Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:49:26 GMT

۶۰ درصد اهداکنندگان خون قم مستمر هستند

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۰۸۵۶۹

۶۰ درصد اهداکنندگان خون قم مستمر هستند

مرتضی نوریان روز پنجشنبه در همایش ائمه جماعات مساجد قم در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار داشت: کسی که دو بار در سال اقدام به مراجعه به مراکز انتقال خون، جهت اهدای خون می‌کند، اهداکننده مستمر و مداوم به شمار می‌آید.

وی یادآور شد: طبق شاخص‌های جهانی به ازای هر یک هزار تَن باید یک اهداکننده خون وجود داشته باشد، ولی این آمار برای کشور ۲۷ تَن و برای قم ۳۰ تَن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل انتقال خون قم همچنین سن اهداکنندگان خون را ۱۸ تا ۶۰ سال عنوان کرد و گفت: برخی از اهداکنندگان به دلیل افزایش سن امکان خون‌دهی را ندارند، ازاین‌رو جوانان باید جای آن‌ها را بگیرند.

 وی با اشاره به کاهش هفت‌درصدی تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز انتقال خون قم در سال جاری، نقش مساجد را در فرهنگ‌سازی برای انتقال خون حائز اهمیت دانست و گفت: خداپسندانه بودن این کار  به‌واسطه نجات جان یک انسان، افراد را به انجام آن ترغیب می‌کند.

وی افزود: امسال به‌رغم این کاهش تمام نیازهای استان به خون را برطرف کردیم، ولی اگر برای این موضوع تدبیری اتخاذ نکنیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

مدیرکل انتقال خون قم گفت: ما اهدای خون آگاهانه و مسئولانه می‌خواهیم و به اهدای هیجانی نیازی نداریم.

وی تصریح کرد: محصولات و فرآورده‌های خونی تولیدی در قم ازنظر پاک بودن و سلامتی با اروپا و آمریکا رقابت می‌کند. 

نوریان همچنین استقبال مردم قم از اهدای خون را نشان از دیدگاه مذهبی و حس نوع‌دوستی آنان ذکر کرد و گفت: نیاز مراکز درمانی این استان به خون را صد درصد پاسخگو هستیم و برخی از خون‌های نادر و کمیاب نیز بلافاصله با هماهنگی شبکه خون‌رسانی به نیازمندان تزریق می‌شود.

نوریان بابیان این‌که در قم هیچ مرگ‌ومیری ناشی از کمبود خون نداریم، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در موضوع انتقال خون بسیار تخصصی وارد شدیم.

وی با یادآوری وجود ۳۸۰ بیمار تالاسمی در قم، گفت: این بیماران از نیازمندترین افراد به خون هستند، ولی به دلیل برنامه‌ریزی خوبی که صورت گرفته، سن زندگی آن‌ها به بیش از ۴۰ سال افزایش‌یافته و حتی امکان ازدواج نیز پیدا کردند. 

وی با اشاره به دو مرکز انتقال خون در استان قم، گفت: احداث یک مرکز انتقال خون در شهرک پردیسان و یک مرکز نیز در بلوار پیامبر اعظم (ص) در دستور کار است و مجوز آن اخذ و زمین آن نیز واگذارشده است.

وی بیان کرد: بیشتر خیران سلامت در حوزه ساخت بیمارستان فعال هستند، ولی اهمیت حضور آن‌ها در انتقال خون به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم سلامت نادیده گرفته‌شده است.

نوریان در پایان یادآور شد: چون بیش از ۹۵ درصد پلاسمای موجود در استان برای تولید دارو مصرف می‌شود، امکان استقرار مراکز انتقال خون سیار وجود ندارد، ولی اگر لازم باشد این مراکز را نیز به کار خواهیم گرفت.

برچسب‌ها سلامت حوزه علميه سازمان انتقال خون ايران قم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت حوزه علميه سازمان انتقال خون ايران قم سلامت حوزه علميه سازمان انتقال خون ايران قم مراکز انتقال خون انتقال خون قم اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۸۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی مستمر به مشکلات خانواده زندانیان نیازمند بوشهر

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با اشاره به اینکه توجه ویژه‌ای به خانواده زندانیان نیازمند استان می‌شود گفت: در این راستا ضمن سرکشی مستمر از این خانواده‌ها خدمات لازم در ابعاد معیشتی، اقتصادی، قضایی و اجتماعی ارائه می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، مهدی مهرانگیز شامگاه جمعه در سرکشی از خانواده 2 زندانی در بوشهر با تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام توجه به نیازمندان و فقرا و رسیدگی به مشکلات آنان را از تأکیدات این امام بزرگوار دانست و اظهار داشت: ائمه طهارت علیه‌السلام مظهر خیر و صفات الهی هستند و امام صادق علیه‌السلام در عبادت و ظلم‌ستیزی و رسیدگی به  نیازمندان سرآمد بودند.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر یکی از برنامه‌های مهم دستگاه قضا در استان را رسیدگی به خانواده‌های نیازمند زندانی دانست و تأکید کرد: در این راستا همه مسئولان دادگستری و دادستان شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان بوشهر موظف به بازدید مستمر از زندان‌ها و بررسی و راهکار حل مشکلات قضایی مددجویان و سرکشی از خانواده زندانیان نیازمند هستند و در این راستا سال گذشته خودم 34 بار از خانواده زندانیان سرکشی کردم و ضمن بررسی مشکلات آنان کمک‌های معیشتی و مالی در اختیار آنان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پیگیری و بررسی مشکلات خانواده زندانیان نیازمند استان بوشهر توسط دستگاه قضایی در نقاط مختلف تداوم دارد گفت: به مسئولین حوزه‌های قضایی استان بوشهر تأکید شده تا ضمن سرکشی از خانواده‌های زندانیان نیازمند مسائل و مشکلات آنان را مورد بررسی قرار دهند و تا جایی که می‌توانند از ارفاقات قانونی استفاده کنند.

مهرانگیز در سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام که از 2 خانواده زندانی نیازمند در شهرستان بوشهر سرکشی می‌کرد ضمن بررسی مشکلات و مطالبات بسته‌های حمایتی معیشتی و اقتصادی و کمک‌های نقدی خود را به آنان اهدا کرد.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با اشاره به  تأکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر رسیدگی به مشکلات نیازمندان تصریح کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری و تأکید و دستورات ریاست عالی قوه قضاییه مبنی بر رسیدگی و حمایت از خانواده‌های زندانیان، در سال جاری نیز با برنامه‌ریزی صورت گرفته هر هفته از 3 خانواده زندانی نیازمند سرکشی و ضمن اهدای بسته‌های حمایتی معیشتی و کمک‌های نقدی و لوازم خانگی به درخواست‌های قضایی آنان رسیدگی می‌شود.

مدیر کل زندان‌های استان بوشهر نیز ضمن تقدیر از رئیس کل دادگستری و مجموعه قضایی استان بوشهر در سرکشی و بازدید مستمر از زندان‌ها و خانواده‌های زندانیان گفت: توجه ویژه به مشکلات خانواده زندانیان در نقاط مختلف استان بوشهر از برنامه‌های مهم اداره کل زندان‌های استان است.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • صدها هزار تن گندم خوزستان به سیلوها منتقل شد
  • خسارتی به گندم‌های ذخیره شده در استان خوزستان وارد نشده است
  • وارد نشدن خسارت به گندم کشاورزان خوزستانی در مراکز خرید روباز
  • سیل خسارتی به ذخایر گندم‌ وارد نکرد
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • انتقال آب از سد دز به سد کرخه
  • فقدان امنیت شغلی؛ دغدغه اول جامعه کارگری
  • رسیدگی مستمر به مشکلات خانواده زندانیان نیازمند بوشهر