرخانکل گیلانمعاون اول رئیس جمهور: طرح جامع حفاظت از تالاب میانکاله و خلیج گرگان تدوین می‌شودگیلان| تالاب انزلی قربانی اختلاف‌نظر میان دستگاه‌های متولی است

40 میلیون متر مکعب آب در تالاب میقان ذخیره است

عزت‌‌الله امره‌ای در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: دریاچه میقان یکی از منابع تالابی استان است که خوشبختانه سال گذشته ظرفیت این تالاب پر شد و حدود 100 میلیون متر مکعب آب در این تالاب ذخیره شد و درحال حاضر هم 40 میلیون متر مکعب آب در داخل این تالاب ذخیره است و امیدواریم در سال آبی جدید هم این تالاب به ظرفیت کامل خود برسد.

وی افزود: تالاب میقان در حوزه شهرستان اراک بوده و به طور کامل تحت اختیار استان است، حق‌آبه تالاب‌ها عموما از جریانات آب سطحی بوده و از منابع آب زیرزمینی نیست، یعنی بارندگی اتفاق بیفتد، سیلابی به وقوع بپیوندد و رودخانه‌ای جاری شود تا حق‌آبه تالاب تامین شود.

تامین بخشی از آورد تالاب میقان از تصفیه‌خانه فاضلاب اراک

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی تصریح کرد: تالاب میقان با توجه به خشک‌سالی‌های سال‌های گذشته و کاهش بارندگی‌ها آوردی به آن شکل نداشته اما سال گذشته خوشبختانه این اتفاق افتاد، بخشی از آورد تالاب میقان اراک درحال حاضر از محل تصفیه‌خانه فاضلاب اراک تامین می‌شود.

آمره‌ای بیان کرد: البته این بدان معنا نبوده که این حق‌آبه الزامی است اما با توجه به اینکه درحال حاضر پساب خروجی از تصفیه‌خانه در بخش‌های دیگر استفاده نمی‌شود، عمده آن وارد این تالاب می‌شود.

وی ادامه داد: البته در تقسیم‌بندی این پساب بخشی را هم که حدود 200 تا 250 لیتر در ثانیه می‌شود برای تالاب به عنوان حق‌آبه درنظر گرفته‌ایم.

سند تالاب آق‌گل خنداب به نام اوقاف است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با اشاره به تالاب آق‌‌گل عنوان کرد: اما تالاب آق‌گل چون در مرز سیاسی استان مرکزی و همدان قرار گرفته هر دو استان به نوعی مدعی این تالاب هستند، البته سند این تالاب به نام اوقاف استان مرکزی است.

آمره‌ای افزود: بخشی از حق‌آبه این تالاب از طریق آب‌های سطحی بوده و بخشی هم سرریز رودخانه قره‌چای در مواقع طغیانی و سیلابی است، بخشی از آورد این تالاب هم از مسیل‌ها و رودخانه‌های حوزه همدان بوده، بنابراین این تالاب هم سال گذشته با توجه به بارندگی‌های خوب آبگیری شد.

درگیری محیط زیست‌های دو استان مرکزی و همدان بر سر تالاب آق‌گل

وی تصریح کرد: اما درمجموع اختلاف‌هایی بر سر این تالاب بین دو استان البته بین محیط زیست‌های این دو استان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی در پاسخ به این سوال که برای کاهش برداشت‌های غیرمجاز در اطراف تالاب آق‌گل چه اقداماتی انجام داده‌اید گفت: در اطراف تالاب آق‌گل بسیار به ندرت چاه غیرمجاز داریم اما بخشی از این چاه‌ها در حوزه استان همدان است که طبق بحث‌هایی که وجود داشت قرار شد از سوی استان همدان این موضوع کنترل شود، اما عمده آورد این تالاب از جریان‌های سطحی است.

انتهای پیام/712/ز

R7980/P4001/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی میلیون متر مکعب آب حق آبه تالاب ها استان مرکزی بخشی از آورد تامین حق آبه تالاب میقان تالاب ها تالاب آق گل تالاب ها بارندگی ها تصفیه خانه درحال حاضر سال گذشته محیط زیست دو استان آمره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۷۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی جاده‌های سیلابی ۶ روستا در خراسان رضوی

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره راهداری شهرستان خواف گفت: در پی شکسته شدن ۲ سد خاکی در زیر کوه قاین استان خراسان جنوبی و ورود سیلاب به روستاهای مرزی حوزه استحفاظی این اداره، شاهد مسدود شدن راه روستایی «چاه زول» در این منطقه بودیم.   علی جعفرنیا با اشاره به استقرار اکیپ گشت و ناوگان راهداری از ساعات اولیه وقوع سیلاب در منطقه افزود: از ساعات اولیه دیروز و با تلاش و همت بی وقفه راهداران اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خواف نسبت به لایروبی و بازگشایی راه روستایی چاه زول اقدام شد.   وی تصریح کرد: در راستای خدمت رسانی به روستاییان و تسهیل در عبور و مرور و ارتقاء ایمنی تردد کاربران جاده ای نسبت به نصب تابلو و علائم ایمنی و بارریزی «دستک ها» و آب بردگی های در این مسیر روستایی اقدام شد.   همچنین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در گزارشی از مسدود شدن جاده های روستایی چهارباغ، طاغون،خانلوق، اریه و دامنجان در شهرستان نیشابور بر اثر سیلاب روز جمعه خبر داد.   بر این اساس با تلاش راهداران اداره راهداری نیشابوردر کمترین زمان و با هدف خدمت رسانی به روستاییان و تامین ایمنی تردد، با بکارگیری یک دستگاه گریدر و سه نفر نیروی راهدار مسیرهای روستایی مزبور بازگشایی شد.   مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.   شهرستان نیشابور در دو بخش سرولایت و مرکزی دارای چهار شهر «بار»، «خور»، چکنه و نیشابور و با ۳۵۵ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.      

 

دیگر خبرها

  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • تاتنهام 2-3 آرسنال: نزدیک بود جام از دست آرتتا بیفتد
  • ۶۵ نفر در آزمون استخدامی طرح شهید زین الدین مرکزی جذب می شوند
  • احتمال آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در ایلام
  • رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح: اگر جرمی در بین نیروهای مسلح اتفاق بیفتد مجازات این نیروها سنگین تر و شدیدتر خواهد بود
  • محور یزد - دربید همچنان مسدود است/تخریب ۳ کیلومتر در بارندگی ها
  • بازگشایی جاده‌های سیلابی ۶ روستا در خراسان رضوی
  • افزایش میزان فرونشست‌های زمین همزمان تشدید بارندگی‌ها
  • بارش ۲ برابری در کرمان و سیلابی شدن شرق استان بدون تلفات
  • نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم