Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@22:54:38 GMT

بازدید از مسجد رستم پاشا با تور استانبول

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۲۶۴۵۹

رپورتاژ تبلیغی / مسجد رستم پاشا در قلب شبه جزیره تاریخی استانبول واقع شده و توسط معمار سینان در سال 1561 ساخته شده است. اگر با تور استانبول به امینونو بروید مسجد رستم پاشا را درست در مقابل پل گالاتا مشاهده خواهید . این مسجد یکی از بزرگترین مساجد استانبول نیست اما دارای خواص منحصر به فرد خود است که باعث می شود مقداری وقت بازدید از آن جالب باشد

مسجد رستم پاشا  یکی از بناهای تاریخی ترکیه در شهر  استانبول واقع شده و در قرن 15 میلادی توسط معمار برجسته، معمار سینان ساخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر با تور استانبول  به امینونو بروید مسجد رستم پاشا را درست در مقابل پل گالاتا مشاهده خواهید . این مسجد یکی از بزرگترین مساجد استانبول نیست اما دارای ویژگی های منحصر به فرد خود است که باعث می شود مقداری وقت بازدید از آن جالب باشد. مسجد رستم پاشا تا حدی در آتش سوزی بزرگ سال 1666 و همچنین زلزله 1776 آسیب دیده است.

به گزارش سفر باتو ، پس از این دو فاجعه ، به سرعت توسط سلاطین عثمانی تعمیر و نوسازی شد. استانبول دارای مساجد بسیار زیبا ، هیجان انگیز و بزرگ است اما مسجد رستم پاشا با وجود کوچک بودن باید در صدر این فهرست قرار داشته باشد. به محض ورود به مسجد ، می خواهید وارد دنیای دیگری شوید. کاشی های باورنکردنی ایزنیک ، معماری دقیق و احساس زندگی معنوی اسلام و مسلمانان از جمله شگفتی های این مسجد است.

در اطراف مسجد رستم پاشا مسجد فیروز آقا ، مسجد نورووسمانیه ،  بنای تاریخی کوه کوهی هان ، بازار بزرگ و سایر مکان های دیگر را می توان مشاهد کرد. مسجد رستم پاشا یک موزه نیست. این مکان مذهبی فعال برای همه مردم است. در نماز صبح در طلوع آفتاب باز خواهد بود و بعد از نماز شب بسته خواهد شد. می توانید هر روز در طول روز از آن بازدید کنید اما این نکته را نیز بدانید که ورودی مسجد در طول نماز محدود خواهد شد. به طور کلی ، نماز بیشتر از 20 دقیقه بیشتر از نماز جمعه طول نمی کشد. جمعه ها ، ظهر نماز می خواند و مسجدی شلوغ خواهد بود. حداکثر یک ساعت طول خواهد کشید. بنابراین می توانید یک وعده غذایی میل کنید یا قهوه بنوشید تا مدتی را برای بازدید از مسجد بگذرانید. همچنین هزینه ورود به مسجد هزینه ای ندارد اما اگر می خواهید کمکهای مالی انجام دهید ، توسط مسئولان پذیرفته می شود.

احتمالاً یک یا دو ساعت برای بازدید از مسجد کافی است و جزئیات کاشی های ایزنیک را بازرسی خواهید کرد. نمای داخلی  مسجد با رنگ آبی طراحی شده است. نورپردازی مسجد به صورت کاملا زیبا و بی بدیل توسط حدود 200 پنجره  شیشه ای طراحی شده است. خطاطی های زیبای داخل مسجد که ایات قران می باشد توسط خطاط مشهورسید کاسم گوباری نوشته شده اند . گنبد اصلی مسجد دارای 28 پنجره و گنبدهای کوچک فرعی نیز دارای 14 پنجره می باشد. شیشه های رنگی زیبای مسجد رستم پاشا از هدایایی بود که از کشور ایتالیا برای سلطان فرستاده بودند. بسیاری از این پنجره های رنگی در حال حاضر با نسخه های مدرن جایگزین شده اند که کمترین مزیت هنری ندارند. ارزش اصلی مسجد  رستم پاشا به خاطر نقش های زیبا  مانند نقش گل میخک، گل مینا، گل لاله، گل رز و گل زنبق است که به روی کاشی ها آن حکاکی شده است. مکان قرارگیری این مسجد تاریخی که در بالای یک تپه و بر فراز بازار شلوغ بوده است باعث شده است که این بنا در معرض کمترین خطرات طبیعی و انسانی قرار بگیرد.

قلعه یدیکول

همانطور که از نام آن به زبان ترکی می گوید ، یدیکول یک قلعه هفت دروازه است که در کنار دیوار شهر در نزدیکی دروازه شاهنشاهی بیزانس (دروازه طلایی یا پورت آئورا) در زمان سلطنت سلطان فاتیح مفتح برای محافظت از گنج ساخته شده است. این بنای تاریخی یکی مکان های دیدنی علاقمندان به تور استانبول لحظه آخری می باشد. در زمان سلطنت سلطان مورات سوم ، خزانه داری به کاخ توپکاپی منتقل شد و یدیکول به عنوان سیاه چال استفاده می شد. قلعه یدیکول محل زندانی شدن بسیاری از سفیران خارجی و دولتمرد عثمانی و همچنین مکان اعدام برای برخی مجرمان بوده است.

 این قلعه آخرین بار در سال 1831 به عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفت. محل امروز این قلعه موزه ای است که در ماه های تابستان نیز در حیاط داخلی میزبان کنسرت های روباز است. اگر این کاخ حیرت انگیز یکی از نمادهای قدرت کشور عثمانی است، قلعه یدکول هم  مخفی ترین سیاه چال در  تاریخ استانبول است. در دوره عثمانی از  این کاخ به عنوان مکان ارزشمند استفاده می شد ، اما همانطور که قبلاً نیز در بالا ذکر شد ، بیشترین استفاده از آن به عنوان یک زندان شناخته شده است. تاریک ترین طرف تاریخ قلعه یدیکول مربوط به استفاده از آن به عنوان سیاه چال برای دشمنان سیاسی داخلی و خارجی سلطان بوده است.  برخی از باغهای امپراتوری عثمانی در اطراف دیوارهای قلعه یدیکول قرار دارند. از این باغ ها برای تهیه میوه و سبزیجات  به محلات مجاور استفاده می شود. باغ های اطراف یدیکول در طول قرن ها حفظ شده اند ، اگرچه آنها دائما با تهدیدات تخریب و توسعه روبرو هستند. این قلعه زیبا و تاریخی در حومه شهر استانبول قرار دارد و برای رفتن با آن می توان از قطار استفاده کرد.

 

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سفر باتو تور استانبول بازدید از مسجد سیاه چال ساخته شد شده اند کاشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۶۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار هیات الجزایری با هنیه در استانبول

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و هیاتی از الجزایر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس امروز-دوشنبه- در استانبول با هیاتی از کشور الجزایر شامل گروه‌های پارلمانی،روسای احزاب و نمایندگان سابق دیدار و گفت‌وگو کرد.

طبق گزارش خبرگزاری شهاب، طرفین در این دیدار درخصوص آخرین تحولات سیاسی و میدانی جنگ غزه و پیامدهای آن رایزنی کردند.

هنیه که برای شرکت در کنفرانسی پارلمانی به ترکیه سفر کرده است امروز میزبان جمعی از اعضای پارلمان اردن و همچنین تعدادی از چهره‌های اردنی بود.

طبق بیانیه جنبش حماس، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش در دیدار با نمایندگان پارلمانی و چهره‌های اردنی به بررسی تحولات سیاسی و میدانی جنگ علیه نوار غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، قدس و زندان‌های این رژیم پرداخت.

هنیه در این دیدار بر مسؤولیت مشترک مقابله با این جنگ روبه‌تشدید و طرح‌های رژیم اشغالگر برای نابودی مساله فلسطین و ایده تل‌آویو برای کوچاندن فلسطینی‌ها به عنوان یکی از راه‌حل‌ها در کرانه باختری و نوار غزه تاکید کرد و گفت: این مساله از سوی مردم و مقاومت ما و یا هیچ یک از تشکل‌های امت ما قابل پذیرش نبوده و آنها چنین اجازه‌ای نمی‌دهند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ضمن تقدیر از همبستگی که مردم اردن نشان می‌دهند و همواره بر اتحاد دو ملت تاکید دارند، گفت: اردن از اهمیت ویژه‌ای در مساله فلسطین برخوردار است.

در این دیدار نمایندگان اردن نیز به هنیه بابت شهادت جمعی از فرزندان و نوه‌هایش و نیز جمعی از فلسطینی‌های ساکن غزه و کرانه باختری تسلیت گفته و از مقاومت مردم فلسطین و اقداماتشان در غزه در مواجهه با اشغالگران جهت رسیدن به آزادی و احقاق حقوقشان تقدیر کردند.

همچنین آنها بر موضع ثابت خود در حمایت از ملت فلسطین و مساله عادلانه آن تا زمان برپایی کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس شرقی تاکید کردند.

استانبول از روز جمعه به مدت سه روز میزبان پنجمین کنفرانس پارلمانی‌های حامی قدس با عنوان «آزادی و استقلال برای فلسطین» بود.

در این کنفرانس نزدیک به ۶۰۰ نماینده پارلمان از بیش از ۷۵ کشور شرکت داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کمرنگ شدن محافظه کاری و شتاب تحولات اجتماعی در استانبول
  • بازدید معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • رفع مشکل آب شرب روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا در ارومیه
  • دیدار هیات الجزایری با هنیه در استانبول
  • بازداشت چند داعشی در استانبول
  • رشد 100 درصدی مخارج مسافران تور ترکیه در 2024
  • علت فرود اضطراری پرواز استانبول-تهران در ارومیه
  • دلیل فرود اضطراری پرواز استانبول تهران چه بود؟
  • دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان سقوط کرد