Web Analytics Made Easy - Statcounter

این گزارش به نقل از منابع دیپلماتیک تونس حاکیست  "مونصف باتی" سفیر این کشور در انتقاد خود از طرح جنجالی "معامله قرن" دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا، از "قیس سعید" رئیس جمهوری فراتر رفت و به دلیل عدم هماهنگی با او در اظهارات ضد آمریکایی، از کار برکنار شد.

یک بیانیه وزارت امور خارجه این کشور نیز امروز اعلام کرد باتی که از ابتدای سال جاری کرسی شواری امنیت سازمان ملل را به عهده گرفت، به دلیل عملکرد ضعیف و عدم مشاوره برای هماهنگی با وزارت خارجه در موضوعات کلیدی، از مسئولیت عالی دیپلماتیکش کنار گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع دیپلماتیک معتقدند که رئیس جمهوری تونس که در انتخابات مهرماه گذشته به این مقام نائل آمد نگران اظهارات خطرناک سفیر این کشور در سازمان ملل برای حمایت از مردم فلسطین است تا مبادا این قبیل اظهارات بدون هماهنگی با وزارت خارجه ، روابط تونس با آمریکا را به مخاطره اندازد.

با این وجود یک مقام دیپلماتیک عضو شواری امنیت سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود به این شبکه گفت ، مونصف باتی، دیپلمات زبر دست، آگاه و بهترین کسی بود که به راحتی می توانست در باره تصویب یک قطعنامه مطلوب فلسطینیان مذاکره و عمل کرد.

این درحالی است که روزنامه "رای الیوم " امروز گزارش داد که محمود عباس،  رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیروز (جمعه) در گفت وگوی تلفنی با قیس سعید همتای تونسی خود پیش نویس قطعنامه ای که قرار است تونس علیه طرح به اصطلاح صلح معامله قرن به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد، مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی در این تماس از موضع ثابت تونس در حمایت از حق و حقوق فلسطینیان تقدیر و ستایش کرد.

دو طرف توافق کردند تا پیش نویس قبل از ارائه رسمی به شورای امنیت سازمان ملل در نشست کشورهای عربی و حامیان حق ملت فلسطین به مشورت گذاشته شود.

تونس به عنوان تنها عضو عرب حال حاضر شورای امنیت سازمان ملل هم اکنون در حال تهیه و تنظیم پیش نویس قطعنامه ای علیه " معامله قرن " است تا سه شنبه در سفر احتمالی محمود عباس به نیویورک در شورای امنیت به تصویب برسد.

قرار است محمود عباس در سازمان ملل موضع فلسطین در مورد طرح معامله قرن را شرح دهد.

رئیس جمهوری تونس به عنوان حامی آرمان فلسطین به شمار می رود. وی چندی پیش از طرح دولت آمریکا به عنوان " ظلم قرن " و " خیانت بزرگ " نام برد.

ترامپ در ۲۸ ژانویه گذشته طرح " معامله قرن " را اعلام کرد که بر اساس آن کشور فلسطین به شکل " مجمع الجزایر " شکل خواهد گرفت که به وسیله پل ها و تونل ها به یکدیگر متصل خواهند شد و بخشی از بخش شرقی بیت المقدس به عنوان پایتخت آن برگزیده خواهد شد و بیت المقدس اشغالی به عنوان پایتخت ادعایی اسراییل شناخته خواهد شد.

این اقدام ترامپ با موجی از اعتراضات مردمی در شماری از کشورها همچون تونس همراه شد.

تونس در اوایل ژانویه گذشته کرسی خود را در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان عضو غیر دائم کشورهای عربی طی سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تحویل گرفت.

تونس در مناسبت های مختلف تاکید کرد که با شرکت در حل و فصل بحران لیبی و ادامه حمایت از آرمان فلسطین منادی مسائل جهان عرب و قاره آفریقا خواهد بود.

برچسب‌ها تونس معامله قرن سازمان ملل متحد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تونس معامله قرن سازمان ملل متحد دونالد ترامپ تونس معامله قرن سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل سازمان ملل رئیس جمهوری محمود عباس معامله قرن پیش نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۴۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس

 احسان یاسین، خواننده‌ای که در مسابقه عصر جدید شناخته شد، مدتی است به دعوت کشور تونس به این کشور سفر کرده و در مطرح ترین برنامه تلویزیونی تونس "carthage" اجرا می‌کند. او همچنین دو همایش و کنسرت در این کشور به عنوان اولین خواننده ایرانی برگزار کرده است.

دیگر خبرها

  • موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد
  • زمان پرداخت «مالیات بر عایدی سرمایه» تعیین شد
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان+ فیلم
  • نیرو‌های مسلح، پشتوانه امنیت مردم هستند
  • قرائت قرآن و حمایت از فلسطین در برنامه تلویزیونی تونس+فیلم
  • کوتاهی در معرفی استان کرمان قابل قبول نیست
  • عکس/ آقای دبیرکل، لطفاً درِ خروجی را نشانشان دهید!
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو
  • عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس
  • تلنگری به طرفداران گفتمان سازش