Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای از سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) درخواست کرد که مکانیسم حل اختلاف برجام را کنار بگذارد و بر ایجاد شرایطی برای حفظ برجام ایجاد متمرکز شود.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود تصریح کرد: «ما از تمامی شرکا (در برجام) می‌خواهیم تا ساز و کار حل اختلاف در برجام (مکانیسم ماشه) را کنار بگذارند و بر روی یک اصل مهم تمرکز کنند: ایجاد جو و پیش‌نیازهای لازم برای حفظ برجام».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود تأکید کرد: «توافق هسته‌ای ایران هنوز به نقطه بازگشت (تحریم‌ها) نرسیده است».

پیش از این، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز با بیان اینکه مسکو در خصوص دوره ۱۵ روزه مربوط به راه‌اندازی مکانیسم حل اختلاف در برجام با طرف‌های غربی اختلاف نظر دارد، بر لزوم انجام هماهنگی‌های بیشتر برای کلید زدن این مکانیسم تاکید کرد.

تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) پیشتر در تاریخ 24 دی ماه در اقدامی‌که آن را تلاش برای حفظ برجام خواندند، ساز و کار حل اختلاف در چارچوب برجام موسوم به مکانیسم ماشه را فعال کردند.

مکانیسم ماشه، بخش نهایی از ساز و کار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، باز گرداند.

در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه بخش پایانی همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در برجام است. این ۲ بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌ است.

علیرغم آنکه فعال کردن مکانیسم ماشه می‌تواند در نهایت به پایان برجام منجر شود، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران گفت که اروپا قصد دارد با فعال کردن مکانیسم ماشه، به برجام پایان دهد و بلکه به دنبال زنده نگه داشتن این توافق است.

بورل در این ارتباط توضیح داد: «اقدام کشورهای اروپایی، انگلیس، فرانسه و آلمان در فعال‌سازی فعال شدن مکانیسم حل اختلاف در برجام به مفهوم آن نیست که این کشور‌ها می‌خواهند برای لغو این توافق هسته‌ای به شورای امنیت مراجعه کنند. تا جایی که من می‌دانم و با آنها در اینباره صحبت کرده‌ام، همه آنها تأیید کردند که این اقدامی برای پایان دادن به برجام نیست بلکه برای زنده نگه داشتن این توافق و زمان دادن به مذاکرات است».

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: برجام مکانیسم حل اختلاف برجام قطعنامه ۲۲۳۱ مکانیسم ماشه ساز و کار حل اختلاف حل اختلاف در برجام مکانیسم حل اختلاف برای حفظ برجام مکانیسم ماشه خارجه روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۴۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه : از پیوستن بولیوی به «بریکس» حمایت می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزیر خارجه روسیه با همتای خود از کشور بولیوی دیدار و گفتگو کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز جمعه در دیدار با وزیر خارجه بولیوی تاکید کرد که در مسکو از تمایل کشور بولیوی برای پیوستن به گروه «بریکس» حمایت می‌کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که روسیه تا نشست بعدی بریکس تلاش خواهد کرد تا کشورهایی که علاقمند به پیوستن به گروه بریکس هستند، بتوانند به عضویت آن درآیند.

کشورهای گرروه بریکس که در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، در ماه آگوست گذشته از شش کشور دیگر دعوت کرد تا به این گروه بپیوندند؛ گروهی که هدف آن مقابله با سلطه نظم جهانی به رهبری آمریکاست. روسیه گروه بریکس را در سال ۲۰۰۹ تأسیس کرد و در حال حاضر ۴۲ درصد از جمعیت جهان، ۳۰ درصد از جغرافیای جهانی و ۲۴ درصد از تولید اقتصادی جهانی را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 6089202

دیگر خبرها

  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است
  • سخنگوی وزارت خارجه روسیه: مانورهای ناتو را از نزدیک رصد می‌کنیم
  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد
  • روسیه : از پیوستن بولیوی به «بریکس» حمایت می‌کنیم
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود