Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:30:25 GMT

ساوه؛ یک بام و ۲ هوا

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۰۶۶۰۵

ساوه؛ یک بام و ۲ هوا

کاربران ساوجی در شبکه های اجتماعی با انتشار تصاویری که دید پایین افقی و میزان غلظت آلاینده های جوی این شهر در پاییز امسال را نشان می داد به هوای شهرشان واکنش نشان دادند اما اخبار گاه متناقض بود به طوری که در روزهای پایانی این فصل در حالی شاخص ۱۸۱ (از ایستگاه سنجش واقع در آزادراه ساوه به تهران) برای ساوه گزارش شد که نشانگر واقعیت هوا نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در روز بیست و پنجم آذر امسال نیز مدارس ساوه به‌ علت غلظت بالای آلاینده‌ها تعطیل اعلام شد در حالی شواهد حاکی از شدت و غلظت بیشتر ذرات معلق در هوای این شهر در روزهای ۲۳ و ۲۴ آذر بود.

ساوه با داشتن چهار شهر و ناحیه صنعتی و فعالیت افزون بر ۵۵۰ کارخانه از مراکز مهم صنعت و تولید کشور و همچنین شاهراه ترانزیتی کشور با عبور روزانه هزاران دستگاه کامیون و خودرو محسوب می شود و ضرورت دارد که در حوزه زیست محیطی نیز متناسب با حجم آلایندگی صنایع و وسایل نقلیه، راهکار و ابزارهای مدرن و به روز مورد استفاده قرار گیرد تا گزارش هایی مطابق با واقعیت و در راستای تامین سلامت شهروندان ارائه شود.

این در حالیست که اکنون تنها یک ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در میدان آزادی شهر ساوه فعالیت می کند و گزارش های آن در مورد آلودگی و میزان ذرات معلق در هوا با گزارش ایستگاهی دیگر که در کنار آزادراه ساوه به تهران واقع شده است، اغلب در تناقض است.

 به نظر می رسد علت بسیاری از این گزارش های متناقض‌ از سنجش آلاینده ها در ساوه به دلیل دور بودن ایستگاه واقع در کنار آزادراه و منطبق نبودن گزارش آن با هوای درون شهر و همچنین کمبود شمار ایستگاه ها در درون شهر است.

اخذ گزارش های درست نیاز به استقرار یک ایستگاه دیگر در درون شهر دارد

رییس اداره محیط زیست شهرستان ساوه به ایرنا، گفت: اکنون یک دستگاه سنجش آلایندگی های جوی در میدان آزادی شهرساوه نصب شده است اما برای اینکه بتوانیم گزارش دقیقی از غلظت و میزان ذرات بگیریم باید یک دستگاه دیگر نصب شود تا گزارش های درست و واقعی از میانگین داده های این ۲ ایستگاه تهیه شود.

«رستم خانی» افزود: امور مربوط به راهبری، هزینه های انتقال و نصب ایستگاه های سنجش آلایندگی هوا در ساوه بر عهده شهرداری است.

وی اظهار داشت: به این دلیل که استقرار ایستگاه جدید در ساوه نیاز به پایه های فونداسیون دارد و این کار دربرگیرنده هزینه و زمان است،‌ امسال اقدامی برای انتقال ایستگاه واقع در محدوده آزادراه ساوه به تهران به درون شهر انجام نمی شود ولی در تلاش هستیم با رایزنی هایی که با کارگروه آلودگی استان مرکزی انجام می دهیم این پروژه را در برنامه سال آینده بگنجانیم اما در هر صورت در مورد انتقال این ایستگاه باید استان تصمیم گیری کند.

 وی افزود: استقرار ایستگاه سنجش آلایندگی در محدوده آزادراه با نظر کارشناسان استان انجام شده است و ضرورت دارد که دست کم ۲ ایستگاه در درون شهر و ترجیحا در مرکز شهر ساوه داشته باشیم تا میانگین گزارش ها را به صورت اصولی دست آوریم اما نکته اینجاست که قیمت این دستگاه ها بسیار بالا است ولی اکنون یک دستگاه در میدان آزادی مستقر است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ساوه تاکید کرد: هوای ساوه در مجموع آلودگی زیادی ندارد و گزارش های هر ۲ ایستگاه (کنار آزادراه و میدان آزادی) آلایندگی چندانی را گزارش نمی کنند.

خانی گفت: از ابتدای امسال تاکنون تنها یک روز هوای بسیار ناسالم در شهر ساوه داشتیم که منجر به تعطیلی مدارس شد اما در زمستان به دلیل اختلاط مه و دود هوا آلوده نشان داده می شود و نباید از این نکته غافل شد که موقعیت جغرافیایی ساوه و باز بودن اطراف آن به گونه ای است که جریان باد،‌ ذرات آلاینده را با خود می برد و برخلاف برخی شهرها مانند تهران که اطراف آن را کوه فراگرفته،‌ آلایندگی ها ماندگاری چندانی ندارند.

وی با این نظر که منشاء اصلی آلودگی هوای ساوه از شهر صنعتی کاوه است،‌ مخالف کرد و گفت:‌ با توجه به اینکه جهت باد غالب در ساوه از شمال غرب به سمت جنوب شرق است و در نظر گرفتن موقعیت شهر صنعتی در ۱۰ کیلومتری شمال شهر ساوه، این گمانه زنی نمی تواند درست باشد.

رئیس اداره محیط زیست ساوه در مورد نظارت بر واحدهای صنعتی واقع در شهر ساوه از حیث آلاینده بودن، گفت: با اعمال نظارتی که انجام شده است بیشتر واحدهای آلاینده از قبیل ریخته گری ها و... به فیلتر تصفیه هوا مجهز شده اند ضمن اینکه پایش های ادواری اداره محیط زیست نیز به صورت مرتب انجام می شود.

وی افزود: بر اساس قانون پایش، واحدهای صنعتی هر سه ماه یکبار آنالیز خروجی را از طریق آزمایشگاه های معتمد به اداره محیط زیست ارسال می کنند و ما نیز برای واحدهایی که میزان آلایندگی آنها بالا باشد،‌ اخطاریه صادر می کنیم 

فرماندار شهرستان ساوه نیز در این مورد گفت: ارائه گزارش واقع‌بینانه از شاخص آلایندگی هوای ساوه ضروری است و لازم است با ارائه گزارش های واقع بینانه از نگرانی مردم کاسته شود.

انتقال ایستگاه آزادراه به درون شهر پرهزینه است

«علی میرزایی» افزود: فرآیند جابه‌جایی ایستگاه پایش هوای ساوه از محدوده کنونی (آزادراه) به درون شهر زمان‌بر و پرهزینه است اما این اقدام برای بیان دقیق و درست شاخص هوای ساوه یک ضرورت است.

وی گفت: در این رابطه در حال رایزنی با استان هستیم تا بتوانیم در شهر ساوه حداقل ۲ ایستگاه سنجش و پایش هوا داشته باشیم.

یکی دیگر از مشکلات ساوه، جانمایی نامناسب اداره هواشناسی در شهر صنعتی کاوه است که اغلب کارشناسان معتقد هستند، گزارش های این مرکز واقعیت های دمایی شهر ساوه که از مناطق گرم کشور است را بازتاب نمی دهد.

این موضوع به خصوص برای اعمال تعرفه برق گرمسیری در ساوه مشکلاتی ایجاد کرده و به همین دلیل مصوبه ای در سال گذشته به تایید مراجع استان و شهرستان رسید که محل هواشناسی از شهر صنعتی به نقطعه واقع در جاده قدیم ساوه به همدان انتقال یابد تا بر اساس میانگین گزارش های بلندمدت آن بتوان امتیاز تعرفه برق گرمسیری را برای ساکنان شهر ساوه همانند شهر قم،‌ اخذ کرد.

هواشناسی ساوه هم در مکان مناسبی قرار ندارد

مدیر اداره هواشناسی ساوه در گفت و گویی که اوایل دی ماه امسال با ایرنا داشت، اظهار کرد: مصوبه جابه‌جایی محل جغرافیایی هواشناسی از مکان فعلی به نقطه ای واقع در جاده قدیم ساوه - همدان در دست انجام است اما فرایند زمانبری دارد و ابتدا باید ساختمان آن ساخته شود.

«ایرج آقایی» اظهار داشت: زمین مورد نظر برای محل جدید هواشناسی جانمایی و تامین شده اما انجام مراحل بعدی در گرو تامین اعتبارات مورد نیاز است.

وی در مورد تجهیزات هواشناسی ساوه نیز، گفت: امکانات موجود قابلیت تعیین میزان فشار، دما و برخی شاخص های هوا را دارد اما در مورد سنجش آلایندگی ها مشکلاتی وجود دارد.
مدیر هواشناسی ساوه افزود: براساس برآوردهای انجام شده برای ساخت ساختمان جدید هواشناسی، به ۱۶ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
آقایی اظهار داشت: اگر فرآیند جابه‌جایی مکان جغرافیایی هواشناسی صورت گیرد با گزارش و دریافت میانگین دمای بلندمدت ساوه می توان خوشبین بود که تعرفه برق مشترکان ساوه به صورت گرمسیری محاسبه شود هرچند اتخاذ این تصمیم مربوط به مراجع مرتبط و دست اندرکار است.

ساوه دومین کانون استقرار صنعت استان مرکزی پس از اراک است که ۲ نوع آب و هوای نیمه خشک در مرکز و شرق و معتدل و سرد در غرب این شهرستان حاکم است.

برچسب‌ها ساوه استان مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساوه استان مرکزی ساوه استان مرکزی آزادراه ساوه به تهران اداره محیط زیست میدان آزادی سنجش آلایندگی هواشناسی ساوه شهرستان ساوه ایستگاه سنجش آلایندگی هوا کنار آزادراه استان مرکزی آلایندگی ها درون شهر درون شهر شهر ساوه آلاینده ها یک دستگاه شهر صنعتی تعرفه برق ۲ ایستگاه هوای ساوه انجام شده جابه جایی گزارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۶۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۱۰۰، بزرگراه خرازی ۹۵، دانشگاه صنعتی و خیابان فیض ۸۷ و سپاهان‌شهر ۹۷ AQI در وضعیت قابل قبول و در ایستگاه خیابان احمدآباد با عدد ۱۵۶ AQI قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان است.

کیفیت هوا  در ایستگاه میدان انقلاب با عدد ۱۴۷، پارک زمزم ۱۱۰، رهنان و بولوار کاوه ۱۰۷، خیابان زینبیه ۱۳۴، خیابان فرشادی ۱۱۱، کردآباد ۱۴۲، خیابان میرزا طاهر ۱۱۶ و ایستگاه ولدان ۱۱۲ AQI وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر و سجزی با میانگین ۷۵، زرین‌شهر با میانگین ۷۰، مبارکه ۵۸ و نجف آباد با میانگین ۶۶ AQI در وضعیت قابل قبول، در کاشان با ۱۱۹ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس، قهجاورستان با ۱۷۲ ناسالم برای عموم شهروندان و در شاهین شهر با ۳۱ AQI پاک ثبت شد.

ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO)، اُزن (O ۳)، دی اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی اکسید گوگرد (SO ۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحد‌های مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • هوای خرمشهر در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس
  • هوای ناسالم دو شهر خوزستان برای گروه‌های حساس
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور ناسالم است
  • پیش‌بینی آب و هوای تهران طی روزهای آینده
  • هوای ۲ شهر خوزستان ناسالم برای گروه های حساس
  • کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس
  • هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است
  • وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان