Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@23:48:19 GMT

دلایل و درمان خشکی پاشنه پا

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۶۴۹۶۷

دلایل و درمان خشکی پاشنه پا

ترک پاشنه پا که بیشتر زنان به این مشکل دچار می‌شوند صرفا به دلیل کم آب شدن بدن یا شدت خشکی پوست نیست؛ دلایل دیگری هم در پوسته پوسته شدن و خشکی پاشنه پا دخیل هستند.

پاشنه‌های ترک‌خورده، یکی از مشکلات شایع در پاها است که می‌تواند باعث ناراحتی و یا حتی درد در آن‌ها شود. اغلب اوقات تنها مشکل پاشنه‌های ترک‌خورده، ظاهر آن‌هاست؛ اما با این حال، در برخی موارد، در صورت آلوده شدن این ترک‌ها ممکن است فرد با مشکلات جدی‌تری روبرو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنان ۵۰ درصد بیشتر از مردان به این مشکل دچار می‌شوند و اگر ترک پاشنه پا عمیق باشد، هنگام ایستادن فرد می‌تواند موجب درد، آسیب و گاهی اوقات خونریزی شود.

 

دلایل ایجاد ترک پاشنه‌ی پا

اضافه وزن

چرا؟ پاهای شما، وزن تمام بدنتان را تحمل می‌کنند. بنابراین وقتی که وزن اضافی دارید، فشار وارد بر بافت چربی در زیر پاشنه‌هایتان هم بیشتر می‌شود. در این مورد، پاشنه‌های شما مجبور هستند از طرفین پهن‌تر شوند تا بتوانند این وزن اضافی را تحمل کنند و اگر پوست شما رطوبت کافی نداشته باشد، ترک خواهد خورد.

چه باید کرد؟ وزنتان را کنترل کنید و از شر وزن اضافی‌تان خلاص شوید. ضمناً یادتان نرود افرادی که دیابت دارند هم معمولاً دچار ترک‌خوردگی پاشنه‌ها می‌شوند. بنابراین سطح قند خونتان را به طور مرتب چک کنید.

 

کمبود ویتامین

چرا؟ بدون داشتن ویتامین و املاح کافی و سایر مواد مغذی در بدن، پوست شما نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و خشک و ضخیم و زبر می‌شود.
چه باید کرد؟ غذاهای سرشار از ویتامین A، B3، C، E، روی و اسیدهای چرب امگا 3 را بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

کفش‌های نامناسب

چرا؟ کفش‌های پشت باز یا صندل معمولاً اجازه می‌دهند چربی زیر پاشنه‌هایتان به طرفین کشیده و باز شوند و احتمال ترک خوردن پاشنه بیشتر شود. کفش‌های تنگ و پاشنه باریک هم می‌توانند ترک پاشنه و پاشنه درد ایجاد کنند.

چه باید کرد؟ کفش‌های پشت بسته بپوشید که بتوانند به خوبی از تمام قسمت‌های کف پایتان به خوبی حمایت کنند.

حمام‌های بسیار داغ و طولانی‌مدت برای سلامت پوستتان مضرند زیرا می‌توانند چربی طبیعی پوست را از بین ببرند و آن را زبر و خشک کنند. ضمناً شوینده‌های قوی هم می‌توانند به سد دفاعی طبیعی پوست آسیب بزنند

 

یائسگی

چرا؟ برخی از خانم‌ها بعد از یائسگی دچار عارضه‌ی کراتودرما می‌شوند که می‌تواند منجر به ترک خوردن پوست در پاشنه‌ها و سایر قسمت‌های بدن شود.
چه باید کرد؟ اگر علت ترک خوردن پاشنه‌هایتان کراتودرماست، می‌توانید از استروژن‌های موضعی استفاده کنید؛ اما فراموش نکنید که اول باید با پزشک مشورت کنید.

 

زیاد سرپا ایستادن

چرا؟ سرپا ایستادن برای مدت‌های طولانی، خصوصاً روی سطوح سفت، می‌تواند فشار اضافی به پاشنه‌ها وارد کرده و به پوست این قسمت استرس وارد کند.

چه باید کرد؟ سعی کنید راهی پیدا کنید تا مجبور نشوید زیاد روی پاهایتان بایستید. اگر امکانش نیست، چند تمرین و حرکت ساده انجام دهید تا فشار وارد بر پاشنه‌هایتان هر چند دقیقه توزیع و تعدیل شود.

 

عادت‌های اشتباه در حمام

حمام‌ بسیار داغ و طولانی‌مدت برای سلامت پوست مضر است زیرا چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و آن را زبر و خشک کنند. ضمناً شوینده‌های قوی هم به سد دفاعی طبیعی پوست آسیب می‌زنند.

چه باید کرد؟

همیشه برای حمام کردن از آب گرم متمایل به ولرم استفاده کنید و مدت زمان حمام کردن خود را به 5 تا 10 دقیقه محدود نمایید تا رطوبت پوستتان از دست نرود. پاهایتان را بعد از شستشو با حوله خشک کنید و مرطوب‌کننده بزنید. از صابون‌های قوی با رایحه تند استفاده نکنید.

  ریسک فاکتورهای ترک پاشنه

برخی عوارض و بیماری‌ها باعث می‌شوند افراد مستعد خشکی پوست شده و در معرض ترک پاشنه قرار بگیرند:
. چاقی
. دیابت
. پسوریازیس
. اگزما
. صافی کف پا
. پای ورزشکار
. عفونت‌های قارچی
. کم‌کاری تیروئید
. سندرم شوگرن
بیشتر بخوانید
8 توصیه برای مراقبت از پاها
با 7 مشکل پوست پاها آشنا شوید
خشکی پوست در فصل سرما

چند نکته برای رفع ترک پاشنه

از مرطوب کننده‌های حاوی گلیسیرین استفاده کنید

مرطوب کننده‌های نرم‌کننده (مثلاً حاوی گلیسیرین) می‌توانند به پوست نفوذ کرده و جلوی از دست رفتن رطوبت پوست را بگیرند. این مواد، فواصل میان پوسته‌ها را پُر کرده و پوست را نرم و لطیف می‌کنند. مرطوب کننده‌های حاوی نرم‌کننده به لایه‌ی بیرونی پوست نفوذ کرده، آب را از هوا جذب کرده و رطوبت را در پوست حفظ می‌کنند.

 

بعد از مرطوب‌کننده، وازلین بزنید

بعد از اینکه مرطوب‌کننده یا نرم‌کننده جذب پوستتان شد خیلی خوب است که لایه‌ای وازلین روی آن بزنید تا رطوبت در پوستتان بماند (قبل از رفتن به رختخواب). وازلین یا لانولین، پوست را با لایه‌ای نازک می‌پوشانند و اجازه نمی‌دهند رطوبت از لایه‌ی بیرونی پوست تبخیر شود.

 

هنگام خواب، جوراب‌های صد در صد نخی بپوشید

پوشیدن جوراب‌های کاملاً نخی بعد از اینکه به پاشنه‌هایتان وازلین زدید کمک می‌کند رطوبت پوست بهتر حفظ شود، پوست پاشنه‌هایتان نفس بکشد و ملافه‌هایتان چرب نشوند. این کار را مرتب ادامه دهید و بعد از چند روز اثرش را ببینید.

 

روی پوست ضخیم‌تان کراتولیتیک بزنید

اگر پوست پاشنه‌تان ضخیم شده می‌توانید از داروی کراتولیتیک کمک بگیرید. کراتولیتیک‌ها عواملی هستند که پوست ضخیم را نازک می‌کنند و باعث می‌شوند لایه‌ی بیرونی پوست، نرم شود و سلول‌های مرده‌ی پوست جدا شوند. در نتیجه پوست نفس می‌کشد و می‌تواند رطوبت بیشتری جذب کند.

 

 

پوست ضخیم پاشنه را با سنگ‌پا به آرامی بسابید

با سنگ پا، پوست پاشنه‌هایتان را هنگامی که خیس و مرطوب است به آرامی بسابید تا از ضخامت پوست کم شده و پینه‌ها نرم شوند. هرگز پوسته‌های خشک پاشنه را قیچی نکنید یا با تیغ نبُرید. افرادی که دیابت یا نوروپاتی دارند نباید از سنگ پا استفاده کنند و برای زدودن پینه باید به پزشک مراجعه کنند.

 

درمان‌های پزشکی ترک پاشنه

ترک پاشنه در موارد شدیدتر نیازمند اقدامات پزشکی است:
. برداشتن سلول‌های مرده‌ی پوست
. تجویز داروهای نرم کننده‌ی قوی‌تر
. به کار بردن چسب‌های طبی برای ترمیم ترک‌ها
. تجویز آنتی‌بیوتیک در صورت بروز عفونت
. پانسمان کردن پاشنه
. تجویز پدهای طبی یا کاپ‌های پاشنه
. کمک به بیمار برای تغییر نحوه‌ی راه رفتن

/  مریم مرادیان نیری - تبیان

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مرطوب کننده استفاده کنید پوست پاشنه طبیعی پوست رطوبت پوست ترک خوردن نرم کننده وزن اضافی خشکی پوست پوست ضخیم ترک پاشنه پاشنه پا پاشنه ها ی پوست سنگ پا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۴۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی

آفتاب‌‌نیوز :

مهدی سیفی مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا گفت: سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نیست.

همچنین در این زمینه امید علی مسعودی؛ عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا درباره این سریال و لزوم حذفش از پلتفرم‌ها می‌گوید: «پخش سریال حشاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر از ماه مبارک رمضان از این شبکه و پلتفرم‌های نمایش خانگی در ایران و کشور‌های عرب زبان آغاز شد و همچنان این سریال در حال کسب مخاطب بیشتر از طریق سکو‌های نمایش خانگی است. سریال حشاشین با بودجه‌ای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تاریخ کشور‌های عرب زبان به شمار می‌رود. این سریال دست روی کاراکتری گذاشته که تاریخ درباره آن روایات متعددی را مطرح کرده و تاکنون دستمایه ساخت بازی‌های ویدیویی مشهوری با نام «اساسینز کرید» (فرقه آدمکشی) و تولید فیلم و سریالی به همین نام بر اساس این بازی و حتی نوشته شدن یک سری رمان و کمیک بوک (داستان مصور) از روی آن بوده است.» وی در ادامه یادآور می‌شود: «نوجوانان جهان با دنیای دروغینی که کمپانی فرانسوی بازیسازی یوبیسافت از جهان حشاشین ساخته آشنایی دارند و متاسفانه فریب قصه‌های دروغ این بازی و مشتقات آن (کتاب‌ها و سریال و…) را خورده‌اند. پیش از این بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اقدام شایسته‌ای در برابر دروغ‌هایی که در این فرنچایز بازی ویدیویی مطرح شده انجام نداده بود و حالا با تولید و انتشار سریال مذکور از شبکه نمایش خانگی ساترا نیز در معرض آزمونی تازه قرار گرفته است.

برجسته کردن فرقه‌ها از پروژه‌های مهم صهیونیسم جهانی به شمار می‌رود و تصور می‌شود که تولید و پخش چنین سریال پر هزینه‌ای نیز با همین سیاست‌ها همسو باشد. این سریال با پخش در ایام ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است، سعی کرد تا اختلافات مذهبی مسلمانان را به تبلور بکشد. یکی از اهداف سریال حشاشین این بود که ترور و سرآغاز ترور را به اسلام و به خصوص به شیعه‌ها ربط دهد. شاهد این نظریه آن است که در این سریال تاکید میشود که تروریست از جهان عرب متولد نشده است بلکه شهر‌های ری، قم و اصفهان را منشاء تروریست معرفی میکند.»

همچنین مسعودی در بخش دیگر صحبت هایش تصریح می‌کند: «تولید و انتشار این سریال که از نظر تاریخی محلی از اعراب ندارد و اشکالات ریز و درشتی به فیلنامه آن وارد است در پلتفرم‌های نمایش خانگی ایرانی همراه با انتشار در پلتفرم‌های عرب زبان، این ضرورت را بیشتر از گذشته مطرح کرد که لازم است انتشار تمام سریال‌های خارجی نیز همچون سریال‌های داخلی ناچار به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) شود.

حالا که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین آیین نامه محتوایی شبکه نمایش خانگی است پیشنهاد میکنم در این آیین نامه انتشار سریال‌های خارجی نیز مشمول ممیزی پیشینی شود، چون زمانی که سریالی خارجی از شبکه نمایش خانگی پخش میشود، قطعا حتی اگر بعدا از شبکه نمایش خانگی حذف شود، دیگر این حذف کارایی لازم را نخواهد داشت، ضمنا توجه به این نکته ضروری است که پیشگیری بهتر از درمان است و چنانچه سریال‌های خارجی قبل از پخش ممیزی شوند، این امر آسیب کمتری برای خانواده‌های ایرانی خواهد داشت.»

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • معرفی زیباترین غار آبی و خشکی جهان (فیلم)
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • پرسپولیس و پارادوکس مدافعان میانی؛ ستاره‌های منجی یا پاشنه آشیل؟
  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • این سردردها نشانه چیست؟
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است