Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز در برخی حوزه‌های انتخابیه لیست‌هایی معرفی شده‌اند که بررسی چهره‌های آن‌ها نشان‌دهنده همراهی‌شان با سیاست‌های دولت است یا بهتر بگوییم حامیان دولت هستند، برخی دیگر نیز به سمت قومیت‌گرایی رفته و بر روی رای یک قومیت حساب باز کرده‌اند؛ اما آیا این افراد وکیل ملت در مجلس شورای اسلامی هستند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ دوم اسفندماه 1398، سی و هفتمین انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی برگزار می‌شود، انتخاباتی که قرار است سرنوشت کشور در چهار سال آینده را ترسیم و افق ایران را برای تمام ایرانیان به نمایش بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم در این روز بنا به فرمایش امام خمینی(ره) قرار است افرادی را انتخاب کنند که در راس امور تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در نظام اسلامی باشند و به فرمایش رهبر معظم انقلاب «انتخابات ریاست جمهوری و مجلس فرصتی برای ورود افکار جدید و راه‌های نو در چرخه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور است. به‌خصوص هنگامی که مردم افراد شایسته را برگزینند، راه‌های تازه و چاره‌اندیشی‌های جدید در روند حل مشکلات کشور و مردم پدیدار می‌شود»؛ پس بنا بر نص صریح قرآن در آیۀ 11 سورۀ رعد:«خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند».

با این وجود گاه انتخاب‌هایی داشتیم که به گفتۀ سخنگوی شورای نگهبان «حدود 90 نفر از اعضای مجلس دهم به‌علت جرائم و سوء‌استفاده‌های مالی تأیید صلاحیت نشدند.» و همین انتخاب خودمان بوده که کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است.

امروزه در موارد متعددی پیشرفت کشور از ریل خارج شده و بذر ناامیدی در دل مردم مستضعف جوانه زده است اما نمی‌توان گفت تنها دولت و بعضی از مسئولان اجرایی ناکارآمد مقصر این پسرفت هستند بلکه بعضی نمایندگان بی‌تفاوت هم در این مسیر ایجاد شده مقصرند. شاید این سوال بسیاری از شهروندان از مجلس دهم باشد که چرا برجام به این مهمی را فقط ظرف 20 دقیقه تصویب کردید؟ چرا نتوانستید جلوی خودرأیی و قانون گریزی بعضی از وزرا را بگیرید؟ چرا در چهار سال گذشته فقرا فقیرتر و اغنیا پولدارتر شدند؟ چه کسانی به جزء شما که به‌عنوان وکلای ملت از بیت‌المال حقوق می‌گرفتید، وظیفه داشت جلوی این بی عدالتی را بگیرند؟

 اما فضای انتخابات و تبلیغات آن‌ها بار دیگر این نکته را در ذهن‌ها متواتر می‌کند که آن‌ها به‌دنبال علبه بر احساسات و شور انتخاباتی مردمی برای رای‌آوری هستند و چیزی در آستین خود برای اصلاح مشکلات موجود ندارندو بر تلبغات سنگین شبیه به افتتاحیه المپیک و دادن کباب به حلق‌الله و گروه‌های سرود نوجوانان خود امید بسته‌اند.

عبدالله گنجی؛ مدیرمسئول روزنامه جوان در توئیتی در این باره نوشت: «برای جلسه سیاسی به استانی رفته بودم. تعمدا از افراد می‌پرسیدم به کی رای می‌دهید؟ وقتی اسم می آوردند، چرا را می‌پرسیدم؛ جواب‌ها: هم قوم هستیم، همسایه پدرم اینا هستند، یه آشنایی دوری داریم، یه جایی بدردم خورده، هم دانشگاهی بودیم و...از مجلسی که به این دلایل رای می‌آورد، کارآمدی بیرون می آید؟»

وقتی عده‌ای از ما به خاطر ملاحظات جناحی و سیاسی یا خویشاوندسالاری افرادی را روانۀ مجلس کردیم که لایق این مسئولیت نبودند، نتیجه این شد که مجلس دهم در وظیفۀ اصلی اش که قانون گذاری و نظارت بود خوب عمل نکند. در مجلس دهم در بیشتر موارد، گرو کشی و بده بستان‌های اقتصادی بین وزیر و نماینده، امری کاملاً عادی شده بود. دیدیم نماینده‌ای امروز نامۀ استیضاح وزیر را امضا می‌کرد، فردا با ملاحظاتی امضایش را پس می‌گرفت. امروز فلان وزیر را استیضاح می‌کرد، فردا همان شخص را برای یک وزارتخانۀ دیگر با رأی بیشتری برمی‌گزید! مگر قحط الرجال بود که وزیر استیضاح شده را دوباره انتخاب کردید یا کاسه‌ای زیر نیم کاسه داشتید؟

مجلس شورای اسلامی قرار است که وکیل ملت باشد نه وکیل دولت

حسین مطیع در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز در خصوص انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی جایگاه مهمی دارد به شرط این که جایگاه خود را بداند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مجلس شورای اسلامی قرار است که وکیل ملت باشد نه وکیل دولت؛ مجلسی باید انتخاب کنیم که از درد مردم بگوید و این اصل مهمی است که مردم باید رعایت کنند.

وی افزود: اگر افرادی که لایق نیستند را برای نماینده شدن انتخاب کنیم این مجلس و نمایندگان برای ما دردسر ساز می‌شوند، نماینده ای باید انتخاب شود که به قانون اسلامی و انقلاب اسلامی و این راه اعتقاد داشته باشند و در این مسیر حرکت کنند.

مطیع در توضیح اینکه مجلس دهم مجلس موفقی نبود، بیان کرد: مجلس دهم جزء مجلس‌های ضعیف جمهوری اسلامی ایران است، در واقع مجلس قوی و جانداری نبود؛ مجلس دهم وکیل دولت بود نه وکیل ملت که این نقطه ضعف بزرگی برای یک مجلس است.

 رأی ما حق الناس است. برگه‌ای را که ما داخل صندوق آرا می اندازیم می تواند با سرنوشت یک شهر و کل کشور در ارتباط باشد. اگر تفریحی و بدون تحقیق رأی بدهیم؛ اگر به صِرف اینکه فلان کاندیدا پسرخاله یا همسایۀ من است رأی بدهیم و انتخاب اصلح برایمان مهم نباشد، به خود و هموطنانمان ستم کرده‌ایم.

رأی دادن های فامیلی، رفاقتی، قومیتی، جنسیتی و احساسی و آزمودن افرادی که یک بار توانمندی آن ها را در دولت و مجلس سنجیده ایم، آفت انتخابات سالم و به نوعی یک ناهنجاری اجتماعی است. طایفه گرایی موجب محو شدن شایستگی ها و شایسته سالاری است. متأسفانه این پدیدۀ نادرست تا اندازه ای در میان افراد تحصیل کردۀ جامعه مثل اساتید دانشگاه ها نیز رسوخ کرده است. امروزه بزرگترین رسالتی که بر دوش اهل علم و فرهیختگان جامعه سنگینی می کند همانا آگاه‌سازی افراد جامعه برای نفی صفت مذموم طایفه گرایی و قوم گرایی است.

امروز در برخی حوزه های انتخابیه لیست هایی معرفی شده اند که بررسی چهره های آن ها نشان دهنده همراهی آن ها با سیاست های دولتی و حامیان دولت است و برخی از چهره ها در برخی حوزه های انتخابیه به دلیل کارنامه خالی، بر روی سفره ها و شوهای انتخاباتی خود تمرکز کرده اند؛ برخی از حوزه های انتخابیه دور از مرکز نیز به سمت قومیت گرایی رفته و افراد بر روی رای یک قومیت حساب باز کرده اند؛ اگرچه شورای نگهبان در مرحله اول جلوی ورود فرصت طلبان و خائنین به رای ملت را در مرحله اول گرفت، اما این وظیفه تک تک شهروندان است تا در مرحله دوم مجلسی توانمند برگزینند تا کشور در ریل اصلی خود حرکت کند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: برخی حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی وکیل دولت مجلس دهم وکیل ملت نه وکیل چهره ها بر روی رای یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۵۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سیدمحمد حسینی روز جمعه در حاشیه بازدید از مجتمع آموزشی، فرهنگی و تجاری در حال ساخت شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان سمنان افزود: در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نظرات مختلف درباره تعطیلی شنبه و پنجشنبه مطرح شد و پس از اعلام تعطیلی پنجشنبه برخی افراد با تشکیک در نظر کمیسیون اجتماعی، مطرح شدن این موضوع در صحن علنی خواستار هستند.

وی ادامه داد: دولت در پیشنهاد لایحه تعطیلی یک روز دیگر در هفته روز خاصی را مشخص نکرد و فقط به دنبال تصویب قانون تعطیلی بود که اکنون افراد نظر بر این دارند که این روز در مجلس شورای اسلامی مشخص شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون در تهران و بسیاری مناطق کشور مدرسه‌ها، دانشگاه و برخی دستگاه‌های اجرایی پنجشنبه‌ها تعطیل است، اما برخی افراد به دلیل روابط تجاری و تعاملات، تعطیلی شنبه را مطرح می‌کنند و باید منتظر تصمیم مجلس شورای اسلامی باشیم.

رفع مشکلات کارگری از اولویت‌های دولت سیزدهم

معاون امور مجلس رییس جمهور با گرامیداشت هفته کار و کارگر بیان کرد: دولت سیزدهم اهتمام ویژه به رفع مشکلات اقشار مختلف از جمله کارگران دارد که احیای واحدهای راکد از جمله اقدام‌ها برای اشتغالزایی و رفع مشکل بیکاری این قشر است.

وی با اشاره به احیای بیش از هشت‌هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی راکد در دولت سیزدهم، بیان کرد: احیای واحدهای راکد نقش مهم در ایجاد فرصت شغلی جدید، حفظ و تثبیت اشتغال دارد.

حسینی ابراز کرد: اجرای طرح‌های عمرانی، اقتصادی، تولیدی و پیشران نقشی مهم در اشتغالزایی و حمایت از جامعه کارگری دارد.
به گفته معاون امور مجلس رییس جمهور، راه‌اندازی واحدهای پیشران صنعتی، معدنی و پتروشیمی تضمین‌کننده آینده شغلی کارگران است.

وی با تاکید بر تلاش دولت سیزدهم برای رفع مشکلات جامعه کارگران، اظهار کرد: اعتراض‌های شغلی در دولت سیزدهم شده است و در حمایت از قشر زحمت کش کارگران اختلاف نظری بین مسوولان وجود ندارد.

استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح نیست

معاون امور مجلس رییس جمهور درباره خبرهایی مبنی بر احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش که طی روزهای گذشته در فضای مجازی دست به دست شده است، گفت: سه هفته کاری تا پایان فعالیت این دوره از مجلس شورای اسلامی باقیمانده و بعید است چنین مساله‌ای مطرح باشد.

حسینی در عین حال خاطر نشان کرد که اگر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پرسش و نکته‌ای مدنظرشان باشد وزیران پاسخگو خواهند بود.

تجدید میثاق با آرمان‌های شهیدان، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلای سمنان و بازدید از مجتمع آموزشی، فرهنگی و تجاری در حال ساخت شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان سمنان از جمله برنامه‌های سفر روز جمعه معاون امور مجلس رییس جمهور به این استان بود

دیگر خبرها

  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • چگونه یک تخت خواب دنج برای چیدمان رویایی بسازیم
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • لیست 6 نفره از وکلای خوب تهران به همراه سوابق
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود
  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد