Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@19:31:43 GMT

۷ ماده غذایی مضر برای کلیه ها

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۶۴۶۱۵

شما باید از کلیه‌های خود به خوبی مراقبت کنید و سعی کنید آن‌ها را سالم نگه دارید. متاسفانه، برخی مواد غذایی هستند که به کلیه آسیب می‌رسانند و اگر بیش از حد خورده شوند، بر عملکرد طبیعی آن اثر می‌گذارند.
آووکادو

با این که آووکادو بسیار پرطرفدار است و به دلیل برخورداری از مواد مغذی مختلف مدام تحسین می‌شود، اما خوردن تعداد زیادی آووکادو برای کلیه خطرناک است؛ مخصوصا اگر مبتلا به بیماری‌های کلیوی باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا این میوه حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است.

طبیعی است که بدن ما به مواد معدنی نیاز دارد، اما وجود پتاسیم بیش از حد در خون منجر به مشکلات جدی مانند انقباض عضلانی و ضربان نامنظم قلب می‌شود.

گوشت

خوردن بیش از حد گوشت منجر به بروز مشکلات کلیوی می‌شود، زیرا پروتئین حیوانی می‌تواند از نظر سوخت و ساز بسیار سخت باشد و بار زیادی از مواد زائد را برای دفع شدن بر عهده کلیه بگذارد. یک رژیم غذایی غنی از پروتئین حیوانی می‌تواند منجر به بروز سنگ کلیه شود. گوشت سرشار از پورین است که تولید اسید اوریک را تحریک می‌کند؛ یعنی همان اسیدی که منجر به تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

شما می‌توانید به جای گوشت، سبزیجات و مغز‌های بیشتری بخورید و در عین حال نیز پروتئینی که بدنتان نیاز دارد را کسب کنید.

نمک

یک رژیم غذایی سالم شامل ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز است؛ یعنی معادل یک قاشق چایخوری نمک. اگر نمک مصرفی شما بیش از اندازه معمول باشد، کلیه شما مجبور است سخت‌تر کار کند تا بتواند سدیم اضافی را از بدن خارج کند. بنابراین، کلیه‌ها ممکن است آب بدن را حفظ کنند و منجر به بروز فشار خون بالا شوند.

برای حفظ سلامت کلیه، باید به جای استفاده بیش از حد از نمک در غذا از ادویه‌ها و سبزیجات دیگر استفاده کنید. شما باید مصرف غذا‌های فرآوری و بسته‌بندی شده را کاهش دهید؛ یعنی چیز‌هایی مثل سوپ‌ها یا سبزیجات آماده، پیتزای منجمد و سس سالاد که معمولا حاوی نمک زیادی هستند.

موز

اگر حس می‌کنید دچار بیماری‌های کلیوی هستید، تغذیه خوب و رژیم غذایی مناسب برای سالم ماندن شما ضروری است. به این معنی که محدود کردن مصرف مواد غذایی خاصی مانند موز که حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است برای آن‌هایی که مبتلا به بیماری‌های کلیوی هستند مناسب نیست.

یک فرد بالغ و سالم باید روزانه ۳۵۰۰ تا ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم مصرف کند و یک موز متوسط ۱۵۰ گرمی حاوی ۵۳۷ میلی‌گرم پتاسیم است. اما اگر مبتلا به بیماری‌های کلیوی هستید، مصرف پتاسیم باید کمتر باشد، زیرا بدن شما نمی‌تواند مواد اضافی را فیلتر کند و در نهایت منجر به بروز مشکلات جدی برای سلامت شما می‌شود.

لبنیات

با این که محصولات لبنی غنی از ویتامین و مواد مغذی هستند، اما مصرف بیش از اندازه شیر، ماست و پنیر می‌تواند برای شما بیشتر مضر باشد تا مفید. این اتفاق به دلیل وجود مقدار بالای محتوای فسفر در این مواد مغذی رخ می‌دهد، زیرا منجر به فشار آوردن به کلیه می‌شوند.

علاوه بر این، اگر کلیه‌های شما عملکرد خوبی ندارند، یعنی مبتلا به نارسایی کلیه هستید، آن‌ها نمی‌توانند فسفر اضافی را از بدن شما دفع کنند و بدین ترتیب استخوان‌ها به مرور زمان نازک و ضعیف می‌شوند و خطر شکستن آن‌ها هم بیشتر می‌شود.

نان گندم کامل

نان گندم کامل یک خوراکی مغذی و سالم است، اما خوردن مقدار زیادی از آن، مخصوصا توسط افرادی که بیماری‌های کلیوی دارند، برای کلیه‌ها می‌تواند مضرتر هم باشد. دلیلش این است که مقادیر بالایی از فسفر و پتاسیم در این نوع نان وجود دارد. یک تکه نان گندم کامل حاوی ۷۰ میلی‌گرم پتاسیم و ۵۷ میلی‌گرم فسفر است. در حالی که یک تکه نان سفید حاوی ۲۵ میلی‌گرم از هر کدام است.

