Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@02:28:36 GMT

سومین شب جشنواره موسیقی فجر چگونه گذشت؟ + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۵۳۹۷

‍‍‍‍‍‍

سومین شب از جشنواره موسیقی فجر با اجرای متفاوت دو گروه بین‌الملل از کشورهای ایتالیا و اتریش به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، در سومین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، شنبه (۲۶ بهمن ماه) ۱۱ گروه در شش سالن تهران به روی صحنه رفتند.

در این میان اجرای متفاوت گروه ایتالیایی و خصوصا نوازنده ترومپت‌ این تیم در تالار وحدت و لبخندهای عاشقانه زوج ویولن‌نواز اتریشی در نیاوران در خاطر حاضران در جشنواره باقری ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای قطعه‌ای به یاد جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی توسط ارکستر سمفونیک تهران از دیگر اتفاقات قابل اشاره در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر بود. 

اما آنچه در سومین شب از جشنواره هم به چشم آمد، تعداد صندلی‌های خالی سالن‌ها بود. این در حالی است که قطعا حضور بیشتر مردم در جشنواره می‌توانست به رونق بیشتر این رویداد هنری کمک کند.

تالار وحدت که سالن اصلی جشنواره موسیقی فجر محسوب می‌شود نیز از این قاعده مستثنی نبود و در حالی اجراهای شب سوم جشنواره طنین موسیقی را در این سالن فرهنگی به صدا درآوردند که تمام صندلی‌های آن پر نشده بودند.

اما مشکل تالار وحدت به همین موضوع ختم نمی‌شود و با وجود اجراهای خوبی که برای این سالن در نطر گرفته شده، تدبیری برای مشکلات رفت و آمد مردم اندیشیده نشده است. مدتی است خیابان تالار وحدت (شهریار) با تعمیرات و بازسازی گسترده‌ای همراه شده است و امکان رفت و آمد ماشین در آن وجود ندارد؛ همین امر حضور مردم در تالار وحدت را به‌خصوص در ساعات پایانی شب با مشکلات زیادی همراه کرده است.

از دیگر مشکلات تالار وحدت در جشنواره امسال اختصاص محلی یکسان به عکاسان و خبرنگاران است؛ که رفت و آمدهای مکرر عکاسان به اقتضای شغلشان، منجر به بر هم خوردن تمرکز سایرین می‌شود.
 
با وجود تمام این مسائل تالار وحدت در سومین شب حشنواره موسیقی امسال شاهد برگزاری دو اجرای خوب بود. در نخستین اجرای سومین شب از جشنواره موسیقی فجر که با کنسرت ارکستر سمفونیک به رهبری نصیر حیدریان همراه بود، سه قطعه نواخته شد. یکی از این قطعه‌ها به یاد جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی بود که فضایی آکنده از یک مصیبت را به تصویر می‌کشید.

در این بخش می‌توانید ویدئوی اجرای ارکستر سمفونیک تهران را مشاهده کنید:

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

این اجرا در حضور سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد الله‌یاری (مدیر کل دفتر موسیقی)، شاهین فرهت (دبیر جشنواره) و مهدی افضلی (مدیرعامل بنیاد رودکی) برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان اجرا در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنها پاسخ داد. او درباره تاثیر اتفاقات اخیر کشور همانند سانحه هواپیمای مسافربری اوکراینی و تاثیرات آن در بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد که تصویری که از جمهوری اسلامی ایران بعد از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ایجاد شد، امکان حضور گروه‌های بخش بین‌المللی و دیگر مواردی که در حوزه ارتباطات بین‌المللی وجود داشت، باعث شد علامت سوالات زیادی در این بین ایجاد شود. اما خیلی زود فضای همدلی به وجود آمد و باعث شد گروه‌های هنری مجاب شوند که این زبان همدلی را نباید رها کرد و بلکه از زبان موسیقی می‌توان به عنوان زبان هم‌نوایی و هم‌دلی استفاده کرد.

دومین سانس از سومین شب جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت، به کنسرت گروه تریو جاز ایتالیا به سرپرستی لوکا آکوینو اختصاص داشت که اجرای تریو جاز ایتالیا فضای متفاوتی را در تالار وحدت رقم زد. در بخشی از این اجرا سرپرست گروه در سخنانی گفت: خیلی خوشحالم که اینجا هستم. برای اولین بار است که به ایران آمده‌ام. بارها در خاورمیانه برنامه داشته‌ام.

فرهنگسرای نیاوران نیز در سانس نخست میزبان گروه نواگردان به سرپرستی پویا محمدی و خوانندگی مهدی اصغرپور بود که همگی با لباس‌های تیره روی سن حاضر شده بودند. در این اجرا تعداد صندلی‌های خالی، به وضوح از صندلی‌های اشغال‌شده بیشتر بود.

سانس دوم نیاوران اما به یک گروه اتریشی دوئت زهی با هنرمندی دنیل آونر و همسرش باربارا آونر، اختصاص داشت که با لبخند وارد صحنه شدند، با عشق نواختند و با شوق صحنه را ترک کردند.

ویولن‌نواز اتریشی در سخنانی گفت: من و همسرم در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده‌ایم و از این‌که در جشنواره موسیقی ایران حضور  داریم بسیار خرسندیم. فکر می‌کنم ایران کشوری است که دوست دارد پل‌های ارتباطی را با دیگر کشورها ایجاد کند.

پس از صحبت‌های نوازنده اتریشی، زنی از حاضران در سالن برخاست و از مترجم خواهش کرد تا صحبت‌هایش را برای هنرمندان اتریشی ترجمه کند. او در ادامه به زبان فارسی به آنها خوش‌آمد گفت و از آنها به عنوان سفیران صلح نام برد.

همچنین سالن سوره که در جشنواره امسال به اجراهای نواحی اختصاص دارد شامگاه شنبه و در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه هشت نفره سرو خراسان بود. این گروه از سال ۱۳۸۶ به سرپرستی «عزیز تنها» تشکیل شده و در حوزه موسیقی مقامی خراسان جنوبی فعال است.

اجرای دوم سالن سوره را گروه موسیقی نواحی «ژیار» برعهده داشت که به گفته خودشان «پس از چند سال تلاش» سرانجام توانستند جواز اجرا در جشنواره موسیقی فجر را دریافت کنند. «ژیار» یک گروه موسیقی برخاسته از استان خراسان شمالی، شهر بجنورد و از میان اقوام کرمانج است.

در سالن نمایشگاه میلاد هم محسن ابراهیم‌زاده در دو سانس به روی صحنه رفت. اما اجرای او در سانس دوم به دلیل گرفتگی صدا چندان مورد قبول نبود. موضوعی که باعث شد ابراهیم‌زاده نیز به آن اشاره و از مردم عذرخواهی کند.

به گزارش ایسنا، سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ بهمن ماه به صورت رسمی اجراهای خود را آغاز کرده و تا ۳۰ بهمن ادامه خواهد داشت. اختتامیه این جشنواره نیز یکم اسفند ماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سومین شب از جشنواره موسیقی فجر موسیقی فجر 98 سومین شب از جشنواره موسیقی فجر سومین شب از جشنواره هواپیمای اوکراینی ارکستر سمفونیک تالار وحدت رفت و آمد باعث شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۵۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است

محسن رضایی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدار‌های جداگانه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا و دبیران جریانات سیاسی دیگر بر وحدت گروه‌های انقلابی تاکید کرد.

وی در دیدار با نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و احمد نادری و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش‌های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیرو‌های انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده‌محوری به جای شخص‌محوری است.

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: موقعیت ایران در غرب آسیا بیش از گذشته تعیین‌کننده شده است، بنابراین فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنین شرایطی وحدت نیرو‌های انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌هاست. هر نوع تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

رضایی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس باوجود شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد که نشان داد تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی‌تر و بیشتر می‌کند.

وی گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش‌های جدید مهیا باشد. تحمل سلیقه‌های سیاسی علامت بلوغ عقلانیت گروه‌های سیاسی است.

در این نشست‌های جداگانه نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی‌پور و سعید محمد از صبح ایران، با تشریح روند شکل‌گیری جریان‌ها و تشکل‌های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله‌مندی‌ها پرداختند و آمادگی خود برای گفتگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند.

محسن رضایی نیز در جلسه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا هم نظراتشان را بیان کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد
  • «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد
  • کلنگ زنی احداث سالن چند منظوره ورزشی در روستای سنگان اشنویه
  • سالن چند منظوره ورزشی در سنگان اشنویه احداث میشود
  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود
  • اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر
  • مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر منتشر شد