Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل خانواده گفت: مادامی که در فردیت خود مانده و به مهارت زوجیت دست نیابیم، هر چند سال هم که از عقد ازدواجمان گذشته باشد به آرامش نخواهیم رسید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از ستاد ازدواج دانشجویی، علیرضا مهرجردی، مدرس مباحث خانواده، در جشن ازدواج دانشجویی سیزدهمین کاروان مراسم ازدواج دانشجویی ، با اشاره به آیه شریفه «؛ و خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها» گفت: سوال مهمی که معمولا مطرح می‌شود این است که چرا به رغم آنچه در آیه شریفه ذکر شده، برخی ازدواج‌ها آرامش بخش نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مادامی که در فردیت خود مانده و به مهارت زوجیت دست نیابیم، هر چند سال هم که از عقد ازدواجمان گذشته باشد به آرامش نخواهیم رسید.

این کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه برای رسیدن به زوجیت، چگونگی شروع زندگی بسیار مهم است، اضافه کرد: برخی زندگی را با تفاهم (تشابه)، برخی با تعارض (ضدیت) و برخی با توافق شروع می‌کنند و تنها گروه سوم هستند که به زوجیت و آرامش می‌رسند.

وی در ادامه بااشاره به اهمیت شناخت همسران از تفاوت‌های بنیادین یکدیگر درراستای تحقق زوجیت گفت: به عنوان مثال مهر و محبت مرد زمانی تمام و کمال ابراز می‌شود که او شاغل بوده و نان آور باشد.

مهرجردی با تاکید براینکه خانم‌ها باید از مادری کردن برای همسرانشان بپرهیزند، افزود: آنچه در بنیان روانی مرد، نقش اساسی دارد، اقتدار اوست که با مادری کردن زن برای او از بین می‌رود. خانم‌ها مشورت بدهند، اما تصمیم نهایی را بر عهده مرد بگذارند.

وی با اشاره به آیه شریفه «. الرجال قوّامون علی النساء»، تصریح کرد: مرد عامل قوام و ثبات خانواده است؛ خانم‌ها اگر با تحسین، تایید و اعتماد، به همسرشان ثابت کنند که وجودشان وابسته به وجود او است، مرد تمام هستی را به پایشان می‌ریزد.

بجای تلاش برای تربیت یکدیگر، خود را بپذیرید
این مدرس مباحث خانواده با تاکید براینکه نباید بلافاصله پس از عقد شروع به تغییر و تربیت یکدیگر کنیم، خاطرنشان کرد: زن، گل است و گل با نوازش و رسیدگی رشد می‌کند نه با خشونت؛ سعی کنید همسرتان را همانطور که هست بپذیرید و تمجید کنید.

مهرجردی با اشاره به اهمیت توجه مرد به زن فارغ از مسائل معیشتی، ادامه داد: از بهترین راه حل‌های تعارض زوجین، شنیدن صحبت‌های خانم و درک او است نه راهکاردادن و بحث منطقی.

وی به آقایان یادآور شد: اگر می‌خواهید لطافت زن را ببینید باید با او صمیمی شوید و هنگام صحبت با او با تمام وجود و حضور قلب همراهی اش کنید؛ موضع نگیرید، دنبال مقصر نگردید و به او حق بدهید.

این کارشناس مسائل خانواده افزود: منت گذاشتن، مشورت نکردن و بی احترامی ولو به شوخی، اعتبار و ارزشمندی مرد در خانه را از بین می‌برد.

گفتنی است بیست وسومین دوره مراسم ازدواج دانشجویی (طرح ملی همسفرتابهشت) به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و با شرکت ۲۰ هزار زوج از دی تا اسفندماه جاری در مشهدمقدس برگزار می‌شود. 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ازدواج دانشجویی نهاد رهبری در دانشگاهها همسفر تا بهشت مهارت زندگی کارشناس مسائل خانواده ازدواج دانشجویی آیه شریفه خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۳۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد

 
میثاق دست‌پاک   بیان کرد: شعار امسال هفته سلامت «سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت» است، علت نام‌گذاری این هفته با شعار سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت، حمایت‌طلبی و پررنگ کردن ضرورت دسترسی به خدمات باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه در هر نقطه از کشور که قرار داشته باشیم.

وی افزود: توجه به برابری در سلامت و حرکت به سمت رفع ناعدالتی‌های احتمالی در دریافت خدمات و پیامدهای سلامت به‌ویژه در گروه‌های آسیب‌پذیر یا حاشیه‌نشین باتکیه‌بر نقش بنیادین مردم در خلق، تأمین و حفظ سلامت همگانی، تقویت بهداشت و تاب‌آورتر سازی نظام سلامت جهت آمادگی روبروشدن با تهدیدات احتمالی سلامت با ابعاد و مشخصات ناشناخته از دیگر دلایل نام‌گذاری این شعار است.

رئیس مرکز بهداشت و سلامت ایرانشهر تصریح کرد: در پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی خدمات گسترده‌ای مثل، شناسایی جمعیت تحت پوشش از نظر تعداد نفرات به تفکیک سن و جنس، تشکیل پرونده سلامت، شناسایی مشکلات اثرگذار بر به‌سلامت، ارائه بسته‌های خدماتی به افراد تحت پوشش، انجام واکسیناسیون روتین انجام می‌پذیرد.

وی در ادامه گفت: ارجاع شیرخوارانی که در 6ماهه اول تغذیه انحصاری با شیر مادر ندارند به مراکز مشاوره شیردهی، ارجاع مادران باردار به کلاس‌های آموزشی برای زایمان، مشاوره فردی و خانوادگی، مراقبت از بیماران در معرض خطر، ارجاع مراجعه‌کننده به پزشک در صورت نیاز و ارزیابی الگوی تغذیه به مردم شریف شهرستان در طیف‌های مختلف سنی از دیگر خدماتی است که در مراکز سلامت ارائه می‌شود.

میثاق دست‌پاک یادآور شد: تجویز مکمل‌های غذایی شامل اسیدفولیک، قرص مولتی‌ویتامین میترال یددار، مکمل یدو فولیک، قرص آهن، قطره آهن و ویتامین AD، قطره مولتی‌ویتامین و مکمل ویتامین D مطابق با دستور عمل‌های کشوری، ثبت اطلاعات پرونده سلامت در سامانه و پیگیری انجام مراقبت‌های دوره‌ای کلیه دانش‌آموزان و موارد دارای اختلال و نیازمند مراقبت ویژه از دیگر وظایف جامعه سلامت است.

وی در خصوص ارتباط سلامت خانواده و جوانی جمعیت تشریح کرد: واحد سلامت خانواده متشکل از زیر شاخه‌هایی است که به نوبه خود روی سلامت و بنیان خانواده کار می‌کنند، چرا که زمانی که هر یک از اعضای خانواده سلامت روح و روان و جسم خود را داشته باشند قطعاً باعث تشکیل خانواده سالم و ترویج تشکیل خانواده خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت اذعان کرد: برنامه‌های سلامت خانواده فرصتی برای جوان‌سازی جمعیت شد، برنامه‌های سلامت برنامه‌های متعددی هستند که در راستای توانمندسازی خانواده‌ها برای ازدواج و تحکیم نهاد خانواده و همچنین برای افزایش رضایت‌مندی زناشویی، کاهش عوارض سقط‌جنین و کاهش عوارض بارداری که موجب می‌شود ما بارداری را کمتر ببینیم و عوارض ناشی از زایمان‌ها پیگیری‌هایی انجام می‌دهد که در مجموع باعث می‌شود توانمندی خانواده‌ها در خصوص ازدواج و فرزندآوری بیشتر شود.

وی اظهار کرد: زمانی که جوانان ما فرصت مناسبی برای ازدواج داشته باشند، خانواده‌های جدید بیشتری تشکیل خواهد شد که به بهبود سواد سلامت باروری، امکان باروری ایمن کمک خواهند کرد.

دست‌پاک خاطرنشان کرد: ما موارد برنامه‌ریزی‌شده‌ای را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم که در انتخاب خود در زمینه تعداد فرزندان و فاصله‌گذاری بینشان و جلوگیری از سقط‌های عمدی و غیرعمدی و همین‌طور در کاهش مرگ‌ومیر نوزادان و کودکان زیر ۵ سال نقش به سزایی را سلامت خانواده ایفا می‌کند که باز هم به اهدافی که ما در زمینه جوانی جمعیت دنبال می‌کنیم برسیم.

وی افزود: تأخیر در ازدواج و نارضایتی از زندگی مشترک و مواردی که ذکر شد اگر وجود داشته باشد در خانواده منجر به افزایش طلاق خواهد شد و طیف وسیعی از رفتارهای پرخطر را در جامعه خواهیم دید و نهاد خانواده مورد تهدید قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین پیامدهای آن کاهش نرخ ازدواج و تک‌فرزندی و شیوع بالای ناباروری است.

دست‌پاک همچنین در خصوص پزشک خانواده گفت: در حال حاضر برنامه پزشک خانواده شهری و روستایی در شهرستان ایرانشهر در حال اجرا است، فقط در برنامه شهری مشکل کمبود پزشک را داریم که پیگیر حل مشکل مربوطه هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • واکنش به کشتار در غزه؛ حقیقت جنبش‌های دانشجویی در آمریکا
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است