Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان معتقدند انقلاب اسلامی ایران توانست در مقابل ایدئولوژی وارداتی غرب، طرز تفکری را ارائه دهد که مبتنی بر فرهنگی داخلی و معارف اسلامی بود و سیطره آمریکا در خاورمیانه به دلیل انقلاب اسلامی ایران در مسیر اضمحلال قرار گرفته و افول آن را سرعت بخشید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را می گذرانیم و به این مهم دست می یابیم که این پیروزی نه تنها در سطح داخل کشور در عرصه های مختلف مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی موثر بوده است بلکه  انقلاب اسلامی در سطح جهانی نیز تأثیر شگرفی از خود بر جای گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سالیان مختلف شاهد وقوع انقلاب های متعدد در سطح دنیا بوده ایم؛ اما انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران منحصر به فرد است به گونه ای که قابل قیاس با سایر انقلاب های دیگر در جهان نیست چرا که در انقلاب اسلامی ایران وجود شخصیت بزرگ امام خمینی(ره) و قدرت و عظمت ایشان در رهبری مردم و همچنین تبعیت محض مردم ایران از ولی فقیه خود سبب وحدت و انسجام آحاد مردم شد تا رژیم منحوس پهلوی سرنگون شود.

نفوذ معنوی و تأثیر عظیم انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام و حتی جوامع غیر مسلمان بر هیچکس پوشیده نیست؛ به گونه ای که در جریان انقلاب اسلامی، کسانی که شناخت عمیق و مناسبی از اسلام نداشتند و حتی غیر مسلمانان نیز در نقاط مختلف جهان در صدد شناخت اسلام برآمدند این امر از مردم مسلمان و محرومان آفریقا، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی، جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه گرفته تا خاورمیانه عربی و سرزمین‏ های اشغالی فلسطین و جنوب لبنان همه تحت تأثیر مثبت قدرت و ارزش ‏های انقلاب اسلامی ایران قرار گرفتند.

اضمحلال سیطره آمریکا در خاورمیانه با پیروزی انقلاب اسلامی

سید جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص تأثیر انقلاب اسلامی در منطقه و فرا منطقه گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از سال 1357 تحولات بسیار زیادی در عرصه های فکری، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی به وجود آمد که هر کدام از آنها نیاز به بررسی بسیار دارد.

وی با اشاره به اینکه پروژه های بسیار زیادی وجود دارد که می تواند تحولات ابعاد عرصه های ایجاد شده را منعکس کرد، ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران توانست در مقابل ایدئولوژی وارداتی، طرز تفکری را ارائه دهد که مبتنی بر فرهنگی داخلی و معارف اسلامی ما بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: با توجه به اینکه این تفکر وارداتی نبود، توانست کارآمدی بیشتری در عرصه اداره، اجرا و ایجاد ساختارهای جدید اجتماعی و سیاسی داشته باشد.

قنادباشی با بیان اینکه با انقلاب اسلامی صحنه تفکر و ایدئولوژی ظهور پیدا کرد و تأثیرات آن نیز آغاز شد، اظهار کرد: در آن زمان مارکسیست در حال شکست بود و می توان گفت که با تأثیرات انقلاب اسلامی در برخی از مناطق شکست مارکسیست تسریع پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه لیبرالیسم در ایران رنگ باخته بود و نتوانسته بود که این تفکر را تحقق ببخشد، عنوان کرد: بنابراین در جمهوری اسلامی ایران معارف اسلامی مورد اتکا قرار گرفت و در قانون اساسی لحاظ و در امور اجرایی به کار گرفته شد و می توان گفت به نوعی مورد توجه کشورهای منطقه قرار گرفت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: با انقلاب اسلامی جاذبه ای در میان کشورهای منطقه ایجاد شد که سبب شد در بسیاری از کشورها تأثیرات اولیه خود را بگذارد؛ در سودان حرکت های اسلامی در راستای مبازه با مفاسد اجتماعی ایجاد شد؛ در تونس حرکت های اقتصادی در قالب مقابله با اندیشه های کمونیست آغاز شد؛ در پاکستان در زمینه مقابله با فساد اقداماتی صورت گرفت.

قنادباشی با بیان اینکه در نقاط دیگر جهان نیز در چهارچوب قوانینی مربوط به خانواده و روابط خانوادگی به ویژه در برخی از جوامع اروپائی مواردی وضع شد، ابراز کرد: بنابراین آنچه که در عرصه اندیشه اتفاق افتاد بسیار مهم بود که می توانست زمینه ساز حرکت های اقتصادی و سیاسی بعدی باشد.

وی با تأکید بر اینکه آنچه که در عرصه سیاسی و نظامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده بسیار مهم است، گفت: آمریکا در منطقه غرب آسیا سیاست سیطره خود را در منطقه بر سه محور ایران، اسرائیل و عربستان گذاشته بود و ایران یکی از رسمی ترین محورهایش بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: چرا که ایران در آن زمان پرجمعیت بود و با توجه به اینکه بچه های ما قابلیت های نظامی را به خوبی پذیرفته بودند؛ بنابراین یک ارتش را در اختیار آمریکایی ها قرار داده بود به گونه ای که  از شاه به عنوان ژاندارم منطقه یاد می کردند و این دولت برای حفظ منافع خود به این امر نیاز داشت.

قنادباشی افزود: تمامی امکانات ایران در عرصه جغرافیایی، انسانی، اقتصادی و ... در اختیار آمریکایی ها به منظور حفظ منافعشان بود و با فروپاشی نظام شاهنشاهی در ایران یکی از محورهای سیاست آمریکا نیز در منطقه فرو ریخت و آنان با مشکلاتی رو به رو شدند و نتوانستند جایگزینی برای این امر پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه پس از آن آمریکا و اسرائیل در معرض خطر قرار گرفتند و مجبور به خروج نیروهایشان از عربستان شدند، عنوان کرد: در زمان انقلاب اسلامی ایران، 20 هزار نیروی آمریکایی در عربستان حضور داشت و آمریکایی ها به دلیل نگرانی از اینکه در عربستان نیز انقلاب اسلامی رخ دهد آنان را از این کشور خارج و در بین کشورهای دیگر تقسیم کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: پس  از آن بود که آمریکایی ها، پایگاه نظامی دائمی در عربستان نداشتند و امروز مشاهده می کنیم که آمریکا برای پیشبرد سیاست های خود به داعش متوسل می شود و تلاش می کند که در عراق پایگاه ایجاد کند اما موفق نیست.

قنادباشی تأکید کرد: سیطره آمریکا در خاورمیانه به دلیل انقلاب اسلامی ایران در مسیر اضمحلال و کاهش قرار گرفت و این مهم بسیار اهمیت دارد و آمریکایی ها از طریق شورای همکاری خلیح فارس، جنگ انرژی بر علیه ایران و .. نتوانستند به اهداف خود دست یابند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، الگویی برای انقلاب در سایر کشورها بود، اظهار کرد: آنچه که در فلسطین شاهد هستیم در انتفاضه های اول، دوم و سوم مردم به خیابان ها امدند و اعتراض کردند؛ شبیه انقلاب اسلامی ایران انجام شد و در نه جنگی که اسرائیل آغاز کرد و در منطقه شکست خورد به الگو بر گرفته از انقلاب اسلامی ایران بر می گردد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ابراز کرد: اگر امروز از ساختار سیاسی افغانستان به عنوان جمهوری اسلامی افغانستان یاد می شود تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران است که به خواست مردم ساختار این کشور به نام جمهوری اسلامی افغانستان اعلام شده است.

قنادباشی ادامه داد: ترکیبات و رویکردی که امروز در عراق، سوریه و لبنان مشاهده می کنیم که به قدرت بازدارنده تبدیل شده است؛ حاصل انقلاب اسلامی ایران است که این امر به نوعی مقاومت خاص بر می گردد که منادی آن انقلاب اسلامی بوده است.

انقلاب اسلامی جرقه جنبش ها و انقلاب های جهان اسلام را زد

مسعود اخوان فرد کارشناس ارشد مسائل حقوق بین الملل در گفتگویی در خصوص تاثیر انقلاب اسلامی بر جنبش ها و انقلاب های منطقه عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران دارای ابعاد مختلفی است که یکی از آنها ایجاد و گسترش فرهنگی خودباوری ملی در سراسر کشور و تاثیر آن بر سایر ملل مسلمان و همسایه است. 

وی ادامه داد: رهبری، یک رهبری الهی مسلط به موازین فقهی با تدبیر و تدبر با نگاه جامع گرا و همان چیزی که ما در یک کلام به عنوان ولایت مطلقه فقیه می شناسیم عرضه کردند.

کارشناس ارشد مسائل حقوق بین الملل ابراز داشت: به همین خاطر بسیاری از کشورها با الهام از  پیروزی انقلاب اسلامی، دست به انقلاب ها و جنبش هایی زدند که نمونه های آن را در خط مقاومت فلسطین اشغالی، لبنان، عراق، سوریه، افغانستان، یمن و بحرین به طور کامل دیدیم. لذا انقلاب اسلامی جرقه جنبش ها و انقلاب های جهان اسلام را زد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به همین منوال اگر استکبار جهانی و شیطان بزرگ نمی توانستند نقشه های شوم خود را عملی کنند، مسلمانان بیشتر در این عرصه فعالیت می کردند. آن وقت تاثیرات انقلاب اسلامی را در سایر نقاط دنیا و حتی کشورهایی که ارتباطی با دین مبین اسلام ندارند، مشاهده می کردیم.

انتهای پیام/
 

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مسائل خاورمیانه انقلاب اسلامی ایران جنبش ها و انقلاب انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب معارف اسلامی گونه ای آمریکایی ها جهان اسلام قرار گرفت ایجاد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۴۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام در "همایش خدا قوت کارگر" در چهارمحال و بختیاری با گرامی‌داشت  "هفته ملی کار و کارگر" توجه به باید‌های اخلاقی و ایمانی کارگران را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: البته مشکلات جامعه کارگری در نشست‌های مختلف بیان و ارائه شده است و باید عرصه کارگری و کارفرمایی مجاهدانه تلاش و با جهاد و مجاهدت، آخرت خود را آباد کنند.

نکونام اظهار داشت: جامعه کار و کارگر در روزگار کنونی همان جهاد در راه خداوند است که کشور را به سمت‌وسوی ظهور نزدیک می‌کند.

بیشتر بخوانید

تحقق شعار سال در گروی نقش آفرینی کارگران و کارفرمایان

امام جمعه شهرکرد به حرکت اخیر دانشجویان جهان در محکومیت جنایات اخیر رژیم اشغالگر صهیونیستی اشاره کرد و گفت: حوادث اخیر دانشگاه‌های اروپا و آمریکا نشان‌دهنده حاکم شدن نگاه سیاسی در این مجموعه‌ها است، دانشجویان دانشگاه‌های اروپا و آمریکا سیاسی نبودند، اما امروز معارف اسلام و انقلاب اسلامی ایران در این دانشگاه‌ها نفوذ کرده است.

وی با اشاره به پایه‌گذاری انقلاب اسلامی ایران در ۴۵ سال قبل از سوی امام خمینی (ره) افزود: اکنون صدور انقلاب اسلامی ایران به درون آمریکا از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا فراگیر شده است
  • استفاده از همه ظرفیت‌ها برای خدمت به مردم از وظایف جدی مسوولان
  • انقلاب اسلامی ایران در حال انتشار در جهان است
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند
  • تلاش دشمنان برای دین زدایی در جهان اسلام
  • خاورمیانه 2050 چه شکلی است؟/ 3 سناریو با فرض جنگ سرد آمریکا و چین
  • حمایت از رژیم کودک‌کش اسرائیل تبلور شیطنت آمریکا در منطقه است
  • ایران قوی مدیون خون شهدا
  • رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه سرگردان و متزلزل شدند