پرتقال و آب پرتقال

با این که پرتقال و آب پرتقال حاوی مقادیر کمی کالری و غنی از ویتامین ث. هستند، اما پتاسیم زیادی دارند. یک پرتقال متوسط حاوی ۲۴۰ میلی‌گرم پتاسیم است و یک پیمانه آب پرتقال می‌تواند حدود ۴۷۰ میلی‌گرم پتاسیم داشته باشد.

با نگاهی به این ارقام، می‌توان پی برد که مصرف پرتقال و آب پرتقال باید محدود شود؛ مخصوصا آن‌هایی که دچار نارسایی کلیه هستند. اگر بدن شما نتواند پتاسیم اضافی را از خون دفع کند، دچار مشکلات و عوارض جدی خطرناکی می‌شود. منبع: روزیاتو

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسی خبر سلامتی کلیه پرتقال و آب پرتقال میلی گرم پتاسیم منجر به بروز حاوی مقادیر رژیم غذایی مواد مغذی برای کلیه بیش از حد نان گندم کلیه ها بدن شما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۴۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه پنجاه و چهارمین اجلاس جهانی کدکس افزودنی های مواد غذایی، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی ایران، خواستار بازگشت جایگاه گذشته ایران در این اجلاس شد.

تشکیلات جهانی کدکس مواد غذایی که با همکاری و مشارکت سازمان خوار و بار کشاورزی یا FAQ و سازمان بهداشت جهانی WHO ایجاد شده، مرجع وضع مقررات و استانداردهای مواد غذایی است و بر همه مراحت تولید تا مصرف مواد غذایی نظارت دارد. از همین رو فعالیت این مجموعه، باعث بالا رفتن کیفیت مواد غذایی در تمامی فرآیندهای تولید و مصرف شده و حفظ منافع و بهداشت مصرف کننده را در پی دارد. بالا بردن سطح روابط تجاری و هماهنگ کردن استانداردها در تمام بخش‌های مواد غذایی، هماهنگ کردن انواع فعالیت‌ها در قسمت‌های دولتی و غیردولتی، تعیین اولویت‌ها و ارائه راهکارهای لازم در رابطه با پیش‌نویس‌های استاندارد با کمک گرفتن از سازمان‌های ذی‌نفع و تسهیل تجارت و تبادل مواد غذایی در بین کشورها، رعایت مسائل ایمنی و جلب اطمینان مصرف کننده و ... از دیگر آثار و فعالیت های این نهاد است.
کدکس افزودنی های خوراکی نیز تحت پوشش تشکیلات فوق الذکر فعالیت می کند.

ابوالفضل رئوفی، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی که به عنوان نماینده ایران در اجلاس کدکس افزودنی های مواد غذایی (تحت پوشش کدکس مواد غذایی) در چین حضور یافته است، با اشاره به ریاست ایران طی ۶ سال از 2011 تا 2016 و نایب رئیسی گروه کاری از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ اظهار داشت: با توجه به جایگاه سرزمینی ایران در مباحث تخصصی مربوطه و نقش و حضور فعال ایران در دوران یاد شده، از ریاست جلسه خواستار بازگشت جایگاه و نقش قبلی ایران در این اجلاس جهانی هستیم.

وی که در حاشیه اجلاس کدکس افزودنی های خوراکی با برخی از اعضا و مقامات دیدار و مذاکره کرده بود، افزود: وزیر جهادکشاورزی به عنوان بانی بخش کشاورزی در تشریک مساعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان ملی استاندارد ایران بر سلامت‌محور بودن تمام مباحث زنجیره ارزش در راستای اهداف امنیت غذایی تأکید دارد.

در این اجلاس امسال موضوعات مختلفی همچون پیشنهادهای تدوین و تجدیدنظر استانداردهای مشترک سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی و نیز سازمان جهانی بهداشت در مباحث مقررات افزودنی‌های مواد غذایی، پیش‌نویس بازنگری طبقه‌بندی و سیستم شماره‌گذاری بین‌المللی افزودنی‌ها، پیش‌نویس مشخصات هویت و خلوص افزودنی‌ها و سایر موضوعات ارجاع شده از کمیسیون کدکس مواد غذایی و سایر نهادها مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کمیته فنی کدکس افزودنی‌های مواد غذایی یکی از کمیته‌های بسیار مهم و فعال تحت پوشش کمیسیون بین‌المللی کدکس مواد غذایی است که همه ساله با حضور نمایندگان کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد.

پنجاه و چهارمین اجلاسیه کدکس افزودنی‌های مواد غذایی که امسال از ۳ اردیبهشت آغاز شده تا ۷ اردیبهشت ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • امحای هزار و ۵۳۹ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد