Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین جلسه پژوهشی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز شنبه بیست و ششم بهمن ماه با برگزاری نشست «بررسی مرز حرمت در موسیقی از نگاه اسلام» در تالار باربد فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: اولین جلسه پژوهشی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز شنبه بیست و ششم بهمن ماه به همت شبکه رادیویی گفت و گو با تهیه‌کنندگی فرهاد دهنوی و اجرای علی جعفری با برگزاری نشست «بررسی مرز حرمت در موسیقی از نگاه اسلام» در تالار باربد فرهنگستان هنر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام مهدی همازاده ابیانه رییس دفتر طرح و برنامه مدرسه اسلامی هنر در ابتدای این نشست با توجه به مبحث مطرح شده در این نشست به تعریف موضوع «غنا» پرداخت و گفت: واژه غنا به این معنا نیست که همه مصادیق موسیقی حرام است. کما اینکه وقتی به مباحث فقهی حوزه موسیقی می‌پردازیم به شرایطی درباره غنا اشاره می‌کنیم که مصادیق حرام موسیقی را بازگو می‌کند. پس، از همین ابتدا اگر درباره غنا حرف می‌زنیم، درباره تمامیت موسیقی حرف نمی‌زنیم بلکه در حوزه مصادیق حرام موسیقی سخن می‌گوییم.

محل مناقشه تعریف غنا است

این عضو هیات علمی انجمن حکمت و فلسفه ادامه داد: ما باید این را پیش فرض بدانیم که درباره حکم حرام بودن غنا هیچ تردیدی وجود ندارد. این موضوعی است که در تاریخ فقه ما، همه فقها بر حرام بودن غنا توافق نظر دارند. اما در اینجا محل مناقشه تعریف غناست که در این حوزه الی ماشالله تعریف وجود داشته و محل بحث است. در این چارچوب حتی بیش از ۱۲ تعریف وجود دارد که می‌تواند در چارچوب تعریف غنا قرار گیرد. این تعاریف هم از قرن هفتم به بعد مطرح شده است. در این چارچوب برخی از فقها نیز به موضوع تعریف کلمه «طرب» در فضای غنا پرداخته‌اند که در این شرایط نیز این کلمه می‌تواند در بحث حرام بودن و در چارچوب غنا قرار گیرد.

همازاده با اشاره به برخی از تعاریف فقها و دانشمندان علوم اسلامی در زمینه تعریف از «غنا» گفت: یکی از مشکلاتی که ما در این زمینه، بحث تعریف چنین واژگانی در حوزه موسیقی است که کار را کمی مشکل کرده است. من تا همین جا که مطلع بحث بود، باید عرض کنم که ما در تعریف غنا ابهام و پیچیدگی‌هایی داریم که در کنار کلمه‌هایی چون لهو نیز ماجرا را کمی پیچیده‌تر می‌کند. این محل نقطه‌ای است که می‌توانیم روی آن تمرکز کرد.

مرز میان موسیقی و غنا کجاست؟

وی در ادامه صحبت‌های خود با تشریح برخی روایت‌ها و احادیث مختلف دین اسلام  به موضوع مرز میان موسیقی و غنا تصریح کرد: ببینید ما در دوران حکومت بنی امیه موسیقی به آن معنایی که در امروز اجرا می‌شود نداشتیم. یعنی ما در این مجالس شاهد اتفاقاتی بودیم که موسیقی وسیله‌ای برای میل به فحشا بوده است. یعنی ما در بستر تاریخی شاهد این هستیم که شارع بر اساس آن می‌گوید موسیقی حرام است. این شرایط دربرگیرنده شرایط خاصی بوده که موجب شده شارع بر اساس آن بگوید موسیقی حرام است. اینها به ما می‌گوید غنا در آن دوره چنین کارکردی داشته است.

این کارشناس مسائل فقهی درباره مرزبندی‌هایی که امروز در حوزه مسائل فقهی موسیقی مطرح می‌شود، بیان کرد: ظاهرا با توجه به ادله‌های مختلف ما می‌توانیم ملاک‌هایی را در این حوزه بیرون بکشیم که می‌تواند به معنای روشنی در تفکیک غنا و موسیقی برسد. اگر ما از این مسیر وارد شویم می‌توانیم وارد تعریف‌هایی از غنا شویم که آن صوتی می‌شود که می‌تواند بسترساز نوعی از گمراهی باشد. یعنی اگر چنین کارکردی داشته باشد قطعا جزو مصادیق غناست ولی وقتی از این حوزه خارج می‌شویم نمی‌توانیم حکم قطعی درباره «حرمت» داد. به نظر می‌آید در این راه نیازمند نوزایی در روش استنباط هستیم که می‌تواند راه روشن‌تری را برای ما تعیین کند.

رییس دفتر طرح و برنامه مدرسه اسلامی هنر در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: ما از سال ۸۸ در حوزه مسائل فقهی مرتبط با هنر به صورت جدی در حوزه علمیه قم وارد کار شدیم. کاری که در این فضا می‌توان انجام داد ایجاد یک ارتباط نزدیک با هنرمندان عرصه‌های مختلف است که تاکنون در برخی مقاطعی که کارها انجام شد استقبال خوبی هم از آن انجام گرفت. اگر ما دنبال نتایج کوتاه هستیم راه‌های علمی و درستی در این زمینه وجود دارد که می‌تواند با همکاری میان هنرمندان و حوزه، سرانجام مطلوبی داشته باشد.  البته یک نکته دیگری که می‌توان در این زمینه اشاره کرد، بحق تلقی برخی از فقها از فضای فعلی حوزه موسیقی است که بر این باورند این فضا، فضای فسادانگیزی است که نکات فقهی را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. پس اگر در حوزه بتوانیم به منابع درست، اصولی و علمی در این حوزه توسط دست اندرکاران موسیقی برسیم، قطعا مباحث فقهی موسیقی نیز به نکات روشنی می‌رسد.

ضرورت استحکام روابط بین هنرمندان و حوزه‌های علمیه

حجت‌الاسلام سید فرید حاج سیدجوادی مدیر مدرسه عالی فقه و اصول حوزه علمیه قم هم در ادامه این نشست ضمن بیان معانی مختلفی که از دو واژه «غنا» و «موسیقی» مطرح می‌شود، توضیح داد: اکنون مساله مبتلابه ما در این حوزه، هم معانی مرتبط با حوزه موسیقی است و هم ماجرای مربوط به «ساز» است. این شرایط انقدر برای فقهای نسل اول ما معلوم و روشن بوده که چندان وارد جزییات آن نشده و آن را در حوزه تحریم موردتوجه قرار می‌دهند. حتی برای این جامعه نیز آنچنان اهمیتی وجود نداشت که بخواهند وارد جزییات شوند بنابراین این مقوله را تحریم می‌کردند. اما در این بین مساله موسیقی نسبت به روایتی مرتبط با غنا نیز بسیار کمتر به آن پرداخته شده که از نظر فقهی می‌توانیم به آن اشاره کنیم. در این راه تعداد روایات مرتبط با حوزه موسیقی بسیار کمتر از غناست.

این مدرس حوزه علمیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: به اعتقاد من یک گفتگو و رفت و آمد تخصصی لازم است تا فقهای دین درباره موسیقی باهم به بحث و تبادل نظر بپردازند. الان در فضای فقهی موسیقی ما، خیلی کم هستند که به صورت مطلق موسیقی را حرام بدانند و عمدتا بین ساز و آواز حرمت‌هایی را قائلند که آن هم به صورت جداگانه و استفاده آنها در فضای لهو و لعب می‌تواند مورد توجه بیشتر قرار گیرد. از سوی دیگر تا وقتی موسیقی به عنوان یک صنعت فرهنگی مطرح نمی‌شد طبیعتا موضوع موسیقی و مسائل فقهی در آن نیز مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما وقتی به تکثر آنها می‌رسیم، می‌بینیم که معانی و تفاسیر زیادی در این فضا مطرح می‌شود.

حاج سید جوادی تصریح کرد: شرایط امروز ما درباره ساز و آواز ما در آستانه تصمیم‌گیری برای حرام یا حلال بودن آن است. در این راه مصادیقی از موسیقی چه در حوزه آوایی و چه در حوزه دستگاهی ذیل این عنوان می‌گنجد. ما هنوز در ذهنیت عمومی فقه و موسیقی با مسائلی روبه رو هستیم که باید برای آن تعاریف روشن و مبتنی بر علوم فقهی داشت.  ما در حوزه افق فقهی و افقی سیاستگذاری نیازمند یک رابطه عمیق است که هنوز نتوانسته در حوزه مباحث فقهی عمق پیدا کند. ما به بازخوانی منابع فتوا نیز نیازمندیم. کما اینکه در این چارچوب ما فقط مشغول رجوع به مباحث قدیمی هستیم که بازخوانی این منابع امری ضروری است. در این راه مطالعه کتاب اخیر مقام معظم رهبری در حوزه فقه و موسیقی که فکر می‌کنم در یک سال اخیر منتشر شده می‌تواند یکی از راه‌های مناسب برای رسیدن به نکات روشن در این زمینه باشد.

وی تصریح کرد: اکنون موسیقی نسبت به همه هنرها سهم جدی‌تری نسبت به سایر هنرها در سبد فرهنگی جامعه دارد. وقتی ما بتوانیم به وسیله جامعه تخصصی این شرایط را به مجموعه‌هایی چون حوزه و دانشگاه انتقال دهیم قطعا به نتایج بهتری در این زمینه می‌رسیم.

این مدرس حوزه ادامه داد: امروز مساله‌ای چون سقط جنین تبدیل به موضوعی شده که آمار ارائه شده آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که می‌شنویم و فقها هم در این حوزه ورود پیدا کرده اند که بتوانند به نتایج موثری برای این معضل برسند. موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست. هنر موسیقی ابزار فرهنگی است که در سبد فرهنگی خانوار ایرانی نقش بسیار زیادی دارد، پس اگر فقها نیز به این جریان ورود پیدا کنند طبیعتا نتیجه‌های خوبی در این حوزه خارج می‌شوند. اگر فقهای ما به نقش جدی موسیقی در جامعه برسند و بفهمند وزن ابزارهای فرهنگی در هدایت دین، نقش مهمی است ما می‌توانیم کارهای درستی در این زمینه انجام دهیم. کما اینکه مقام معظم رهبری در تالیف کتابی که پیرامون موضوع فقه و موسیقی انجام دادند به روشن شدن دیدگاه‌های یک مرجع دینی درباره موسیقی نیز کمک بسیار ارزشمندی انجام دادند.

از شکاف فقه و موسیقی ضرر می‌کنیم

محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست پژوهشی با قدردانی از کارشناسان حاضر در نشست اول بیان کرد: ما در انتخاب موضوعات خیلی حساسیت به خرج دادیم، وقتی هم کتاب مقام معظم رهبری درباره فقه و موسیقی منتشر شد جلساتی برگزار شد که بتوانیم این کتاب ارزشمند را بیشتر در جامعه موسیقی مطرح کنیم. 

وی افزود: به هر حال فاصله میان موسیقی و فقه در جامعه ما وجود دارد و این فاصله ما را به شدت اذیت می‌کند ‌و ما از این شکاف بیشترین ضرر را کردیم. کما اینکه شاید در این بین بسیاری از هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی کشور باشند که بدون در نظر موارد فقهی در کار موسیقی باشند. اما من معتقدم مواردی این چنین چالش‌های جدی ما در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای مرتبط است. حوزه دین باید در این زمینه به کمک ما بیاید که بتوانیم میان آنچه در موسیقی کشور در جریان است و مبانی مربوط به حوزه فقه و موسیقی فاصله را نزدیک کنیم. ما در این زمینه آماده هرگونه کمکی هستیم که بتوانیم این دغدغه جدی را مرتفع کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن موسیقی غنا حرمت موسیقی جشنواره فجر مقام معظم رهبری حوزه موسیقی موسیقی حرام میان موسیقی صحبت های خود فقه و موسیقی فقهی موسیقی مطرح می شود مباحث فقهی مسائل فقهی حوزه علمیه برگزار شد قرار گیرد حرام بودن توجه قرار مورد توجه مرز حرمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۰۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاوت های آیفون 13 و 13 پرو در چیست ؟

شرکت اپل در سال 2021 موفق به عرضه موبایل‌های سری آیفون 13 و 13 پرو شد. این 2 محصول به‌دلیل قابلیت‌های جذابی که داشتند خیلی زود توانستند در بازارهای جهانی جای آیفون سری 12 و 12 پرو را بگیرند و حتی عرضه سری 14 نیز نتوانست از محبوبیت این کالاها کم کند.

با توجه به اینکه درحال‌حاضر تنها خرید سری آیفون 13 در ایران به‌صورت قانونی امکان‌پذیر بوده و ضمن اینکه مدل پرو از قیمت بیشتری برخوردار است، باید پیش‌از خرید به مقایسه بین این 2 محصول و تفاوت‌های آن‌ها بپردازید تا انتخاب بهتری داشته باشید. در این مقاله اطلاعات لازم درخصوص تفاوت‌های این 2 موبایل پرطرفدار در اختیار شما قرار داده می‌شود، برای آگاهی از آن‌ها تا انتهای متن همراه ما باشید.

 بررسی تفاوت های میان آیفون 13 و 13 پرو

به‌طور کلی باید گفت آیفون 13 و 13 پرو از محبوب‌ترین محصولات شرکت اپل به‌شمار می‌آیند و هر 2 قابلیت‌های خاص خود را دارند. بااین‌حال شرکت اپل با درنظرگرفتن نیاز کاربران، در هرکدام از این موبایل‌ها امکانات اختصاصی تعیبه کرد تا افراد زمان خرید بتوانند محصول مورد نیاز خود را راحت‌تر انتخاب کنند.

آیفون 13 و مدل پروی آن شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند و تفاوت‌ آن‌ها تنها در چند مورد خلاصه می‌شود. با توجه به قیمت بالاتر مدل پرو، باید بررسی کرد که کدام گوشی آیفون 13 ارزش خرید بیشتری دارد؟ در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

تفاوت آیفون 13 و 13 پرو در طراحی ظاهری

مهم‌ترین تفاوت ظاهری که بین این 2 مدل گوشی وجود دارد تعداد و نحوه قرارگیری دوربین‌ آن‌ها است، به‌گونه‌ای که در آیفون 13 تنها 2 لنز دوربین به‌صورت مورب در پشت موبایل قرار دارد.

در مقابل، آیفون 13 پرو با بهره‌مندی از 3 ماژول دوربین بزرگ‌تر، جذابیت ظاهری بیشتری پیدا کرده است. معمولا افراد در یک نگاه و با توجه به تعداد دوربین‌ها می‌توانند مدل آیفون را تشخیص دهند.

تفاوت ظاهری دیگری که در این 2 محصول دیده می‌شود به نوع شیشه تعبیه‌شده در پشت آن‌ها برمی‌گردد. در واقع شیشه‌ای که برای مدل 13 مورد استفاده قرار گرفته‌اند از نوع استاندارد بوده و این قطعه در گوشی آیفون 13 پرو، Textured Matte glass است.

ضمن اینکه شرکت اپل، آیفون 13 پرو را در رنگ‌بندی خنثی و خاص‌تری شامل گرافیت، طلایی، نقره‌ای و سبز عرضه کرد که نسبت به مدل 13 با رنگ‌های سفید، مشکی، سبز، صورتی و قرمز توجه بیشتری را به‌ خود جلب کردند.

تفاوت آیفون 13 و 13 پرو در نمایشگر

نمایشگرهای  Super Retina XDR OLEDمورد استفاده در گوشی‌های آیفون 13 و 13 پرو، هر 2 یک اندازه دارند و این سایز 6.1 اینچ است. البته میزان روشنایی نمایشگر در این محصولات متفاوت است.

در آیفون 13 شاهد ارائه روشنایی 800 و حداکثر 1200 نیت هستیم. درحالی‌که آیفون 13پرو قابلیت ارائه روشنایی 1000 و حداکثر 1200 را دارد و در این زمینه بهتر عمل می‌کند.

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های بین نمایشگر این 2 محصول بهره‌مندی آیفون 13 پرو از قابلیت ProMotion است. این قابلیت باعث ایجاد حالتی تطبیق‌پذیر می‌شود، به‌گونه‌ای که نرخ تازه‌سازی نمایشگر با توجه به شرایط، بین 120 هرتز تا 10 هرتز (حالت ذخیره باتری) تغییر می‌کند.

با توجه به اینکه بسیاری از موبایل‌های هوشمند موجود در بازار از نرخ تازه‌سازی 120 هرتز پشیبانی می‌کنند عدم بهره‌مندی آیفون 13 از این فناوری، یک نقطه‌ضعف مهم برای این محصول و یک مزیت خوب برای 13 پرو محسوب می‌شود.

تفاوت بین دوربین آیفون 13 و 13 پرو

بسیاری از کاربران، موبایل‌های شرکت اپل را تنها برای کیفیت دوربین آن‌ها انتخاب می‌کنند. ازاین‌رو متوجه می‌شویم با 2 گوشی محبوب با دوربین‌های قدرتمند روبه‌رو هستیم که البته تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند.

مهم‌ترین تفاوت به تعداد دوربین برمی‌گردد که این قطعه در آیفون 13، 2 عدد و در مدل پرو، 3 عدد است. ازنظر کیفیت نیز باید گفت دوربین‌های تعبیه‌شده در این 2 موبایل دارای روشنایی بهتر، سنسور سریع‌تر و گستره رنگی بالاتری نسبت به نسل قبلی خود هستند.

تفاوت آیفون 13 و 13 پرو در نحوه ضبط فیلم

این 2 محصول و به‌طور کلی تمام مدل‌های سری آیفون 13 از قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 4k برخوردارند و ازاین‌رو شاهد ضبط ویدیوهای باکیفیت توسط این موبایل‌ها هستیم. اما کدام مدل در ضبط ویدیو عملکرد بهتری ارائه می‌دهد؟

یکی از قابلیت‌های مدل 13 پرو که آن را از آیفون 13 متمایز می‌کند بهره‌مندی از لنز تله‌فوتو است. ضمن اینکه مدل پرو از قابلیت ضبط ویدیو با استفاده از ProRes پشتیبانی می‌کند و این موضوع باعث برتری آن شده است.

البته باید گفت آیفون 13 پرو با حافظه 128 گیگابایتی از این ویژگی بهره‌مند نیست. در واقع این نسخه از مدل 13 پرو از قابلیت ProRes با امکان ضبط 4k پشتیبانی نمی‌کند و با استفاده از آن، تنها می‌توانید فیلم‌هایی با کیفیت 1080 پیکسل ضبط کنید.

تفاوت آیفون 13 و 13 پرو در چگونگی عملکرد

بسیاری از کاربران زمان خرید گوشی آیفون 13 در مدل‌های مختلف تنها به کارایی و عملکرد محصول توجه می‌کند. دراین‌خصوص باید گفت شرکت اپل در تمام مدل‌های این سری از پردازنده‌ای قدرتمند با نامA15 Bionic  اپل استفاده کرده است.

این پردازنده 5 نانومتری با بهره‌مندی از 6 هسته، قابلیت اجرای برنامه‌های سنگین در کوتاه‌ترین زمان را دارد. طبق ادعای این شرکت، پردازنده 5 نامتری آن، 50درصد سریع‌تر از سایر رقبا عمل می‌کند. ازاین‌رو باید گفت تمام محصولات سری 13 از عملکرد خوبی درزمینه پردازش و اجرای برنامه‌ها بهره‌مند هستند.

در مقایسه عملکرد گرافیکی این 2 محصول باید گفت مدل پرو از یک پردازنده 5 هسته‌ای برخوردار است و ازاین‌رو عملکرد بهتری نسبت به آیفون 13 با پردازنده 4 هسته‌ای ارائه می‌دهد.

تفاوت آیفون 13 و 13 پرو در قدرت باتری

به‌طور کلی باید گفت شرکت اپل درخصوص ظرفیت باتری گوشی‌های خود اطلاعات خاصی ارائه نمی‌دهد اما با توجه به تست‌هایی که روی این محصولات انجام شد باید گفت آیفون 13 پرو و پرومکس ظرفیت بیشتری دارند و برای مدت طولانی‌تری روشن می‌مانند.

حال با یک شناخت کلی از گوشی‌های آیفون 13 و 13 پرو می‌توانید برای خرید یکی از آن‌ها تصمیم بگیرید. فروشگاه دیجی‌کالا در خرید این محصولات به‌صورت اورجینال و با مناسب‌ترین قیمت به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

مهم‌ترین تفاوت آیفون 13 و 13 پرو به تعداد دوربین‌های تعبیه‌شده روی آ‌ن‌ها، قدرت باتری، عملکرد پردازنده گرافیکی، طراحی ظاهری و میزان روشنایی نمایشگر آن‌ها برمی‌گردد. ضمن اینکه آیفون پرو گران‌تر از مدل 13 است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است
  • تفاوت های آیفون 13 و 13 پرو در چیست ؟
  • وزیر علوم: وقتی آزادی در دانشگاه لگد مال می‌شود، به حرمت دانشگاه و دانشگاهیانمان در ایران می‌بالیم
  • روایت عضو شورای شهر اصفهان از تفاوت دانشگاه‌های ایران و آمریکا
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • روایت بیداری در آبادان