Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@06:04:29 GMT

41 هکتار از جنگل‌های هیرکانی گیلان سوخت

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۱۸۶۲۶

41 هکتار از جنگل‌های هیرکانی گیلان سوخت

چند روز پیش سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای از گردشگران، دامداران و حاشیه نشینان جنگل‌های هیرکانی در گیلان خواست، تا به‌خاطر وزش شدید باد گرم از روشن کردن آتش یا رها کردن آتش افروخته در عرصه‌های طبیعی استان جلوگیری کنند تا شاهد بروز آتش‌سوزی در این عرصه‌های طبیعی نباشیم. اما گویا این هشدارها هم کافی نبوده و باز هم بی‌احتیاطی، آتش را به جان بیش از ۴۱ هکتار از جنگل هیرکانی تالش انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محسن یوسف پور» مدیر کل منابع طبیعی گیلان در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به‌وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ۸ شهرستان این استان بر اثر وزش باد گرم، گفت: 16.5 هکتار از جنگل‌های تالش، بیش از ۶ هکتار از جنگل‌های سیاهکل، 4هکتار از جنگل‌های رضوانشهر، ۶ هزار متر مربع از جنگل‌های آستارا، ۳ هزار متر مربع از جنگل‌های رودبار، یک و نیم هکتار از جنگل‌های فومن، یکهزار متر مربع از جنگل‌های ماسال و ۵ هزار متر مربع از جنگل‌های شهرستان رشت از پنجشنبه شب گذشته دچار آتش‌سوزی شد، اما با اقدام بموقع نیروهای امدادی و از آن مهمتر همکاری مردم محلی این آتش‌سوزی مهارشده است. البته این به معنی رفع خطر نیست و با توجه به وزش بادهای گرم در منطقه امکان وقوع دوباره آتش وجود دارد، از این‌رو از مردم می‌خواهیم از روشن کردن آتش در جنگل‌ها به‌طور جدی خودداری کنند.
وی ادامه داد: آتش‌سوزی در نقاط پایین دست اراضی جنگلی مناطقی چون جوکندان، پی سرا، نارنجدول، خرجگیل و پیرهرات تالش گزارش شده بود که وزش باد بخصوص در ارتفاعات بسرعت آن را تشدید و به نقاط دیگر کشاند.مدیرکل منابع طبیعی گیلان درباره علت و میزان خسارات این آتش‌سوزی، اظهار داشت: احتمال دخالت عامل انسانی وجود دارد، اما اظهار نظر دقیق در این خصوص و ارزیابی مقدار آسیب وارده طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.
«جابر حسینی»، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش نیز با بیان اینکه دمای بالای هوا و وزش باد امکان شعله ور شدن دوباره آتش را فراهم کرده، گفت: شرایط جوی امروز(شنبه) مستعد آتش سوزی است، لذا مردم از روشن کردن هرگونه آتش در عرصه های جنگلی جداً خودداری کنند.
رئیس منابع طبیعی تالش با بیان اینکه این شهرستان ۲۴۰ هزار هکتار اراضی ملی اعم از جنگل و مرتع دارد، تصریح کرد: جنگل های تالش هیرکانی محسوب می شود و دارای ارزش بسیاراست.
در همین حال، «سید عیسی مهدوی»، فرماندار تالش نیز با اشاره به اینکه با تشدید وزش بادهای گرم محلی (گرمیج یا گرمش) بخشی از جنگل های هیرکانی در بخش اسالم، از توابع تالش دچار حریق شد، گفت: تاکنون حریق در ۹ نقطه شهرستان تالش گزارش شده است.

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: هزار متر مربع از جنگل هکتار از جنگل جنگل های هیرکانی روشن کردن منابع طبیعی آتش سوزی کردن آتش وزش باد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۸۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، احمد سالاری با اعلام این خبر اظهار داشت: در راستای گرامیداشت هفته «زمین پاک»، شهرداری گرگان با همراهی و حضور حدود ۲۰۰ فعال محیط زیست پارک جنگلی النگدره را از وجود زباله پاکسازی کرد.

وی ادامه داد: این پاکسازی در ادامه پویش مسئولانه مردمی در پاکسازی جنگل های هیرکانی در النگدره در روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.

سالاری خاطرنشان کرد: هدف اصلی این اقدام فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی و آموزش مسائل زیست محیطی با همراه نمودن شهروندان در خصوص عدم رها سازی زباله در طبیعت برنامه ریزی شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شعار امسال مبنی بر «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» نام گذاری شده است و همانطور که می دانیم نزدیک به ۵۰۰ سال زمان می برد تا پلاستیک در طبیعت تجزیه شود تلاش کنیم با فرهنگ سازی و مشارکت شهروندان پلاستیک زباله در طبیعت رها نشود.

سالاری خاطر نشان کرد: امیدواریم روز زمین پاک فرصتی برای یادآوری همه ما جهت احترام به زمین به عنوان مادر هستی و گسترش فرهنگ مسئولیت پذیری شهروندان برای پاکیزه نگه داشتن طبیعت و محیط زیست  در اذهان عمومی به اولویت همیشگی تبدیل شود.

لازم به ذکر است، اختتامیه این پویش با حضور سید محمدرضا سیدالنگی شهردار گرگان و معاونین، صفرعلی پایین محلی و حمیدرضا آقاملایی اعضای شورای اسلامی شهر گرگان و نیروها و ادوات شهرداری و همکاری معاونت محیط زیست و خدمات شهری و دفتر مشارکتهای مردمی شهرداری و همچنین همراهی مسئولین منابع طبیعی، اداره ورزش و جوانان و جمع کثیری از طبیعت دوستان در پارک جنگلی النگدره برگزار شد.

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی