Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@05:42:01 GMT

دفتر شعری از ایرج ضیایی منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۰۳۴۹۵

دفتر شعری از ایرج ضیایی منتشر شد


به گزارش خبرنگار مهر، ایرج ضیایی درباره این مجموعه شعر گفت:کتاب «جنون دارد این دوچرخه» دربرگیرنده ۱۶ شعر بلند از نیمه دهه ۴۰ تا دهه ۹۰ است وتعدادی ازاین شعرها در گزینه اشعار، تعدادی در نشریات و تعدادی برای نخستین بار در کتاب «جنون دارد این دوچرخه» منتشر شد.
 او افزود: قدیمی ترین شعراین مجموعه به نام «شب های شمالی من» به سال ۱۳۴۷ تعلق دارد، از دفتری به نام «شمالی ها» که آن دفترهمراه با دفتری به نام «ترکیب های حضوری» به دلایل مختلف هرگز به چاپ نرسید وتنها شعرهای محدودی ازآن دفترها به جای ماند که شعر بلند «شب های شمالی من» از آن جمله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شعر که در سه بخش سروده شده وتنها بخش نخست آن درسال ۱۳۵۰ درآیندگان ادبی چاپ منتشر شد. متن کامل این شعر برای نخستین بار دریک کتاب منتشر می شود.
 ضیایی ادامه داد: شعر «باید از دنیا پیاده شوم» درسال ۱۳۵۳ سروده ونخستین بار درهمان سال به همت منوچهر آتشی در مجله تماشا منتشرشد. شعر «یک تف یک صدا» نیزدرسال ۱۳۵۳ سروده شد وهمان سال درآیندگان ادبی که زنده یاد احمد میرعلایی با این ضمیمه همکاری داشت منتشرشد. این شماره آیندگان ادبی را گم کردم واین شعررا از دست دادم. چند دهه درحسرت خواندن دوباره این شعربودم تا این سه سال پیش به پیشنها دوستی به کتابخانه ملی مراجعه کردم و به همت یکی از کارکنان بخش نشریات موفق به پیدا کردن این شعر شدم.  
او افزود: تاریخ سرایش شعر «مارلیک» که برای نخستین دراین مجموعه منتشر شده به سال ۱۳۶۲  بر می گردد. شعری دربرگیرنده افسانه ها و اسطوره منطقه شرق گیلان. این شعرزبانی متفاوت با دیگرشعرهای این مجموعه دارد. زبانی فشرده، با ضرباهنگی تند وتصاویری کوتاه تا حد یک یا دو واژه وپرازاشیای عهد عتیق، چون مکان اتفاق افتادن حکایات و روایت ها عهد عتیق است.  
 به گفته ضیایی؛ تپه مارلیک یا همان چراغعلی تپه که قدمتی چند هزار ساله دارد، نخستین بار در دهه ۴۰ به همت باستان شناسان ایرانی کاوش شد وابراهیم گلستان فیلمبرداری و فروغ فرخزاد عکاسی این کاوش را به عهده داشتند. این تپه درارتفاعات کوهستان های دیلمان و درفک قرار دارد و متاسفانه در حوالی سال های ۵۶ و ۵۷ تپه توسط مردم مورد غارت قرار گرفت.  
 او افزود:اما شعر بلند «جنون دارد این دوچرخه» که نامش را به کتاب تحمیل کرده از لونی دیگراست. فراموش نکنم که پشت ۹۰ درصد شعرهای من داستان ها و حکایت هایی جا خوش کرده که خود داستان دیگری است وآدم ها و حوادثی واقعی درآنها نقش و حضور دارند. برای نمونه همین شعر دوچرخه بخش عظیمی از زندگی و خاطرات خانوادگی من را دربرگرفته که هنوز فکر می کنم نوستالژی خفته دراین شعر ناتمام مانده است.
 شاعر مجموعه «حرکت ناگهانی اشیاء» ادامه داد: من نوجوانی ام در تالش با این دوچرخه ی پدر سپری شده است. پدرم با این دوچرخه روسی دوچرخه سواری را به من یاد داد وتا ۱۲ سالگی و قبل از فروش این دوچرخه درخیابان های تالش دوچرخه سواری می کردم، دوچرخه فروخته شد اما من همچنان دررویاهایم سواربر دوچرخه پدر به سفرهای دور و دراز می روم. در سال ۱۳۹۵ این دوچرخه بر صفحه کاغذ ظاهر شد و سفر ذهنی من هم با آن شکل گرفت.
 او ادامه داد:یا شعر «فرقی نمی کند» که تاریخ سرایش آن به سال ۱۳۷۲ بازمی گردد، حکایت دوچرخه سازی است که من وهمسرم درطول سال های اقامت مان دراصفهان به مدت یک سال درسال ۱۳۵۷ مستاجر او بودیم. مردی محجوب و نازنین وعاشق خانواده که حضورش در این شعر ادای دینی است به او.  
 ضیایی درباره چرایی انتشار شعرهایش گفت:شعرهای بلند ازنظر فرم و محتوا و کنترل آن برای پراکنده نشدن سوژه اهمیت دارد. شعربلند به نوعی توانایی شاعر را محک می زند. من در دهه ۷۰ پس از چاپ سه کتاب به تعریفی از شعر رسیدم که بخشی از این تعریف به شعر بلند و منظومه هایم برمی گردد از جمله منظومه منتشر شده «مراثی محله های مرده» و منظومه منتشر نشده «آسمان خاموش است». 
به گفته ضیایی؛ شعر، بازپس گیری آن چیزی است که دراشیا و امور پنهان شده است. برملاکردن این مستوره ها به کمک روایت های خرد و کلان درشعرهای بلند و به ویژه درمنظومه ها این امکان را به وجود می آورد که از تونل بوم زیست و تاریخ ات عبور کنی، عبوری ناگزیر، چون اشیا و انسان ها نیازمند مکان هستند، انسان مکانمند نیازمند سکونت در زبان است. این سکونت به شاعرو شعرش هویت می بخشد.
ازایرج ضیایی  تاکنون مجموعه شعرهای «حرکت ناگهانی اشیاء»، «سکوها خالی است»، «زیر پای همهمه»، «سبک نمی شود این وقت»، «همیشه کنارت یک صندلیِ خالی هست»، «این پرنده از دوران سلجوقیان آمده است»، «اندکی آسمان و کمی احوالپرسی»، «حرکت ناگهانی اشیاء»، «مراثی محله های مرده» و «جنون دارد این دوچرخه» تاکنون منتشر شده است.

کد خبر 4846032

منبع: مهر

کلیدواژه: شعر ادبیات کتاب و کتابخوانی کتاب و کتابخوانی ترجمه رایزنی فرهنگی ادبیات گردشگری ادبیات جهان نمایشگاه کتاب تهران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جشنواره شعر فجر جایزه کتاب سال میراث فرهنگی انتشارات ققنوس ادبیات کودک و نوجوان مد و لباس نخستین بار برای نخستین منتشر شده منتشر شد شعر بلند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۳۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم

رییس دانشگاه علمی کاربردی کردستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه ماموریت اصلی این دانشگاه کمک به اشتغال است، گفت: در این راستا از سال گذشته طرح " آباد" یا آموزش برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در استان کردستان آغاز شده است.

دکتر شاهین فکور افزود: در قالب این طرح دوره‌های مکمل تخصصی برای دانشجویان دانشگاه‌های مختلف و با هدف رفع خلاء‌های مهارتی دانشگاهی و با محوریت نیاز‌های بازار برگزار می‌شود.

وی گفت: هم اکنون در قالب این طرح تفاهمنامه‌ای با دانشگاه کردستان منعقد شده و شرکت کنندگان در پایان ضمن دریافت گواهینامه به بازار کار نزدیکتر می‌شوند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی کردستان با اشاره به راه اندازی مرکز کاریابی تخصصی با مجوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز توسط این دانشگاه گفت: مجوز اولین مرکز کاریابی تخصصی با هدف آشنایی دانش آموختگان دانشگاهی با بازار کار در شهرستان بیجار اخذ شده و در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.

دکتر شاهین فکور خاطر نشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های این دانشگاه برای کمک به اشتغال پرداخت تسهیلات اشتغالزایی با سود چهار درصد و تنفس باز پرداخت یکساله است که در سال گذشته ۲۲۰ میلیارد ریال در استان کردستان به دانشجویان، دانش آموختگان و متقاضیان پرداخت شده است و تلاش می‌کنیم این آمار در سال جاری افزایش یابد.

وی به افزایش ۲۳ درصدی پذیرش دانشجو در سال گذشته در دانشگاه علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: هزار و ۷۹۰ نفردر سال گذشته در این دانشگاه پذیرش شدند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی کردستان با اشاره تاسیس رشته‌های جدید تحصیلی در این دانشگاه متناسب با نیاز بازار کار گفت: در سال گذشته ۳۶ رشته جدید به این دانشگاه اضافه شد.

هم اکنون سه هزار و ۳۵۰ نفر در ۹ واحد دانشگاهی علمی و کاربردی در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • بارش ها در ایران ۱۲ درصد کاهش داشته است
  • پیشگیری از سرقت دوچرخه و موتورسیکلت با ساخت پارکینگ هوشمند
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • چرا صدای جنبش‌های دانشجویی عربی در حمایت از فلسطین بلند نمی‌شود؟
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • زخم عمیقی به دوچرخه سواری زدند که به راحتی درست نمی‌شود
  • برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در پنج حوزه انتخابیه تهران
  • آیا «اجاره بلند مدت زمین های موقوفه» جایز است؟
  • (ویدئو) افشاگری عجیب درباره ایرج طهماسب
  • آیین زورخانه ای به مناسبت اولین سالگرد نکوداشت پهلوان بهمن ضیایی