Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@02:52:25 GMT

نقش زن مسلمان ایرانی در تاریخ انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۹۰۲۲۳

نقش زن مسلمان ایرانی در تاریخ انقلاب اسلامی

ایسنا/قزوین هرچند حضور زنان در مبارزات انقلابی در تاریخ ایران بی‌سابقه نیست و تاریخ جنبش‌های سیاسی و اعتراض‌آمیز ملت ایران، از شکستن قلیان‌ها و مشارکت در انقلاب مشروطه نشان‌دهنده شور و شعور زنان مسلمان ایرانی است اما با توجه به فراگیر بودن انقلاب اسلامی، باید گفت نقش زنان در این برهه از تاریخ الهام‌بخش و ویژه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که انقلاب اسلامی انقلابی مردم‌گرا است که محور مهم آن تکیه‌بر پیوند عمیق و ناگسستنی انقلاب اسلامی ایران با آموزه‌های اسلامی و تعالیم دینی است. نقش و جایگاه بانوان در این انقلاب که با رهبری و هدایت عالمان دینی آغاز شد و به سرانجام رسید بسیار مشهود است. چنانچه بنیان‌گذار کبیر انقلاب، نقش زنان را در پیروزی انقلاب اسلامی ارزشمند می‌شمارد چراکه آنان سبب تقویت روحیه و انگیزه انقلابی مردان شدند.

ظلمی که قبل از انقلاب به بانوان شد

به گزارش ایسنا، متأسفانه پیش از انقلاب نقش بانوان در عرصه‌های مختلف کمرنگ است، به‌گونه‌ای که امام خمینی (ره) در صحیفه نور، جلد ۶، ص ۱۸۷-۱۸۵ در خصوص وضعیت بانوان چنین فرمودند «زن در دو مرحله مظلوم بوده است، یکی در دوران جاهلیت و اسلام منت گذاشت بر انسان و زن را از آن مظلومیتی که داشت بیرون کشید، مورد دیگر در ایران ما، زن مظلوم شد و آن دوره شاه سابق و شاه لاحق بود. با اسم این‌که زن را می‌خواهند آزاد کنند، ظلم‌ها کردند به زن، زن را از آن مقام شرافت و عزت که داشت پایین کشیدند، زن را از آن مقام معنویت که داشت، شیء کردند و به اسم آزادی، «آزاد زنان» و «آزادمردان» آزادی را از زن و مرد سلب کردند و زن‌ها را و جوانان ما را فاسد الاخلاق کردند».

برای مثال می‌توان به حوزه آموزش و سواد زنان در پیش از انقلاب اشاره کرد، طبق آمار و اسناد در سال ۵۷ تنها ۳۵ درصد زنان باسواد بودند و امروز نزدیک به ۹۰ درصد باسوادند. مریم بیدخام مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین، در خصوص وضعیت سواد بانوان قبل از انقلاب می‌گوید: پیش از انقلاب شاهد آن بودیم که خانواده‌ها به دختران خود اجازه نمی‌دادند که به مدرسه و یا دانشگاه بروند و بیشتر آن‌ها تا کلاس پنجم یا سوم راهنمایی تحصیل می‌کردند، این امر به آن دلیل بود که جامعه سالم نداشتیم و خانواده‌ها نمی‌توانستند اعتماد کنند که فرزندانشان را به مدرسه یا دانشگاه بفرستند.

زنان پیش‌قراول یک انقلاب

نقش و جایگاه بانوان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بسیار محوری است و می‌توان گفت بسیاری از بانوان در صف مقدم مبارزه قرار داشتند؛ امام خمینی (ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در سخنان خود ضمن اشاره به حضور زنان در تظاهرات خیابانی آنان را به‌عنوان پیشروان نهضت اسلامی قلمداد می‌کردند.

حجت‌الاسلام حسن دهقان‌نژاد مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین در این خصوص می‌گوید: در پیروزی انقلاب اسلامی بانوان نقش محوری داشتند زیرا زنان در بسیاری از مواقع پیشاپیش مردان قیام کردند و این را می‌توان در مستندات تاریخی مشاهده کرد.

وی ادامه می‌دهد: در دوران دفاع مقدس نیز رزمندگان و کسانی که در این صحنه حضور داشتند پرورش‌یافته دامن بانوانی بودند که آن‌ها را برای حضور در جبهه تشویق می‌کردند و خود میدان‌دار این صحنه بودند.

سمیه مهدوی منش معاون پژوهش و استاد حوزه علمیه خواهران استان قزوین نیز با اشاره به اینکه دین اسلام می‌خواهد که زن نیز همچون مرد، در تمام عرصه‌های جامعه عنصری فعّال و پویا باشد، بیان می‌کند: با پیروزی انقلاب اسلامی این تحوّل و نگرش نسبت به زن در جامعه ایجاد شد و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظّم رهبری نیز در سخنان خود بر این امر تأکید داشته و صحه گذاشته‌اند؛ زنان نیمی از پیکره اجتماع هستند و یکی از ارکان مهم هر نهاد اجتماعی خرد و کلان هستند لذا مانند مردان می‌توانند تاریخ‌ساز و تمدن ساز باشند، چنانچه می‌بینیم میلیون‌ها زن ایرانی در انقلاب سال ۱۳۵۷ با قدرت پا به صحنه نهادند.

وی بیان می‌کند: زنان ایرانی در تمامی مراحل پیروزی انقلاب اسلامی به‌روشنی بیان کردند که زن مسلمان ایرانی در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی حضور دارد و اعتقادات دینی او مانع از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی نخواهد شد، آن‌ها ثابت کرد که در عین حفظ دیانت و پاک‌دامنی می‌تواند تاریخ‌ساز باشند.

مهدوی‌منش با تأکید بر اینکه نقش بسیار مهم و تأثیرگذار زنان ایرانی در پیروزی انقلاب اسلامی غیرقابل‌انکار است، عنوان می‌کند: این نقش را نه‌تنها در مبارزات آنان بلکه در تربیت، تشویق و حمایت نیروهای مجاهد و انقلابی نیز می‌توان جستجو کرد، به‌عنوان نمونه می‌توان به همسران شهدای مدافع حرم اشاره کرد که با حفظ سنگر خانواده و قبول این مسئولیت سنگین همسران خود را راهی جبهه نبردی می‌کنند که هر لحظه امکان شهادت وجود دارد.

مریم بیدخام نیز با بیان اینکه بعد از انقلاب اتفاقات بسیار خوب و مهمی در حوزه بانوان افتاد که قابل دفاع است، اظهار می‌کند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و نگاه بسیار مثبتی که حضرت امام و مقام معظم رهبری داشتند، باعث شد تا شرایط مساعدی ایجاد شود و بانوان در تمامی عرصه‌ها حرفی برای گفتن داشته و دوشادوش مردان و گاهی بیشتر از آن‌ها فعالیت داشته باشند.

وی با اعلام اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تمام عرصه‌ها حضور موفقی داشتند و گاهی نیز جلوتر از مردان قرارگرفته‌اند؛ ادامه می‌دهد: در پیشبرد اهداف انقلاب و هشت سال دفاع مقدس اگر بانوان در کنار مردان قرار نمی‌گرفتند و فرزندان همسران و پدران خود را به جبهه‌ها راهی نمی‌کردند بی‌شک شاهد این افتخارآفرینی‌ها نبودیم.

پرچم‌داری زنان در بیداری اسلامی

به گزارش ایسنا، در گام دوم انقلاب نیز مقام معظم رهبری نقشی محوری را برای زنان در این نقشه راه انقلاب قرار داده‌اند، به‌ویژه آنکه موج بیداری اسلامی نیز روزبه‌روز در حال گسترش است و می‌توان گفت بسیاری از بانوان پرچم‌دار بیداری اسلامی در جهان امروز هستند.

سمیه مهدوی منش در پاسخ به این سؤال که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نقش و جایگاه بانوان در پرچم‌داری انقلاب و بیداری اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: مقام معظم رهبری تأکید دارند که زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش روی زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و در عین حال در مرکز و متن بود، نقش بی‌بدیل زنان در جنبش بیداری پایان‌بخش رؤیاهای غرب در بهره‌گیری و استفاده ابزاری از زن است، در واقع الگوی زنان جهان زن مسلمان ایرانی است. زن مسلمان انقلابی ایران می‌تواند بعد از وجود مبارک حضرت زهرا (س) و زنان صدر اسلام الگوی ثانویه زنان جهان باشد.

این استاد حوزه علمیه اضافه می‌کند: هم‌اکنون زنان مسلمان در منطقه به‌ویژه مصر، لیبی، بحرین، تونس و یمن همچون حضرت زهرا (س) در مقابل دشمن سینه سپر کرده‌اند. حضور زنان مسلمان در نهضت‌های بیداری اسلامی نشان‌گر رهایی آنان از قیدوبندهای عرفی و مادی غرب و قیام برای کسب آزادی از شر خودکامگان سیاسی است.

حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد مدیر دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قزوین نیز با بیان اینکه تولید مقالات علمی و دینی توسط بانوان در عصر جدید بسیار آمار بالایی را نشان می‌دهد، یادآور می‌شود: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف از جمله دانشگاه، حوزه‌های علمیه، تولید علم و علم‌آموزی موجب شده که آن‌ها در بازنشر علم نقش ویژه‌ای داشته باشند و همه این‌ها با نگاهی به سیره حضرت زهرا (س) است.

مریم بیدخام مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین، نیز در این خصوص عنوان می‌کند: امروز که در گام دوم انقلاب قرار داریم توجه به مسائل علمی، پژوهشی، دانشگاهی و تخصص‌های حوزه‌های گوناگون در رشته‌های مختلف بسیار مهم است.

وی تأکید می‌کند: اگر بانوان فعالیت خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه‌های سیاسی و حاکمیتی داشته باشند بی‌شک مردم نیز به آن‌ها اعتماد داشته و چنین اموری را به آن‌ها می‌سپارند، در حال حاضر مردم به این باور رسیده‌اند که در انتخابات مختلف می‌توانند براساس شایستگی‌ها و فعالیت‌هایی که بانوان انجام داده‌اند به آن‌ها اعتماد کرده و امور را به آن‌ها بسپارند.

به گزارش ایسنا، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زن ایرانی الگوی با تمسک به الگوهایی چون وجود حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) تلاش کرد در عین خانواده‌گرایی و مدریت فرهنگی خانه و تربیت فرزند و همسرداری، در جهاد اجتماعی و تمدن سازی اسلامی نیز نقش‌آفرینی کند، چرا که هر یک از زنان جامعه نقش مهمی را در خانواده و اجتماع بر عهده دارند.

امروز در چهل‌ویکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی زنان جامعه اسلامی ایران باید بر این باور باشند که بزرگ‌ترین حق زن کرامت آن‌هاست و باید به دنبال احیاء این کرامت به‌عنوان یک حق الهی باشند و کریمانه زندگی کنند و با ارتقاء سطح علمی و معنوی خود جزء گروه‌های مرجع و الگوهای اجتماعی مثبت و حرکت آفرین باشد، در این صورت آن‌ها بازیچه ضد فرهنگ‌های غربی و شرقی نخواهند شد و خودشان را منطبق با الگوهای اسلامی و دینی خواهند کرد.

حسن ختام این گزارش بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی که در تاریخ ۲۱ اردیبهشت سال ۹۲ انجام شد، قرار می‌دهیم «زنان فعّالِ در جبهه انقلاب، یک روزی نقش‌آفرینی برجسته‌ای کردند -هم اندکی پیش از پیروزی انقلاب، هم در اوایل انقلاب، هم در دوران جنگ تحمیلی- و از خودشان حضور نمایانی نشان دادند؛ نگذارید حضور نمایان زنان فعّال در جبههٔ انقلاب کمرنگ بشود. دیگران در مواجههٔ با انقلاب و معارضهٔ با انقلاب سعی می‌کنند از عنصر زن و زنانِ کارآمد استفاده کنند؛ جبههٔ انقلاب، زنان کارآمد و فعّال و زبان‌آور و نویسنده و عالِم و دانشمند به‌مراتب بیشتر دارد؛ خانم‌هایی که اهل اِقدامند، اهل فکرند، اهل نگارش و نویسندگی‌اند، اهل سخن گفتن‌اند، اهل فکر دادن‌اند، صحنهٔ انقلاب و دفاع از انقلاب را خالی نگذارند؛ این‌یک نکته است».

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی نقش زنان در انقلاب چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی نقش و جایگاه بانوان عرصه های مختلف زن مسلمان ایرانی مقام معظم رهبری تمام عرصه ها گزارش ایسنا بیداری اسلامی پیش از انقلاب اسلامی ایران استان قزوین داشته باشند زنان مسلمان بنیان گذار زن را از آن عرصه ها حضرت زهرا زنان جهان حضور زنان نقش زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۰۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت : ما آمادگی کامل برای پشتیبانی نخبگان و بخش‌های علمی کشور برای حضور در قطب جنوب را داریم، بر این اساس دولت در حال آماده سازی برای حضور دائمی در قطب جنوب است.

امیردریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با اشاره به پیشرفت شگرف نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در ۴۵ سال بعد از انقلاب اسلامی که کشور در همه ابعاد در شرایط تحریمی و توطئه دشمنان قرار داشته است، انقلاب اسلامی در نقطه شروع خود حتی سیم‌خواردار هم نداشت.

وی افزود : اما انقلاب از داشته‌های خود که مردم و جوانان نخبه بود بهره برد و امروز نه تنها در منطقه خاورمیانه، بلکه در جهان حرف اول را می‌زند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هدف اصلی ایجاد پایگاه در قطب جنوب مطالعات علمی است، یعنی جامعه علمی و نخبگانی کشور در آن حضور پیدا خواهند کرد، در همه کشور‌های دنیا که پایگاه در قطب جنوب دارند ارتش‌ها صرفاً پشتیبان کننده است.

امیردریادار ایرانی تاکید کرد: ما آمادگی کامل برای پشتیبانی نخبگان و بخش‌های علمی کشور برای حضور در قطب جنوب را داریم، بر این اساس دولت در حال آماده سازی برای حضور دائمی در قطب جنوب است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • خلیجی همیشه فارس برای تنبیه تمام متجاوزان تاریخ
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • آمریکا هزینه سنگینی برای بی حیایی دختران ایرانی در نظر گرفته است
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • انسیه خزعلی : الگوی ایرانی - اسلامی را در خانواده ها احیا می کنیم/ جنبش تعهد به خانواده را مطرح کرده ایم
  • عصبانیت دشمن از درخشش بانوان باحجاب ایرانی در عرصه‌های مختلف
  • امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم