Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:14:34 GMT

مخاطب‌محوری در تصاویر کتب درسی رعایت نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۶۲۷۶

مخاطب‌محوری در تصاویر کتب درسی رعایت نمی‌شود

پرویز اقبالی امروز در نشست علمی نقد کتاب درسی فارسی دوره اول ابتدایی اظهار داشت: یکی از مهم ترین مباحث رابطه بین متن و تصویر است، اروپایی ها از قرن ۱۷ در باره این موضوع نظریه پردازی کرده اند.
وی افزود: حدود هفت نظریه درباره رابطه بین متن و تصویر وجود دارد. اولین نظریه در این حوزه را یک ادیب آلمانی نوشت که به نظریه طبقه بندی طبقه بندی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو هیات علمی دانشگاه شاهد ادامه داد: در نظریه طبقه بندی متن و تصویر متفاوت است. روایت گری و داستان پردازی صورت می گیرد و ادبیات به صورت زمانی پیش می رود، در واقع به صورت سلسله وار دنبال می شود و حالتی زنجیره ای دارد، اما تصویر حالتی مکانی دارد که با متن هماهنگ شود، بنابراین براساس این نظریه تصویر باید سلسله وار با متن پیش رود.
اقبالی خاطر نشان کرد: نظریه قیاسی از دیگر نظریات ارتباط متن و تصویر در کتب است. این نظریه متن و تصویر را در ارتباط با هم نظر می گیرد.
وی افزود: اقتباس به مثابه روح، اقتباس به مثابه حرکت هم در درون نظریه قیاسی قرار می گیرد.

وی به نظریه هماهنگی و انحراف اشاره کرد و گفت: در این نظریه گفته می شود که تصویر باید با متن هماهنگ باشد. البته پس از سیطره مدرنیته انحراف تصویر از داستان نیز مورد توجه قرار گرفت.
پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، مهم ترین ضعف کتب درسی را مخاطب محور نبودن آن دانست و گفت: مخاطب محوری در تصاویر کتب درسی رعایت نمی شود. مخاطب محوری می گوید کتاب یا قصه تعریف می شود که مخاطب آن را هم باید شناخت و متناسب با شرایط مخاطب عنوان کرد.

اقبالی گفت بزرگترین ایرادهای کتب درسی اجرایی است که در پنج حالت ساختاری، طراحی، نحوه ترکیب بندی فرم و رنگ و  تکنیک اجرا قرار می گیرد.
وی همچنین در ادامه به رعایت نشدن مسائل مربوط به هویت در تصاویر کتب درسی اشاره کرد و افزود: در کشور ما سه هویت ایرانی، اسلامی، غربی وجود دارد که این سه در مواردی با هم متفاوت هستند.
اقبالی ادامه داد: با توجه به اینکه در ساختار ملیت ایرانی با اسلامی هماهنگی وجود دارد، هویت ایرانی اسلامی را می توان منطبق بر هم دانست، اما از سوی دیگر در کشور غرب زدگی وجود دارد که ساختار آن را در سنت های خود نتوانسته ایم قبول کنیم.
این استاد دانشگاه به نشانه های تصویری در هویت مانند پرچم، لباس و غیره اشاره کرد و گفت: در تصاویر کتب درسی نسبت به هویت های تصویری سهل انگاری و بی مهری شده است.

اولین نشست علمی نقد کتاب‌های درسی فارسی دوره اول ابتدایی (پایه های اول، دوم و سوم) با هدف بهبود و ارتقای سطح کیفی کتاب های درسی امروز با حضور متخصصان و صاحب نظران، معلمان، مؤلفان و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

برچسب‌ها مدارس دانشگاه شاهد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کتاب درسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس دانشگاه شاهد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کتاب درسی مدارس دانشگاه شاهد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کتاب درسی تصاویر کتب درسی دانشگاه شاهد مخاطب محوری متن و تصویر طبقه بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۶۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی

به گزارش خبرنگار مهر، اردوی آموزشی تابستانه با موضوع اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین میرباقری به همت فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می‌شود.

از جمله سرفصل‌های این اردو نقشه تمدنی انقلاب اسلامی، جریان ولایت الهیه، فلسفه تاریخ، نظریه اجتماعی، تمدن غرب، فقه حکومتی، علم دینی، نظریه پیشرفت، مدل حل مساله و اندیشه منیر است.

از شرایط ثبت نام می‌توان به طلاب سطح ۲ بودن، دانشجویان کارشناسی، قبولی در مصاحبه اشاره کرد.

لازم به تاکید است دوره برای برادران فقط به صورت حضوری و برای خواهران به صورت مجازی برگزار می‌شود.

مهلت ثبت نام ۸ اردیبهشت الی ۱۰ خرداد و زمان برگزاری اردو نیمه دوم شهریور خواهد بود.

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت فرهنگستان علوم اسلامی مراجعه کنند.

کد خبر 6089506 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • نظریه پزشکی قانونی یکی از ارکان اساسی رأی قاضی است
  • دانشمندان درباره «جهان‌های موازی» چه می‌گویند؟
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • راه‌حل نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز برای تورم ایران
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند