Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «تابناک»، دکتر مسعود قادی پاشا در گفتگو با ایسنا درباره فرآیند شناسایی و تشخیص هویت ۱۷۶ قربانی سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: بعد از سقوط این هواپیما کارشناسان پزشکی قانونی استان تهران به حالت آماده‌باش درآمده و چند گروه از آنان به محل سقوط هواپیما نیز اعزام شدند، ساعاتی بعد از حادثه بود که پیکر جانباختگان به مرکز آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران منتقل شد و همزمان دو کار از سوی عوامل پزشکی قانونی آغاز شد، یکی تطبیق نمونه‌ها و اجزای اجساد و دیگری تشخیص هویت قربانیان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به فراخوان خانواده قربانیان این سانحه خاطرنشان کرد: برای شناسایی و تشخیص هویت از خانواده قربانیان دعوت و اقدام به اخذ نمونه ژنتیک از آنان شد، همچنین خانواده تعدادی دیگر از قربانیان نیز در خارج از کشور بودند که با همکاری سفارتخانه‌ها نمونه‌های ژنتیک از آنان نیز اخذ شده و به کشور ارسال شد و ما توانستیم در عرض کمتر از یک هفته هویت تمامی اجساد را شناسایی کرده و آنان را به خانواده‌هایشان تحویل دهیم.

قادی پاشا درباره نحوه همکاری کشور‌های خارجی در ارسال نمونه ژنتیک نیز گفت: این کشور‌ها و همینطور سفارتخانه با هماهنگی وزارت امورخارجه همکاری خوبی با ما داشتند و مشکلی در این خصوص نداشتیم.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور شناسایی اجساد در عرض کمتر از یک هفته را یک رکورد در تشخیص هویت دانست و گفت: با توجه به شدت آسیب‌ها و انجام معاینات متعدد ظاهری و ژنتیکی روی اجساد و ... که تماما از سوی کارشناسان و متخصصان پزشکی قانونی استان تهران انجام شده، شناسایی و تشخیص هویت در عرض یک هفته و آن‌هم بدون کمـترین خطا و اشتباه یک رکورد محسوب می‌شود، ضمن اینکه بسیاری از اجساد تا دو سه‌روز بعد از حادثه شناسایی شدند.

وی در مورد اینکه آیا امکان تشخیص هویت از طریق همسر وجود دارد یا خیر گفت:‌ چنین امکانی وجود ندارد، چرا که ژن زن و شوهر با هم متفاوت است، اما اگر فرزندی داشته باشند از این طریق می‌توان نسب به شناسایی اقدام کرد. عمده نمونه‌های ما از والدین، خواهر و برادر اخذ شد.

قادی‌پاشا استاندارد‌های اجرا شده در فرآیند تشخیص هویت جانباختگان هواپیمای اوکراینی را یکی از بالاترین روش‌ها برشمرد و گفت: اقدام سازمان پزشکی قانونی و روشی که به کار گرفت حتی بالاتر از بسیاری از کشور‌های اروپایی بود.

به گفته وی، سرعت شناسایی نیز بالاتر از مورد‌های مشابه در دیگر کشور‌ها بود، به‌طوریکه تجربه خود من نشان می‌دهد که حداقل دو هفته زمان برای شناسایی هویت ۱۷۶ مسافر لازم بود و کارشناسان و متخصصان ما توانستند با فعالیت شبانه‌روزی در زمانی کمتر از نصف این مدت کار شناسایی را به پایان برسانند و تمام ۱۷۶ پیکر را به خانواده‌هایشان تحویل دهند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: جلیل محبی سامانه نما اسکوچیچ دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سقوط هواپیما هواپیمای اوکراین جانباختگان شناسایی هویت پزشکی قانونی آزمایش دی ان ای جلیل محبی سامانه نما اسکوچیچ دهه فجر معامله قرن کروناویروس شهر ووهان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر پزشکی قانونی استان تهران شناسایی و تشخیص هویت هواپیمای اوکراینی قادی پاشا نمونه ها یک هفته کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۱۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها

به گزارش انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، سید محمود تارا نائب رئیس کارگروه سلامت دیجیتال فرهنگستان علوم پزشکی ایران و مسئول پنل پیش نیاز‌های شکل گیری آزمایشگاه پزشکی هوشمند در بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران که در روز‌های ۱۱ الی ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های بالینی و پزشکی هوشمند امروزه یکی از پایه‌های مهم در تشخیص و مدیریت بیماری‌ها محسوب می‌شوند. این آزمایشگاه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، اطلاعات پزشکی را تحلیل کرده و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را به کار می‌برند تا بیماری‌ها را سریع‌تر بهبود بخشند. اهمیت آنها در دنیای امروزی این است که این تکنولوژی‌ها به پزشکان کمک می‌کنند تا بیماری‌ها را به دقت تشخیص دهند، پیش بینی کنند و درمان‌های بهتر و موثرتری را ارائه دهند.

وی افزود: هر چند در سطح جهانی، آزمایشگاه‌های پزشکی امروزی به طور گسترده‌ای از تکنولوژی‌های هوشمند مانند سیستم‌های اتوماسیون، تجهیزات تصویری پیشرفته (به ویژه در پاتولوژی و مطالعه لام)، سیستم‌های اطلاعات آزمایشگاهی هوشمند، بستر داده‌های بزرگ و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری بر اساس هوش مصنوعی استفاده می‌کنند ولی این اتفاق، هنوز در کشور ما، در حال طی مراحل اولیه هستند و آزمایشگاه‌های اندکی وجود دارند که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته اند. 

این متخصص حوزه انفورماتیک سلامت و بالین با اشاره به نیاز‌های اساسی و مهم در شکل گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند بیان داشت: برای شکل‌گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند، نیازمندی‌های اساسی شامل دسترسی به داده‌های بزرگ و با کیفیت، تکنولوژی‌های پردازش داده قدرتمند، استاندارد‌های امنیتی برای حفظ حریم خصوصی بیماران و توانایی‌های فنی- انسانی همکاری و ارتباطات مؤثر بین تجهیزات و سیستم‌ها هستند. پس از شکل گیری زیرساخت حداقل، بکارگیری تیم خبره این حوزه و تشکیل تیم‌های مشترک با کادر بالینی شروع کننده اولین فعالیت هاست.

وی به نقش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در برطرف کردن این نیاز‌ها تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با توجه به توانایی‌ها و تخصص‌های خود، می‌توانند در برطرف کردن نیاز‌های ذکر شده نقش مهمی داشته باشند. آنها می‌توانند به طراحی و توسعه نرم‌افزار‌های پزشکی، تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و ارائه راهکار‌های هوشمند برای مدیریت داده‌های پزشکی و اطلاعات بیماری‌ها کمک کنند. این بستر، به خصوص در کشور ما، بستری گسترده و پتانسیل فعالیت فراوان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • رسیدگی پزشکی قانونی به ۲.۱ میلیون پرونده در سال گذشته
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • افزایش شمار قربانیان سیل در کنیا
  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی
  • آزمایشگاه‌های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر + جزئیات | جسدهایی که به دلیل تکه تکه شدن یا تجزیه آنها قابل شناسایی نیستند...
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در بین حرف پزشکی دارند
  • گزارش سازمان ملل از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در بیمارستان ناصر
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها