Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@13:29:15 GMT

احیای بافت‌های فرسوده در حال درجا زدن است

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۶۱۷۷۸

احیای بافت‌های فرسوده در حال درجا زدن است

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران با اشاره به اینکه 15 سال از مصوبه بازسازی سالانه 10 درصد از بافت‌های فرسوده می‌گذرد اما هیچ پیشرفتی در اجرای این قانون نداشتیم، گفت: اگر موفقیتی حاصل می‌شد الان تا این حد در بازسازی بافت فرسوده ناموفق نبودیم.

حسن محتشم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که آیا احیای بافت فرسوده در تهران و یا کشور موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر، گفت: در مورد بافت فرسوده نمی‌توان نمره قابل قبولی به دولت و یا دولت‌ها داد؛ چراکه حدود 15 سال از مصوبه و قانونی شدن سالانه 10 درصد احیای بافت فرسوده می‌گذرد، اما می‌بینیم که این اتفاق رخ نداده؛ چراکه اگر در احیای بافت فرسوده موفق عمل می‌کردیم تا الان این قدر بافت فرسوده در کشور نداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از زمان تصویب و قانونی شدن سالانه 10 درصد احیای بافت فرسوده عملا می‌بینیم نه تنها به آن اندازه نوسازی و بازسازی صورت نگرفته، بلکه به همان اندازه بافت فرسوده ایجاد شده است. یعنی احیای بافت‌های فرسوده درکشور در حال درجا زدن است.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران به عمده مشکلات و عدم پیشرفت نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و  گفت: اراده کافی برای تحقق بازسازی بافت فرسوده در دولت به وجود نیامده است. شاید از لحاظ اجرایی و عملی قدم‌های مثبتی برداشته شده باشد اما سازوکار اجرایی به وجود نیامده است که بتواند یک مجموعه قوی و بازوی اجرایی موثر مثل مسکن مهر ایجاد شود و توسط انبوه‌سازان بزرگ استارت بخورد.

محتشم با بیان اینکه پس نمی‌توانیم بگوییم علاقه‌ای برای احیای بافت فرسوده وجود ندارد، گفت: پس علاقه برای احیای بافت فرسوده وجود دارد اما تلاش کافی برای این منظور صورت نگرفته است. یکی از دلایل عدم پیشرفت موضوع تملیک است. موضوع تملیک و در اختیار گرفتن زمین برای سازوکار اجرایی است.

وی تأکید کرد: مشکل بافت فرسوده این است که هر مجموعه اجرایی‌ای که قصد وارد شدن در محله‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد، باید به صورت بلوک تعریف شود و سپس تخریب شود. پس این نگرانی وجود دارد که انبوه‌سازان چنانچه بخواهند تجمیعی صورت دهند، شاید در میانه راه نتوانند تجمیع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت کامل انجام دهند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران تصریح کرد: باید طبق قانون سایر نهادها در پروژه‌های بازسازی بافت فرسوده ورود کنند؛ چراکه وزارت راه به تنهایی از پس احیا و بازسازی بافت فرسوده برنخواهد آمد.

محتشم گفت: صرف همکاری نباید تنها مطرح شود بلکه باید تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به نوعی سرمایه‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درگیر بافت فرسوده کنند و به نوعی خود نیز در این اقدام ملی ذی‌نفع شوند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس

کلیدواژه: بافت فرسوده احیا تهران بازسازی بازسازی بافت فرسوده احیای بافت فرسوده بافت های فرسوده بافت فرسوده سالانه 10 درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۱۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد

محمد آیینی گفت: نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرده و تاکنون ۸۲ هزار و ۴۸۵ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده شامل بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های حاشیه‌ای در کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر جمعیت از ۶۹۰ شهر در آن مستقرند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: این ۱۶۷ هزار هکتار شامل ۶ هزار محله یعنی چهار هزار و ۴۰۰ بافت فرسوده و تاریخی و یک هزار و ۱۷۰ سکونتگاه است و فقط ۳۰۰ هزار کوچه در آن وجود دارد.

آیینی گفت: راهبرد اصلی ما در این دولت مقاوم سازی و پایدارسازی سقف‌های لرزان است، زیرا به طور مستقیم با جان انسان‌ها در ارتباط است.

وی افزود: برای نوسازی این بافت‌های فرسوده با سه چالش اساسی مواجه بودیم که نخستین چالش خود مردم ساکن در این بافت‌ها هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم ساکن این بافت‌ها افرادی کم درآمد هستند که توان مقاوم‌سازی و نوسازی ندارند و حتی اگر وام ارزان قیمت به آن‌ها پرداخت شود توان بازپرداخت اقساط را ندارند.

وی اضافه کرد: چالش دوم سازندگان تولید کنندگان و توسعه‌گران هستند که حاضر نوسازی و مقاوم سازی در این محله‌ها نیستند، زیرا برای آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: در این زمینه راهکار‌های ارائه شده و مشوق‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.

وی افزود: امروز ۵۴۶ شهر بسته‌های تشویقی شهرسازانه را اجرا می‌کنند و بیش از ۲۳۴ شهر بسته خاص خود را نوشته‌اند.

وی تصریح کرد: چالش سومی که با آن روبه‌رو بوده و هستیم، توجیه مردمی است که در این بافت‌ها زندگی می‌کنند تا بتوانیم آن‌ها را وارد مشارکت در نوسازی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این زمینه راهی جز ارتباط چهره به چهره نداریم و باید حلقه‌های واسطه‌ای ایجاد شود که مورد اعتماد دو طرف باشد.

وی خاطرنشان کرد: گام نخست در این زمینه به صورت گسترده با همراهی بسیج سازندگی برداشته شده و تاکنون ۴۲۸ حلقه میانی ایجاد شده است.

آیینی اضافه‌کرد: برنامه امسال ما دست یافتن به ۲ هزار حلقه میانی است تا به ارائه خدمات در محله‌های هدف بپردازند.

وی اظهار داشت: از سال ۸۴ تاکنون یک میلیون و ۵۰ هزار مسکن در بافت‌های فرسوده کشور ساخته شده است که در دولت سیزدهم بیش از ۷۳ هزار پروژه در این بافت‌ها احداث شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: پروژه‌های نوسازی از مرز ۲۶۶ هزار واحد گذشته و تاکنون ۸۲ هزار و ۴۸۵ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

وی در پایان گفت: در برنامه داریم تا پایان امسال یکصد هزار واحد دیگر را نیز به بهره‌برداری برسانیم.

دیگر خبرها

  • نوسازی حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی
  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود
  • ساخت 2هزار خانه در تهران توسط چین
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار