Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که شرکت در انتخابات واجب شرعی و عقلی است، گفت: حتی کسی که حکومت اسلامی را قبول ندارد به حکم عقل باید برای تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «محمدجواد فاضل‌لنکرانی»  امروز(سه شنبه 29 بهمن) در جلسه درس خارج فقه خود که در مدرسه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار شد، با اشاره به لزوم بحث از مسائل فقهی انتخابات اظهار داشت: این مسأله دارای ابعاد دقیقی است که خوب است در حوزه مورد مطالعه و پژوهش قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: برخی از اساتید محترم حوزه در فضای مجازی این بحث را مطرح کرده اند که فقیه و فقه در مورد انتخابات نباید نظری داشته باشد و اساسا شرکت در انتخابات واجب شرعی نیست، چون این کار به نوعی تضعیف فقه است و اگر امام خمینی(ره) هم روی شرکت در انتخابات تأکید داشتند به دلیل شرایط بحرانی آن روز و موضوع جنگ بود.

 

وی در ادامه عنوان کرد: به عقیده من اگر امام خمینی(ره) صد سال دیگر هم زنده بود باز هم هر دوره برای شرکت در انتخابات چنین تأکیدی می‌ کردند همچنانکه در وصیت نامه خودشان نیز به این مسأله پرداخته اند و مراجع دیگر نیز بعد از ایشان همواره بر لزوم شرکت عمومی همگانی مردم در انتخابات تأکید داشته و آن را یک وظیفه شرعی دانسته اند.

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی با اشاره به این که انتخابات یکی از حوادث واقعه محسوب می‌ شود، گفت: امام زمان(عج) در همان توقیع معروف فرمودند همیشه در حوادث واقعه به علما و راویان مراجعه کنید، حال آیا بحث انتخابات یکی از حوادث واقعه نیست؟ بدون شک هست و از بزرگترین آنها نیز محسوب می‌ شود که فقیه نیز باید در آن نظر بدهد.

 

وی با بیان این که وجوب شرکت در انتخابات از چند جنبه قابل ملاحظه است، گفت: یکی اصل تقویت حکومت اسلامی است که بی شک شرکت در انتخابات موجب تقویت حکومت اسلامی می‌ شود و دیگری هم موضوع لزوم شرکت انسان در تعیین سرنوشت خود است که به حکم عقل باید برای آن نیز پای صندوق رأی بیاید حتی اگر حکومت اسلامی را قبول نداشته باشد.

 

ستاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: بله یک فقیه هیچگاه به معرفی یک شخص نمی پردازد ولی در اصل آن وارد می‌ شود و نظر می‌ دهد چراکه این مسأله از جمله مهمترین مسائل پیش روی کشور و حکومت اسلامی محسوب می‌ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که نباید مبانی فقهی امام راحل به این راحتی تنزل داده شود، تصریح کرد: حوزه علمیه باید از مبانی امام راحل مراقبت کند و این که بیاییم یک مبنای بسیار مهم حضرت ایشان را به شرایط بحرانی و جنگ نسبت بدهیم یک حرف اشتباه بزرگ و نشناختن این شخصیت بزرگ است.

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: آیت الله فاضل لنکرانی انتخابات مجلس انتخابات شرکت در انتخابات واجب شرعی حکومت اسلامی حوادث واقعه حوزه علمیه درس خارج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۲۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکتب امام صادق مکتب انسان ساز و مسئولیت پذیری است

حجت‌الاسلام صادق صمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مکتب امام صادق مکتب انسان ساز، مسئولیت پذیری و جامع است و عقلانیت، امنیت‌پذیری و عدالت‌خواهی از ویژگی‌های مکتب جعفری است.

وی خاطرنشان کرد: مکتب امام صادق (ع) در تبیین حقایق دین برای همه کسانی که امروز به دنبال تبیین حقایق انقلاب اسلامی هستند الگو و نمونه است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مشگین شهر با اشاره به نقش حضرت امام صادق (ع) در مذهب تشیع گفت: امام صادق (ع) مرد مبارزه، علم و مرد تشکیلات بود به طوری که میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد هم قبل از ایشان و هم بعد از ایشان در تاریخ زندگی امامان شیعه بی‌نظیر بود.

صمدی افزود: همه حرف های درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول بیش از یک قرن به وسیله‌ مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود همه آنها را امام صادق به شکل درست بیان کرد.

وی به مبارزات دینی امام صادق اشاره و تصریح کرد: امام ششم شیعیان مشغول یک مبارزه دامنه‌دار و پیگیر برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی شیعه یعنی شبکه حزبی بود.

حجت الاسلام صمدی تربیت شاگردان توسط امام صادق (ع) را یادآور شد و بیان کرد: ویژگی‌های شاگردان آن حضرت، تلاش مستمر در کنار تقوا و خدامحوری بود که با استفاده از آیات و روایات توانستند چهره واقعی اسلام ناب محمدی را به مردم معرفی و اسلام واقعی و غیرواقعی را بازشناسانند.

کد خبر 6096078

دیگر خبرها

  • چه کسانی در دوم انتخابات مجلس می‌توانند شرکت کنند؟/ اعتبارنامه منتخبان مجلس و خبرگان رهبری با طراحی جدید ارائه خواهد شد/ همه شعب اخذ رای امکان برخط بودن را دارند و استعلام‌ها به صورت برخط انجام می شود/ از بین ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات مجلس، ۲۵ نفر هم ا
  • شرکت در انتخابات یک حق و تکلیف ملی است
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • بر سر سفره بزرگ فقهی، کلامی و عقلی امام صادق (ع)نشسته‌ایم
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است
  • انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)
  • مکتب امام صادق مکتب انسان ساز و مسئولیت پذیری است
  • تذکر معنادار امام جمعه تبریز به کاندیداهای دور دوم تبریز در انتخابات مجلس
  • طرح نور مبنای شرعی عقلی دارد و مورد حمایت رهبر و مراجع و مردم است
  • شرکت در انتخابات هم حق است هم وظیفه