Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-26@22:26:46 GMT

وقتی دیگران شما را دست کم میگیرند چه باید کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۸۰۸۴۱

وقتی دیگران شما را دست کم میگیرند چه باید کرد؟

رویداد۲۴   دست‌کم گرفته شدن یک بخش ساده زندگی من است. هر کاری هم که بکنم، برای کسانیکه برای اولین بار نگاهم می‌کنند، معمولی‌هام به نظر غیرمعمولی و غیرمعمولی‌هام بی‌ارزش می‌آید.

این‌ها نتیجه‌گیری نبود که خودم کرده باشم. همه این حرف‌ها را حتی رودررویم گفته بودند. آدم‌ها بخاطر عصای سفیدی که دستم دارم و به همه نشان می‌دهد که نابینا هستم، این برداشت را از من دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افراطی‌ترین نمونه این زمانی اتفاق افتاد که سوار اتوبوس برای سخنرانی به سمت دانشکده می‌رفتم. مردی سوار شد و کنار من نشست. بعد از اینکه حالم را پرسید و من مودبانه پاسخش را دادم، همین سوال را از او پرسیدم.

پاسخ او این بود، «من بهترم، تازه از زندان آزاد شدم.»

از اینجا به بعد مکالمه رو به سراشیبی رفت، «ولی بعد از اینکه تو رو دیدم و فهمیدم چقدر زندگی وحشتناکی میتونی داشته باشی، بدون شک به زندگیم می‌چسبم. تو الهام‌بخش من بودی و بهم نشون دادی که خیلی‌ها وضعشون از من هم بدتره!»

همانطور که من به سمت دانشگاه می‌رفتم و او به سمت جایی که پس از آزادی از زندان می‌خواست برود، بغضی گلویم را گرفت.

آن فرد، بدون اینکه کمی فکر کند، من و زندگی‌ام را دست‌کم گرفته بود و فقط بخاطر این نقص، کل زندگی من به شکل اتفاق و وضعیتی تاسف‌بار و وحشتناک تصویر شده بود.

وقتی دیگران کلمه «پیش‌داوری» را می‌شنوند، اتوماتیک‌وار به بدترین نوع قضاوت کردن دیگران فکر می‌کنند و بلافاصله خودشان را جزء دسته معصومین طبقه‌بندی می‌کنند.

ولی کلمه پیش‌داوری در لغت‌نامه ماریام وبستر اینگونه تعریف شده است:
«نظر یا درک مخالفی که قبل از به دست آوردن آگاهی کافی و بدون دلیل و مدرک ایجاد می‌شود.»

آدم‌ها خیلی ساده ممکن است بخاطر فهمیدن یک واقعیت کوچک، قبل از اینکه به درستی از آن مطلع شوند، بلافاصله آن فرد را دست‌کم بگیرند.بیشتر بخوانید: نشانه‌های خیانت در زنانبه همین دلیل، خیلی از ما بدون اینکه کنترلی روی آن داشته باشیم، دست‌کم گرفته می‌شویم. وضعیتتان می‌تواند اینطور باشد:
– در سطح مبتدی هستید و همینطور که در مسیر رشد هستید، در زمینه کاری‌تان تجربه‌ای ندارید
– بین دو کار مانده‌اید و مدام در حال تحقیق هستید
– جوانید و وضعیت مالی مشخصی ندارید و بااینحال بچه‌ای در راه دارید
– دچار ناتوانی جسمی یا ذهنی هستید
– در کاری هستید که دیگران تصور می‌کنند هیچ بازدهی نخواهد داشت

بااینکه بدون شک شما فردی خاص، ارزشمند و بااستعداد هستید، این وضعیت کوچک این قدرت را دارد که به چشم دیگران بیاید.

بااینکه توصیه کلی که به افرادیکه مورد نظرات منفی دیگران قرار می‌گیرند می‌شود این است که به حرف آن‌ها بی توجه باشند، ولی وقتی این نظرات منفی هر روز برایتان تکرار می‌شود، این کار آسانی نیست.

من درک می‌کنم دست‌کم گرفته شدن چه حسی در آدم ایجاد می‌کند. من می‌دانم وقتی مردم بدون لحظه‌ای فکر کردن نظر می‌دهند چه حالی در آدم ایجاد می‌کند.

ولی چند درس فوق‌العاده در این مورد یاد گرفته‌ام و فهمیده‌ام چطور باید با این مشکل کنار آمد؛ بنابراین اگر شما هم احساس می‌کنید بخاطر شرایط و موقعیتی که خودتان نقشی در آن ندارید، جزء کسانی هستید که دست‌کم گرفته می‌شوید، امیدوارم این نکات بتواند کمکتان کند.



طرزفکر اطرافیان

دیگران هر فکری که بکنند و هر حرفی که بزنند، این خودتان هستید که راه زندگیتان را انتخاب می‌کنید



ارزش خودتان را بدانید
این ساده‌ترین و مستقیم‌ترین راهی است که می‌توانید منفی‌گرایی‌های دیگران را از خودتان دور کنید. البته یکی از سخت‌ترین این روش‌ها هم هست. وقتی دیگران به ما می‌گویند که آنطور‌ها که خودمان فکر می‌کنیم باارزش نیستیم، ممکن است خیلی راحت حرفشان را باور کنیم.

باید هوشیارانه به خاطر آورید که چقدر ارزشمندید. این‌ها چند روش هستند که کمکتان می‌کند ارزش خودتان را به یاد آورید:
– خودتان را تحسین کنید: هر زمان با نظر منفی درمورد خودتان روبه‌رو شدید، با یک نظر مثبت با آن مقابله کنید. وقتی در آینه نگاه می‌کنید از خودتان تعریف کنید. قبل از اینکه هر روز صبح از خانه بیرون بروید، خودتان را تحسین کنید و ویژگی‌هایی که شما را به فردی خاص تبدیل می‌کند را یادآور شوید.

– دلایل افتخار کردن به خودتان را به یاد آورید: اگر در گذشته کاری، هرچند جزئی و کوچک کرده‌اید که باعث شده به خودتان افتخار کنید یا در حال حاضر مشغول کاری هستید که شما را به سمت جلو سوق می‌دهد، این دستاورد‌ها می‌تواند به خودتان نشان دهد که آن چیز کوچکی که دیگران بخاطر آن شما را دست‌کم می‌گیرند، وقتی خوب به آن فکر کنید آنقدر‌ها اهمیت ندارد.

- به همه نشان دهید که به خودتان افتخار می‌کنید:منظورم این است که مغرورانه راه بروید، انتخاب لباس‌هایتان هوشمندانه باشد، کارهایتان را با نهایت توانایی‌تان و به بهترین شکل انجام دهید و خواهید دید که حس افتخار درونی‌تان به خوبی پدیدار خواهد شد.

در چنین شرایطی برای دیگران سخت‌تر خواهد شد که شما را دست‌کم بگیرند یا ارزشتان را پایین بیاورند. ممکن است به نظر برسد که مشغول وانمود کردن هستید، ولی به من اعتماد کنید، این وانمود کردن خیلی طول نخواهد کشید. خیلی زود بخشی از خود واقعی‌تان خواهد شد.


به دیگرانی که دست‌کم می‌گیرندتان اطلاعات دهید

من بعنوان کسی که نابینای کامل است، یک چیز خیلی مهم یاد گرفته‌ام: خیلی‌ها نمی‌دانند و اطلاعات کافی ندارند. خیلی از آن‌ها تا بحال با یک فرد نابینا برخورد نداشته‌اند به همین دلیل اطلاعات زیادی درمورد این افراد ندارند.

وقتی شروع به حرف زدن با آن‌ها کردم، داستانم را برایشان گفتم و به آن‌ها نشان دادم که درست مثل آدم‌های عادی‌ام، خیلی از آن‌ها نظرات بسیار بهتری نسبت به من و کارهایم پیدا کردند.

هرکس داستانی برای خود دارد و حرف زدن درمورد آن می‌توانید التیام‌بخش باشد. چه یکی از اعضای خانواده‌تان باشد چه یک دوست یا غریبه، می‌توانید به آن فرد چشم‌اندازی از خودتان را نشان دهید که قبلاً اصلاً ندیده بوده است.

قرار نیست با هر کسی روبه‌رو می‌شوید داستان زندگی‌تان را برایش بگویید، ولی اطلاعات اشتباه یا نداشتن اطلاعات نقش مهمی در رفتار و درک منفی دیگران درمورد شما دارد.


دوروبرتان را با افرادی پر کنید که درکتان می‌کنند
این‌ها کسانی هستند که در خستگی‌هایتان می‌توانید به آن‌ها تکیه کنید، کسانیکه وقتی دیگران می‌خواهند پایین بکشانندتان، شما را بالا ببرند.

این قدم برای من رمز موفقیت در حفظ مثبت‌گرایی در زندگی‌ام است. البته هنوز هم مجبورم با کسانیکه من را آنطور که خودم می‌بینم نمی‌بینند. ولی چرا باید بخواهم چنین کسانی را نزدیک خودم نگه دارم یا برای گرفتن این بازخورد‌های منفی آن‌ها را به خانه‌ام دعوت کنم؟

گاهی‌اوقات، کسانیکه بیشترین زمان را کنار شما هستند، مثل خانواده، دوستان یا همکارانتان، همان کسانی هستند که شما را دست‌کم می‌گیرند.

می‌دانم که این سخت‌ترین حالت ممکن است. به همین دلیل است که باید یک گروه حامیان داشته باشید که در چنین زمان‌هایی از شما حمایت کند. گروه حامیان شما باید کسانی باشند که شادتان کرده، پشتتان می‌ایستند و تشویقتان می‌کنند.

اگر بتوانید گروهی مثل این را پیدا کنید، و دست‌کم گرفتن‌های دیگران بیش از حد شود، آن‌ها کمکتان خواهند کرد که دیوانه نشوید. به شما قول می‌دهم. یک ذهن باز و آمادگی برای آشنایی با آدم‌های جدید تنها چیزی است که برای ایجاد ارتباط عمیق‌تر با دیگران به آن نیاز دارید.

عضو گروهی از افراد مثبت‌اندیش شوید مثل یک گروه مدیتیشن یا یوگا، کلاس‌های مشاوره، کلوپ نویسندگان و از این قبیل. هر جایی که به شما این امکان را بدهد احساس امنیت و حمایت کنید. وقتی شروع به آشنایی با این افراد می‌کنید، برای درمیان گذاشتن افکار و احساساتتان آماده باشید. این افراد آنجا هستند که با شما ارتباط برقرار کرده و از شما حمایت کنند، پس باید به آن‌ها اعتماد کنید.

این نوع روابط یک روزه ساخته نمی‌شوند. نیاز به تلاش و پشتکار زیادی دارد که نتیجه بگیرید. ولی اگر به ایجاد این ارتباطات علاقه نشان دهید، این افراد درک کرده و صمیمیتی عمیق‌تر با شما برقرار خواهند کرد. ارتباطاتی مثل این روابطی رضایت‌بخش و فوق‌العاده برایتان ایجاد می‌کنند که به شما کمک می‌کند با انتظارات و احساسات منفی دیگران کنار بیایید.


خلافش را به آن‌ها ثابت کنید
کسانیکه این نظرات منفی را می‌دهند تصور می‌کنند که چیزی درمورد شما می‌دانند، که به دلیل، خودتان درمورد خودتان نمی‌دانید. ولی شما این امتیاز را دارید: شما بیشتر از هر کس دیگری درمورد خودتان اطلاعات دارید!
– می‌دانید تا چه اندازه ارزشمند هستید.
– می‌دانید بیشتر این افراد از چه جایگاهی صحبت می‌کنند.
– می‌دانید می‌توانید با کسانی رفت‌وآمد کنید که جایگاهتان را بالا ببرند نه اینکه دست‌کمتان بگیرند؛ و آخر کار شما تنها کسی هستید که برای زندگی‌تان برنامه دارید. شما کسی هستید که می‌داند چقدر موفقید و می‌توانید به این موفقیتتان ادامه دهید.

پس شما تنها کسی هستید که می‌توانید قدم برداشته و پیش روید، حتی اگر بقیه بدانند که به دلیل باید سر جایتان بایستید و حرکت نکنید. شما تنها کسی هستید که می‌توانید خلاف این را به آن‌ها ثابت کنید؛ و آخر اینکه، کنترل دست شماست. دیگران هر فکری که بکنند و هر حرفی که بزنند، این خودتان هستید که راه زندگیتان را انتخاب می‌کنید.

اگر ارزش خودتان را می‌دانید و پیش می‌روید، اگر طرزفکر اطرافیانتان را می‌شناسید و سعی می‌کنید با کسانی که دوستتان دارند رفت‌وآمد کنید، خیلی زود تغییراتی در درک و نظر اطرافیان و درون خودتان مشاهده خواهید کرد.

منبع: tinybuddha.com لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000r6f خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 خودشناسی شما را دست کم دست کم می گیرند کسی هستید ارزش خودتان دست کم همین دلیل منفی دیگران وقتی دیگران نظرات منفی نشان دهید دست کم خواهد شد سخت تر آن فرد آدم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۰۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تو زیبایی

  ازایراد گرفتن به بینی‌مان که امضای اکثر ما ایرانی‌‌هاست آغاز می‌کنیم تا به کوچک بودن لب و جوش‌های وقت و بی‌وقت‌مان می‌رسیم، بعد تصاویر فلان سلبریتی یا فلان مدل مشهور زارا در ذهن‌مان نقش می‌بندد و آنجاست که سرخورده و مأیوس از خلقت‌مان پروژه عظیم زیبا شدن را شروع می‌کنیم. راستش را بخواهید آغاز قصه بسیاری از افرادی که تا حد مرگ زیر تیغ رفتند هم از همین جاها آغاز می‌شود. پس باید حواس‌مان را جمع کنیم حالا که در دیوارهای مدرنیته و زیر بمباران رسانه و علم پیشرفته زندگی می‌کنیم یک وقت کارمان به جایی نرسد که حتی خودمان را نشناسیم یا احساس غالب‌مان به خودمان انزجار و تنفر باشد. 

۱- تو زیبایی چون منحصر به فردی
تا حالا به این فکر کرده‌‌اید که از هرکدام ما در کل عالم هستی و بین میلیاردها انسان زنده و مرده فقط یک نسخه وجود دارد؟ چهره ما مثل اثر انگشت‌مان می‌ماند و وجه تمایز ظاهری ما با باقی آدم‌ها همین است و همین تفاوت است که خیابان‌ها و شهرها را زیبا می‌کند. اگر همه ما شبیه هم بودیم و هیچ تفاوتی نداشتیم زندگی چقدر خسته‌کننده و تکراری می‌شد اما الان از صبح تا شب در مترو، خیابان، مدرسه و دانشگاه ما شاهد شکل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوتی از آدم‌ها هستیم و اگر به چشم‌مان عینک زیبایی بین زده باشیم در هر کدام می‌توانیم قشنگی منحصر به فردی را جست‌وجو کنیم، در دختری رگه‌های آبی چشم‌هایش، در زنی لبخند شیرین و گرمش، در پسری موهای فرفری و درهمش و... پس ما زیباییم چون منحصر به فردیم. 

۲- تو زیبایی چون با اعتماد به نفسی
حقیقتا اعتماد به نفس مستقیم بر تصویر ما و بر ذهن دیگران تأثیر می‌گذارد. فردی که دائم از خودش بدگویی می‌کند، خودش را آن‌طور که باید قبول نداشته باشد و نپذیرفته باشد در برابر تعاریف دیگران امتناع کند و منکر زیبایی‌هایش باشد تصویر خوبی از خود برای بقیه به جا نمی‌گذارد اما از آن طرف اگر واقعا خود را باور داشته باشید و نقص‌ها و زیبایی‌های‌تان را پذیرفته باشید همیشه احساسی خوشایند برای دیگران از خودتان بر جای می‌گذارید. اگر در خاطرات‌تان هم بگردید به‌کرات انسان‌های زیبایی می‌بینید که به دلیل این‌که به خودشان اعتماد نداشتند، تصویر زیبایی در ذهن شما ندارند. پس اعتمادبه‌نفس‌تان را با پذیرش خودتان بالا ببرید تا هم زیبایی‌های‌تان را بیشتر ببینید و هم جهان را. 

۳- تو زیبایی، چون واقعی هستی
بعید می‌دانم فردی باشد که این روزها با گشتن در فضای مجازی و دیدن عکس‌های بی‌نقص بلاگرها و مدل‌ها خودش را با آنها مقایسه نکرده باشد اما به‌نظر شما چند درصد این عکس‌ها آنچه واقعا هست را به نمایش می‌گذارد. اینفلوئنسری در مصاحبه‌ای می‌گفت ما دائم تحت رژیم‌های سخت پزشکان حاذقیم و مربی‌های رژیم داریم. مرتب ورزش می‌کنیم. بهترین آرایشگرها، مو و صورت‌مان را آرایش می‌کنند. بهترین عکاس‌ها از بهترین زاویه‌ها عکس برمی‌دارند. بهترین ادیتور‌ها عکس‌ها را فتوشاپ می‌کنند. حالا ما آدم‌های معمولی‌ که هر از گاهی به جای شام میوه می‌خوریم و برای آرا و ویرا کردن به آرایشگاه زری خانم می‌رویم، خودمان را با آنها مقایسه می‌کنیم.بیایید از این قیاس کردن دست برداریم و خودمان را با گودی زیرچشم‌ها و جای جوش‌های‌مان دوست داشته باشیم.

۴- تو زیبایی چون خالقت زیباست
خداوند در قرآن آیه‌ای دارد که می‌فرماید«وا... یحب جمال». یعنی آهای بنده خوبم من زیبایی هارا دوست دارم و تو را زیبا آفریدم. وقتی در این آیه غرق شویم و به لطافت خداوند فکر کنیم واقعا به این نمی‌رسیم خالقی که زیبایی دوست دارد پس چطور می‌تواند مخلوقی زشت و کریه بیافریند؟همه ما زیباییم، فقط باید درک کنیم زیبایی حقیقی آن‌چیزی است که در قلب‌ها و دل‌های‌مان می‌گذرد و چهره ما فقط ماسکی است که در این جهان از آن استفاده می‌کنیم، حالا این‌که گاهی به خاطر بلوغ تغییر کند، جوش بزند، دماغش قوز شرقی داشته باشد، چه فرقی می‌کند؟ نه این‌که به خودمان اهمیت ندهیم و نرسیم‌؛ قطعا باید مراقب خود و جسم‌مان باشیم و به آن برسیم اما اهمیت بیش از حد به ظواهر، ما را در همان سطح نگه می‌دارد و هیچ‌گاه اجازه این‌که تجربه‌های عمیق‌تر داشته باشیم را به ما نمی‌دهد. پس بکوشیم بیشتر روح‌مان را زیبا و صاف و شفاف کنیم، چون زیبایی حقیقی چیزی فراتر از پوست شفاف و چشم رنگی و بینی نوک بالاست. 

۵- تو زیبایی چون مراقب خودتی
کارهایی را انجام بدهید که بعد آن احساس خوبی به خودتان داشته باشید. مثلا ورزش کردن با بدن ما این کار را می‌کند پس فعالیت بدنی را ولو ۱۰دقیقه در برنامه خود بگنجانید. مدیتیشن کردن یا به خود رسیدن‌های معقول مثل این‌که روتین پوستی مرتبی داشته باشید یا مدل موی‌تان را گاهی مرتب کنید، باعث می‌شود خودتان را بیشتر دوست داشته باشید. به‌خصوص برای دخترها که این اصطلاحا قرتی بازی‌ها در وجودمان است اما باید حواس‌مان را جمع کنیم که این به خود رسیدن‌ها افراطی نشود و طوری نباشد که طبیعی بودن و بکر بودن‌مان را از ما بگیرد. یادتان که نرفته؟ ما با تفاوت‌های‌مان زیباییم!

۶- تو زیبایی چون عروسک خیمه شب بازی نیستی
دنیای مد و فشن مثل چرخ و فلک دائم در حال تغییر است و هر روز یک ترند جدید، استایل جدید و  مدل جدیدی را به بازار می‌آورد و هدفش بیشتر از زیبایی، پول و تجارت و فروش است، مثلا اگر شما یک کلاه خاص تولید کنید و به اصحاب رسانه بدهید تا جلوی شات‌های دوربین از آن استفاده کنند، تبریک می‌گویم شما مد‌سازی کردید و از فردای آن روز احتمالا این گزینه از برند و مغازه‌‌تان پر فروش می‌شود و سود کرده‌‌اید. پس دنیای مد و فشن و رسانه صرفا به فکر زیباتر شدن ما نیست بلکه به فکر جیب خودش است و ما اگر بخواهیم تابع دنیای مد باشیم هر روز باید در کلینیک‌ها و مغازه‌ها باشیم تا یک روز هیکل‌مان را ساعت شنی کنیم و یک روز اسکینی، یک روز لباس راه راه بخریم و یک روز لباس پلنگی. پس بیایید عروسک خیمه شب بازی سرمایه گذاران نباشیم و از آنچه داریم، لذت ببریم. 

دیگر خبرها

  • راهی متفاوت طی کن (+فیلم)
  • تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!
  • ۸ موقعیتی که نیازی نیست درباره آنها به دیگران توضیح دهید
  • تو زیبایی
  • همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند
  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • پزشکیان به اسرائیل: شما که هر روز صدها و هزاران نفر را می‌کشید پس چرا ککتان نمی‌گزد؟ اگر مرد هستید با آنها که مبارزه می‌کنند، بجنگید
  • دیدن «مست عشق» را به دیگران پیشنهاد کنید / از کار با «حسن فتحی» لذت بردم
  • شما ایرانی‌ها پادشاه جهان اسلام و شیر خاورمیانه هستید + فیلم
  • ۴ تکنیک برای اینکه دیگران را راحت‌تر ببخشید