Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@17:41:09 GMT

عوارض مصرف نمک بدون ید

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۲۸۸۸

عوارض مصرف نمک بدون ید

متخصص بیماری‌های گوارشی روز شنبه افزود: نمک تصفیه شده نمکی بوده که در آن ناخالصی‌های نامحلول مانند فلزات سنگین و همچنین ناخالصی‌های محلول مانند آهک، شن و ماسه طی فرآیندی در کارخانه حذف شده است.

امیرعلی مهری اظهار داشت: نمک خوراکی باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد در غیراینصورت کمبود ید بر روی رشد و تکامل جسمی و مغزی اثر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه مردم همواره به درج پروانه ساخت از وزارت بهداشت روی بسته‌بندی نمک یددار تصفیه شده توجه کنند، ادامه داد: عبارت «نمک ید دار تصفیه شده» بر روی بسته‌بندی نمک باید درج شده باشد و از خرید هرگونه نمک با عنوان «صادراتی صنعتی» و یا «نمک دریا» خودداری کنید.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: نگهداری و ذخیره کردن نمک یددار به مدت طولانی بیش از ۶ ماه موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود و برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه‌های رنگی و تیره نگهداری و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کرد تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.

مهری با بیان اینکه مصرف نمک توسط مردم ایران روزانه حدود سه برابر استاندارد جهانی است، گفت: بر اساس نتایج یک مطالعه در کشور، سرانه مصرف نمک در یک سال توسط مردم، ۶ کیلوگرم است در حالیکه در جهان سالانه سه کیلو نمک می‌خورند.

وی افزود: مردم ایران دو برابر استاندارد‌های جهانی غذا‌ها را شور می‌کنند و این باعث می‌شود ابتلا به فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی رو به افزایش باشد، ضرورت دارد میزان سدیم مصرفی در افراد میانسال و مسن، افراد با فشار خون بالا، دیابت و مشکلات کلیوی باید به کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز، یعنی کمتر از سه گرم نمک روزانه محدود شود.

مهری تاکید کرد: نمک باید به مقدار بسیار کم مصرف شود و همان مقدار کم نمک نیز فقط از نوع تصفیه شده یددار باشد، غذا‌های آماده مانند سوسیس، کالباس، پیتزا، سیب زمینی‌های سرخ شده، سس گوجه فرنگی، گوشت‌های نمک زده، کنسرو‌ها و سوپ‌های آماده حاوی میزان زیادی نمک هستند که باید در مصرف آن‌ها جانب احتیاط را رعایت کرد.

وی اظهار داشت: به غذای کودک زیر یکسال نمک اضافه نکنید تا ذائقه او به غذا‌های شور عادت نکند.

مهری همچنین گفت: نمک دریا به دلیل اینکه دارای ید کافی نیست، مصرف آن باعث بیماری‌های گوارشی، کلیوی، کبدی و کاه جذب آهن در بدن می‌شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: نمک پارسی خبر تصفیه شده مصرف نمک نمک ید غذا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۲۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد

جعفر پورمختار مدیرکل امور‌مالیاتی آذربایجان‌غربی گفت: پرداخت عوارض ارزش افزوده طی پارسال در مقایسه با سال ماقبل آن ۹۰ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: میزان عوارض‌پرداختی در سال ۱۴۰۱ در آذربایجان‌غربی حدود ۶۵۰ میلیارد ریال بود که پارسال، این رقم به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی ادامه داد: از این میزان در سال ۱۴۰۲ حدود ۸ هزار میلیارد ریال به شهرداری‌های استان پرداخت شد.

پورمختار اظهار کرد: همچنین ۳ هزار و ۷۶۶ میلیارد ریال از محل عوارض ارزش‌افزوده به دهیاری ها، ۲۳۹ میلیارد ریال به فرمانداری‌ها و ۳۸۶ میلیارد ریال به عشایر اختصاص یافت.

وی گفت: پارسال بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال از محل عوارض و مالیات بر ارزش افزوده در شهرستان ارومیه اختصاص یافت که ۲ هزار و ۷۸۳ میلیارد ریال سهم شهرداری‌ها بود.

وی افزود: بیش از ۹۸۸ میلیارد ریال سهم دهیاری‌ها، بیش از ۸۶ میلیارد ریال سهم فرمانداری و بیش از ۶۲ میلیارد ریال سهم عشایر این شهرستان پارسال بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • تصفیه‌خانه دوم آب شرب اردبیل ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • خوب و بد قلیان‌ اکسیژن
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن